Korzár logo Korzár
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Štadión pre kovbojov

Ide o taký typ stavby, akému sme sa už dávno nevenovali – o ultramoderný športový štadión.

Pohľad na hraciu plochu. Na štadióne možno hrať nie len americký futbal, ale aj „náš" futbal.Pohľad na hraciu plochu. Na štadióne možno hrať nie len americký futbal, ale aj „náš" futbal. (Zdroj: archív)

V dnešnej časti nášho seriálu sa opäť pozrieme na severoamerický kontinent, na ktorom sme takpovediac boli len nedávno, keď sme predstavili vo výstavbe sa nachádzajúc komplex 1 World Trade Center, ktoré sa stavia na mieste známych „dvojičiek", zničených teroristickými útokmi. Dnes sa zo štátu New York presunieme do amerického štátu Texas a budeme sa venovať stavbe, ktorá bola dokončená len pred niekoľkými mesiacmi. Ide pritom o taký typ stavby, akému sme sa už dávno nevenovali – o ultramoderný športový štadión.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pre klub Dallas Cowboys

Musím sa priznať, že opäť som zvolil mierne mätúci titulok, pretože nejde o štadión pre kovbojov ako takých, teda nejde o mieste, kde by sa mali konať populárne kovbojské podujatia. Ide o štadión pre známy klub amerického futbalu, ktorého názov je Dallas Cowboys, čiže dalaskí kovboji. Oficiálny názov tohto štadiónu je Cowboys Stadium, čo by sme mohli prekladať ako štadión pre (dalaských) kovbojov (termín „kovbojský štadión" by bol trochu pritiahnutý za vlasy). Mimochodom, keď už som sa podujal napísať čosi o štadióne pre americký futbal, zo zvedavosti som sa pokúsil „naštudovať" si aspoň základné pravidlá tejto typicky americkej loptovej hry, ale rýchlo som to vzdal – čert aby sa v tej hre vyznal!

Pôvodne chcel rozšíriť starý štadión

Vráťme sa ale k samotnému štadiónu. Históriu tohto štadióna možno vystopovať do roku 1994, keď Jerry Jones, majiteľ klubu Dallas Cowboys, prišiel s úmyslom rozšíriť kapacitu štadióna Texas Stadium, ktorý mal vtedy 65 000 sedadiel a na ktorom jeho tím hrával, o ďalších až 40 000 sedadiel a zastrešiť ho posuvnými strešnými panelmi. Od tohto plánu sa však upustilo a v rokoch 1997 až 2000 vedenie klubu viedlo predbežné rokovania s predstaviteľmi mesta Arlington o výstavbe nového štadióna na území tohto mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Vybrali Arlington

Možno spomenúť, že Arlington leží v metropolitnej oblasti Dallas – Forth Worth, v rovnakej vzdialenosti od oboch týchto veľkomiest. Potom sa niekoľko rokov jednalo a jednalo až nakoniec došlo v roku 2005 k dohode medzi mestom Arlington a klubom o mieste na výstavbu nového štadióna. Už pred touto dohodou však došlo ku kroku, ktorý by bolo možno hodné nasledovať aj u nás: voliči mesta Arlington vyjadrili vo voľbách súhlas s tým, aby sa lokálna daň z predaja (tú si stanovuje každé mesto samo) zvýšila o 0,5 %, daň za ubytovanie v hoteloch o 2 % a daň za požičiavanie áut o 5 %.

Príklad aj pre nás?

Ten príklad je v tom, že o takomto zvýšení daní nerozhodlo nejaké mestské zastupiteľstvo či iný „úrad", ale samotní občania. Zvýšením daní sa získalo 325 miliónov dolárov na výstavbu nového štadióna. Celkové náklady na výstavbu štadióna boli pôvodne odhadované na 650 miliónov dolárov, ale nakoniec narástli na vyše dvojnásobok spomenutej sumy. V januári 2006 bola za generálneho dodávateľa stavby vybratá oklahomská firma Manhattan Construction. Mesto Arlington ukončilo výkup pozemkov, na ktorých mal štadión stáť, pričom sa nevyhlo (ajhľa, podobnosť s našimi výkupmi) súdnym sporom. S výkopovými prácami na výstavbe štadióna sa začalo v apríli 2006 (aj keď sa kdesi objavil údaj, že sa tak stalo v septembri 2005), pričom do augusta bolo premiestnených približne 1,1 milióna kubických metrov zeminy.

SkryťVypnúť reklamu

Nosníky s hmotnosťou 3 000 ton

Tu treba spomenúť, že hracia trávnatá plocha je zapustená približne 16 metrov pod okolitý terén, čo je hlbšie, než býva zvykom v podobných amerických štadiónoch (či arénach). Architektonický návrh nového štadióna je dielom dallaskej firmy HKS, statikom stavby bol Walter P. Moore. Štadión má obrovskú kupolu so zasúvacou strechou. Hlavnú nosnú časť strechy tvoria dva oceľové oblúky s rozpätím 373 metrov. Toto rozpätie je o približne 137 m dlhšie, ako je typické rozpätie oblúkov iných amerických štadiónov. Nosníky sú zhotovené ako priestorové priehradové konštrukcie s prierezom 5,2 m x 10,7 m. Každý oblúkový nosník má hmotnosť okolo 3 000 ton.

Oceľ z Luxemburska

Nosníky sú zhotovené zo špeciálnej vysokopevnej ocele, ktorá bola vyrobená v Luxembursku. Mimoriadne veľké oblúky umožnili vyriešiť interiér štadióna tak, že zo všetkých sedadiel je ničím nerušený výhľad na hraciu plochu. Najvyšší bod oblúkov je v úctyhodnej výške 89 m nad hracou plochou. Hlavné nosné oblúky sú navzájom prepojené šiestimi priečnymi priehradovými nosníkmi. Takéto riešenie umožnilo vytvoriť v streche mimoriadne veľký otvor, ktorý má rozmery 125 m x 78 m. Tento otvor možno uzavrieť alebo odkryť dvomi pohyblivými strešnými segmentmi. Otváranie alebo zatváranie strechy trvá 12 minút..

Najväčšie sklenené dvere

Systém posuvu strechy navrhla firma Uni-Systems z Minneapolisu. Tá istá firma navrhla aj posuvné dvere na oboch kratších koncoch štadióna. Tieto dvere majú šírku 55 m a výšku 36,6 m a sú tak najväčšími sklenenými dverami na svete. Plášť budovy tvoria hliníkové panely, sklonené o 14 stupňov od vertikály. Veľká časť fasády je zasklená. Nad tribúnami je vysoká sklenená stena, ktorá je dlhá 274 metrov a siaha až k strešnému odkvapu. Sklenené steny sú zhotovené zo špeciálneho vrstveného skla, ktoré má veľmi dobré tepelno-izolačné vlastnosti a neoslňujúci povrch.

Najväčšie obrazovky na svete

Pri výstavbe štadióna sa použilo celkovo 12 600 ton stavebnej ocele, čo je toľko, ako je hmotnosť 92 dopravných lietadiel Boeing B777. Jedným z unikátov štadióna sú obrazovky, zavesené nad stredom hracej plochy. Dve obrazovky pozdĺž štadióna majú rozmery 49 m x 22 m sú najväčšie na svete. Tieto obrazovky, či vlastne displeje, vyvinula firma Mitsubishi Diamond Vision Systems a pozostávajú z 10 584 064 svietiacich diód (LED). Príkon každého z oboch displejov je okolo 635 kW. Smerom k bočným čelám štadióna sú otočené dva menšie displeje.

Až 112 000 divákov

Štadión Cowboys Stadium má kapacitu 80 000 sediacich divákov, pričom túto kapacitu možno rozšíriť až na 112 000 divákov, a to využitím sektorov na státie. Doterajší rekordný počet návštevníkov bol 105 121. Štadión bol slávnostne otvorený 27. mája tohto roka a 6. júna sa na ňom uskutočnilo prvé podujatie (koncert country hudby). Tím Dallas Cowboys zohral na svojom novom štadióne prvý predsezónny zápas 21. augusta a prvý regulárny zápas v sezóne NFL (National Football League) 20. septembra tohto roka. Celkové náklady na výstavbu štadióna ďaleko prekročili pôvodne plánovanú sumu a dosiahli okolo 1,5 miliardy dolárov, čím sa štadión stal jednou z najdrahších športových stavieb na svete.

Má množstvo prezývok

Štadión je považovaný za najväčší štadión s kupolou na svete a má najväčší interiér bez stĺpov. Na štadióne sa okrem amerického futbalu môže hrať aj basketbal či „normálny" futbal a môžu sa na ňom usporadúvať rôzne iné podujatia, a to napríklad koncerty, náboženské zhromaždenia, motokrosové preteky či rodeá. Ľudová tvorivosť dala tomuto štadiónu už rôzne prezývky, napríklad Jerry World (Jerryho svet), Jones Town (Jonesovo mesto) či Jones-Mahal (teda Jonesov Tádž-Mahal).

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  3. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 676
  2. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 335
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 8 327
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 498
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 6 119
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 789
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 685
  8. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 2 950

Blogy SME

  1. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  2. Jozo Peric: Pokles cien ropy sa blíži
  3. Štefan Vidlár: Hybrid Volvo
  4. Peter Svoreň: Ako sa darí farmaceutickým spoločnostiam, po tom ako sa Covid upokojil
  5. Vladimír Krátky: RTVS je podivuhodná, periférna, rurálno, mysticko, roduverná, akože verejnoprávna inštitúcia .
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek
  7. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (1. - 7.7.1922)
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 235
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 266
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 6 147
  4. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného. 5 390
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 163
  6. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 960
  7. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 796
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 368
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  2. Jozo Peric: Pokles cien ropy sa blíži
  3. Štefan Vidlár: Hybrid Volvo
  4. Peter Svoreň: Ako sa darí farmaceutickým spoločnostiam, po tom ako sa Covid upokojil
  5. Vladimír Krátky: RTVS je podivuhodná, periférna, rurálno, mysticko, roduverná, akože verejnoprávna inštitúcia .
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek
  7. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (1. - 7.7.1922)
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 235
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 266
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 6 147
  4. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného. 5 390
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 163
  6. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 960
  7. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 796
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 368
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu