rvátsku (obdobou pandúrov v Čechách boli drábi). V habsburskej armáde 18. storočia sa za pandúrov označovali aj príslušníci nepravidelnej pechoty, ktorí boli verbovaní v pohraničných oblastiach uhorského kráľovstva. Tieto ľahké pechotné jednotky, ktorým velil aj známy generál E. G. Laudon, sa osvedčili v bojoch s Turkmi i v prusko-rakúskych vojnách.
Transportéry rakúskej výroby
Nevedno, čo viedlo rakúsku firmu Steyr-Daimler-Puch k tomu, aby svoje obrnené transportéry označila názvom Pandur, faktom však je, že tieto moderné vojenské vozidlá si objednala aj česká armáda, pričom prvých 17 transportérov Pandur II 8x8 prevzala v posledný septembrový deň. O nákupe nových obrnených transportérov, ktoré by nahradili už zastarané transportéry OT-64, sa v Česku začalo hovoriť už v roku 2003. Vtedajšia česká vláda vyjadrila v uvedenom roku súhlas s nákupom 240 nových transportérov, neskôr bol ich počet znížený na 199.
Nevyhoveli v armádnych testoch
Vo verejnej súťaži zvíťazila v roku 2006 rakúska firma Steyr-Daimler-Puch (súčasť amerického koncernu General Dynamics), pričom kontrakt predstavoval sumu 23,5 miliardy českých korún. Česká vláda však v decembri 2007 zmluvu vypovedala, pretože transportéry nevyhoveli v armádnych testoch a firma Steyr nebola schopná dodržať zmluvné podmienky. Po ďalšom vyjednávaní česká vláda v marci 2008 predsa len schválila nákup 107 transportérov Pandur II. Nový kontrakt, zahrnujúci logistickú podporu a výcvik, má hodnotu 14,4 mld českých korún.
Nakoniec absolvovali skúšky
Vlani v júni prevzala armáda niekoľko transportérov na testy a v septembri oznámilo české ministerstvo dopravy, že vozidlá úspešne absolvovali nezávislé skúšky. Prvých 17 transportérov dodaných českej armáde bolo vyrobených v Rakúsku, ďalšie už budú kompletizované vo Vojenskom opravárenskom závode v Novom Jičíne. Približne polovica súčastí sa bude dovážať z Rakúska, ostatné budú vyrábané v Česku. Súčasťou zmluvy sú aj tzv. ofsetové programy, v rámci ktorých sa rakúska strana zaviazala uzavrieť s českými podnikmi kontrakty v minimálnej hodnote 18 miliárd korún.
Šesť modifikácií
Prvé "moravské" pandury dostane česká armáda budúci rok, posledný transportér bude dodaný v roku 2013. Pandury pre českú armádu budú dodané v šiestich modifikáciách. Pôjde o 72 vozidiel v základnej verzii (bojové vozidlo pechoty), 11 veliteľských vozidiel, 16 prieskumných vozidiel v dvoch variantoch (s rádiolokátorom a bez neho) a po štyroch vozidlách v ženijnej a zdravotníckej úprave. V závislosti od verzie bude môcť byť transportér vybavený vrchným zbraňovým systémom (laicky povedané vežou) RAFAEL RCWS-30, ktorého hlavnou zbraňou je kanón kalibru 30 mm, sekundárnou zbraňou guľomet 7,62 mm. Na riadenie paľby a pozorovanie bude cez deň slúžiť farebná CCD kamera, v noci chladený termálny zobrazovač.
Tri kamery pomáhajú vodičovi
Laserový zameriavač bude slúžiť na automatické navedenie zbraní na cieľ. Vozidlá sú vystrojené meteorologickým snímačom a zariadením, ktoré posádku varuje pri ožiarení vozidla laserom. Na vozidlách sú inštalované aj tri kamery (dve na bokoch, jedna vzadu), ktoré umožnia vodičovi manévrovanie bez navádzania zvonku. Obrnený kolesový transportér Pandur vznikal v prvej polovici 80. rokov minulého storočia. Prototyp bol dokončený v roku 1985, ale ďalší vývoj sa preťahoval a rakúska armáda dostala prvé transportéry až v roku 1995. V roku 2001 prišla firma Steyr s vylepšeným variantom Pandur II.
6x6 aj 8x8
Výrobca dodáva transportéry vo verziách 6x6 (tri nápravy) a 8x8 (štyri nápravy). Transportéry pre českú armádu sú verzie 8x8, teda majú osem kolies, pričom všetky sú poháňané. Transportér Pandur 8x8 má dĺžku 7,54 m, šírku 2,68 m a výšku 2,08 m. Svetlá výška podvozku je 45 cm. Pandur má dvojčlennú posádku a môže prevážať až 12 vyzbrojených vojakov. Vnútorný objem kabíny je 13 kubických metrov. Hmotnosť prevážaného nákladu môže byť až 8 500 kg. Maximálna hmotnosť plne naloženého vozidla je 22 000 kg. Transportér je schopný brodiť sa vodnými tokmi hlbokými až 150 cm. Stúpavosť vozidla je 70 %, maximálny bočný náklon je 40 %. Transportér je schopný prejsť cez prekážku výšky 60 cm a jeho tzv. prekročivosť je 220 cm (vozidlo môže "prekročiť" zákop, široký až 220 cm).
Šesťvalec s automatickou prevodovkou
Na pohon transportéra Pandur 8x8 slúži prepĺňaný vznetový radový šesťvalec firmy Cummins, ktorý má maximálny výkon 335 kW. Motor poháňa všetky kolesá prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky ZF ECOMAT. Vozidlo je vystrojené aj redukčnou prevodovkou pre pomalú jazdu v teréne. Všetky kolesá sú nezávisle zavesené, pričom kolesá prvej a druhej nápravy sú odpružené vinutými pružinami a dutými gumenými pružinami, kolesá oboch zadných náprav sú odpružené skrutnými tyčami a gumenými pružinami. Na kolesách sú namontované pneumatiky Michelin 365/80 R20 XZL s možnosťou núdzového dojazdu po defekte. Dvojokruhová hydraulická brzdová sústava pôsobí na kotúčové brzdy na všetkých kolesách.
Používa ich niekoľko krajín
Palivová nádrž má objem 350 litrov, dojazd vozidla je približne 700 km. Maximálna rýchlosť transportéra je 105 km/h, vo vode je to 10 km/h. Hnacia sústava je umiestnená vnútri vozidla, a je preto dobre chránená pred poškodením. Kompletnú hnaciu sústavu možno vymeniť za 30 minút. Transportéry Pandur možno prevážať vojenskými dopravnými lietadlami Hercules. V súčasnosti majú obrnené transportéry Pandur (verzie 6x6 i 8x8) vo svojej výzbroji armády Rakúska, Belgicka, Gabonu, Kuvajtu, Slovinska, USA a Portugalska.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.