Korzár logo Korzár

Pandury pre českú armádu

Pravdepodobne každý, kto číta historické romány alebo literatúru faktu z obdobia Rakúsko-Uhorska, sa stretol so slovom pandúr. Pandúri boli aspoň podľa dnešných encyklopédií ozbrojení sprievodcovia veľmožov, neskôr obecní strážnici v bývalom Uhorsku a Cho

Obrnený transportér Pandur II. Česká armáda dostane 107 týchto transportérov v šiestich verziách.Obrnený transportér Pandur II. Česká armáda dostane 107 týchto transportérov v šiestich verziách. (Zdroj: archív)

rvátsku (obdobou pandúrov v Čechách boli drábi). V habsburskej armáde 18. storočia sa za pandúrov označovali aj príslušníci nepravidelnej pechoty, ktorí boli verbovaní v pohraničných oblastiach uhorského kráľovstva. Tieto ľahké pechotné jednotky, ktorým velil aj známy generál E. G. Laudon, sa osvedčili v bojoch s Turkmi i v prusko-rakúskych vojnách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Transportéry rakúskej výroby

Nevedno, čo viedlo rakúsku firmu Steyr-Daimler-Puch k tomu, aby svoje obrnené transportéry označila názvom Pandur, faktom však je, že tieto moderné vojenské vozidlá si objednala aj česká armáda, pričom prvých 17 transportérov Pandur II 8x8 prevzala v posledný septembrový deň. O nákupe nových obrnených transportérov, ktoré by nahradili už zastarané transportéry OT-64, sa v Česku začalo hovoriť už v roku 2003. Vtedajšia česká vláda vyjadrila v uvedenom roku súhlas s nákupom 240 nových transportérov, neskôr bol ich počet znížený na 199.

SkryťVypnúť reklamu

Nevyhoveli v armádnych testoch

Vo verejnej súťaži zvíťazila v roku 2006 rakúska firma Steyr-Daimler-Puch (súčasť amerického koncernu General Dynamics), pričom kontrakt predstavoval sumu 23,5 miliardy českých korún. Česká vláda však v decembri 2007 zmluvu vypovedala, pretože transportéry nevyhoveli v armádnych testoch a firma Steyr nebola schopná dodržať zmluvné podmienky. Po ďalšom vyjednávaní česká vláda v marci 2008 predsa len schválila nákup 107 transportérov Pandur II. Nový kontrakt, zahrnujúci logistickú podporu a výcvik, má hodnotu 14,4 mld českých korún.

Nakoniec absolvovali skúšky

Vlani v júni prevzala armáda niekoľko transportérov na testy a v septembri oznámilo české ministerstvo dopravy, že vozidlá úspešne absolvovali nezávislé skúšky. Prvých 17 transportérov dodaných českej armáde bolo vyrobených v Rakúsku, ďalšie už budú kompletizované vo Vojenskom opravárenskom závode v Novom Jičíne. Približne polovica súčastí sa bude dovážať z Rakúska, ostatné budú vyrábané v Česku. Súčasťou zmluvy sú aj tzv. ofsetové programy, v rámci ktorých sa rakúska strana zaviazala uzavrieť s českými podnikmi kontrakty v minimálnej hodnote 18 miliárd korún.

SkryťVypnúť reklamu

Šesť modifikácií

Prvé "moravské" pandury dostane česká armáda budúci rok, posledný transportér bude dodaný v roku 2013. Pandury pre českú armádu budú dodané v šiestich modifikáciách. Pôjde o 72 vozidiel v základnej verzii (bojové vozidlo pechoty), 11 veliteľských vozidiel, 16 prieskumných vozidiel v dvoch variantoch (s rádiolokátorom a bez neho) a po štyroch vozidlách v ženijnej a zdravotníckej úprave. V závislosti od verzie bude môcť byť transportér vybavený vrchným zbraňovým systémom (laicky povedané vežou) RAFAEL RCWS-30, ktorého hlavnou zbraňou je kanón kalibru 30 mm, sekundárnou zbraňou guľomet 7,62 mm. Na riadenie paľby a pozorovanie bude cez deň slúžiť farebná CCD kamera, v noci chladený termálny zobrazovač.

Tri kamery pomáhajú vodičovi

Laserový zameriavač bude slúžiť na automatické navedenie zbraní na cieľ. Vozidlá sú vystrojené meteorologickým snímačom a zariadením, ktoré posádku varuje pri ožiarení vozidla laserom. Na vozidlách sú inštalované aj tri kamery (dve na bokoch, jedna vzadu), ktoré umožnia vodičovi manévrovanie bez navádzania zvonku. Obrnený kolesový transportér Pandur vznikal v prvej polovici 80. rokov minulého storočia. Prototyp bol dokončený v roku 1985, ale ďalší vývoj sa preťahoval a rakúska armáda dostala prvé transportéry až v roku 1995. V roku 2001 prišla firma Steyr s vylepšeným variantom Pandur II.

SkryťVypnúť reklamu

6x6 aj 8x8

Výrobca dodáva transportéry vo verziách 6x6 (tri nápravy) a 8x8 (štyri nápravy). Transportéry pre českú armádu sú verzie 8x8, teda majú osem kolies, pričom všetky sú poháňané. Transportér Pandur 8x8 má dĺžku 7,54 m, šírku 2,68 m a výšku 2,08 m. Svetlá výška podvozku je 45 cm. Pandur má dvojčlennú posádku a môže prevážať až 12 vyzbrojených vojakov. Vnútorný objem kabíny je 13 kubických metrov. Hmotnosť prevážaného nákladu môže byť až 8 500 kg. Maximálna hmotnosť plne naloženého vozidla je 22 000 kg. Transportér je schopný brodiť sa vodnými tokmi hlbokými až 150 cm. Stúpavosť vozidla je 70 %, maximálny bočný náklon je 40 %. Transportér je schopný prejsť cez prekážku výšky 60 cm a jeho tzv. prekročivosť je 220 cm (vozidlo môže "prekročiť" zákop, široký až 220 cm).

Šesťvalec s automatickou prevodovkou

Na pohon transportéra Pandur 8x8 slúži prepĺňaný vznetový radový šesťvalec firmy Cummins, ktorý má maximálny výkon 335 kW. Motor poháňa všetky kolesá prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky ZF ECOMAT. Vozidlo je vystrojené aj redukčnou prevodovkou pre pomalú jazdu v teréne. Všetky kolesá sú nezávisle zavesené, pričom kolesá prvej a druhej nápravy sú odpružené vinutými pružinami a dutými gumenými pružinami, kolesá oboch zadných náprav sú odpružené skrutnými tyčami a gumenými pružinami. Na kolesách sú namontované pneumatiky Michelin 365/80 R20 XZL s možnosťou núdzového dojazdu po defekte. Dvojokruhová hydraulická brzdová sústava pôsobí na kotúčové brzdy na všetkých kolesách.

Používa ich niekoľko krajín

Palivová nádrž má objem 350 litrov, dojazd vozidla je približne 700 km. Maximálna rýchlosť transportéra je 105 km/h, vo vode je to 10 km/h. Hnacia sústava je umiestnená vnútri vozidla, a je preto dobre chránená pred poškodením. Kompletnú hnaciu sústavu možno vymeniť za 30 minút. Transportéry Pandur možno prevážať vojenskými dopravnými lietadlami Hercules. V súčasnosti majú obrnené transportéry Pandur (verzie 6x6 i 8x8) vo svojej výzbroji armády Rakúska, Belgicka, Gabonu, Kuvajtu, Slovinska, USA a Portugalska.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  2. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  3. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 808
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 676
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 580
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 432
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 165
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 884
  7. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi 2 058
  8. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu 1 618
  1. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť 33. „Pravdy sú vždy dve, ale jedna z nich je lož.“
  2. Jozef Černek: Je rozumné opustiť starkú, lebo je nákladná a nemá „správne“ politické názory?
  3. Marek Tocimák: Chlieb a Hry
  4. Martin Fronk: Tragédia človeka: Maďarský Faust, ktorý vznikol na Slovensku a my o ňom takmer nič nevieme
  5. Martin Turčan: O čom svedčí aféra Hacienda. O neutralite a zbrojení
  6. Erik Kriššák: Michael McDowell – Blackwater, kniha první
  7. Branislav Hláčik: Superpozícia 6
  8. Lukáš Jankovič: 5 grafov o Slovensku v roku 2025
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 19 447
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 15 541
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 13 584
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 7 892
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 467
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 4 458
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 148
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 018
  1. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  2. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  3. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  6. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  8. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť 33. „Pravdy sú vždy dve, ale jedna z nich je lož.“
  2. Jozef Černek: Je rozumné opustiť starkú, lebo je nákladná a nemá „správne“ politické názory?
  3. Marek Tocimák: Chlieb a Hry
  4. Martin Fronk: Tragédia človeka: Maďarský Faust, ktorý vznikol na Slovensku a my o ňom takmer nič nevieme
  5. Martin Turčan: O čom svedčí aféra Hacienda. O neutralite a zbrojení
  6. Erik Kriššák: Michael McDowell – Blackwater, kniha první
  7. Branislav Hláčik: Superpozícia 6
  8. Lukáš Jankovič: 5 grafov o Slovensku v roku 2025
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 19 447
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 15 541
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 13 584
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 7 892
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 467
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 4 458
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 148
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 018
  1. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  2. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  3. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  6. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  8. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu