Korzár logo Korzár
Nedeľa, 3. júl, 2022 | Meniny má Miloslav

Päťdesiatročný Lenin

Nie, slávny (už pre koho ako) Vladimír Iľjič Lenin nemá žiadne polstoročné výročie. Výročie má však po Leninovi pomenovaný atómový ľadoborec.

Atómový ľadoborec Lenin. Bola to prvá civilná loď s jadrovým pohonom.Atómový ľadoborec Lenin. Bola to prvá civilná loď s jadrovým pohonom. (Zdroj: archív)

Ten bol do služby zaradený v septembri roku 1959, teda práve pred polstoročím. Lenin bol prvým povrchovým plavidlom s nukleárnym pohonom (prvým plavidlom s atómovým pohonom bola americká ponorka Nautilus) i prvým civilným plavidlom na jadrový pohon. Ľadoborec Lenin má dĺžku 134 m, šírku 27,6 m a výšku 16,1 m. Výtlak lode je 16 000 ton (bez naplnených balastových nádrží). V zadnej časti paluby je pristávacia plocha pre vrtuľníky. Zdrojom energie na pohon tohto obrovského ľadoborca, ktorý uvoľňoval lodiam cestu cez arktickú ľadovú pokrývku, boli pôvodne tri jadrové reaktory OK-150 s tepelným výkonom 90 MW. Jadro týchto reaktorov malo priemer jeden meter a výšku 1,6 m. V reaktore bolo 7 704 palivových článkov. Elektrickou energiou vyrobenou v generátoroch boli poháňané tri lodné skrutky. Celkový výkon prenášaný na tieto hnacie skrutky bol 32,4 MW. Počas služby tohto ľadoborca došlo k trom vážnym jadrovým incidentom. K prvému došlo vo februári 1965, počas opráv a výmeny jadrového paliva. Pre chybu operátora došlo k čiastočnému roztopeniu a deformácii palivových článkov v reaktore číslo dva. Preto bolo rozhodnuté vyňať celý palivový systém vrátane kontrolných tyčí a uložiť ho do špeciálneho puzdra, ktoré bolo po dvoch rokoch skladovania zhodené do mora pri súostroví Novaja Zemlja. K druhému incidentu došlo v roku 1967, keď krátko po výmene palivových článkov vznikla trhlina na chladiacom systéme tretieho reaktora. Kvôli oprave sa musela rozbíjať betónová ochranná obálka reaktora. Namiesto opravy bolo rozhodnuté vymeniť všetky reaktory, generátory pary i čerpadlá. Namiesto troch reaktorov boli do ľadoborca inštalované dva modernejšie reaktory OK-900 s výkonom po 171 MW. Výmena reaktorov a parných generátorov trvala od decembra 1967 do mája 1970. Prvý reaktor OK-900 bol do činnosti uvedený 22. apríla 1970, druhý o deň neskôr. Prípravné práce na obnovenie prevádzky ľadoborca trvali potom do 20. júna 1970. Nový pohonný systém pozostával zo spomenutých dvoch reaktorov, štyroch parných generátorov a štyroch primárnych obehových čerpadiel. Ľadoborec Lenin potom slúžil až do roku 1989, keď bol vyradený zo služby. Príčinou vyradenia bolo nadmerné opotrebenie obšívky trupu trením o ľad. V roku 1990 bolo z reaktorov odstránené spotrebované jadrové palivo. Ľadoborec Lenin bol potom odtiahnutý na základňu atómových ľadoborcov Atomflot v Murmansku a premenený na múzeum. Možno ešte doplniť, že Rusko má v súčasnosti sedem jadrových ľadoborcov, z toho dva riečne. Najnovším a najväčším ruským jadrovým ľadoborcom je v súčasnosti ľadoborec s trochu kurióznym názvom 50. výročie víťazstva, ktorý je v činnosti od roku 2007. Podľa dostupných informácií je tento ľadoborec dlhý 159,6 m a poháňaný dvomi reaktormi OK-900A (výkonu po 171 MW) najväčším ľadoborcom na svete.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  2. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  3. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  8. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 539
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 815
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 413
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 8 874
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 4 614
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 599
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 823
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 121

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  2. Anna Miľanová: Moja tvorba dotváraním škvŕn... 2022
  3. Martin Plesch: Dobrovoľníkom nedobrovoľne
  4. Ľubomír Maretta: Trauer
  5. Ján Slosiarik: Čo nové vedenie ministerstva školstva, to nová reforma
  6. Anna Miľanová: Matrioška a zmätok... 2022
  7. Rastislav Puchala: Viktorova zakáľačka
  8. Vladimír Hrach: Uvidieť a precítiť
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 19 993
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 250
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 973
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 085
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 916
  6. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 204
  7. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 165
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 146
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto

Väčšina chodcov považuje za najväčší problém rýchlosť e-kolobežiek.


Peter Hlušek 30. jún
Lysyčansk je už týždne terčom ruského bombardovania.

Okupant obsadil všetky veľké mestá v Luhansku.


1 h
Peter Sagan dnes na Tour de France 2022 - 3. etapa LIVE cez online prenos.

Peter Sagan dnes ide 3. etapu na Tour de France 2022.


Sportnet 6 h
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  2. Anna Miľanová: Moja tvorba dotváraním škvŕn... 2022
  3. Martin Plesch: Dobrovoľníkom nedobrovoľne
  4. Ľubomír Maretta: Trauer
  5. Ján Slosiarik: Čo nové vedenie ministerstva školstva, to nová reforma
  6. Anna Miľanová: Matrioška a zmätok... 2022
  7. Rastislav Puchala: Viktorova zakáľačka
  8. Vladimír Hrach: Uvidieť a precítiť
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 19 993
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 250
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 973
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 085
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 916
  6. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 204
  7. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 165
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 146
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu