Mimochodom, uvedomujem si, že tu ide, ako by povedali bratia Česi, o „protimluv", lebo bicykel označuje čosi s dvomi kolesami, takže jednokolesový bicykel je, no, nevhodný termín, ale ten jednokolesový prostriedok neviem inak nazvať. Naučiť sa jazdiť na takomto nestabilnom dopravnom prostriedku zrejme vyžaduje dlhý tréning, bez ktorého by sme z takéhoto „monocyklu" hneď zleteli. Nestalo by sa nám to však na novom zariadení na osobnú mobilitu, ktoré nedávno predstavila japonská firma Honda. Ide o jednokolesové zariadenie, teda monocykel, označený UX-3, pričom písmeno U v označení znamená "universal" i „unicycle" (jednokolesový). Toto ľahké zariadenie má umožniť ľuďom jednoducho a bez námahy presúvať sa po uliciach, vo veľkých firemných areáloch či v parkoch. Na unicykli či monocykli UX-3 sa netreba prácne učiť udržovať rovnováhu, pretože to za nás urobí počítačový stabilizačný systém, ktorý je odvodený od systému vyvinutého pre kráčajúci robot ASIMO. Tento systém využíva signály zo snímačov sklonu a na základe týchto informácií určujú smer jazdy unicykla. Funguje to tak, že ak sa trochu nakloníte dopredu, systém „vie", že chcete ísť dopredu a týmto smerom sa unicykel pohne. Treba spomenúť, že ide o podobný princíp, aký využíva kolobežka Segway, ktorá má kolesá nie za sebou, ale vedľa seba. Svetovým unikátom je však to, že unicykel firmy Honda sa môže posúvať všetkými smermi, teda nielen dopredu a dozadu, ale aj do strán, prípadne diagonálne, teda skutočne ľubovoľným smerom. Umožňuje to systém HOT (Honda Omnidirectional Traction), vyvinutý firmou Honda. Ide o špeciálne koleso, ktoré má naprieč po svojom obvode uložené malé, elektricky poháňané kolieska. Zatiaľ čo veľké koleso slúži na pohyb dopredu a dozadu, prostredníctvom malých obvodových koliesok sa toto veľké koleso môže posúvať aj nabok. Kombinovaným pohonom hlavného kolesa a malých koliesok sa dá dosiahnuť pohyb v ľubovoľnom šikmom smere. Unicykel UX-3 má sklopné sedadielko a sklopné opierky na nohy a jeho hmotnosť je menej ako desať kilogramov. Dĺžka tohto prostriedku personálnej mobility je 315 mm, šírka len 160 mm a výška 650 mm. Na pohon elektromotorov slúži lítiovo-iónová batéria. Plne nabitá batéria umožňuje hodinovú jazdu. Maximálna rýchlosť jazdy je okolo 6 km/h. Firma Honda predstaví verejnosti svoj unikátny dopravný prostriedok UX-3 na tokijskom autosalóne, ktorý bude otvorený 24. októbra. Otázkou je, ako toto originálne „približovadlo" prijme verejnosť, pretože už spomenutá „kolobežka" Segway nesplnila očakávania svojho výrobcu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.