Korzár logo Korzár
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Jazdilo sa zdarma, súťaž vyhrali cyklisti

Viac ako 1 600 miest s 200 miliónmi obyvateľov v takmer 40 krajinách celej Európy sa zapojilo do Európskeho týždňa mobility (ETM), ktorý trval od 16. do 22. septembra. V Košiciach sa počas siedmich dní Európskeho týždňa mobility - Pre lepší vzduch v meste

Kto skôr? Súťaž v rýchlosti vyhrali cyklisti.Kto skôr? Súťaž v rýchlosti vyhrali cyklisti. (Zdroj: Judita Čermáková)

uskutočnilo množstvo zaujímavých podujatí.

KOŠICE. Košičania počas týždňa mohli obdivovať takmer 20 metrov dlhý autobus Mercedes-Benz CapaCity, deti maľovali na staré vyradené automaty, ktoré kedysi vydávali cestovné lístky za slovenské koruny. V priestoroch Dolnej brány na Hlavnej ulici obyvatelia mesta diskutovali s odborníkmi na témy ekologickej dopravy v meste. Pozorne sledovali, ako dopadne súťaž Kto skôr medzi električkou, trolejbusom, bežcom, korčuliarom či cyklistami. Vyvrcholením ETM bol 22. september - Deň bez áut. Košičania mohli bezplatne cestovať prostriedkami MHD (kto sa preukázal techničákom od auta), vychutnávali si bezplatné jazdy historickou električkou Cassovia, šéfovia DPMK vyhodnotili fotosúťaž Košická MHD pre všetkých.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Frajerský autobus bol len požičaný

Cieľom týždňa mobility bolo ukázať verejnosti mestskú hromadnú dopravu v inom svetle, zatraktívniť ju najmä pre tých, ktorí stále uprednostňujú automobil.

"Zároveň chceme ukázať verejnosti, že z miesta na miesto sa dá dopraviť ekologickejšie ako automobilom," uviedol pred začiatkom ETM Michal Tkáč, generálny riaditeľ DPMK. "Navyše použitie inej dopravy namiesto auta môže byť aj rýchlejšie a pohodlnejšie."

Potvrdením posledného slovka bol v prvý deň ETM frajerský autobus pre 180 cestujúcich za približne 500 000 eur. Košičania ho obdivovali na Hlavnej ulici. Žiaľ, DPMK mal vozidlo iba zapožičané z Bratislavy.

Maľovali na automaty

V bývalých kasárňach na Kukučínovej ulici si 17. septembra mohli vyskúšať svoju fantáziu v praxi pri maľovaní na vyradené automaty, ktoré kedysi vydávali cestovné lístky MHD ešte za slovenské koruny. Výtvarné nadšenie mohli záujemcovia prejaviť farbami ako chceli, zároveň si nostalgicky zaspomínali na prístroje, ktoré fungovali v košických uliciach do konca roka 2008. V tento deň sa zároveň začali pri Dolnej bráne aj prednášky a verejné diskusie o doprave. Trvali do 19. septembra.

V tento deň organizátori pripravili lahôdku pre cyklistov. Ráno bol pre nich pristavený na Havlíčkovej ulici tzv. cyklobus. DPMK totiž nechal špeciálne upraviť jedno vozidlo na prepravu bicyklov. Bude skúšobne premávať celú jeseň cez voľné dni na trase Havlíčkova - Horný Bankov, až do 25. októbra.

SkryťVypnúť reklamu

Kto skôr

V pondelok 21. septembra o 7.36 hod. odštartovala na Šafárikovej triede súťaž Kto skôr. Zmerali si v nej sily električka, trolejbus, cyklisti, auto, bežec a korčuliar. Cieľom bolo zistiť, ktorý spôsob dopravy je v meste najvýhodnejší a ako môže preferencia električkovej dopravy zrýchliť cestovanie po Košiciach. Súťažiaci, medzi ktorými boli aj šéfovia DPMK či magistrátu, mali v čo najkratšom čase doraziť do altánku v Mestskom parku. Za čosi viac ako deväť minút suverénne vyhrali zástupcovia Cyklistickej únie mesta Košice, druhý skončil bežec Michal Tkáč z DPMK, tretia dorazila električka s tým, že po celej trase jej robili "zelenú" policajti. Štvrtú priečku obsadil dopravný riaditeľ DPMK Michal Dekánek, ktorý súťažil na korčuliach, piaty bol trolejbus a posledný s časom 20:12 min. automobil.

Do súťaže sa zapojili aj futbalisti z MFK Košice, a to reprezentant - kanonier Ján Novák, kapitán Peter Bašista a členovia A-tímu MFK Matúš Čonka s Mikulášom Tóthom. Kým Čonka s Tóthom si trasu odbehli, Novák a Bašista sa odviezli trolejbusom.

Primátor František Knapík vyrazil do terénu na dvoch kolesách so šéfom správy mestských komunikácií Petrom Zajakom.

SkryťVypnúť reklamu

Primátor na bicykli

Záverečnou bodkou za košickým týždňom mobility bol 22. september, Deň bez áut. Primátor mesta sa rozhodol, že do práce pôjde na bicykli. Vyštartoval v skorých ranných hodinách, prešiel z Košickej Novej Vsi, kde býva, k prameňu Gajdovka na Aničke. Odtiaľ vyrazil na Sídlisko nad jazerom, potom cez mestskú časť Juh a okolo 10.00 hod. odstavil bicykel pri košickom magistráte. Primátor po niekoľkých kilometroch zistil, že pre košických bicyklistov treba niečo urobiť.

"V krátkom čase pripravíme projekt prepojenia rekreačného areálu Anička a mestskej časti Nad jazerom cyklochodníkom," prisľúbil F. Knapík. "Dnes som sa presvedčil, že technicky je to možné."

Škoda, že taký prístup ako primátor nemali k Dňu bez áut mnohí jeho kolegovia z magistrátu. Napriek tomu, že boli vyzvaní, aby 22. septembra nechali autá doma a prišli do práce napríklad pešo či električkou, parkovisko pri magistráte svedčilo o inom. Takmer praskalo vo švíkoch, my sme tam ráno narátali približne 150 áut.

Hlavným organizátorom podujatí bolo mesto Košice, partnermi Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), Spolok na podporu skrášľovania Košíc, informačné centrum MIC Košice, Združenie na podporu ekologickej dopravy, TOM KRTKO KAC Jednota Košice a nezisková organizácia Košice-Európske hlavné mesto kultúry 2013, n.o.



Fešák. O takomto prostriedku hromadnej dopravy môžu Košičania zatiaľ len snívať.
Foto: Róbert Sándor


Maľovanie automatov. Každý mohol popustiť uzdu svojej fantázii.
Foto: Veronika Janušková


Kanonier Novák. Aj on súťažil - ako cestujúci trolejbusu.
Foto: Judita Čermáková



Primátor. Stavil na bicykel.
Foto: Róbert Sándor



Natrieskané parkovisko. Kým sa primátor potil na bicykli, magistrátni úradníci prifrčali do práce na svojich tátošoch.
Foto: Veronika Janušková



















Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  2. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  3. Spacák na kozmetiku?
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  1. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 086
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 335
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 6 875
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 949
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 712
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 125
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 2 090
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 190

Blogy SME

  1. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  2. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  3. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  4. Vladimír Krátky: Kam sa hrabe Wiener šniceľ na naše bryndzáky !
  5. Peter Maroncik: Kúpili sme záhradku
  6. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  7. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa)
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 433
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 419
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 889
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 896
  5. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 3 642
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 474
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 187
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 110
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  2. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  3. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  4. Vladimír Krátky: Kam sa hrabe Wiener šniceľ na naše bryndzáky !
  5. Peter Maroncik: Kúpili sme záhradku
  6. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  7. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa)
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 433
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 419
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 889
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 896
  5. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 3 642
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 474
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 187
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 110
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu