Korzár logo Korzár
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Atlanta naďalej svetovou jednotkou

Svetovú hospodársku krízu pocítili aj mnohé letecké spoločnosti a letiská, ktoré vlani zaznamenali výrazný pokles cestujúcich, pričom niektoré spoločnosti zbankrotovali, iné sa topia v dlhoch a musia prepúšťať a obmedzovať prevádzku na niektorých linkách.

Vybavovacia plocha letiska vo Frankfurte. Frankfurt klesol z 8. na 9., keď ho "preskočilo" pekinské letisko.Vybavovacia plocha letiska vo Frankfurte. Frankfurt klesol z 8. na 9., keď ho "preskočilo" pekinské letisko. (Zdroj: (rm))

Napriek tomu štatistiky ukazujú, že v celosvetovom meradle došlo aj vlani k miernemu nárastu počtu cestujúcich.

Združuje 1 357 letísk

Takéto štatistiky uverejnila nedávno Medzinárodná rada letísk ACI (Airports Council International), ktorá združuje 1 357 najväčších letísk na celom svete. Štatistiky sú v podstate reprezentatívne, pretože letiská združené v ACI generujú 98 % svetovej leteckej dopravy. V minulom roku prešlo týmito letiskami celkovo 4,874 miliardy cestujúcich, čo predstavuje nárast len 0,1 percenta v porovnaní s rokom 2007. Pripomenieme, že nárast od roku 2006 do roku 2007 bol až 6,8 %.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nárast medzinárodnej, pokles vnútroštátnej dopravy

Malý minuloročný prírastok bol však vyvolaný prírastkom medzinárodnej prepravy (tá predstavuje 42 % celkovej prepravy) o 2,4 %, zatiaľ čo vnútroštátna preprava poklesla o 1,4 %. Svetové prvenstvo v počte prepravených cestujúcich si naďalej udržuje letisko v americkej Atlante (Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport), ktorého bránami prešlo vlani 90 039 280 cestujúcich, čo predstavuje len nepatrný nárast (o 0,7 %) v porovnaní s rokom 2007. Uvedený počet znamená, že atlantským letiskom prejde denne v priemere 240 000 ľudí, čiže približne toľko, koľko majú obyvateľov Košice.

Heathrow európskou jednotkou

Druhé miesto si udržalo letisko Chicago O´Hare, a to napriek poklesu počtu cestujúcich o 9 %, na 69 353 876. Londýnsky Heathrow ostáva svetovou trojkou (a európskou jednotkou), keď ním vlani prešlo 67 056 379 cestujúcich (pokles o 1,5 %). Štvrté je počtom 66 754 829 cestujúcich letisko Tokio Haneda (pokles o 0,2 %). K výmene miest došlo na piatom a šiestom mieste. Parížske letisko Charles de Gaulle zaznamenalo vlani nárast počtu cestujúcich o 1,6 %, na 6 0874 681, čím odsunulo na šieste miesto letisko v Los Angeles, na ktorom počet cestujúcich klesol na 59 497 539 (pokles o 4,7 %). Na siedmom mieste je opäť letisko Dallas/Forth Worth, ktoré vlani vybavilo 57 093 187 cestujúcich (pokles o 4,5 %).

SkryťVypnúť reklamu

Peking pred Frankfurtom

K výmene pozícií došlo aj na ôsmom a deviatom mieste. Letisko v Pekingu zaznamenalo vlani nárast o 4,4 %, na 55 937 289 cestujúcich, čím preskočilo Frankfurt, na ktorom počet cestujúcich poklesol (o 1,3 %) na 53 467 450. Na desiate miesto poskočil počtom 51 245 334 cestujúcich Denver (nárast o 2,8 %) a odsunul tak letisko Madrid (50 824 435 cestujúcich) na jedenástu priečku. Na ďalších miestach štatistiky najfrekventovanejších svetových letísk v minulom roku sa umiestnili letiská Hongkong, New York Kennedy, Amsterdam, Las Vegas, Houston, Phoenix, Bangkok, Singapur a Dubaj. K slovenským hraniciam najbližšie letisko, ktoré sa umiestnilo v stovke najväčších letísk, je viedenské letisko, ktoré je počtom 19 747 289 cestujúcich (nárast o 5,2 %) na 66. mieste štatistiky.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčší nárast v Istanbule

Azda najprekvapujúcejším údajom štatistiky je to, že v prvej stovke letísk najväčší nárast prepravy zaznamenalo letisko Istanbul Atatürk. Týmto letiskom prešlo vlani 28 625 269 cestujúcich, čo predstavuje nárast o neuveriteľných 23 % v porovnaní s rokom 2007. Istanbulské letisko tak "poskočilo" v štatistike zo 45. na 40. miesto. Výrazné nárasty zaznamenali aj letiská v Káhire (o 14,2 %), Dubaji (9 %) a moskovské letiská Domodedovo (9,1 %) a Šeremetjevo (8,4 %). Takpovediac najstratovejším letiskom bolo milánske letisko Malpensa, ktoré vlani prepravilo 19 221 632 cestujúcich, čo je pokles o temer 20 % v porovnaní s rokom 2007. Pre zaujímavosť možno uviesť, že letisko v tureckej Antalyi, na ktoré v lete lietajú aj slovenskí dovolenkári, je na 70. mieste svetovej štatistiky. Do stovky najfrekventovanejších letísk sveta sa nedostalo ani pražské letisko (vlani ním prešlo 12,63 mil. cestujúcich), ani budapeštianske letisko (8,4 mil. cestujúcich).

Pokles v Severnej Amerike

Pokiaľ ide o jednotlivé regióny sveta, najväčší nárast cestujúcich zaznamenal Blízky Východ (o 6,8 %), nasledovala Afrika (plus o 4,8 %), Južná Amerika (+2,1 %), Európa a Ázia (oba +1,2 %). Pretože však letecká doprava v Severnej Amerike zaznamenala pokles počtu cestujúcich o 3,1 %, výsledným svetovým sumárom bol medziročný nárast len o už spomínanú desatinku percenta. Štatistiky ďalej uvádzajú, že vlani bolo na celom svete zaregistrovaných 77 miliónov letov dopravných, nákladných, vojenských lietadiel a lietadiel tzv. všeobecného letectva.

Denne okolo 21 000 letov

To znamená, že denne sa vykoná v priemere vyše 21 000 letov (do tohto počtu nie sú zahrnuté lety malých športových lietadiel). Z celkového počtu letov pripadlo 55,8 milióna letov na lety dopravných lietadiel s cestujúcimi. Ak podelíme celkový počet prepravených cestujúcich počtom letov, vyjde nám, že jedno dopravné lietadlo bolo vlani v priemere obsadené približne 87 cestujúcimi. No a úplne na záver možno spomenúť, že medzinárodné letisko v Košiciach vybavilo vlani 590 919 cestujúcich, čo predstavuje nárast o 33 % v porovnaní s rokom 2007.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  2. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  3. Spacák na kozmetiku?
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  1. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 051
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 332
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 7 397
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 949
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 707
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 119
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 2 181
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 192

Blogy SME

  1. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  2. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  3. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  4. Vladimír Krátky: Kam sa hrabe Wiener šniceľ na naše bryndzáky !
  5. Peter Maroncik: Kúpili sme záhradku
  6. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  7. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa)
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 431
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 419
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 889
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 894
  5. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 3 640
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 468
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 187
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 108
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  2. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  3. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  4. Vladimír Krátky: Kam sa hrabe Wiener šniceľ na naše bryndzáky !
  5. Peter Maroncik: Kúpili sme záhradku
  6. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  7. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa)
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 431
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 419
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 889
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 894
  5. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 3 640
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 468
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 187
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 108
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu