Korzár logo Korzár
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Prečo chodíme dokola?

O niektorých ľuďoch sa dá povedať, že – v prenesenom slova zmysle, napríklad pri riešení nejakého problému – chodia stále dokola. Lenže aj tým, ktorí sa s problémom rovno popasujú a neobchádzajú ho, sa môže stať, že budú – tentoraz ale v pravom slova zmys

le – chodiť dokola.

Videli sme to v mnohých filmoch či čítali v mnohých knihách: keď sa ľudia stratia v púšti alebo v hustom lese a chcú ísť rovno, chodia napokon stále dokola, a keď konečne natrafia na ľudské stopy, s hrôzou zistia, že sú to ich vlastné. Táto v románoch či filmoch často prezentovaná skutočnosť však doteraz nikdy nebola systematicky študovaná vedeckými metódami.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vedci z Ústavu Maxa Plancka pre biologickú kybernetiku v nemeckom Tübingene nedávno publikovali prvý empirický dôkaz o tom, že ľudia skutočne chodia do kruhu, keď nemajú spoľahlivé znaky pre smerovanie svojej chôdze. Tím vedcov pod vedením Jana Soumana a Marca Ernsta skúmal trajektórie ľudí, ktorí niekoľko hodín putovali saharskou púšťou (v Tunise) a v Bienwaldskom lese (v Nemecku). Na záznam dráhy ľudí slúžil satelitný navigačný systém GPS. Výsledky štúdie, ktoré boli publikované v odbornom časopise Current Biology (súčasná biológia), ukázali, že účastníci testu boli schopní ísť priamo len vtedy, ak bolo viditeľné Slnko alebo Mesiac. Ak však Slnko alebo Mesiac zašli za mraky, ľudia začali chodiť do kruhu bez toho, aby si to vôbec uvedomili.

SkryťVypnúť reklamu

"V minulosti bolo jedným z vysvetlení toho, že ľudia chodia dokola, to, že väčšina ľudí má jednu nohu dlhšiu alebo silnejšiu ako druhú, čím vzniká systematická odchýlka na jednu stranu od priameho smeru. Aby sme otestovali túto domnienku, zaviazali sme ľuďom oči a povedali sme im, aby šli priamo. Väčšina ľudí sa pohybovala v kruhoch, v niektorých prípadoch dokonca veľmi malých, s priemerom menej ako 20 metrov", povedal dr. Souman.

Ukázalo sa však, že tieto kruhy boli len zriedka v jednom smere. Tá istá osoba sa teda raz odchyľovala doľava, inokedy doprava. Takéto odchyľovanie teda nemôže byť zapríčinené rozdielmi v dĺžke alebo sile nôh, ale je prejavom narastajúcej neistoty o tom, aký smer je vlastne priamy. Podľa Soumana sa malé náhodné chyby v rôznych zmyslových signáloch, ktoré nám poskytujú informácie o smere chôdze, postupne sčítavajú a človek sa tak stále viac a viac odchyľuje od priameho smeru. "Výsledky týchto experimentov ukázali, že aj keď sú ľudia presvedčení, že idú priamo, ich vnímanie nie je vždy spoľahlivé. Sú potrebné ďalšie, kognitívnejšie stratégie na to, aby sme skutočne išli priamo.

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia potrebujú využívať spoľahlivé znaky zo svojho okolia, napríklad vzdialenú vežu alebo kopec či polohu Slnka na určenie smeru svojej chôdze," povedal Dr. Marc Ernst zo spomenutého ústavu. Ďalší výskum by sa mal sústrediť práve na to, akým spôsobom využívajú ľudia tieto a iné zdroje informácií na určenie smeru. Na to využijú vedci najmodernejšie zariadenie na báze virtuálnej reality.

Účastníci testu sa pokúsia nájsť cestu z virtuálneho lesa počas chôdze na statickom šliapacom trenažéri, pričom vôbec neopustia laboratórium. To umožní vedcom lepšie kontrolovať informácie, ktoré účastníkom testu budú k dispozícii, čo zase umožní testovať špecifické vysvetlenia využívania jednotlivých informácií na orientovanie sa pri chôdzi v neznámom teréne.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 676
  2. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 335
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 8 327
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 498
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 6 119
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 789
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 685
  8. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 2 950

Blogy SME

  1. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  2. Štefan Vidlár: Hybrid Volvo
  3. Jozo Peric: Pokles cien ropy sa blíži
  4. Peter Svoreň: Ako sa darí farmaceutickým spoločnostiam, po tom ako sa Covid upokojil
  5. Vladimír Krátky: RTVS je podivuhodná, periférna, rurálno, mysticko, roduverná, akože verejnoprávna inštitúcia .
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (1. - 7.7.1922)
  8. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 241
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 277
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 6 193
  4. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného. 5 475
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 163
  6. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 960
  7. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 796
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 372
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  2. Štefan Vidlár: Hybrid Volvo
  3. Jozo Peric: Pokles cien ropy sa blíži
  4. Peter Svoreň: Ako sa darí farmaceutickým spoločnostiam, po tom ako sa Covid upokojil
  5. Vladimír Krátky: RTVS je podivuhodná, periférna, rurálno, mysticko, roduverná, akože verejnoprávna inštitúcia .
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (1. - 7.7.1922)
  8. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 241
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 277
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 6 193
  4. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného. 5 475
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 163
  6. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 960
  7. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 796
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 372
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu