Korzár logo Korzár
Utorok, 11. máj, 2021 | Meniny má BlaženaKrížovkyKrížovky
PICCARD VYVÍJA LIETADLO SO SLNEČNÝM POHONOM

Okolo sveta s pomocou Slnka

Keď všetko pôjde podľa plánu, zapíše sa rok 2012 do análov letectva ako rok, v ktorom po prvý raz obletelo našu zemeguľu lietadlo využívajúce na svoj pohon len energiu slnečného žiarenia. Ak sa to podarí, splní sa Bertrandovi Piccardovi jeho ďalší sen.

Kresba lietadla Solar Impulse. Solárne články pokrývajú hornú plochu krídiel a výškového kormidla.Kresba lietadla Solar Impulse. Solárne články pokrývajú hornú plochu krídiel a výškového kormidla. (Zdroj: archív)

S menom Piccard ste sa možno už stretli, pretože už tri generácie Piccardovcov podnikajú dobrodružné výpravy do výšin či hlbín našej planéty. Bertrandov starý otec Auguste vystúpil už v roku 1931 s plynovým balónom do stratosféry a jeho otec Jacques sa v roku 1960 v špeciálnom batyskafe ponoril až na najhlbšie miesto v oceáne. Betrand má za sebou už tiež dobrodružnú výpravu: v roku 1999 obletel spolu s Brianom Jonesom v kabíne héliového balóna zemeguľu bez medzipristátia.

Nazvali ho Slnečný impulz

Práve tento let ho vraj inšpiroval k tomu, aby ďalší let okolo Zeme absolvoval v takom lietadle, ktoré by nespotrebovalo ani kvapku klasického paliva. To bol vlastne začiatok projektu, ktorý dostal názov Solar Impulse, čiže Slnečný impulz. Cieľom tohto projektu je vývoj lietadla na slnečný pohon, ktoré by obletelo celý svet. Piccard a Jones sa preto od roku 2001 začali u odborníkov zaujímať o stav výskumu v oblasti využívania slnečnej energie na produkciu elektrickej energie. Keď štúdia realizovateľnosti projektu Slnkom poháňaného lietadla, vykonaná Technickou univerzitou v Lausanne, dospela k pozitívnemu výsledku, bol projekt Solar Impulse 28. novembra 2003 oficiálne odštartovaný.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Projekt podporuje aj ESA

V júni 2004 založil Piccard s Jonesom a ďalšími dvomi odborníkmi spoločnosť Solar Impulse SA, ktorej cieľom bolo získať pre projekt odborníkov, partnerské firmy, a aj to najdôležitejšie, finančné prostriedky. Projekt získal podporu aj Európskej vesmírnej agentúry (ESA), francúzskeho výrobcu lietadiel Dassault, banky Deutsche Bank i švajčiarskeho výrobcu hodiniek Omega. Celkovo sa na vývoji a stavbe solárneho lietadla rôznou formou podieľa okolo 80 firiem a inštitúcií. Z predpokladanej sumy 70 miliónov eur, ktorá bude potrebná na realizáciu projektu, je už k dispozícii približne 30 miliónov.

Predstavil prototyp solárneho lietadla

Koncom júna predstavil Piccardov tím prvý prototyp svojho solárneho lietadla, ktoré dostalo švajčiarsku poznávaciu značku HB-SIA. Konfigurácia tohto prototypu sa počas vývoja menila. Pôvodne sa napríklad počítalo len s dvomi hnacími elektromotormi, nakoniec však zvíťazila koncepcia so štyrmi motormi, čo umožnilo rovnomernejšie rozloženie hmotnosti pozdĺž rozpätia krídiel. Kabína pilota mala byť pôvodne pretlaková, ale od toho sa napokon upustilo. Lietadlo musí byť, pochopiteľne, čo najľahšie, takže prakticky celé je zhotovené z ľahkých a pritom pevných uhlíkových kompozitov. Celková hmotnosť lietadla je 1 600 kg, z toho štvrtina pripadá na lítiovo-polymérové akumulátory.

Skryť Vypnúť reklamu

Rozpätie ako pri Airbuse A340

Rozpätie krídiel je 63,4 m, čo je približne toľko, ako je rozpätie krídiel štvormotorového dopravného lietadla Airbus A340. Dĺžka lietadla je však len 21,85 m a jeho výška je 6,4 m. Lietadlo je poháňané štyrmi elektromotormi, z ktorých každý má výkon 7,4 kW. Elektromotory poháňajú vrtule priemeru 3,5 metra. Zdrojom elektrickej energie je 11 628 solárnych článkov z monokryštalického kremíka, ktoré pokrývajú celú hornú plochu krídiel a výškových kormidiel. Elektrickou energiou z týchto článkov sa dobíjajú akumulátory, ktorých celková kapacita je okolo 88 kWh. Prototyp solárneho lietadla by mal svoj prvý let vykonať koncom tohto roka. Po overení letových vlastností by sa, pravdepodobne v budúcom roku, malo prikročiť k plneniu vlastnej úlohy prototypu.

Skryť Vypnúť reklamu

Trojhodinové nočné kĺzanie

Tou úlohou je vykonanie letu v trvaní 36 hodín, pri ktorom by sa malo overiť, či lietadlo dokáže prekonať noc len s pomocou energie uskladnenej v akumulátoroch. Nočný let má vyzerať tak, že lietadlo by z výšky 8 500 metrov približne tri hodiny bezmotorovým letom kĺzalo do výšky 1 500 metrov, v ktorej by sa zapli motory. Akumulátory by mali potom zásobovať motory elektrickou energiou dovtedy, kým opäť nezasvieti na solárne panely slniečko. Až po vyhodnotení testovacích letov s prvým prototypom sa začne so stavbou druhého lietadla (dostane značku HB-SIB), určeného už na let okolo sveta.

Let potrvá 25 dní

Nepôjde však o let bez medzipristátia, pretože solárne lietadlo vyvinie maximálnu rýchlosť okolo 70 km/h a celý let bude teda trvať približne 25 dní. Lietadlo budú striedavo pilotovať B. Piccard a A. Borschberg, pričom každý strávi v pretlakovej kabíne vždy päť dní bez medzipristátia. Pre pilotov bol vypracovaný špeciálny režim odpočinku. Po každých dvoch až troch hodinách letu si doprajú 15 minút tzv. polyfázového spánku. No prvý oblet zemegule solárnym lietadlom nebude zrejme žiaden špás.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poistkou dlhej životnosti kúpeľne je hydroizolácia
  2. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie investície
  3. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  6. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  7. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  8. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  9. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  10. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  1. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  2. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  3. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  4. Posúvajú svet k lepšiemu: Sociálni inovátori
  5. Kupujete nový spotrebič? V PLANEO Elektro naň dostanete zľavu
  6. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  7. Poistkou dlhej životnosti kúpeľne je hydroizolácia
  8. New financial contribution for meals vs. meal vouchers
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  10. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  1. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 16 108
  2. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 13 623
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 11 092
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 9 905
  5. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 9 831
  6. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 9 485
  7. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 006
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 7 959
  9. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 822
  10. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 6 244
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Riaditeľ NAKA Branislav Zurian počas rozhovoru pre Denník SME.

Svoje rozhodnutie nechcel bližšie komentovať.

2 h
Očkovanie v Prešove.

Pandémia si vyžiadala 12 077 obetí.

9 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop