Korzár logo Korzár

Okolo sveta s pomocou Slnka

Keď všetko pôjde podľa plánu, zapíše sa rok 2012 do análov letectva ako rok, v ktorom po prvý raz obletelo našu zemeguľu lietadlo využívajúce na svoj pohon len energiu slnečného žiarenia. Ak sa to podarí, splní sa Bertrandovi Piccardovi jeho ďalší sen.

Kresba lietadla Solar Impulse. Solárne články pokrývajú hornú plochu krídiel a výškového kormidla.Kresba lietadla Solar Impulse. Solárne články pokrývajú hornú plochu krídiel a výškového kormidla. (Zdroj: archív)

S menom Piccard ste sa možno už stretli, pretože už tri generácie Piccardovcov podnikajú dobrodružné výpravy do výšin či hlbín našej planéty. Bertrandov starý otec Auguste vystúpil už v roku 1931 s plynovým balónom do stratosféry a jeho otec Jacques sa v roku 1960 v špeciálnom batyskafe ponoril až na najhlbšie miesto v oceáne. Betrand má za sebou už tiež dobrodružnú výpravu: v roku 1999 obletel spolu s Brianom Jonesom v kabíne héliového balóna zemeguľu bez medzipristátia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nazvali ho Slnečný impulz

Práve tento let ho vraj inšpiroval k tomu, aby ďalší let okolo Zeme absolvoval v takom lietadle, ktoré by nespotrebovalo ani kvapku klasického paliva. To bol vlastne začiatok projektu, ktorý dostal názov Solar Impulse, čiže Slnečný impulz. Cieľom tohto projektu je vývoj lietadla na slnečný pohon, ktoré by obletelo celý svet. Piccard a Jones sa preto od roku 2001 začali u odborníkov zaujímať o stav výskumu v oblasti využívania slnečnej energie na produkciu elektrickej energie. Keď štúdia realizovateľnosti projektu Slnkom poháňaného lietadla, vykonaná Technickou univerzitou v Lausanne, dospela k pozitívnemu výsledku, bol projekt Solar Impulse 28. novembra 2003 oficiálne odštartovaný.

SkryťVypnúť reklamu

Projekt podporuje aj ESA

V júni 2004 založil Piccard s Jonesom a ďalšími dvomi odborníkmi spoločnosť Solar Impulse SA, ktorej cieľom bolo získať pre projekt odborníkov, partnerské firmy, a aj to najdôležitejšie, finančné prostriedky. Projekt získal podporu aj Európskej vesmírnej agentúry (ESA), francúzskeho výrobcu lietadiel Dassault, banky Deutsche Bank i švajčiarskeho výrobcu hodiniek Omega. Celkovo sa na vývoji a stavbe solárneho lietadla rôznou formou podieľa okolo 80 firiem a inštitúcií. Z predpokladanej sumy 70 miliónov eur, ktorá bude potrebná na realizáciu projektu, je už k dispozícii približne 30 miliónov.

Predstavil prototyp solárneho lietadla

Koncom júna predstavil Piccardov tím prvý prototyp svojho solárneho lietadla, ktoré dostalo švajčiarsku poznávaciu značku HB-SIA. Konfigurácia tohto prototypu sa počas vývoja menila. Pôvodne sa napríklad počítalo len s dvomi hnacími elektromotormi, nakoniec však zvíťazila koncepcia so štyrmi motormi, čo umožnilo rovnomernejšie rozloženie hmotnosti pozdĺž rozpätia krídiel. Kabína pilota mala byť pôvodne pretlaková, ale od toho sa napokon upustilo. Lietadlo musí byť, pochopiteľne, čo najľahšie, takže prakticky celé je zhotovené z ľahkých a pritom pevných uhlíkových kompozitov. Celková hmotnosť lietadla je 1 600 kg, z toho štvrtina pripadá na lítiovo-polymérové akumulátory.

SkryťVypnúť reklamu

Rozpätie ako pri Airbuse A340

Rozpätie krídiel je 63,4 m, čo je približne toľko, ako je rozpätie krídiel štvormotorového dopravného lietadla Airbus A340. Dĺžka lietadla je však len 21,85 m a jeho výška je 6,4 m. Lietadlo je poháňané štyrmi elektromotormi, z ktorých každý má výkon 7,4 kW. Elektromotory poháňajú vrtule priemeru 3,5 metra. Zdrojom elektrickej energie je 11 628 solárnych článkov z monokryštalického kremíka, ktoré pokrývajú celú hornú plochu krídiel a výškových kormidiel. Elektrickou energiou z týchto článkov sa dobíjajú akumulátory, ktorých celková kapacita je okolo 88 kWh. Prototyp solárneho lietadla by mal svoj prvý let vykonať koncom tohto roka. Po overení letových vlastností by sa, pravdepodobne v budúcom roku, malo prikročiť k plneniu vlastnej úlohy prototypu.

SkryťVypnúť reklamu

Trojhodinové nočné kĺzanie

Tou úlohou je vykonanie letu v trvaní 36 hodín, pri ktorom by sa malo overiť, či lietadlo dokáže prekonať noc len s pomocou energie uskladnenej v akumulátoroch. Nočný let má vyzerať tak, že lietadlo by z výšky 8 500 metrov približne tri hodiny bezmotorovým letom kĺzalo do výšky 1 500 metrov, v ktorej by sa zapli motory. Akumulátory by mali potom zásobovať motory elektrickou energiou dovtedy, kým opäť nezasvieti na solárne panely slniečko. Až po vyhodnotení testovacích letov s prvým prototypom sa začne so stavbou druhého lietadla (dostane značku HB-SIB), určeného už na let okolo sveta.

Let potrvá 25 dní

Nepôjde však o let bez medzipristátia, pretože solárne lietadlo vyvinie maximálnu rýchlosť okolo 70 km/h a celý let bude teda trvať približne 25 dní. Lietadlo budú striedavo pilotovať B. Piccard a A. Borschberg, pričom každý strávi v pretlakovej kabíne vždy päť dní bez medzipristátia. Pre pilotov bol vypracovaný špeciálny režim odpočinku. Po každých dvoch až troch hodinách letu si doprajú 15 minút tzv. polyfázového spánku. No prvý oblet zemegule solárnym lietadlom nebude zrejme žiaden špás.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 462
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 242
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 074
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 848
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 470
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 166
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 938
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 132
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  2. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  3. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  4. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  5. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  6. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  7. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  8. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 076
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 046
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 106
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 061
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 622
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 874
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 405
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  2. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  3. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  4. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  5. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  6. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  7. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  8. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 076
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 046
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 106
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 061
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 622
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 874
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 405
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu