Korzár logo Korzár
Piatok, 14. máj, 2021 | Meniny má BonifácKrížovkyKrížovky
STAVBY SVETA

1 World Trade Center

V niektorých častiach nášho seriálu sme predstavili stavby, ktoré boli postavené pred mnohými storočiami a z ktorých dnes už existujú len viac či menej zachované ruiny, prípadne zo stavby nezostalo prakticky nič.

Veža 1 World Trade Center. Autorom definitívneho návrhu veže 1WTC je David Childs.Veža 1 World Trade Center. Autorom definitívneho návrhu veže 1WTC je David Childs. (Zdroj: archív)

Predstavili sme však aj jednu v podstate veľmi modernú stavbu, ktorá však dnes už tiež neexistuje. Boli to dva známe mrakodrapy World Trade Center (prezývané dvojičky) v New Yorku, ktoré 11. septembra 2001 padli za obeť teroristickým útokom. V dnešnej časti nášho seriálu predstavíme hlavný mrakodrap, ktorý sa buduje na mieste zničených dvojičiek. Je to vlastne po prvý raz, čo predstavujeme ešte v podstate neexistujúcu stavbu.

Veža či mrakodrap?

Možno vás trochu prekvapil nezvyčajný názov tejto stavby, začínajúci číslicou jeden. Je to však skutočne oficiálny názov novobudovaného centrálneho mrakodrapu v areáli na dolnom Manhattane, na ktorom stáli pôvodné dvojičky a okolité budovy. Nový mrakodrap (v skratke 1WTC), či skôr veža (termín skyscraper, čiže mrakodrap, sa už v anglickej literatúre veľmi nepoužíva a nahradil ho termín tower, čiže veža), bude stáť v severozápadnom rohu tohto areálu, ktorý má plochu 14 akrov (65 000 štvorcových metrov). V okolí tejto najvyššej veže bude stáť ešte niekoľko menších veží, národný pamätník 11. septembra, múzeum a stanica metra.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Čo tam postaviť?

Už krátko po zničení pôvodných dvojičiek sa začali vášnivé debaty o tom, čo na mieste zničených budov postaviť resp. ako toto miesto využiť. Už v roku 2002 bola vypísaná súťaž na návrhy, ako areál využiť. Verejnosť však všetky podané návrhy odmietla, a preto bolo vypísané druhé kolo súťaže. V tejto súťaži zvíťazil renomovaný architekt Daniel Libeskind, ktorý navrhol riešenie celého voľného areálu. Súčasťou návrhu bola aj hlavná veža 1WTC, ktorú Libeskind poňal ako budovu z vnútornými záhradami a asymetricky umiestnenou vežičkou.

Zmena dizajnu veže

Pôvodný dizajn najvyššej veže však prešiel mnohými revíziami, a to najmä vinou nezhôd s developerom Larrym Silversteinom, ktorý bol v čase teroristického útoku prenajímateľom celého areálu. Pre tohto developera navrhol v auguste roku 2003 David Childs zo známeho architektonického štúdia Skidmore, Owings & Merrill vežu výšky 2 000 stôp (približne 600 metrov), ktorá mala kancelárske priestory len do 64. podlažia. Nad nimi sa mala týčiť otvorená štruktúra s veternými turbínami a anténami. V decembri 2003 sa objavil ďalší návrh, ktorý vznikol v spolupráci Libeskinda a Childsa a ktorý bol akousi kombináciou návrhov oboch spomenutých architektov.

Skryť Vypnúť reklamu

Prepracovanie kvôli bezpečnosti

V máji 2005 oznámili guvernér štátu New York George Pataki a newyorský starosta Michael Bloomberg, že návrh veže bude prepracovaný, a to najmä kvôli bezpečnostným námietkam zo strany newyorskej polície. Výsledkom bol Childsov návrh veže oveľa konzervatívnejších tvarov, než boli dovtedajšie návrhy. Veža má skosené rohy a na streche centrálne umiestnenú vežičku, podobne ako ju majú mrakodrapy Empire State Building či Chrysler Building. Veža 1WTC podľa tohto definitívneho návrhu dobre vizuálne zapadne do panorámy New Yorku.

Spojí krásu a funkčnosť

Podľa Childsa veža podľa definitívneho návrhu je nie len krásna a spĺňa symbolické a estetické aspekty, ale bude poskytovať dobré pracovné prostredie ľuďom, ktorí v nej budú pracovať. Nová veža je postavená na štvorcovom základe s hranou dĺžky 61 metrov, čo je temer toľko, ako merala jedna strana oboch zničených dvojičiek (63 metrov). Základnú časť budovy tvorí mohutný a mimoriadne odolný betónový blok vysoký približne 60 metrov. Aby tento základ nevyzeral ako betónový bunker, bude obložený vyše dvetisíc panelmi prizmatického skla, ktoré merajú 1,21 m x 4,06 m. Toto sklenené obloženie vytvára pri dopade slnečného svetla trblietavé efekty.

Skryť Vypnúť reklamu

Rovnaká výška, ako mali pôvodné veže

V tomto základnom bloku bude vstupná hala vysoká 24 metrov. Nad touto halou bude niekoľko technických podlaží so strojnými a inými zariadeniami. Potom nasleduje 69 podlaží s prenajímateľnými kancelárskymi priestormi. Na vyšších podlažiach budú opäť technické zariadenia, reštaurácia a vyhliadková (uzavretá) plošina. Strecha veže bude vo výške 417 metrov nad terénom, čo je presne rovnaká výška, akú mali pôvodné dvojičky. Vyhliadková plošina vo výške 386 m však bude nižšia, než bola otvorená i uzavretá vyhliadková plošina na južnej veži pôvodného World Trade Center.

Symbolických 1 776 stôp

Na streche novej veže bude na okrúhlom nosnom podstavci umiestnený stožiar s vysielacími anténami. Špička anténneho stožiara bude v symbolickej výške 1 776 stôp, čo je 541 metrov. Symbolika je v tom, že v roku 1776 vznikli Spojené štáty americké. Po dokončení bude veža 1WTC najvyššou budovou v USA. Ako sme už spomínali, vonkajšie rohy veže budú šikmo zrezané tak, že zrezaná časť sa smerom nahor bude rozširovať. V polovici svojej výšky bude mať tak veža osemuholníkový prierez, horná časť veže bude opäť štvorcová, ale voči základnému štvorcu pootočená o 45 stupňov.

„Neexistujúce" podlažia

Budova bude mať 108 podlaží, pričom kuriozitou je, že nebudú existovať podlažia 7 až 19 ani 94 až 99. Veža bude postavená pri zohľadnení najnovších požiadaviek na bezpečnosť pri požiari alebo inej núdzovej situácie. Všetky schodišťové a výťahové šachty budú mať steny hrúbky 91 cm, núdzové schodištia budú veľmi široké a špeciálne schodištia budú určené len hasičom. Vo ventilačnom systéme budú zabudované biologické a chemické filtre. Celková podlažná plocha kancelárskych priestorov vo veži bude okolo 242 000 štvorcových metrov.

46 000 ton ocele

Výstavba veže 1 World Trade Center sa začala položením symbolického základného kameňa 4. júla 2004, ale potom sa až do roku 2006 v podstate nič nedialo. Až 18. novembra 2006 bolo do základov veže vyliatych prvých 306 kubických metrov betónu. Prvý oceľový nosník bol k základom privarený 19. decembra 2006. Potom už výstavba postupovala pomerne plynulo. V máji 2008 dosiahla oceľová nosná konštrukcia úroveň ulice, v auguste bola približne osem metrov nad touto úrovňou. Koncom júla tohto roku dosiahla konštrukcia výšku 32 m nad terénom. Veža mala úroveň strechy dosiahnuť koncom roka 2010, ale najnovšie odhady hovoria až o roku 2013. Pri výstavbe veže sa spotrebuje okolo 46 000 ton ocele.

Dokončenie až v roku 2018?

Výstavba veže má stáť okolo troch miliárd dolárov, pričom jednu miliardu poskytne Silverstein, ktorý túto sumu získal z vyplatenia poistky, ktorú mal uzavretú pre pôvodné dvojičky WTC. Začiatkom augusta tohto roku uviedol denník The New York Daily News, že výstavba veže sa oneskoruje viac, než pripúšťajú úrady, a že veža 1 World Trade Center nebude dokončená pred rokom 2018. Mimochodom, až 26. marca tohto roku bolo oficiálne rozhodnuté, že veža bude mať názov One World Trade Center. Dovtedy bol tento mrakodrap známy pod názvom Freedom Tower, čiže Veža slobody.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  4. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  5. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie príležitosti na investície
  6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  7. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  8. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  9. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  10. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  3. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  4. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  5. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  6. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  7. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  8. Ďalšie mesto s rýchlou a kvalitnou donáškou!
  9. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  10. Union má novinku – Očný balík v hodnote 100 eur pre každého
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 396
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 12 210
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 338
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 9 327
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 051
  6. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 8 265
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 680
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 555
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 5 952
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 5 149
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pohľad priamo z cesty, ktorou by mala viesť trať prestížnych pretekov so svetovými tímami v obci Jasov na východe Slovenska.

Miestni chcú fandiť: To bude šialenstvo.

3 h
Starosta Pereša si k výplate prilepší.

Proti bol jediný poslanec. Niektorým pridali aj spätne, reaguje Karabin.

3 h
Výstavba druhej etapy R4 odbremení sídlisko Sekčov od tranzitnej dopravy. Podľa plánov by mal byť celý severný obchvat dokončený v roku 2026.

Petičiari žiadajú výstavbu celej R4.

3 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Upratovačky sa stali rukojemníkom sporu medzi nemocnicou a upratovacou firmou.

Firma skončila v likvidácii.

11. máj

Desiatky mŕtvych, stovky zranených.

3 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop