Korzár logo Korzár
Nedeľa, 21. október, 2018 | Meniny má Uršuľa
Nájdete nás na webe

Tvrdé pristátie

Súcit s pasažiermi, ktorí zostali visieť na letiskách kdesi v Lisabone a Londýne, či tými, ktorým sa "zabukované" letenky zmenili na bezcenné papiere, netreba až tak preháňať.

Kto tohto leta uzavieral biznis so SkyEurope, musel s krachom veľmi počítať. Lietať za päť eur krížom-krážom po Európe, to nie je iba tak.

Na akciových cenách sa biznis donekonečna robiť nedá."

To, že pre posledný zážitok so SkyEurope budú na ňu mnohí spomínať v zlom, nie je spravodlivý vnem na rozlúčku. Nad obchodnou politikou firmy, ktorá iné vyústenie mať nemohla, totiž stojí význam SkyEurope v príbehu slovenského kapitalizmu. A ten sa, aby sme boli žánroví, priam oblohy dotýka. "Low cost" prepravca, slovenský aspoň sídlom, ak už nie kapitálom, ktorý tu brázdil nebo osem rokov, totiž zásadne ovplyvnil životný štýl a dovolenkové návyky státisícov Slovákov (i Čechov). Napr. víkendové lety na dva dni, to je kultúrno-civilizačná zmena v oblasti voľnočasových aktivít. SkyEurope, dá sa povedať, doslova naučil stredné, ba i nižšie vrstvy cestovať a objavil pre ne krajiny, do ktorých by sa inak nepozreli. Teda určite nie všetci a nie v prvej dekáde 21. storočia. Na rozdiel od Penta či J&T, ale trebárs i automobiliek, čo túto krízu zrejme prežijú (ak nie v zdraví, tak s odrenými ušami), SkyEurope je značka, ktorú z príbehu slovenskej prosperity nezmažú ani desaťročia. Spoločnosti vznikajú a zanikajú, bankrot je súčasťou života, avšak pohľad na SkyEurope ako dobový fenomén, čím vynikol nad iných, je zásadný.

Dvesto miliónov eur (či o čosi viac, či čosi menej) dlhov, ktoré po sebe zanecháva firma, ktorý neskončila ani jeden účtovný rok v zisku, je logické vyústenie. Iné mohlo byť len v prípade, že by sa našiel (kamikadze) investor, o ktorom veľa rozprávali, ale zrejme len v zúfalej túžbe oddialiť tvrdé pristátie. Podľa všetkých zákonov prírody a trhu, pre nášho "nízkonákladového" letca záchrany nebolo, keďže v tejto kríze by do miliardových strát vrazil vlastné peniaze len kompletný blázon. Tu treba jasne vidieť, že v strmhlav páde je celé odvetvie, SkyEurope len zaryl držkou do zeme... Napríklad ČSA vyrobili za jediný polrok 2009 manko miliardu a 200 miliónov Kč a český štát sa chytá za hlavu, keďže v privatizácii bude rád, ak od jediného záujemcu, ktorý zostal v súťaži, dostane miliardu. Nieže päť, ako si sľubovali. Podobne sú v hlbokých stratách a žijú z podstaty, resp. štátnych pomocí (návratných i nie), aj najväčšie aerolinky v záp. Európe a USA. Ledva sa letecká doprava pozviechala z jednej facky, ktorú inkasovala po atentátoch v New Yorku (dvojičky), svetová kríza z nej zase urobila fackovacieho panáka, ktorý je jeden z najpostihnutejších.

Toto je objektívna realita, ktorej priťažila skutočnosť, že na akciových cenách sa biznis donekonečna robiť nedá. Obchodný model ovládnutia trhu cez dumpingové letenky bol na hrane i bez krízy. Slováci mu však môžu ďakovať, že akcionári SkyEurope dotovali ich výlety "za hranice všedných dní", čím zvyšovali národné sebavedomie a pocit blahobytu. Cenové ponuky SkyEurope, ktoré navyše neboli "podporené" sparťanskými podmienkami (ako napr. Ryanair), boli skrátka tiež bublinou, čo teraz spľasla.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Virtuálne sídlo v Bratislave
  2. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  3. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  5. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  6. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  7. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  8. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 053
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 981
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 484
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 733
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 808
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 599
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 241
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 131
  9. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 6 068
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 956

Neprehliadnite tiež

O Košice sa viedli boje. Boli republikou v republike

Po vyhlásení Československa sa mesto dostalo do rúk Maďarom.

Vojnové Košice: Prostitútky registrovali, zaviedli sa bezmäsité dni

Keď sa front posunul, mnohí Košičania spanikárili a opúšťali mesto.

Jedenásť miest, ktoré treba vidieť v okrese Sabinov

Za pozornosť stoja príroda, pamiatky, aj oddychové areály.

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Bena Cunninghama

Nasledujme Kanadu. Legalizácia marihuany je zmena k lepšiemu

Bremeno dokazovania musí teraz prejsť na tých, čo sú proti legalizácii.

ŠPORT

Vlhová má zákaz chodiť domov. Pre jej úspech sa obetujú všetci

Vlhová má nového servismana, ktorý jej robí raňajky.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop