Korzár logo Korzár
Pondelok, 21. október, 2019 | Meniny má Uršuľa
Nájdete nás na webe

Tvrdé pristátie

Súcit s pasažiermi, ktorí zostali visieť na letiskách kdesi v Lisabone a Londýne, či tými, ktorým sa "zabukované" letenky zmenili na bezcenné papiere, netreba až tak preháňať.

Kto tohto leta uzavieral biznis so SkyEurope, musel s krachom veľmi počítať. Lietať za päť eur krížom-krážom po Európe, to nie je iba tak.

Na akciových cenách sa biznis donekonečna robiť nedá."

To, že pre posledný zážitok so SkyEurope budú na ňu mnohí spomínať v zlom, nie je spravodlivý vnem na rozlúčku. Nad obchodnou politikou firmy, ktorá iné vyústenie mať nemohla, totiž stojí význam SkyEurope v príbehu slovenského kapitalizmu. A ten sa, aby sme boli žánroví, priam oblohy dotýka. "Low cost" prepravca, slovenský aspoň sídlom, ak už nie kapitálom, ktorý tu brázdil nebo osem rokov, totiž zásadne ovplyvnil životný štýl a dovolenkové návyky státisícov Slovákov (i Čechov). Napr. víkendové lety na dva dni, to je kultúrno-civilizačná zmena v oblasti voľnočasových aktivít. SkyEurope, dá sa povedať, doslova naučil stredné, ba i nižšie vrstvy cestovať a objavil pre ne krajiny, do ktorých by sa inak nepozreli. Teda určite nie všetci a nie v prvej dekáde 21. storočia. Na rozdiel od Penta či J&T, ale trebárs i automobiliek, čo túto krízu zrejme prežijú (ak nie v zdraví, tak s odrenými ušami), SkyEurope je značka, ktorú z príbehu slovenskej prosperity nezmažú ani desaťročia. Spoločnosti vznikajú a zanikajú, bankrot je súčasťou života, avšak pohľad na SkyEurope ako dobový fenomén, čím vynikol nad iných, je zásadný.

Dvesto miliónov eur (či o čosi viac, či čosi menej) dlhov, ktoré po sebe zanecháva firma, ktorý neskončila ani jeden účtovný rok v zisku, je logické vyústenie. Iné mohlo byť len v prípade, že by sa našiel (kamikadze) investor, o ktorom veľa rozprávali, ale zrejme len v zúfalej túžbe oddialiť tvrdé pristátie. Podľa všetkých zákonov prírody a trhu, pre nášho "nízkonákladového" letca záchrany nebolo, keďže v tejto kríze by do miliardových strát vrazil vlastné peniaze len kompletný blázon. Tu treba jasne vidieť, že v strmhlav páde je celé odvetvie, SkyEurope len zaryl držkou do zeme... Napríklad ČSA vyrobili za jediný polrok 2009 manko miliardu a 200 miliónov Kč a český štát sa chytá za hlavu, keďže v privatizácii bude rád, ak od jediného záujemcu, ktorý zostal v súťaži, dostane miliardu. Nieže päť, ako si sľubovali. Podobne sú v hlbokých stratách a žijú z podstaty, resp. štátnych pomocí (návratných i nie), aj najväčšie aerolinky v záp. Európe a USA. Ledva sa letecká doprava pozviechala z jednej facky, ktorú inkasovala po atentátoch v New Yorku (dvojičky), svetová kríza z nej zase urobila fackovacieho panáka, ktorý je jeden z najpostihnutejších.

Toto je objektívna realita, ktorej priťažila skutočnosť, že na akciových cenách sa biznis donekonečna robiť nedá. Obchodný model ovládnutia trhu cez dumpingové letenky bol na hrane i bez krízy. Slováci mu však môžu ďakovať, že akcionári SkyEurope dotovali ich výlety "za hranice všedných dní", čím zvyšovali národné sebavedomie a pocit blahobytu. Cenové ponuky SkyEurope, ktoré navyše neboli "podporené" sparťanskými podmienkami (ako napr. Ryanair), boli skrátka tiež bublinou, čo teraz spľasla.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nestarnú, ale dozrievajú
  2. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  3. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  4. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  7. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Kvalitné Vianočné osvetlenie
  2. Unikát medzi značkami. CUPRA
  3. A new, ultra - modern logistics park with an ideal location
  4. Bezpečnosť pri práci je priorita, pomáhajú i moderné technológie
  5. Pripojte sa na nový internet už aj v oblasti Gemera a Novohradu
  6. Na Kysuciach budete môcť surfovať na internete rýchlejšie
  7. Na Orave dobre aj s novým optickým internetom
  8. Aj do Liptovského Mikuláša dorazí nová optická sieť
  9. Najnovšia ponuka optického internetu na Spiši
  10. V oblasti Prešova budete môcť využiť nový optický internet
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 16 720
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 16 215
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 15 054
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 9 971
  5. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 8 608
  6. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 8 423
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 324
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 6 736
  9. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 6 472
  10. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy 5 729

Neprehliadnite tiež

Plánovaná trasa.

Stíhaný košický podnikateľ rozpredáva vozový park cez inzertný portál

Ponúka pár luxusných porsche, vodný skúter aj terénnu štvorkolku.

Za dve zachovalé autá porsche pýta spolu takmer 70-tisíc eur.

Kontrolór vyčíta košickému županovi viac právnikov i advokátov

Majú sa venovať aj problému majetkového priznania poslanca Petrovčika.

Župan Trnka je s kontrolórom Hudákom v konflikte.

Dal gól, vylúčili ho a zbil rozhodcu. Dostal dištanc a s futbalom končí

Osemnásťročného arbitra napadol 34-ročný futbalista. Incidentov pribúda.

„Rozhodca nedostal 4 rany do tváre, to by mal rozbitý nos a monokel. Dostal otcovské zaucho, dve alebo tri,“  tvrdí hráč.

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Neandertálci sa ohradzujú

Potetovaní náckovia sa ukrivdene ohradzujú proti tomu, že ich médiá vykresľujú ako "neandertálcov".

Kiska ponuku odmietol, koalícia PS, Spolu a Za ľudí nebude

Kiska je pripravený dohodnúť sa na inom riešení.

Andrej Kiska, Miroslav Beblavý a Michal Truban.

Glváč si mal podľa Threemy dohadovať biznis s Kočnerom

Mali tiež rozoberať, ako sa má rekonštruovať vláda po odchode Fica.

Podpredseda parlamentu Martin Glváč.
Píše Ivan Mikloš

Čia kauza je Gorila? (píše Ivan Mikloš)

Za Ficových vlád sa nepohlo s vyšetrovaním. Nie je to náhoda.

Ivan Mikloš.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop