Kto tohto leta uzavieral biznis so SkyEurope, musel s krachom veľmi počítať. Lietať za päť eur krížom-krážom po Európe, to nie je iba tak.
Na akciových cenách sa biznis donekonečna robiť nedá."
To, že pre posledný zážitok so SkyEurope budú na ňu mnohí spomínať v zlom, nie je spravodlivý vnem na rozlúčku. Nad obchodnou politikou firmy, ktorá iné vyústenie mať nemohla, totiž stojí význam SkyEurope v príbehu slovenského kapitalizmu. A ten sa, aby sme boli žánroví, priam oblohy dotýka. "Low cost" prepravca, slovenský aspoň sídlom, ak už nie kapitálom, ktorý tu brázdil nebo osem rokov, totiž zásadne ovplyvnil životný štýl a dovolenkové návyky státisícov Slovákov (i Čechov). Napr. víkendové lety na dva dni, to je kultúrno-civilizačná zmena v oblasti voľnočasových aktivít. SkyEurope, dá sa povedať, doslova naučil stredné, ba i nižšie vrstvy cestovať a objavil pre ne krajiny, do ktorých by sa inak nepozreli. Teda určite nie všetci a nie v prvej dekáde 21. storočia. Na rozdiel od Penta či J&T, ale trebárs i automobiliek, čo túto krízu zrejme prežijú (ak nie v zdraví, tak s odrenými ušami), SkyEurope je značka, ktorú z príbehu slovenskej prosperity nezmažú ani desaťročia. Spoločnosti vznikajú a zanikajú, bankrot je súčasťou života, avšak pohľad na SkyEurope ako dobový fenomén, čím vynikol nad iných, je zásadný.
Dvesto miliónov eur (či o čosi viac, či čosi menej) dlhov, ktoré po sebe zanecháva firma, ktorý neskončila ani jeden účtovný rok v zisku, je logické vyústenie. Iné mohlo byť len v prípade, že by sa našiel (kamikadze) investor, o ktorom veľa rozprávali, ale zrejme len v zúfalej túžbe oddialiť tvrdé pristátie. Podľa všetkých zákonov prírody a trhu, pre nášho "nízkonákladového" letca záchrany nebolo, keďže v tejto kríze by do miliardových strát vrazil vlastné peniaze len kompletný blázon. Tu treba jasne vidieť, že v strmhlav páde je celé odvetvie, SkyEurope len zaryl držkou do zeme... Napríklad ČSA vyrobili za jediný polrok 2009 manko miliardu a 200 miliónov Kč a český štát sa chytá za hlavu, keďže v privatizácii bude rád, ak od jediného záujemcu, ktorý zostal v súťaži, dostane miliardu. Nieže päť, ako si sľubovali. Podobne sú v hlbokých stratách a žijú z podstaty, resp. štátnych pomocí (návratných i nie), aj najväčšie aerolinky v záp. Európe a USA. Ledva sa letecká doprava pozviechala z jednej facky, ktorú inkasovala po atentátoch v New Yorku (dvojičky), svetová kríza z nej zase urobila fackovacieho panáka, ktorý je jeden z najpostihnutejších.
Toto je objektívna realita, ktorej priťažila skutočnosť, že na akciových cenách sa biznis donekonečna robiť nedá. Obchodný model ovládnutia trhu cez dumpingové letenky bol na hrane i bez krízy. Slováci mu však môžu ďakovať, že akcionári SkyEurope dotovali ich výlety "za hranice všedných dní", čím zvyšovali národné sebavedomie a pocit blahobytu. Cenové ponuky SkyEurope, ktoré navyše neboli "podporené" sparťanskými podmienkami (ako napr. Ryanair), boli skrátka tiež bublinou, čo teraz spľasla.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.