Škoda 100 nahradila populárne embéčko
Stovky a stodesiatky sa dožívajú takpovediac životného jubilea – o niekoľko dní uplynie štyridsať rokov od začatia výroby týchto modelov.
Základom model 1000 MB
Modely 100 a 110 vznikli modernizáciou populárneho „embéčka", teda modelu 1000 MB, ktorý sa vyrábal od roku 1964. Už pred nábehom sériovej výroby tohto modelu začali konštruktéri mladoboleslavskej škodovky pracovať na jeho modernizácii. V roku 1965 bol dokončený prvý prototyp modernizovaného modelu, ktorý sa od modelu 1000 MB (čo neprajníci prekladali ako tisíc malých bolestí) líšil najmä modernejšou karosériou. Nový tvar mali blatníky, celá predná časť, nárazníky i zadné svetlá, ktoré boli uložené horizontálne.
Malé zmeny interiéru, nezmenený motor
Interiér však ostal prakticky nezmenený, upravená bola len prístrojová doska a nový bol aj stĺpik riadenia. Takmer vôbec nič sa nezmenilo na podvozku a na motore. Prakticky jedinou zmenou boli kotúčové brzdy na predných kolesách. Do sériovej výroby boli pripravené dva modely, odlišujúce sa v podstate len použitým motorom. Model Škoda 100 mal jednolitrový motor z predchádzajúcej embéčky, ktorý dosahoval maximálny výkon 35,3 kW. Na pohon modelu 110 slúžil 1,1-litrový motor s maximálnym výkonom 39 kW.
Obrovský požiar závodu
Všetko nasvedčovalo tomu, že sériová výroba modelu 100/110 sa bez problémov rozbehne po celozávodnej dovolenke v roku 1969. Stalo sa však to, s čím nikto nemohol počítať: 12. augusta 1969 vypukol v starej časti mladoboleslavského závodu obrovský požiar, jeden z najväčších v histórii československého priemyslu. Napriek tomu sa rekonštruovanej časti továrne začala 25. augusta 1969 sériová výroba modelov Škoda 100 a 110. V roku 1971 bol predstavený najvýkonnejší model 110 LS, poháňaný motorom, ktorého výkon bol zvýšený na 45,6 kW.
Štyri predné reflektory
Model 110 LS, ktorý sa od ostatných modelov odlišoval štyrmi prednými reflektormi, sa začal vyrábať 1. januára 1972 a dosahoval maximálnu rýchlosť 140 km/h. V roku 1972 bola „stovka" podrobená malej modernizácii, v roku 1973 bolo dynamo nahradené alternátorom. Od štvordverového sedanu bol odvodený nezabudnuteľný dvojdverový športový automobil 110R, ktorý sa začal vyrábať v októbri roku 1970.
Vyrobilo sa ich vyše milióna
Možno ešte spomenúť, že Škoda 100/110 je dlhá 4 155 mm, široká 1 620 mm a vysoká 1 380 mm. V rokoch 1969-77 bolo vyrobených celkom 1 079 708 vozidiel vo vyhotovení sedan (100, 100L, 110L, 110LS). Kupé 110 R zostalo vo výrobe až do roku 1980. priaznivci škodoviek určite vedia, že typ 100/110 bol nahradený typom 105/120, ktorý mal svoju premiéru na brnianskom veľtrhu v roku 1976.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.