Korzár logo Korzár
Piatok, 14. máj, 2021 | Meniny má BonifácKrížovkyKrížovky

„Stovka" má štyridsať rokov

Jazdia ich po našich (ale aj po českých) cestách pravdepodobne ešte tisícky a nikto im nepovie inak ako stovka či stodesiatka. Motoristi (aspoň tí starší) vedia, že hovoríme o automobiloch Škoda 100 resp. Škoda 110.

Kupé Škoda 110 R. Dvojdverové kupé 110 R sa vyrábalo až do roku 1980.Kupé Škoda 110 R. Dvojdverové kupé 110 R sa vyrábalo až do roku 1980. (Zdroj: archív)

Škoda 100 nahradila populárne embéčko

Stovky a stodesiatky sa dožívajú takpovediac životného jubilea – o niekoľko dní uplynie štyridsať rokov od začatia výroby týchto modelov.

Základom model 1000 MB

Modely 100 a 110 vznikli modernizáciou populárneho „embéčka", teda modelu 1000 MB, ktorý sa vyrábal od roku 1964. Už pred nábehom sériovej výroby tohto modelu začali konštruktéri mladoboleslavskej škodovky pracovať na jeho modernizácii. V roku 1965 bol dokončený prvý prototyp modernizovaného modelu, ktorý sa od modelu 1000 MB (čo neprajníci prekladali ako tisíc malých bolestí) líšil najmä modernejšou karosériou. Nový tvar mali blatníky, celá predná časť, nárazníky i zadné svetlá, ktoré boli uložené horizontálne.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Malé zmeny interiéru, nezmenený motor

Interiér však ostal prakticky nezmenený, upravená bola len prístrojová doska a nový bol aj stĺpik riadenia. Takmer vôbec nič sa nezmenilo na podvozku a na motore. Prakticky jedinou zmenou boli kotúčové brzdy na predných kolesách. Do sériovej výroby boli pripravené dva modely, odlišujúce sa v podstate len použitým motorom. Model Škoda 100 mal jednolitrový motor z predchádzajúcej embéčky, ktorý dosahoval maximálny výkon 35,3 kW. Na pohon modelu 110 slúžil 1,1-litrový motor s maximálnym výkonom 39 kW.

Obrovský požiar závodu

Všetko nasvedčovalo tomu, že sériová výroba modelu 100/110 sa bez problémov rozbehne po celozávodnej dovolenke v roku 1969. Stalo sa však to, s čím nikto nemohol počítať: 12. augusta 1969 vypukol v starej časti mladoboleslavského závodu obrovský požiar, jeden z najväčších v histórii československého priemyslu. Napriek tomu sa rekonštruovanej časti továrne začala 25. augusta 1969 sériová výroba modelov Škoda 100 a 110. V roku 1971 bol predstavený najvýkonnejší model 110 LS, poháňaný motorom, ktorého výkon bol zvýšený na 45,6 kW.

Skryť Vypnúť reklamu

Štyri predné reflektory

Model 110 LS, ktorý sa od ostatných modelov odlišoval štyrmi prednými reflektormi, sa začal vyrábať 1. januára 1972 a dosahoval maximálnu rýchlosť 140 km/h. V roku 1972 bola „stovka" podrobená malej modernizácii, v roku 1973 bolo dynamo nahradené alternátorom. Od štvordverového sedanu bol odvodený nezabudnuteľný dvojdverový športový automobil 110R, ktorý sa začal vyrábať v októbri roku 1970.

Vyrobilo sa ich vyše milióna

Možno ešte spomenúť, že Škoda 100/110 je dlhá 4 155 mm, široká 1 620 mm a vysoká 1 380 mm. V rokoch 1969-77 bolo vyrobených celkom 1 079 708 vozidiel vo vyhotovení sedan (100, 100L, 110L, 110LS). Kupé 110 R zostalo vo výrobe až do roku 1980. priaznivci škodoviek určite vedia, že typ 100/110 bol nahradený typom 105/120, ktorý mal svoju premiéru na brnianskom veľtrhu v roku 1976.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  3. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  4. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie príležitosti na investície
  5. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  7. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  8. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  9. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  10. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  3. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  4. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  5. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  6. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  7. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  8. Ďalšie mesto s rýchlou a kvalitnou donáškou!
  9. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  10. Union má novinku – Očný balík v hodnote 100 eur pre každého
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 394
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 12 210
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 337
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 9 374
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 050
  6. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 8 350
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 677
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 554
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 5 952
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 5 198
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pohľad priamo z cesty, ktorou by mala viesť trať prestížnych pretekov so svetovými tímami v obci Jasov na východe Slovenska.

Miestni chcú fandiť: To bude šialenstvo.

53m
Starosta Pereša si k výplate prilepší.

Proti bol jediný poslanec. Niektorým pridali aj spätne, reaguje Karabin.

53m
Výstavba druhej etapy R4 odbremení sídlisko Sekčov od tranzitnej dopravy. Podľa plánov by mal byť celý severný obchvat dokončený v roku 2026.

Petičiari žiadajú výstavbu celej R4.

53m
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Upratovačky sa stali rukojemníkom sporu medzi nemocnicou a upratovacou firmou.

Firma skončila v likvidácii.

11. máj

Desiatky mŕtvych, stovky zranených.

1 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop