Korzár logo Korzár
Pondelok, 4. júl, 2022 | Meniny má Prokop

„Stovka" má štyridsať rokov

Jazdia ich po našich (ale aj po českých) cestách pravdepodobne ešte tisícky a nikto im nepovie inak ako stovka či stodesiatka. Motoristi (aspoň tí starší) vedia, že hovoríme o automobiloch Škoda 100 resp. Škoda 110.

Kupé Škoda 110 R. Dvojdverové kupé 110 R sa vyrábalo až do roku 1980.Kupé Škoda 110 R. Dvojdverové kupé 110 R sa vyrábalo až do roku 1980. (Zdroj: archív)

Škoda 100 nahradila populárne embéčko

Stovky a stodesiatky sa dožívajú takpovediac životného jubilea – o niekoľko dní uplynie štyridsať rokov od začatia výroby týchto modelov.

Základom model 1000 MB

Modely 100 a 110 vznikli modernizáciou populárneho „embéčka", teda modelu 1000 MB, ktorý sa vyrábal od roku 1964. Už pred nábehom sériovej výroby tohto modelu začali konštruktéri mladoboleslavskej škodovky pracovať na jeho modernizácii. V roku 1965 bol dokončený prvý prototyp modernizovaného modelu, ktorý sa od modelu 1000 MB (čo neprajníci prekladali ako tisíc malých bolestí) líšil najmä modernejšou karosériou. Nový tvar mali blatníky, celá predná časť, nárazníky i zadné svetlá, ktoré boli uložené horizontálne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Malé zmeny interiéru, nezmenený motor

Interiér však ostal prakticky nezmenený, upravená bola len prístrojová doska a nový bol aj stĺpik riadenia. Takmer vôbec nič sa nezmenilo na podvozku a na motore. Prakticky jedinou zmenou boli kotúčové brzdy na predných kolesách. Do sériovej výroby boli pripravené dva modely, odlišujúce sa v podstate len použitým motorom. Model Škoda 100 mal jednolitrový motor z predchádzajúcej embéčky, ktorý dosahoval maximálny výkon 35,3 kW. Na pohon modelu 110 slúžil 1,1-litrový motor s maximálnym výkonom 39 kW.

Obrovský požiar závodu

Všetko nasvedčovalo tomu, že sériová výroba modelu 100/110 sa bez problémov rozbehne po celozávodnej dovolenke v roku 1969. Stalo sa však to, s čím nikto nemohol počítať: 12. augusta 1969 vypukol v starej časti mladoboleslavského závodu obrovský požiar, jeden z najväčších v histórii československého priemyslu. Napriek tomu sa rekonštruovanej časti továrne začala 25. augusta 1969 sériová výroba modelov Škoda 100 a 110. V roku 1971 bol predstavený najvýkonnejší model 110 LS, poháňaný motorom, ktorého výkon bol zvýšený na 45,6 kW.

SkryťVypnúť reklamu

Štyri predné reflektory

Model 110 LS, ktorý sa od ostatných modelov odlišoval štyrmi prednými reflektormi, sa začal vyrábať 1. januára 1972 a dosahoval maximálnu rýchlosť 140 km/h. V roku 1972 bola „stovka" podrobená malej modernizácii, v roku 1973 bolo dynamo nahradené alternátorom. Od štvordverového sedanu bol odvodený nezabudnuteľný dvojdverový športový automobil 110R, ktorý sa začal vyrábať v októbri roku 1970.

Vyrobilo sa ich vyše milióna

Možno ešte spomenúť, že Škoda 100/110 je dlhá 4 155 mm, široká 1 620 mm a vysoká 1 380 mm. V rokoch 1969-77 bolo vyrobených celkom 1 079 708 vozidiel vo vyhotovení sedan (100, 100L, 110L, 110LS). Kupé 110 R zostalo vo výrobe až do roku 1980. priaznivci škodoviek určite vedia, že typ 100/110 bol nahradený typom 105/120, ktorý mal svoju premiéru na brnianskom veľtrhu v roku 1976.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  2. Slovákovi sa podaril zázračný vynález. Môže zmeniť predpovede počasia
  3. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  4. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  5. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  6. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 987
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 847
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 11 456
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 430
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 396
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 896
  7. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 3 758
  8. Na obed mu nestačilo ani 50 miliárd dolárov 2 199

Blogy SME

  1. Naďa Serafínová: Ako si rýchlo a jednoducho zarobiť. A iné rozprávky z paralelného vesmíru.
  2. Michal Rodziňák: VC Británie F1: Dráma v troch dejstvách
  3. Vladimír Krátky: Wiener šniceľ je 100 x väčší ako bryndzáky ( II. )
  4. Eka Balašková: Viete požiadať o pomoc?
  5. Lea Linerová: Feminizmus na pätnásť minút
  6. Andrej Hossa: Tenisky ako životný štýl: Viete, kto sú to sneakerheadi?
  7. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch
  8. Andrej Hossa: Zdokonaľte sa v jazykoch a otvorte si dvere k množstvu ďalších príležitostí
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 233
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 062
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 161
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 026
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 773
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 054
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 926
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 911
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Obyvateľom vysychajú studne.


TASR 6m

Tohtoročný jún bol najsuchší za dlhé roky, upozornili meteorológovia.


8 h

Tri sú v Košickom, jedna v Prešovskom kraji.


TASR 26m
Vladimír Višňovský chce obhájiť post primátora Medzilaboriec.

Ako nestraník sa objaví na kandidátke strany Hlas-SD.


TASR 2 h
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Naďa Serafínová: Ako si rýchlo a jednoducho zarobiť. A iné rozprávky z paralelného vesmíru.
  2. Michal Rodziňák: VC Británie F1: Dráma v troch dejstvách
  3. Vladimír Krátky: Wiener šniceľ je 100 x väčší ako bryndzáky ( II. )
  4. Eka Balašková: Viete požiadať o pomoc?
  5. Lea Linerová: Feminizmus na pätnásť minút
  6. Andrej Hossa: Tenisky ako životný štýl: Viete, kto sú to sneakerheadi?
  7. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch
  8. Andrej Hossa: Zdokonaľte sa v jazykoch a otvorte si dvere k množstvu ďalších príležitostí
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 233
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 062
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 161
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 026
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 773
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 054
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 926
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 911
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu