Korzár logo Korzár
Sobota, 2. júl, 2022 | Meniny má Berta

Priletelo francúzske vojenské lietadlo

Do Košíc priletelo v pondelok francúzske vojenské lietadlo typu CASA CN-235. Toto taktické transportné lietadlo vzniklo ako spoločný projekt španielskej firmy CASA (dnes súčasť koncernu EADS) a indonézskej firmy IPTN. Tieto firmy vytvorili na vývoj lietad

Lietadlo CASA CN-235. Francúzske letectvo používa 19 týchto taktických transportných lietadielLietadlo CASA CN-235. Francúzske letectvo používa 19 týchto taktických transportných lietadiel (Zdroj: archív)

la spoločnosť Airtech. Náklady na vývoj, ktorý sa začal v roku 1980, znášali obe firmy rovnakým dielom. Spoločne však boli vyvinuté len prvé verzie lietadla, modernejšie verzie už vyvíjali obe spomenuté firmy samostatne. Prototypy lietadla CN-235 vyrolovali z montážnej linky v oboch krajinách súčasne, a to 10. septembra 1983. Ako prvý sa do vzduchu vzniesol španielsky prototyp, a to 11. novembra 1983, indonézsky ho nasledoval 30. decembra. Prvé sériové lietadlo vykonalo prvý let 19. augusta 1986 a do služby sa nové transportné lietadlo dostalo 1. marca 1988. Lietadlo CN-235 bolo postupne zdokonaľované a v súčasnosti spoločnosť EADS CASA vyrába verziu 300, vyznačujú sa zvýšenými výkonmi, možnosťou tankovania za leu a moderným prístrojovým vybavením. Lietadlo má rozpätie krídiel 25,81 m, dĺžku 21,35 m a výšku 8,2 m. Maximálna vzletová hmotnosť je 16,5 tony. Cestovná rýchlosť lietadla je 460 km/h, jeho dostup je 8 000 metrov. Na pohon lietadla slúžia dva turbovrtuľové motory firmy General Electric, ktoré majú výkon po 1 305 kW. Lietadlá CN-235 slúžia vo vojenských letectvách vyše 20 krajín. Najväčším používateľom je Turecko, ktorého vojenské sily majú 61 týchto lietadiel. Na civilné účely slúži už len veľmi málo lietadiel. Podľa oficiálnej stránky francúzskeho vojenského letectva (Armé de l´air) majú francúzske ozbrojené sily 19 lietadiel CN-235-200M. Väčšina týchto lietadiel slúži v zámorských teritóriách Francúzska, najmä na Antilách, v Polynézii a v Novej Kaledónii. Lietadlá slúžia na transportné účely (uvezú 5 ton nákladu), na vysadzovanie parašutistov a plnia aj iné logistické účely. V lietadlách možno prepravovať 12 zranených na ležadlách a štyri osoby sprievodu. V samotnom Francúzsku sú lietadlá tohto typu umiestnené len na dvoch základniach, a to na základni 01.062 Vercors (v Creil) a na základni 03.062 Ventoux. Do Košíc priletelo lietadlo CN-235 s trupovým označením 62-IM (sériové číslo 123) zo základne Ventoux, ležiacej pri mestečku Mont-de-Marsan na juhozápade Francúzska.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  2. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  8. Výlety na mieru pre celú rodinu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 268
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 784
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 391
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 8 447
  5. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 236
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 805
  7. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 3 414
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 256

Blogy SME

  1. Jana Hanuliaková: Pani Remišová, konajte!
  2. Věra Tepličková: Cieľom novej reformy je, aby sme uvideli, čo sme zatiaľ nevideli
  3. Štefan Vidlár: Nádzej zvíťezí
  4. Martin Fletcher: Video: Pomůžete vybrat potřebnou částku na automobil pro těžce nemocnou Zuzanku?
  5. Marian Letko: Ostrovy cestovným ruchom nepoľúbené (1.časť)
  6. Milan Removčík: Belianske Tatry.
  7. Elena Antalová: Ak chceme zostať príčetní, každá zaujímavosť poteší
  8. Ľubomír Maretta: Edo
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 15 877
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 11 284
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 853
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 8 537
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 862
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 325
  7. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 171
  8. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 055
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jana Hanuliaková: Pani Remišová, konajte!
  2. Věra Tepličková: Cieľom novej reformy je, aby sme uvideli, čo sme zatiaľ nevideli
  3. Štefan Vidlár: Nádzej zvíťezí
  4. Martin Fletcher: Video: Pomůžete vybrat potřebnou částku na automobil pro těžce nemocnou Zuzanku?
  5. Marian Letko: Ostrovy cestovným ruchom nepoľúbené (1.časť)
  6. Milan Removčík: Belianske Tatry.
  7. Elena Antalová: Ak chceme zostať príčetní, každá zaujímavosť poteší
  8. Ľubomír Maretta: Edo
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 15 877
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 11 284
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 853
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 8 537
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 862
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 325
  7. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 171
  8. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 055
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu