Korzár logo Korzár
Sobota, 2. júl, 2022 | Meniny má Berta

Malý krok, ale veľký skok

V histórii ľudstva bolo vykonaných niekoľko objavných ciest, ktoré sa v dejepisoch budú spomínať zrejme aj o niekoľko storočí.

Lunárny modul na Mesiaci. Pred modulom stojí astronaut Buzz Aldrin.Lunárny modul na Mesiaci. Pred modulom stojí astronaut Buzz Aldrin.

Ide napríklad o cestu Marca Pola do Číny, objavenie Ameriky Krištofom Kolumbom, prvé oboplávanie Zeme či "dobytie" severného i južného pólu. Čo však v našich dejepisoch bude určite (azda) aj o niekoľko tisícročí, je prvá "návšteva" človeka na inom vesmírnom telese.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ruské prvenstvá

V pondelok uplynulo presne 40 rokov odo dňa, keď človek takúto návštevu vykonal: prvý človek vkročil na povrch nášho nebeského spolupútnika, na Mesiac. Keď Rusi (či vtedy ešte Sovieti) získali dve cenné prvenstvá v prieskume vesmíru, a to vypustením prvej umelej družice Zeme (Sputnik I, 1957) a vyslaním prvého kozmonauta na obežnú dráhu okolo Zeme (Jurij Gagarin, 1961), Američania sa takpovediac "zobudili" a potrebovali si pošramotenú povesť i sebavedomie zvýšiť nejakým veľkolepým úspechom pri dobývaní vesmíru.

SkryťVypnúť reklamu

Kennedy oznámil program Apollo

Týmto úspechom nemalo byť nič iné než prvé pristátie človeka na Mesiaci. Vtedajší prezident USA John F. Kennedy vo svojom pamätnom prejave 25. mája 1961 povedal, že Spojené štáty sa rozhodli dopraviť človeka na Mesiac a bezpečne ho vrátiť späť na Zem do konca dekády, teda do roku 1970. Tento ambiciózny vesmírny program dostal názov Apollo (podľa gréckeho i rímskeho boha, nazývaného aj Apollón).

Trojdielna vesmírna loď

Pri posudzovaní rôznych koncepcií letu na Mesiac sa dala napokon prednosť koncepcii, spočívajúcej vo vyslaní trojdielnej vesmírnej lode. Prvú časť lode tvoril veliteľský modul, v ktorom boli traja astronauti počas štartu a opätovného pristátia na Zemi, servisný modul s hnacími motormi, zdrojmi energie a ďalšími potrebnými zariadeniami, a napokon lunárny modul, určený na pristátie na povrchu Mesiaca. Let prebiehal tak, že celý komplex bol po štarte nasmerovaný k Mesiacu a potom navedený na obežnú dráhu okolo neho.

SkryťVypnúť reklamu

Na Mesiac len dvaja z troch

Dvaja astronauti potom prestúpili z veliteľského modulu do lunárneho modulu, ktorý sa od komplexu odpojil a pristál na povrchu Mesiaca. Po skončení misie lunárny modul odštartoval a opäť sa spojil s veliteľským modulom, ktorý zatiaľ (s jedným astronautom na palube) čakal na mesačnej obežnej dráhe. Dvaja astronauti prestúpili opäť do veliteľského modulu, prázdny lunárny modul bol takpovediac odhodený a veliteľský modul so servisným modulom sa vydali na cestu späť na materskú Zem. Pred samotným pristávacím manévrom sa už nepotrebný servisný modul odpojil a na padákoch na morskú hladinu pristál len veliteľský modul s tromi astronautmi.

111-metrová raketa

Na vynesenie celého komplexu do vesmíru slúžila obrovská raketa Saturn V. Táto trojstupňová raketa (či správnejšie vesmírny nosič) mala pri štarte výšku 111 metrov a hmotnosť vyše 3 000 ton. Samotná trojdielna loď vážila 46 678 kg. Program Apollo sa však nezačal šťastne. Počas tréningu štartu prvej misie Apollo 1 došlo k požiaru, pri ktorom zahynuli všetci traja astronauti. Napriek tomuto počiatočnému neúspechu sa napokon podarilo cieľ programu Apollo splniť.

SkryťVypnúť reklamu

Armstrong, Aldrin a Collins

Po niekoľkých skúšobných letoch lodí Apollo, pri ktorých sa testovali rôzne fázy vesmírnej cesty na Mesiac, stála nakoniec na štartovacej rampe Kennedyho vesmírneho centra na Floride raketa Saturn V s vesmírnou loďou Apollo 11. Dňa 16. júla 1969 o 13.32 UTC (univerzálny koordinovaný čas, dve hodiny za naším letným časom) sa nosič odpútal od rampy a celý kolos sa vydal na cestu, ktorej cieľom bolo prvé pristátie človeka na Mesiaci. Vo veliteľskom module sedeli astronauti Neil Armstrong (veliteľ), Michael Collins (pilot veliteľského modulu) a Buzz Aldrin (pilot lunárneho modulu). Všetci traja už mali za sebou jeden let programu Gemini.

Columbia a Eagle

Veliteľský modul používal pri rádiokorešpondencii volací znak Columbia (ženské meno, používané na označenie USA v poézii), lunárny modul znak Eagle (orol). Po priblížení k Mesiacu boli zapálené brzdiace motory servisného modulu, čím sa celý komplex spomalil a bol navedený na obežnú dráhu okolo Mesiaca. Táto dráha bola vo výške 113 až 312 km nad mesačným povrchom. Dvaja astronauti (Armstrong a Aldrin) potom prestúpili do lunárneho modulu, ktorý sa vydal na najnebezpečnejšiu záverečnú etapu cesty, na pristávanie na Mesiaci.

Pristátie v Mori pokoja

Na základe prieskumov povrchu Mesiaca bolo za oblasť prvého pristátia zvolené Mare Tranquillitatis, čiže More pokoja. Počas pristávacieho manévru došlo k malému narušeniu činnosti počítačov, takže lunárny modul preletel plánované miesto pristátia a smeroval do oblasti s pomerne veľkými balvanmi. Armstrong preto prevzal riadenie a pomocou poloautomatického systému pristál na vhodnom mieste (v nádržiach ostalo palivo už len na asi 25 sekúnd letu. K dotyku s mesačným povrchom došlo 20. júla 1969 o 20.17.40 UTC. Prví ľudia pristáli na Mesiaci! Traduje sa, že prvé slová, ktoré človek vyslal z Mesiaca, boli Armstrongove slová "Houston, tu základňa Tranquility, Orol pristál".

Armstrong vystúpil ako prvý

Nebolo to však celkom tak, pretože prvými slovami bolo technické hlásenie Aldrina (contact light), ktorým oznamoval dotyk s mesačným povrchom. Trvalo potom ešte približne 6,5 hodiny, kým Armstrong a Aldrin zostúpili po deväťstupňovom rebríku na povrch Mesiaca. Ako prvý zostúpil veliteľ letu Neil Armstrong. Bolo 21. júla, 2.56 UTC a človek po prvý raz stál na inom vesmírnom telese než je jeho rodná Zem. Prvé slová, ktoré Armstrong povedal po vkročení na Mesiac, boli: "je to malý krok pre človeka, ale veľký skok pre ľudstvo". Po Armstrongovi zostúpil na mesačný povrch aj Aldrin.

Nazbierali vzorky mesačných hornín

Obaja astronauti strávili na povrchu Mesiaca približne dve a pol hodiny, pričom nazbierali temer 21 kg mesačných vzoriek, vztýčili americkú zástavu a nechali na povrchu laserový odrážač, ktorý umožnil presné merania vzdialenosti medzi Zemou a Mesiacom. Potom nastúpili späť do lunárneho modulu, kde im riadiace stredisko doprialo asi sedemhodinový odpočinok. O 17.54 UTC 21. júla sa návratová časť lunárneho modulu odpútala od povrchu Mesiaca (pristávacia časť tam zostala) a astronauti sa vydali na cestu k veliteľskému modulu, čakajúcemu s Collinsom na palube na obežnej dráhe okolo Mesiaca.

Na Mesiaci boli dvanásti

Po úspešnom stretnutí s modulom Columbia bol mesačný modul oddelený a navedený na obežnú dráhu okolo Mesiaca (neskôr sa však ukázalo, že modul sa napokon zrútil na neznáme miesto na mesačnom povrchu). Celkový úspech misie Apollo 11 bol zavŕšený pristátím Columbie na hladinu Tichého oceánu, ku ktorému došlo 24. júla 1969 o 16:50:35 UTC. V súčasnosti je veliteľský modul Columbia vystavený v Národnom leteckom a vesmírnom múzeu vo Washingtone. Po Armstrongovi a Aldrinovi "navštívilo" Mesiac ešte desať amerických astronautov, poslední v decembri 1972.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 14 794
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 755
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 371
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 8 006
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 3 972
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 920
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 797
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 379

Blogy SME

  1. Robert Štepaník: diel 70 - MDAD 2022 - Medzinárodný deň (alternatívnych) detí 2022
  2. Michala Guľasová: Martina Jakubová - Líštička
  3. Ľubomír Maretta: Zmena
  4. Eva Gallova: 1. júl určili za deň vtipov
  5. Kristína Jakubičková: Hej, frajer! Áno, ty, ktorý toto čítaš!
  6. Miriam Studeničová: Je zle! Bude horšie! Nezúfajte! Dôverujte!
  7. Ján Škerko: Chcel byť ako Peter, bude ako Lenin
  8. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 11 890
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 772
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 10 448
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 7 858
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 191
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 833
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 431
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 157
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Robert Štepaník: diel 70 - MDAD 2022 - Medzinárodný deň (alternatívnych) detí 2022
  2. Michala Guľasová: Martina Jakubová - Líštička
  3. Ľubomír Maretta: Zmena
  4. Eva Gallova: 1. júl určili za deň vtipov
  5. Kristína Jakubičková: Hej, frajer! Áno, ty, ktorý toto čítaš!
  6. Miriam Studeničová: Je zle! Bude horšie! Nezúfajte! Dôverujte!
  7. Ján Škerko: Chcel byť ako Peter, bude ako Lenin
  8. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 11 890
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 772
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 10 448
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 7 858
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 191
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 833
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 431
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 157
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu