V roku 1959 vrcholila éra plutiev Priznám, že čím som starší, tým radšej sa dívam na staršie – myslím tým, samozrejme, autá. Rozhodol som sa preto, že raz na tejto stránke nepredstavím nové modely, ale autá, ktoré som obdivoval pred pol storočím.
Výstava vo Friedrichshafene
Nedávno som totiž navštívil výstavu automobilových veteránov Klassikwelt Bodensee, ktorá sa konala v nemeckom Friedrichshafen, a na tejto výstave som opäť videl nablýskané „ameriky" spred pol storočia. V druhej polovici 50. rokov minulého storočia sa americké automobily vyznačovali čoraz väčšími zadnými „krídlami či „plutvami". Vrchol dosiahla táto éra práve v modelovom roku 1959, pričom Cadillac tohto modelového roku sa vyznačoval vôbec najvyšší plutvami v histórii.
Dĺžka 622 cm
Cadillac 1959 sa dodával v niekoľkých modelových radoch, pričom väčšina bola postavená na podvozku s rázvorom 330 cm, modely série 75 stáli na podvozku s rázvorom neuveriteľných 380,5 cm (celková dĺžka modelu 75 bola 622 cm!). Na pohon všetkých verzií slúžil, pochopiteľne, vidlicový osemvalec (motor s menším počtom valcov Cadillac od predvojnovej éry až do konca 90. rokov minulého storočia nepoužíval).
6,4-litrový osemvalec
Zdvihový objem motora bol z pôvodných 5 981 kubických centimetrov (pre modely 1956 až 1958) zväčšený na 6 390 kubických centimetrov. Motor vyvíjal výkon 242 kW, Eldorado malo výkon motora zvýšený na 257 kW. Treba ale spomenúť, že ide o údaj podľa americkej normy SAE, teda o výkon „čistého" motora, nepoháňajúceho pomocné agregáty. Motor poháňal zadné kolesá prostredníctvom automatickej prevodovky. Predné kolesá boli zavesené nezávisle, vzadu však bola ešte tuhá náprava.
Pneumatický pružiaci systém
Do sériového výstroja vozidiel patril posilňovač riadenia i bŕzd, za príplatok mohli byť vozidlá vystrojené klimatizačným systémom, tempomatom, elektricky prestaviteľnými prednými sedadlami i pneumatickým systémom pruženia. Cena cadillakov modelového roku 1959 sa pohybovala od 4 892 do 13 075 dolárov, dnes je ich zberateľská hodnota niekoľkonásobne vyššia. Ďalším 50-ročným modelom, ktorý ma vo Friedrichshafene upútal, bol Chevrolet 1959.
Najoriginálnejší dizajn
Chevrolety modelového roku 1959 sa podľa mňa vyznačujú najoriginálnejším dizajnom zo všetkých amerických vozidiel 50. rokov. Prednej časti dominujú veľmi nízko položené reflektory (podľa nich sa vraj v noci dalo protiidúci chevrolet už na diaľku rozoznať), nad ktorými sú dve vodorovné štrbiny. Vzadu nechýbajú plutvy originálnych tvarov, ktoré nie sú orientované zvisle, ale od stredu vozidla sa otvárajú navonok a smerujú vodorovne.
Pripomínali čajku či netopiera
Tieto plutvy si vyslúžili prezývku čajka či netopier. Všetky modely Chevrolet jazdili na podvozku s rázvorom 302 cm a na ich pohon slúžil buď 3,9-litrový radový šesťvalec, alebo vidlicové osemvalce. Tie mali zdvihový objem od 4,6 litra do 5,7 litra ich výkon sa pohyboval od 138 kW do 235 kW. Hovorte si čo chcete, mne sa tie krížniky ciest páčili...
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.