Korzár logo Korzár
Sobota, 2. júl, 2022 | Meniny má Berta

Polstoročné krížniky ciest

V roku 1959 vrcholila éra plutiev. Priznám, že čím som starší, tým radšej sa dívam na staršie – myslím tým, samozrejme, autá. Rozhodol som sa preto, že raz na tejto stránke nepredstavím nové modely, ale autá, ktoré som obdivoval pred pol storočím.

Cadillac Sedan de Ville 1959. Na jeho pohon slúžil 6,4-litrový vidlicový osemvalec.Cadillac Sedan de Ville 1959. Na jeho pohon slúžil 6,4-litrový vidlicový osemvalec. (Zdroj: Archív)

V roku 1959 vrcholila éra plutiev Priznám, že čím som starší, tým radšej sa dívam na staršie – myslím tým, samozrejme, autá. Rozhodol som sa preto, že raz na tejto stránke nepredstavím nové modely, ale autá, ktoré som obdivoval pred pol storočím.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výstava vo Friedrichshafene

Nedávno som totiž navštívil výstavu automobilových veteránov Klassikwelt Bodensee, ktorá sa konala v nemeckom Friedrichshafen, a na tejto výstave som opäť videl nablýskané „ameriky" spred pol storočia. V druhej polovici 50. rokov minulého storočia sa americké automobily vyznačovali čoraz väčšími zadnými „krídlami či „plutvami". Vrchol dosiahla táto éra práve v modelovom roku 1959, pričom Cadillac tohto modelového roku sa vyznačoval vôbec najvyšší plutvami v histórii.

SkryťVypnúť reklamu

Dĺžka 622 cm

Cadillac 1959 sa dodával v niekoľkých modelových radoch, pričom väčšina bola postavená na podvozku s rázvorom 330 cm, modely série 75 stáli na podvozku s rázvorom neuveriteľných 380,5 cm (celková dĺžka modelu 75 bola 622 cm!). Na pohon všetkých verzií slúžil, pochopiteľne, vidlicový osemvalec (motor s menším počtom valcov Cadillac od predvojnovej éry až do konca 90. rokov minulého storočia nepoužíval).

6,4-litrový osemvalec

Zdvihový objem motora bol z pôvodných 5 981 kubických centimetrov (pre modely 1956 až 1958) zväčšený na 6 390 kubických centimetrov. Motor vyvíjal výkon 242 kW, Eldorado malo výkon motora zvýšený na 257 kW. Treba ale spomenúť, že ide o údaj podľa americkej normy SAE, teda o výkon „čistého" motora, nepoháňajúceho pomocné agregáty. Motor poháňal zadné kolesá prostredníctvom automatickej prevodovky. Predné kolesá boli zavesené nezávisle, vzadu však bola ešte tuhá náprava.

SkryťVypnúť reklamu

Pneumatický pružiaci systém

Do sériového výstroja vozidiel patril posilňovač riadenia i bŕzd, za príplatok mohli byť vozidlá vystrojené klimatizačným systémom, tempomatom, elektricky prestaviteľnými prednými sedadlami i pneumatickým systémom pruženia. Cena cadillakov modelového roku 1959 sa pohybovala od 4 892 do 13 075 dolárov, dnes je ich zberateľská hodnota niekoľkonásobne vyššia. Ďalším 50-ročným modelom, ktorý ma vo Friedrichshafene upútal, bol Chevrolet 1959.

Najoriginálnejší dizajn

Chevrolety modelového roku 1959 sa podľa mňa vyznačujú najoriginálnejším dizajnom zo všetkých amerických vozidiel 50. rokov. Prednej časti dominujú veľmi nízko položené reflektory (podľa nich sa vraj v noci dalo protiidúci chevrolet už na diaľku rozoznať), nad ktorými sú dve vodorovné štrbiny. Vzadu nechýbajú plutvy originálnych tvarov, ktoré nie sú orientované zvisle, ale od stredu vozidla sa otvárajú navonok a smerujú vodorovne.

SkryťVypnúť reklamu

Pripomínali čajku či netopiera

Tieto plutvy si vyslúžili prezývku čajka či netopier. Všetky modely Chevrolet jazdili na podvozku s rázvorom 302 cm a na ich pohon slúžil buď 3,9-litrový radový šesťvalec, alebo vidlicové osemvalce. Tie mali zdvihový objem od 4,6 litra do 5,7 litra ich výkon sa pohyboval od 138 kW do 235 kW. Hovorte si čo chcete, mne sa tie krížniky ciest páčili...

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  2. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  8. Výlety na mieru pre celú rodinu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 270
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 785
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 392
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 8 458
  5. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 238
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 805
  7. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 3 442
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 251

Blogy SME

  1. Jana Hanuliaková: Pani Remišová, konajte!
  2. Věra Tepličková: Cieľom novej reformy je, aby sme uvideli, čo sme zatiaľ nevideli
  3. Štefan Vidlár: Nádzej zvíťezí
  4. Martin Fletcher: Video: Pomůžete vybrat potřebnou částku na automobil pro těžce nemocnou Zuzanku?
  5. Marian Letko: Ostrovy cestovným ruchom nepoľúbené (1.časť)
  6. Milan Removčík: Belianske Tatry.
  7. Elena Antalová: Ak chceme zostať príčetní, každá zaujímavosť poteší
  8. Ľubomír Maretta: Edo
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 15 877
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 11 284
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 853
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 8 537
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 862
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 325
  7. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 171
  8. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 055
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jana Hanuliaková: Pani Remišová, konajte!
  2. Věra Tepličková: Cieľom novej reformy je, aby sme uvideli, čo sme zatiaľ nevideli
  3. Štefan Vidlár: Nádzej zvíťezí
  4. Martin Fletcher: Video: Pomůžete vybrat potřebnou částku na automobil pro těžce nemocnou Zuzanku?
  5. Marian Letko: Ostrovy cestovným ruchom nepoľúbené (1.časť)
  6. Milan Removčík: Belianske Tatry.
  7. Elena Antalová: Ak chceme zostať príčetní, každá zaujímavosť poteší
  8. Ľubomír Maretta: Edo
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 15 877
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 11 284
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 853
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 8 537
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 862
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 325
  7. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 171
  8. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 055
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu