Korzár logo Korzár

Prileteli ním ústavní sudcovia

Lietadlá nemeckých vzdušných síl (Luftwaffe) sa na košickom letisku objavujú len veľmi zriedka. Nedávno však v pomerne krátkom časovom intervale prileteli do Košíc dve lietadlá Luftwaffe.

Lietadlo Canadair Challenger 601. Nemecké vojenské letectvo používa challengery na prepravu štátnych činiteľov.Lietadlo Canadair Challenger 601. Nemecké vojenské letectvo používa challengery na prepravu štátnych činiteľov. (Zdroj: archív)

Prvým z nich bolo taktické transportné vojenské lietadlo C-160 Transall, ktoré bolo vyvinuté v rámci nemecko-francúzskej spolupráce. Druhým bolo malé prúdové dopravné lietadlo Challenger 601, ktorým v pondelok priletela do Košíc delegácia nemeckého ústavného súdu. Toto lietadlo patrí špeciálnej jednotke Luftwafe, tzv. letovej pohotovosti Spolkového ministerstva obrany. Táto jednotka má okrem bežných vojenských transportných úloh na starosti aj prepravu nemeckých ústavných činiteľov a poslancov. Do stavu tejto jednotky patrí sedem veľkých dopravných lietadiel Airbus A310 rôznych verzií, šesť lietadiel Challenger 601 a tri vrtuľníky AS-532 Cougar. Lietadlá majú základňu na letisku v Kolíne a ich kabína má salónnu úpravu pre maximálne 16 cestujúcich. Jeden Challenger (v preklade vyzývateľ) aj s posádkou je neustále pripravený na let na vojenskej časti berlínskeho letiska Tegel. Ďalšie lietadlo je neustále pripravené na prevezenie zranených nemeckých vojakov z ktoréhokoľvek miesta na svete. Toto lietadlo možno v priebehu troch hodín prekonfigurovať na lietajúcu ambulanciu. Do Košíc priletel Challenger 601 (úplné označenie tohto typu je Canadair CL-600-2A12 Challenger 601) s trupovým číslom 1207 a s výrobným číslom 3059. Lietadlo pôvodne lietalo s americkou poznávacou značkou N614CL. Typ Challenger 601 vyvinula firma Canadair (teraz súčasť koncernu Bombardier) z typu Challenger 600. Hlavnými zmenami bola náhrada nie celkom spoľahlivých motorov ALF-502 modernými motormi General Electric CF-34-3A a inštalácia wingletov na koncoch krídiel. Prvá "šesťstojednotka" vykonala svoj prvý let 10. apríla 1982. Určitý čas sa paralelne vyrábali modely 600 a 601, ale v roku 1983 sa produkcia modelu 600 zastavila. Lietadlo Challenger 601 má rozpätie krídiel 19,61 m, dĺžku 20,85 m a výšku 6,3 m. Trup má priemer 2,69 m. Hmotnosť prázdneho lietadla je 11 200 kg, maximálna vzletová hmotnosť je 20 230 kg. Spomenuté motory majú ťah po 40,7 kN. Maximálna cestovná rýchlosť lietadla je 850 km/h, bežná cestovná rýchlosť je 820 km/h. Dolet lietadla je okolo 6 500 kilometrov. V roku 1987 po prvý raz vzlietla zlepšená verzia 601-3A, vystrojená farebnými displejmi a modernizovanými motormi, od roku 1989 sa dodával model 601-3R so zvýšeným doletom. Podstatnou modernizáciou typu 601 vznikol potom typ 604 s výkonnejšími motormi a úplne novým podvozkom. Zatiaľ poslednou verziou challengera je model 605, ktorý sa vyznačuje väčšími oknami kabíny. Lietadlá challenger patria medzi najúspešnejšie obchodné prúdové lietadlá (bizjety) na svete. České vojenské letectvo používa na prepravu ústavných činiteľov lietadlo typu Challenger 601-3A.


Počúvanie prostredníctvom kosti

V súčasnosti vídať na uliciach či v dopravných prostriedkoch veľa ľudí, ktorí majú na ušiach slúchadlá a počúvajú (zrejme hudbu). Zvuk z membrány slúchadla sa zvukovodom privádza na bubienok, ktorý ho (ako to isto viete zo školy) prostredníctvom troch sluchových kostičiek privádza do vnútorného ucha, odkiaľ sa ako nervové impulzy prenášajú do nášho mozgu. Lekári však dávno vedia, že zvuk možno do ucha priviesť aj prostredníctvom kosti v blízkosti ucha. Slúchadlá, ktoré využívajú zvukovodné vlastnosti kosti, vyvinula japonská firma Goldendance a na európsky trh ich nedávno uviedla firma 4U GmbH. Slúchadlá dostali príhodný názov Audio Bone, čo by sme mohli preložiť ako zvuková kosť. Použitím takýchto slúchadiel, ktoré majú moderný dizajn, sa šetrí zvukovod i bubienok. Samotné ucho ostáva pri použití týchto inovatívnych slúchadiel takpovediac otvorené. To znamená, že človek s takýmito slúchadlami počuje iné zvuky, ktoré môžu byť preňho dôležité. Ide napríklad o zvukové signály v cestnej doprave, takže použitie nových slúchadiel môže prispieť k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky. Nezriedka sa totiž stáva, že napríklad chodci či cyklisti, počúvajúci hudbu klasickými slúchadlami, nepočujú výstražné zvukové znamenia motorových vozidiel, čo môže viesť k dopravným nehodám. Nové slúchadlá sa vyrábajú aj vo verzii Audio Bone Aqua, ktorá je odolná vode a možno ju umývať. Takéto slúchadlá sú vhodné najmä pre vodných športovcov, ale i pre tých, ktorí sa pri športovaní poriadne zapotia. Hmotnosť inovatívnych "kostných" (či "kosťových"?) slúchadiel je len 60 gramov. Mimochodom, prostredníctvom kosti počúval hudbu aj slávny hudobný skladateľ Ludwig van Beethoven. Ten bol už vo veku 30 rokov temer hluchý, a tak si na klavír pripevnil dirigentskú paličku, do ktorej sa zahryzol, aby prostredníctvom čeľustnej kosti svoju hudbu aspoň do určitej miery počul.
Obr. Presseportal – slúchadlo
Text: Inovatívne slúchadlo Audio Bone
Podtext: Zvuk sa prenáša prostredníctvom kosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 467
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 244
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 057
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 854
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 473
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 167
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 940
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 132
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  2. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  3. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  4. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  5. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  6. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  7. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  8. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 077
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 046
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 109
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 061
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 623
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 874
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 394
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  2. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  3. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  4. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  5. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  6. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  7. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  8. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 077
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 046
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 109
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 061
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 623
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 874
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 394
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu