Prvým z nich bolo taktické transportné vojenské lietadlo C-160 Transall, ktoré bolo vyvinuté v rámci nemecko-francúzskej spolupráce. Druhým bolo malé prúdové dopravné lietadlo Challenger 601, ktorým v pondelok priletela do Košíc delegácia nemeckého ústavného súdu. Toto lietadlo patrí špeciálnej jednotke Luftwafe, tzv. letovej pohotovosti Spolkového ministerstva obrany. Táto jednotka má okrem bežných vojenských transportných úloh na starosti aj prepravu nemeckých ústavných činiteľov a poslancov. Do stavu tejto jednotky patrí sedem veľkých dopravných lietadiel Airbus A310 rôznych verzií, šesť lietadiel Challenger 601 a tri vrtuľníky AS-532 Cougar. Lietadlá majú základňu na letisku v Kolíne a ich kabína má salónnu úpravu pre maximálne 16 cestujúcich. Jeden Challenger (v preklade vyzývateľ) aj s posádkou je neustále pripravený na let na vojenskej časti berlínskeho letiska Tegel. Ďalšie lietadlo je neustále pripravené na prevezenie zranených nemeckých vojakov z ktoréhokoľvek miesta na svete. Toto lietadlo možno v priebehu troch hodín prekonfigurovať na lietajúcu ambulanciu. Do Košíc priletel Challenger 601 (úplné označenie tohto typu je Canadair CL-600-2A12 Challenger 601) s trupovým číslom 1207 a s výrobným číslom 3059. Lietadlo pôvodne lietalo s americkou poznávacou značkou N614CL. Typ Challenger 601 vyvinula firma Canadair (teraz súčasť koncernu Bombardier) z typu Challenger 600. Hlavnými zmenami bola náhrada nie celkom spoľahlivých motorov ALF-502 modernými motormi General Electric CF-34-3A a inštalácia wingletov na koncoch krídiel. Prvá "šesťstojednotka" vykonala svoj prvý let 10. apríla 1982. Určitý čas sa paralelne vyrábali modely 600 a 601, ale v roku 1983 sa produkcia modelu 600 zastavila. Lietadlo Challenger 601 má rozpätie krídiel 19,61 m, dĺžku 20,85 m a výšku 6,3 m. Trup má priemer 2,69 m. Hmotnosť prázdneho lietadla je 11 200 kg, maximálna vzletová hmotnosť je 20 230 kg. Spomenuté motory majú ťah po 40,7 kN. Maximálna cestovná rýchlosť lietadla je 850 km/h, bežná cestovná rýchlosť je 820 km/h. Dolet lietadla je okolo 6 500 kilometrov. V roku 1987 po prvý raz vzlietla zlepšená verzia 601-3A, vystrojená farebnými displejmi a modernizovanými motormi, od roku 1989 sa dodával model 601-3R so zvýšeným doletom. Podstatnou modernizáciou typu 601 vznikol potom typ 604 s výkonnejšími motormi a úplne novým podvozkom. Zatiaľ poslednou verziou challengera je model 605, ktorý sa vyznačuje väčšími oknami kabíny. Lietadlá challenger patria medzi najúspešnejšie obchodné prúdové lietadlá (bizjety) na svete. České vojenské letectvo používa na prepravu ústavných činiteľov lietadlo typu Challenger 601-3A.
Počúvanie prostredníctvom kosti
V súčasnosti vídať na uliciach či v dopravných prostriedkoch veľa ľudí, ktorí majú na ušiach slúchadlá a počúvajú (zrejme hudbu). Zvuk z membrány slúchadla sa zvukovodom privádza na bubienok, ktorý ho (ako to isto viete zo školy) prostredníctvom troch sluchových kostičiek privádza do vnútorného ucha, odkiaľ sa ako nervové impulzy prenášajú do nášho mozgu. Lekári však dávno vedia, že zvuk možno do ucha priviesť aj prostredníctvom kosti v blízkosti ucha. Slúchadlá, ktoré využívajú zvukovodné vlastnosti kosti, vyvinula japonská firma Goldendance a na európsky trh ich nedávno uviedla firma 4U GmbH. Slúchadlá dostali príhodný názov Audio Bone, čo by sme mohli preložiť ako zvuková kosť. Použitím takýchto slúchadiel, ktoré majú moderný dizajn, sa šetrí zvukovod i bubienok. Samotné ucho ostáva pri použití týchto inovatívnych slúchadiel takpovediac otvorené. To znamená, že človek s takýmito slúchadlami počuje iné zvuky, ktoré môžu byť preňho dôležité. Ide napríklad o zvukové signály v cestnej doprave, takže použitie nových slúchadiel môže prispieť k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky. Nezriedka sa totiž stáva, že napríklad chodci či cyklisti, počúvajúci hudbu klasickými slúchadlami, nepočujú výstražné zvukové znamenia motorových vozidiel, čo môže viesť k dopravným nehodám. Nové slúchadlá sa vyrábajú aj vo verzii Audio Bone Aqua, ktorá je odolná vode a možno ju umývať. Takéto slúchadlá sú vhodné najmä pre vodných športovcov, ale i pre tých, ktorí sa pri športovaní poriadne zapotia. Hmotnosť inovatívnych "kostných" (či "kosťových"?) slúchadiel je len 60 gramov. Mimochodom, prostredníctvom kosti počúval hudbu aj slávny hudobný skladateľ Ludwig van Beethoven. Ten bol už vo veku 30 rokov temer hluchý, a tak si na klavír pripevnil dirigentskú paličku, do ktorej sa zahryzol, aby prostredníctvom čeľustnej kosti svoju hudbu aspoň do určitej miery počul.
Obr. Presseportal – slúchadlo
Text: Inovatívne slúchadlo Audio Bone
Podtext: Zvuk sa prenáša prostredníctvom kosti.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.