Korzár logo Korzár
Nedeľa, 3. júl, 2022 | Meniny má Miloslav

Prileteli ním ústavní sudcovia

Lietadlá nemeckých vzdušných síl (Luftwaffe) sa na košickom letisku objavujú len veľmi zriedka. Nedávno však v pomerne krátkom časovom intervale prileteli do Košíc dve lietadlá Luftwaffe.

Lietadlo Canadair Challenger 601. Nemecké vojenské letectvo používa challengery na prepravu štátnych činiteľov.Lietadlo Canadair Challenger 601. Nemecké vojenské letectvo používa challengery na prepravu štátnych činiteľov. (Zdroj: archív)

Prvým z nich bolo taktické transportné vojenské lietadlo C-160 Transall, ktoré bolo vyvinuté v rámci nemecko-francúzskej spolupráce. Druhým bolo malé prúdové dopravné lietadlo Challenger 601, ktorým v pondelok priletela do Košíc delegácia nemeckého ústavného súdu. Toto lietadlo patrí špeciálnej jednotke Luftwafe, tzv. letovej pohotovosti Spolkového ministerstva obrany. Táto jednotka má okrem bežných vojenských transportných úloh na starosti aj prepravu nemeckých ústavných činiteľov a poslancov. Do stavu tejto jednotky patrí sedem veľkých dopravných lietadiel Airbus A310 rôznych verzií, šesť lietadiel Challenger 601 a tri vrtuľníky AS-532 Cougar. Lietadlá majú základňu na letisku v Kolíne a ich kabína má salónnu úpravu pre maximálne 16 cestujúcich. Jeden Challenger (v preklade vyzývateľ) aj s posádkou je neustále pripravený na let na vojenskej časti berlínskeho letiska Tegel. Ďalšie lietadlo je neustále pripravené na prevezenie zranených nemeckých vojakov z ktoréhokoľvek miesta na svete. Toto lietadlo možno v priebehu troch hodín prekonfigurovať na lietajúcu ambulanciu. Do Košíc priletel Challenger 601 (úplné označenie tohto typu je Canadair CL-600-2A12 Challenger 601) s trupovým číslom 1207 a s výrobným číslom 3059. Lietadlo pôvodne lietalo s americkou poznávacou značkou N614CL. Typ Challenger 601 vyvinula firma Canadair (teraz súčasť koncernu Bombardier) z typu Challenger 600. Hlavnými zmenami bola náhrada nie celkom spoľahlivých motorov ALF-502 modernými motormi General Electric CF-34-3A a inštalácia wingletov na koncoch krídiel. Prvá "šesťstojednotka" vykonala svoj prvý let 10. apríla 1982. Určitý čas sa paralelne vyrábali modely 600 a 601, ale v roku 1983 sa produkcia modelu 600 zastavila. Lietadlo Challenger 601 má rozpätie krídiel 19,61 m, dĺžku 20,85 m a výšku 6,3 m. Trup má priemer 2,69 m. Hmotnosť prázdneho lietadla je 11 200 kg, maximálna vzletová hmotnosť je 20 230 kg. Spomenuté motory majú ťah po 40,7 kN. Maximálna cestovná rýchlosť lietadla je 850 km/h, bežná cestovná rýchlosť je 820 km/h. Dolet lietadla je okolo 6 500 kilometrov. V roku 1987 po prvý raz vzlietla zlepšená verzia 601-3A, vystrojená farebnými displejmi a modernizovanými motormi, od roku 1989 sa dodával model 601-3R so zvýšeným doletom. Podstatnou modernizáciou typu 601 vznikol potom typ 604 s výkonnejšími motormi a úplne novým podvozkom. Zatiaľ poslednou verziou challengera je model 605, ktorý sa vyznačuje väčšími oknami kabíny. Lietadlá challenger patria medzi najúspešnejšie obchodné prúdové lietadlá (bizjety) na svete. České vojenské letectvo používa na prepravu ústavných činiteľov lietadlo typu Challenger 601-3A.


Počúvanie prostredníctvom kosti

V súčasnosti vídať na uliciach či v dopravných prostriedkoch veľa ľudí, ktorí majú na ušiach slúchadlá a počúvajú (zrejme hudbu). Zvuk z membrány slúchadla sa zvukovodom privádza na bubienok, ktorý ho (ako to isto viete zo školy) prostredníctvom troch sluchových kostičiek privádza do vnútorného ucha, odkiaľ sa ako nervové impulzy prenášajú do nášho mozgu. Lekári však dávno vedia, že zvuk možno do ucha priviesť aj prostredníctvom kosti v blízkosti ucha. Slúchadlá, ktoré využívajú zvukovodné vlastnosti kosti, vyvinula japonská firma Goldendance a na európsky trh ich nedávno uviedla firma 4U GmbH. Slúchadlá dostali príhodný názov Audio Bone, čo by sme mohli preložiť ako zvuková kosť. Použitím takýchto slúchadiel, ktoré majú moderný dizajn, sa šetrí zvukovod i bubienok. Samotné ucho ostáva pri použití týchto inovatívnych slúchadiel takpovediac otvorené. To znamená, že človek s takýmito slúchadlami počuje iné zvuky, ktoré môžu byť preňho dôležité. Ide napríklad o zvukové signály v cestnej doprave, takže použitie nových slúchadiel môže prispieť k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky. Nezriedka sa totiž stáva, že napríklad chodci či cyklisti, počúvajúci hudbu klasickými slúchadlami, nepočujú výstražné zvukové znamenia motorových vozidiel, čo môže viesť k dopravným nehodám. Nové slúchadlá sa vyrábajú aj vo verzii Audio Bone Aqua, ktorá je odolná vode a možno ju umývať. Takéto slúchadlá sú vhodné najmä pre vodných športovcov, ale i pre tých, ktorí sa pri športovaní poriadne zapotia. Hmotnosť inovatívnych "kostných" (či "kosťových"?) slúchadiel je len 60 gramov. Mimochodom, prostredníctvom kosti počúval hudbu aj slávny hudobný skladateľ Ludwig van Beethoven. Ten bol už vo veku 30 rokov temer hluchý, a tak si na klavír pripevnil dirigentskú paličku, do ktorej sa zahryzol, aby prostredníctvom čeľustnej kosti svoju hudbu aspoň do určitej miery počul.
Obr. Presseportal – slúchadlo
Text: Inovatívne slúchadlo Audio Bone
Podtext: Zvuk sa prenáša prostredníctvom kosti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  2. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  3. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  8. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 527
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 812
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 410
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 8 844
  5. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 577
  6. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 4 555
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 823
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 130

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  2. Anna Miľanová: Moja tvorba dotváraním škvŕn... 2022
  3. Ján Slosiarik: Čo nové vedenie ministerstva školstva, to nová reforma
  4. Martin Plesch: Dobrovoľníkom nedobrovoľne
  5. Ľubomír Maretta: Trauer
  6. Anna Miľanová: Matrioška a zmätok... 2022
  7. Rastislav Puchala: Viktorova zakáľačka
  8. Vladimír Hrach: Uvidieť a precítiť
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 19 815
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 210
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 969
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 068
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 910
  6. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 203
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 152
  8. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 120
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto

Väčšina chodcov považuje za najväčší problém rýchlosť e-kolobežiek.


Peter Hlušek 30. jún
Lysyčansk je už týždne terčom ruského bombardovania.

Okupant obsadil všetky veľké mestá v Luhansku.


39m
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Ukrajinskí vojaci.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 7 h

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  2. Anna Miľanová: Moja tvorba dotváraním škvŕn... 2022
  3. Ján Slosiarik: Čo nové vedenie ministerstva školstva, to nová reforma
  4. Martin Plesch: Dobrovoľníkom nedobrovoľne
  5. Ľubomír Maretta: Trauer
  6. Anna Miľanová: Matrioška a zmätok... 2022
  7. Rastislav Puchala: Viktorova zakáľačka
  8. Vladimír Hrach: Uvidieť a precítiť
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 19 815
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 210
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 969
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 068
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 910
  6. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 203
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 152
  8. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 120
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu