Korzár logo Korzár
Utorok, 11. máj, 2021 | Meniny má BlaženaKrížovkyKrížovky
MEDZI MADRIDOM A BARCELONOU SA PRESADZUJÚ RÝCHLOVLAKY

Vlaky kontra lietadlá

Letecká doprava zaznamenáva na celom svete pokles, aj keď sa v niektorých regiónoch už objavujú náznaky zotavenia a opätovného pozvoľného nárastu dopravy.

Pokles počtu prepravovaných cestujúcich sa vo všeobecnosti pripisuje kríze, ktorá postihla svetovú ekonomiku. Podrobnejšie rozbory však môžu poukázať aj na iné príčiny poklesu leteckej prepravy.

Nárast dopravy do roku 2007

Ukázalo sa to napríklad na preprave medzi španielskymi mestami Madrid a Barcelona. Letecká preprava medzi týmito dvomi mestami od roku 1999 neustále rástla (tento rast napodiv nezastavil ani teroristický útok na newyorské dvojičky v septembri 2001), a to až do roku 2007. V roku 1999 bolo medzi uvedenými mestami prepravených 3,374 mil. cestujúcich, v roku 2007 to bolo už 4,861 mil. cestujúcich.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Najfrekventovanejšie letecké spojenie

Letecké spojenie medzi španielskym hlavným mestom a katalánskou metropolou sa tak stalo najfrekventovanejším leteckým spojením v Európe (s 971 pravidelným letmi týždenne). V roku 2008 však počet cestujúcich akoby z ničoho nič poklesol na 3,658 milióna, čo predstavuje medziročný pokles o 25 %.

Odlákali ich vlaky

Analýza ukázala, že cestujúcich leteckým spoločnostiam odlákali vysokorýchlostné vlaky, ktoré medzi Madridom a Barcelonou začali jazdiť v marci minulého roka. Zatiaľ čo v januári a februári 2008 bol počet letecky prepravených cestujúcich ešte nad úrovňou roku 2007, v mesiacoch po začatí vysokorýchlostnej prepravy sa letecká preprava prepadla až o neuveriteľných 40 %. Vysokorýchlostné vlaky AVE absolvujú vzdialenosť 621 km medzi Madridom a Barcelonou (bez zastávky) za 2 hodiny a 38 minút, teda priemernou rýchlosťou 236 km/h. Podľa letového poriadku španielskej leteckej spoločnosti Iberia je typická dĺžka letu medzi Madridom a Barcelonou hodina desať minút.

Skryť Vypnúť reklamu

Vedľajšie časy predlžujú let

Keď si k tomu prirátame nevyhnutné vedľajšie časy (cesta na letisko, potreba byť na letisku aspoň 40 minút pred odletom, čakanie na batožinu a odvoz z letiska), celkový čas leteckej prepravy určite presiahne čas jazdy vlakom, ktorý cestujúceho navyše odvezie zo stredu do stredu mesta. Maximálna rýchlosť na španielskych tratiach je obmedzená na 300 km/h, hoci súpravy sú schopné ísť aj rýchlejšie. Na trati jazdia súpravy Siemens Velaro E.

Kontrakt za miliardu eur

Španielska železničná spoločnosť RENFE si najprv objednala 16 týchto súprav (v Španielsku označených AVE S-103), neskôr objednávku zvýšila na 26 súprav. Celková výška kontraktu, ktorého súčasťou je aj servis na 14 rokov, presiahla miliardu eur. Do 200 metrov dlhej súpravy sa zmestí 404 cestujúcich, ktorí si môžu vyberať z troch pasažierskych tried, označených Club, Preferente a Turista. Vlak sa vyznačuje výnimočným komfortom, je vybavený vlastným video- a audiosystémom a nachádzajú sa v ňom cateringové kútiky, pre ktoré varia štyri kuchyne. V prednej časti súpravy, rezervovanej pre cestujúcich v triede Club, je aj vozeň s konferenčnou miestnosťou a VIP vozeň s vlastnou kuchyňou.

Skryť Vypnúť reklamu

Pohodlie pre cestujúcich

Nasledujúce vozne triedy Preferente ponúkajú vysokokvalitné vybavenie a individuálne služby. Prechod do triedy Turista (turistická) je cez jedálenský vozeň, kde sú aj miestnosti pre zákaznícky servis, vlakový personál a batožinový priestor. Takmer všetky sedadlá vo Velaro E sa môžu otáčať a ešte pred začiatkom cesty nastaviť v smere jazdy. Veľké videoobrazovky vo vozňoch všetkých tried ponúkajú rôzne zábavné programy. Cestujúci môžu okrem toho počúvať priamo zo sedadiel šesť zvukových programov v stereokvalite. Displeje zo svietiacich diód poskytujú cestujúcim informácie v niekoľkých jazykoch.

Svetový rýchlostný rekord

Celkový výkon hnacích elektromotorov je 8 800 kW. Z technického hľadiska sú súpravy Velaro E ďalším vývojovým radom úspešných vlakových súprav ICE 3, ktoré Siemens navrhol pre nemecké železnice Deutsche Bahn. Možno ešte spomenúť, že jedna zo španielskych súprav Velaro E dosiahla pri skúšobnej jazde v roku 2006 maximálnu rýchlosť 403,7 km/h, čo je svetový rekord pre nemodifikované sériové vlakové súpravy. Držiteľom absolútneho svetového rýchlostného rekordu pre koľajové železničné vozidlá je špeciálne modifikovaná a skrátená súprava TGV, ktorá v apríli 2007 dosiahla rýchlosť 574,8 km/h.

Velaro aj v Rusku

Koncom tohto roka by mali na trati medzi Moskvou a St. Petersburgom začať jazdiť súpravy Velaro RUS, ktoré sú o 330 mm širšie ako bežné súpravy (v Rusku majú koľajnice širší rozchod než je bežný európsky rozchod). Mimochodom, ak by na trati medzi Košicami a Bratislavou jazdili vlaky takou priemernou rýchlosťou, akou jazdia súpravy AVE medzi Madridom a Barcelonou, cesta z východoslovenskej metropoly do nášho hlavného mesta by trvala hodinu 53 minút.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie investície
  2. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  3. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  4. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  5. Poistkou dlhej životnosti kúpeľne je hydroizolácia
  6. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  7. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  8. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  9. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  10. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  1. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  2. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  3. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  4. Posúvajú svet k lepšiemu: Sociálni inovátori
  5. Kupujete nový spotrebič? V PLANEO Elektro naň dostanete zľavu
  6. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  7. Poistkou dlhej životnosti kúpeľne je hydroizolácia
  8. New financial contribution for meals vs. meal vouchers
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  10. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  1. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 16 112
  2. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 13 643
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 11 098
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 10 154
  5. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 9 487
  6. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 8 760
  7. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 7 963
  8. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 7 754
  9. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 897
  10. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 6 296
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Konkurentov bude v tomto ročníku rekordný počet.

22m
Pozemky na Medickej nepredá mesto župe za jedno euro.

Nemá to obdobu, budeme hľadať inú lokalitu, reaguje župan Trnka.

2 h
Do školy sa vrátili aj žiaci Strednej priemyselnej školy v Snine.

Riaditeľka: Ťukanie do mobilu nestačí.

3 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vakcína od firmy AstraZeneca.

Pandémia si vyžiadala 12 077 obetí.

10 h
Riaditeľ NAKA Branislav Zurian počas rozhovoru pre Denník SME.

Svoje rozhodnutie nechcel bližšie komentovať.

3 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop