Korzár logo Korzár

Vlaky kontra lietadlá

Letecká doprava zaznamenáva na celom svete pokles, aj keď sa v niektorých regiónoch už objavujú náznaky zotavenia a opätovného pozvoľného nárastu dopravy.

Pokles počtu prepravovaných cestujúcich sa vo všeobecnosti pripisuje kríze, ktorá postihla svetovú ekonomiku. Podrobnejšie rozbory však môžu poukázať aj na iné príčiny poklesu leteckej prepravy.

Nárast dopravy do roku 2007

Ukázalo sa to napríklad na preprave medzi španielskymi mestami Madrid a Barcelona. Letecká preprava medzi týmito dvomi mestami od roku 1999 neustále rástla (tento rast napodiv nezastavil ani teroristický útok na newyorské dvojičky v septembri 2001), a to až do roku 2007. V roku 1999 bolo medzi uvedenými mestami prepravených 3,374 mil. cestujúcich, v roku 2007 to bolo už 4,861 mil. cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najfrekventovanejšie letecké spojenie

Letecké spojenie medzi španielskym hlavným mestom a katalánskou metropolou sa tak stalo najfrekventovanejším leteckým spojením v Európe (s 971 pravidelným letmi týždenne). V roku 2008 však počet cestujúcich akoby z ničoho nič poklesol na 3,658 milióna, čo predstavuje medziročný pokles o 25 %.

Odlákali ich vlaky

Analýza ukázala, že cestujúcich leteckým spoločnostiam odlákali vysokorýchlostné vlaky, ktoré medzi Madridom a Barcelonou začali jazdiť v marci minulého roka. Zatiaľ čo v januári a februári 2008 bol počet letecky prepravených cestujúcich ešte nad úrovňou roku 2007, v mesiacoch po začatí vysokorýchlostnej prepravy sa letecká preprava prepadla až o neuveriteľných 40 %. Vysokorýchlostné vlaky AVE absolvujú vzdialenosť 621 km medzi Madridom a Barcelonou (bez zastávky) za 2 hodiny a 38 minút, teda priemernou rýchlosťou 236 km/h. Podľa letového poriadku španielskej leteckej spoločnosti Iberia je typická dĺžka letu medzi Madridom a Barcelonou hodina desať minút.

SkryťVypnúť reklamu

Vedľajšie časy predlžujú let

Keď si k tomu prirátame nevyhnutné vedľajšie časy (cesta na letisko, potreba byť na letisku aspoň 40 minút pred odletom, čakanie na batožinu a odvoz z letiska), celkový čas leteckej prepravy určite presiahne čas jazdy vlakom, ktorý cestujúceho navyše odvezie zo stredu do stredu mesta. Maximálna rýchlosť na španielskych tratiach je obmedzená na 300 km/h, hoci súpravy sú schopné ísť aj rýchlejšie. Na trati jazdia súpravy Siemens Velaro E.

Kontrakt za miliardu eur

Španielska železničná spoločnosť RENFE si najprv objednala 16 týchto súprav (v Španielsku označených AVE S-103), neskôr objednávku zvýšila na 26 súprav. Celková výška kontraktu, ktorého súčasťou je aj servis na 14 rokov, presiahla miliardu eur. Do 200 metrov dlhej súpravy sa zmestí 404 cestujúcich, ktorí si môžu vyberať z troch pasažierskych tried, označených Club, Preferente a Turista. Vlak sa vyznačuje výnimočným komfortom, je vybavený vlastným video- a audiosystémom a nachádzajú sa v ňom cateringové kútiky, pre ktoré varia štyri kuchyne. V prednej časti súpravy, rezervovanej pre cestujúcich v triede Club, je aj vozeň s konferenčnou miestnosťou a VIP vozeň s vlastnou kuchyňou.

SkryťVypnúť reklamu

Pohodlie pre cestujúcich

Nasledujúce vozne triedy Preferente ponúkajú vysokokvalitné vybavenie a individuálne služby. Prechod do triedy Turista (turistická) je cez jedálenský vozeň, kde sú aj miestnosti pre zákaznícky servis, vlakový personál a batožinový priestor. Takmer všetky sedadlá vo Velaro E sa môžu otáčať a ešte pred začiatkom cesty nastaviť v smere jazdy. Veľké videoobrazovky vo vozňoch všetkých tried ponúkajú rôzne zábavné programy. Cestujúci môžu okrem toho počúvať priamo zo sedadiel šesť zvukových programov v stereokvalite. Displeje zo svietiacich diód poskytujú cestujúcim informácie v niekoľkých jazykoch.

Svetový rýchlostný rekord

Celkový výkon hnacích elektromotorov je 8 800 kW. Z technického hľadiska sú súpravy Velaro E ďalším vývojovým radom úspešných vlakových súprav ICE 3, ktoré Siemens navrhol pre nemecké železnice Deutsche Bahn. Možno ešte spomenúť, že jedna zo španielskych súprav Velaro E dosiahla pri skúšobnej jazde v roku 2006 maximálnu rýchlosť 403,7 km/h, čo je svetový rekord pre nemodifikované sériové vlakové súpravy. Držiteľom absolútneho svetového rýchlostného rekordu pre koľajové železničné vozidlá je špeciálne modifikovaná a skrátená súprava TGV, ktorá v apríli 2007 dosiahla rýchlosť 574,8 km/h.

Velaro aj v Rusku

Koncom tohto roka by mali na trati medzi Moskvou a St. Petersburgom začať jazdiť súpravy Velaro RUS, ktoré sú o 330 mm širšie ako bežné súpravy (v Rusku majú koľajnice širší rozchod než je bežný európsky rozchod). Mimochodom, ak by na trati medzi Košicami a Bratislavou jazdili vlaky takou priemernou rýchlosťou, akou jazdia súpravy AVE medzi Madridom a Barcelonou, cesta z východoslovenskej metropoly do nášho hlavného mesta by trvala hodinu 53 minút.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 482
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 248
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 961
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 872
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 479
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 174
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 951
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 109
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  3. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  4. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  5. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  6. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  7. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  8. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 077
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 047
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 114
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 063
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 628
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 875
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 333
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  3. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  6. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  7. Tupou Ceruzou: Pandemická
  8. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  3. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  4. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  5. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  6. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  7. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  8. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 077
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 047
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 114
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 063
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 628
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 875
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 333
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  3. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  6. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  7. Tupou Ceruzou: Pandemická
  8. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu