Korzár logo Korzár
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Katedrála v Mexiku

Dnes opäť vystriedame kontinent: po štyroch stavbách, ležiacich v Európe, a stavbe na africkom kontinente predstavíme veľkolepé stavebné dielo, ležiace na americkom kontinente. Ide o katedrálu v Mexiku, hlavnom meste Mexika. Katedrála, celým názvom Metrop

Metropolitná katedrála v Mexiku. Je to najstaršia a najväčšia katedrála v Latinskej Amerike.Metropolitná katedrála v Mexiku. Je to najstaršia a najväčšia katedrála v Latinskej Amerike.

olitná katedrála nanebovstúpenia sv.Márie (v španielčine Catedral Metropolitana de la Asunción de María), je najväčšou a najstaršou katedrálou v Latinskej Amerike (niekde sa uvádza, že v celej Amerike) a je centrom najväčšej katolíckej diecézy na svete.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ciudad de México

Katedrála stojí, ako sme spomínali, v Mexiku. Názvom Mexiko sa u nás bežne označuje krajina i jej hlavné mesto. V zahraničnej literatúre sa krajina obvykle nazýva Mexico, pričom jej oficiálny názov je Estados Unidos Mexicanos (teda Spojené štáty mexické). Hlavné mesto sa v anglickej literatúre zvykne nazývať Mexico City, ale jeho oficiálny názov je Ciudad de México, D.F. (skratka D.F. znamená Distrito Federal, čiže federálny dištrikt).

SkryťVypnúť reklamu

Vyše 19 miliónov obyvateľov

Mexico City je dnes dynamicky sa rozvíjajúcim mestom, ktoré má okolo 8,8 milióna obyvateľov, pričom celá metropolitná oblasť (Greater Mexico City) má vyše 19 miliónov obyvateľov. Táto oblasť vykazuje deviaty najväčší hrubý domáci produkt zo všetkých svetových mestských aglomerácií. Poďme ale k samotnej katedrále. Ak to trochu „pritiahnem za vlasy", tak možno povedať, za existenciu tejto nádhernej katedrály vďačíme neľútostnému španielskemu dobyvateľovi Hernánovi Cortésovi.

Dobytie na druhý pokus

Ten spolu so svojím vojskom vstúpil 8. novembra 1519 do Tenochtitlanu, hlavného mesta mocnej Aztéckej ríše. Prvý pokus ovládnuť túto ríšu Cortésovi nevyšiel a z mesta sa musel napokon stiahnuť. Až s pomocou domácich spojencov sa Cortésovi podarilo Aztékov poraziť a 13. augusta 1521 Tenochtitlan padol. Dobyvatelia zničili prakticky všetky nádherné stavby v centre tohto mesta, ktoré bolo v tej dobe jedným z najväčších na svete.

SkryťVypnúť reklamu

Zbúrali aj Templo Mayor

Za obeť Španielom padol aj hlavný aztécky chrám Templo Mayor. Cortés nariadil, aby práve na mieste tohto chrámu bol postavený katolícky kostol. V rokoch 1524 až 1532 riadil výstavbu tohto trojloďového kostola architekt Martín de Sepúlveda. Kostol bol dokončený zásluhou Juana de Zumárragu, ktorý bol prvým biskupom prvej diecézy v novom svete (teda v Amerike), vo vicekráľovstve Nové Španielsko. Čoskoro sa ukázalo, že kostol nestačí potrebám a tak cirkevné autority rozhodli v roku 1544 o výstavbe novej katedrály. Až v roku 1552 sa však dosiahla dohoda o financovaní novej stavby.

Hlavná fasáda je otočená na juh

V roku 1562 sa začali budovať základy katedrály. V roku 1570 bolo rozhodnuté, že hlavná fasáda bude otočená na juh namiesto na východ, ako je to bežné u kresťanských kostolov. So samotnou výstavbou katedrály sa začalo v roku 1573 (aj keď niekde sa uvádza rok 1570). S dlhšími či kratšími prestávkami trvala potom táto výstavba až do roku 1813. Katedrála sa preto vyznačuje zmesou troch architektonických štýlov, ktoré prevládali v koloniálnom období Mexika, a to renesančného, barokového a neoklasicistického štýlu. Práce na základoch pokračovali popri výstavbe múrov až do roku 1581.

SkryťVypnúť reklamu

Stojí na málo únosnom podlaží

Tu treba spomenúť, že katedrála i celé mesto Mexiko stojí na málo únosných bahnistých pôdach. Pôvodné aztécke hlavné mesto Tenochtitlán stálo totiž na ostrove na jazere Texcoco. Jeho vody boli postupne odvádzané kanálmi a tunelmi do rieky Pánuco, ale problémy so záplavami mesta pretrvávali až do druhej polovice minulého storočia. V roku 1585 sa začala stavať prvá z mnohých kaplniek katedrály a v roku 1615 dosiahli múry katedrály približne polovicu ich konečnej výšky. Stavba interiéru terajšej katedrály začala v roku 1623.

Dvojmetrové záplavy

V roku 1629 boli práce prerušené v dôsledku záplav, pričom výška vody dosahovala dva metre. Časť mesta bola zničená a nedokončená katedrála stála opustená. Začalo sa s výstavbou novej katedrály na kopci v oblasti Tacubaya. Napriek týmto ťažkostiam sa napokon pokračovalo vo výstavbe pôvodnej katedrály, pričom práce viedol Luis Gómez de Transmonte. Pod jeho vedením bol v roku 1667 dokončený interiér a katedrála bola vysvätená. Katedrále však stále chýbali zvonice, nemala dokončenú hlavnú fasádu a chýbali jej ďalšie prvky, ktoré má dnes. V roku 1787 bol dokončením katedrály poverený José Damian Ortiz de Castro.

Výstavbu dokončil Manuel Tolsá

Ten vykonal veľa práce na dokončení veží, ale dokončenia celej katedrály sa nedožil (zomrel v roku 1793). Riadenie prác prevzal Manuel Tolsá, ktorý vybudoval kupolu, stred čelnej fasády, balustrády a sochy Viery, Nádeje a Charity na prednej fasáde. Išlo o posledné veľké práce na katedrále, ktorá tak dostala prakticky taký vzhľad, aký má dnes. Metropolitná katedrála má úctyhodnú dĺžku 110 metrov a šíku 54,5 metra. Katedrála má dve zvonice, centrálnu kupolu, tri hlavné portály, päť lodí, 51 klenieb, 74 oblúkov a 40 stĺpov.

Nad hlavným vchodom mexický erb

Vnútri katedrály je päť veľkých oltárov, šestnásť kaplniek, chór a sakristia. Na celom objekte je približne 150 okien. Hlavný portál, otočený na juh, je najvyšší z troch portálov. Medzi stĺpmi tohto portálu stoja sochy sv. Petra a apoštola Pavla. Nad hlavnou bránou je reliéf, spodobujúci nanebovstúpenie Panny Márie, ktorému je katedrála zasvätená. Nad týmto reliéfom je reliéf mexického erbu (orol, držiaci v zobáku hada). Na vrchu portálu sú hodiny a nad nimi už spomínané sochy Viery, Nádeje a Charity. V dvoch zvoniciach chrámu je celkovo 25 zvonov. Najväčší zvon (Santa Maria de Guadalupe) má hmotnosť 13 000 kg a pochádza z roku 1793. V roku 1947 sa stala tragická nehoda, pri ktorej bol zvonár-nováčik zabitý srdcom jedného zvonu.

Potrestaný zvon

Zvon bol „potrestaný" odstránením jeho srdca, ktoré bolo opäť inštalované v roku 2000. Z oltárov možno spomenúť Oltár kráľov, ktorý má výšku 13,75 m a šírku 25 metrov. Tento oltár dostal meno podľa sôch kanonizovaných kráľov a kráľovien, ktorými je vyzdobený (medzi nimi je aj socha Alžbety uhorskej). Katedrála bola 17. januára 1962 vážne poškodená požiarom, ktorý vznikol elektrickým skratom. Značne boli poškodené oba organy (čiastočne sa roztopili niektoré píšťaly), chór i oltáre. Rekonštrukčné práce trvajú v podstate dodnes.

Stabilizovali sadanie katedrály

Ďalším problémom bolo neustále nerovnomerné sadanie katedrály. Preto bola katedrála zaradená do zoznamu sto najohrozenejších miest sveta. V rokoch 1993 až 1998 boli pod katedrálou vyvŕtané šachty, do ktorých bol naliaty betón. Sadanie katedrály sa tým síce nezastavilo, ale celá stavba klesá teraz rovnomerne, takže v roku 2000 bola katedrála zo spomenutého zoznamu vyňatá. Mimochodom, mesto Mexico City leží v nadmorskej výške 2 240 metrov.


Metropolitná katedrála v Mexiku. Je to najstaršia a najväčšia katedrála v Latinskej Amerike.
Foto: archív


Tak vyzeral Tenochtitlan. Tenochtitlan bol hlavným mestom aztéckej ríše
Foto: archív


Oltár kráľov. Zdobia ho sochy kanonizovaných kráľov a kráľovien.
Foto: archív

mexico6_res.jpg
Jeden z dvoch organov. Organy boli vážne poškodené požiarom v roku 1962.
Foto: archív

mexico7_res.jpg
Hlavná loď katedrály. Katedrálu stavali vyše dvoch storočí.
Foto: archív

mexico8_res.jpg
Socha Jána Pavla II. Socha je odliata z kľúčov darovaných Mexičanmi.
Foto: archív

mexico9_res.jpg
Aztécke ruiny. Pod sklenenými tabuľami v dlažbe vidno pôvodné aztécke ruiny.
Foto: archív

mexico10_res.jpg
Pohľad na zadnú stranu. Kupolu postavil španielsky architekt Manuel Tolsá.
Foto: archív

mexico11_res.jpg
Hlavný portál katedrály. Na portáli je aj mexický znak (orol s hadom v zobáku).
Foto: archív

mexico12_res.jpg
Aztécky Templo Mayor (hlavný chrám). Cortés nariadil zbúranie aztéckych chrámov.
Foto: archív

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 693
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 10 432
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 340
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 597
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 5 579
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 792
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 727
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 2 955

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  2. Věra Tepličková: Pozri, kto ťa šikanuje...
  3. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  4. Vladimír Krátky: VOLVO do Košíc !
  5. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  6. Štefan Vidlár: Hybrid Volvo
  7. Jozo Peric: Pokles cien ropy sa blíži
  8. Peter Svoreň: Ako sa darí farmaceutickým spoločnostiam, po tom ako sa Covid upokojil
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 455
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 546
  3. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 7 136
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 6 851
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 174
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 801
  7. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 686
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 151
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  2. Věra Tepličková: Pozri, kto ťa šikanuje...
  3. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  4. Vladimír Krátky: VOLVO do Košíc !
  5. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  6. Štefan Vidlár: Hybrid Volvo
  7. Jozo Peric: Pokles cien ropy sa blíži
  8. Peter Svoreň: Ako sa darí farmaceutickým spoločnostiam, po tom ako sa Covid upokojil
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 455
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 546
  3. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 7 136
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 6 851
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 174
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 801
  7. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 686
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 151
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu