Korzár logo Korzár
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Lindvai pobeží vo Feidippidesových stopách

To, čo je pre tenistu Wimbledon, futbalistu Wembley či pre cyklistu Tour de France, to je pre ultramaratóncov Spartathlon. Jedinečný beh s prísnymi kritériami, na ktorý sa obyčajný smrteľník len ťažko dostane. Prvý ročník sa bežal v roku 1983.

Slovenský minitím. S. Lindvaia (vpravo) budú na trati podporovať: zľava M. Serečin, J. Andráš, I. Šoltis a M. Michalík.Slovenský minitím. S. Lindvaia (vpravo) budú na trati podporovať: zľava M. Serečin, J. Andráš, I. Šoltis a M. Michalík. (Zdroj: Archív)

KOŠICE.

Druhý Slovák na štarte

Na jeho štarte stál doteraz jediný Slovák - Milan Furín. Ten v roku 1993 skončil na 3. mieste, keď legendárnu trať zabehol za 28:51:37 hod. V piatok 25. septembra o 7. hodine gréckeho času sa na štart postaví druhý Slovák histórie Slavomír Lindvai (PBaH Košice). Rodákovi z Malej Idy sa tak splní sen a bude štartovať na 27. ročníku Spartathlonu. Po dlhých 16 rokoch bude mať Slovensko opäť zastúpenie na najznámejších, ale zároveň aj na najťažších ultrabežeckých pretekoch na svete, ktoré merajú 246 km.

Prísne pravidlá

Ako sa zrodila myšlienka štartu a účasti na tomto podujatí? "Priznám sa, nebolo to z mojej hlavy. Otcom myšlienky môjho štartu na tomto podujatí bol Ján Szöllös, podpredseda VÚC a Rozália Múdra, taktiež z VÚC. Oslovili ma, či by som si netrúfol v rámci propagácie VÚC a zároveň prezentácie projektu EHMK 2013 absolvovať tieto náročné preteky. Keďže táto akcia je garantovaná, čo sa týka spolufinancovania aj predsedom VÚC županom Zdenkom Trebuľom, po ďalších rozhovoroch so svojimi sponzormi, ktorí boli naklonení tejto myšlienke a tiež prispeli, tak som súhlasil," povedal Slavomír Lindvai, účastník ME i MS v behu na 100 km či v behu na 24 hodín.

Už sme naznačili, že štartovať na tejto akcii nie je zďaleka také jednoduché. Dostať sa na ňu si žiada dosť úsilia. Podujatie totiž nie je stavané na masovosti. Naopak, záujemcovia musia mať zabehnuté preteky na 100 km či na 24 hodín, a to v kvalitných výkonoch. Navyše veľkosť štartového poľa je ohraničená - maximálne 300 účastníkov. Prihláška na preteky stála 250 €. "Len pre zaujímavosť, na každom medzičase, či už je to na 50, 100 km a podobne musí vytrvalec prejsť v stanovenom limite. V opačnom prípade ho organizátori stiahnu z trate," vysvetľuje prísne pravidlá S. Lindvai, ktorý neponecháva nič na náhodu a pre úspešné absolvovanie pretekov cestuje aj s 5-členným podporným tímom. "Vedúcim výpravy je Ján Andráš, masérom je Imrich Šoltis, Marián Michalík bude vodičom v sprievodnom vozidle, Titus Andráš tlmočníkom a manažér Michal Serečin sa postará o ubytovanie a občerstvovanie. "Jednoznačne ide zatiaľ o najnákladnejšiu akciu, na ktorej sa zúčastním. Okrem VÚC musím poďakovať Jánovi Andrášovi a jeho firme, taktiež riaditeľom PBaH Košice Vladimírovi Dvorovému a Mariánovi Miščíkovi, ktorí podporili moju účasť na tomto významnom podujatí."

Pohladeniu sa nič nevyrovná

S. Lindvaiovi už prišla domov prihláška so všetkými propozíciami. "Už som aj kontaktoval Milana Furína, ktorý ma z vlastných skúsenosti vystríhal pred nástrahami trate. Potvrdil, že sú to najprestížnejšie a najťažšie ultramaratónske preteky na svete," poznamenal Lindvai.

Kto čaká, že pre najlepších na trati sú v cieli pripravené ťažké peniaze, ten sa veľmi mýli. Odmenou v cieli pre každého účastníka je vavrínový veniec, medaila a pohladenie nohy sochy kráľa Leonidasa. Vraj pocit pri tomto dotyku nemôže nič vynahradiť. Takéto šťastie má len približne tretina štartového poľa. Ostatní v zbernom autobuse kujú plány na ďalší rok. Verme, že Slavomír Lindvai si pri objatí nohy kráľa Leonidasa bude môcť aj so slzami v očiach povedať - skutočne som to dokázal.

Víťazi posledných desiatich ročníkov

2008 Jurek Scott (USA) 22:20:01
2007 Jurek Scott (USA) 23:12:14
2006 Jurek Scott (USA) 22:52:18
2005 Jens Lukas (Nem.) 24:20:39
2004 Jens Lukas (Nem.) 25:49:56
2003 Nunes Valmir (Braz.) 25:30:35
2002 Sekiya Ryoichi (Jap.) 23:47:54
2001 Daniel Tsokev (Bul.) 23:18:05
2000 Masayuki Ohtaki (Jap.) 24:01:10
1999 Jens Lukas (Nem.) 25:38:03

Tri aspekty

Prečo najťažšie preteky?

  • Psychológia, podvedomie - kedykoľvek môžu organizátori stiahnuť pretekára z trate, ak neprejde medzičasom do predpísaného limitu. Neraz došlo k športovým tragédiám, keď pri zbiehaní do cieľa mali vytrvalci pred sebou Spartu ako na dlani, no organizátori aj 9 km pred cieľom nemilosrdne stiahli pretekára z trate. Limit na dobeh je 36 hodín.
  • Počasie - beží sa vo veľkej páľave. Cez deň teploty vystúpia na vyše 30 stupňov. A práve slnečné lúče najviac odoberajú energiu. Vytrvalci nemajú radi horúčavy.
  • Prevýšenie - tento aspekt je v porovnaní s predchádzajúcimi dvoma dosť v úzadí, no kto ho podcení, toho dorazí. Zabudnite na rovný profil trate po perfektnej asfaltke. V momente, keď máte v nohách 125 km, začína trať neustále stúpať. Dokonca mezi 159 a 165 km až tak, že pretekári prekonávajú prevýšenie 900 m (!) a stúpajú do nadmorskej výšky 1 200 m. Na mnohých úsekoch sa tak deje po štyroch, pretože ide o horolezecký terén s obťažnosťou 2! Mimochodom, absolvujú ho asi o polnoci a na cestu si svietia vlastnou baterkou... Nasleduje zvlnený terén pod horami a medzi 195 - 237 km zasa prichádza beh do kopca.
Prečo má Spartathlon 246 km?

Odpoveď na túto otázku je v antickej histórii a viaže sa k najslávnejšiemu bežcovi a poslovi v dejinách Feidippidesovi i ku grécko-perzským vojnám. V septembri (podľa najnovších zdrojov už v auguste) roku 490 pred n. l. na pláni pri Marathone neďaleko Atén sa začala vyloďovať perzská armáda kráľa Dareia I., ktorá si chcela podmaniť a zotročiť Aténčanov. Keď aténsky vojvodca Miltiades videl veľkú presilu perzského vojska, poslal Feidippidesa do Sparty za kráľom Leonidasom, aby požiadal Sparťanov o pomoc. Cez ťažký a hornatý terén prebehol Feidippides 246 km za 36 hodín (iné zdroje uvádzajú dva dni). Sparťania ho však nepotešili, práve slávili sviatok boha Apollóna, ktorým im zakazoval viesť vojnu. Boju sa mohli venovať najskôr o týždeň, keď bude spln. Feidippides sa teda vrátil späť so zlou novinou. Aténčanom nezostávalo nič iné, len sa na Peržanov utáborených pri Marathone vypraviť samostatne. Aj s vyčerpaným Feidippidesom vypochodovali bojovať na planinu a stalo sa niečo nečakané. Aj napriek štvornásobnej presile Peržanov Aténčania zvíťazili. Napriek náročnému boju vyslal Miltiades Feidippidesa tentoraz z Marathonu do Atén, aby sa ponáhľal zvestovať víťazstvo. Aténčania totiž boli pripravení v prípade porážky svoje mesto podpáliť. Trať dlhú 42 km zvládol Feidippides za 3 hodiny. Pri soche ochrankyne metropoly, bohyne Atény zvolal: Zvíťazili sme! (Ninikékamen!) a vyčerpaním mŕtvy padol k zemi.

Práve na počesť Feidippidesovho behu z Marathonu do Atén behávajú státisíce ľudí maratón na trati 42 195 m. A na počesť tohto antického hrdinu sa od roku 1983 beží na trati Atény - Sparta jeden z najťažších ultramaratónov plánety - Spartathlon.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  2. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 230
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 882
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 13 857
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 917
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 477
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 312
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 936
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 643
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 490
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 326
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

ROZHOVOR

Pediatrička: Niekedy som očkovala na chrípku 600 detí za rok, teraz približne 50

Ľudia si zvykajú, že nemôžu behať za lekárom so všetkým.

Pediatrička Eva Ševecová.
Rozhovor

Archeológ: Hrady síce opravujeme, ale tie nežijú

Michal Keruľ chcel odhaľovať poklady histórie, teraz ich pomáha strážiť.

Michal Keruľ s rodinou.
Humenskí poslanci nájomnú zmluvu so spracovateľom ovocia neschválili.
Vrak pred rodinným domom začínajú úrady riešiť.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Šéfa parlamentu Borisa Kollára v nemocnici najviac navštevovala bývalá manželka Linda Rezešová. Na fotografii sú na plese v Opere v roku 2008.

Návštevy Kollára v nemocnici volajú po demisii

V druhom slede kandidátov na politický koniec sa tlačia glosátori.

Peter Schutz

Jazdenie na nákladných vlakoch nie je romantika

Amin Palma skáče na vlaky v Mexiku aj v Čadci.

Na nákladných vlakoch musia byť čierni pasažieri pripravení na každé počasie, na bod mrazu aj horúčavy. Na snímke je jeden z Aminových spolujazdcov.
 Presvedčí Kristen Stewart v úlohe princeznej Diany?

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop