KOŠICE. Dva favorizované továrenské tímy - Audi a Peugeot - si nič nedarovali už pred štartom 77. ročníka legendárnej dvadsaťštyrihodinovky. Podľa platných pravidiel autá nesmú byť vybavené spojlermi podobnými tým na monopostoch F1, s výnimkou zadnej prítlačnej plochy. Francúzom sa však nepáčila predná časť konkurenčného Audi R15 TDI, preto proti svojmu súperovi vzniesli protest. Ten technickí komisári zamietli, na čo sa Peugeot odvolal. Nič to však nezmenilo na tom, že autá Audi boli pripustené na štart.
Peugeot najrýchlejší
Tím z Ingolstadtu do Le Mans doviezol nové špeciály s označením R15 TDI. Prepracovaná aerodynamika a ďalšie úpravy v porovnaní s predošlým typom R10 TDI mali "strieborných" doviesť k víťazstvu. Peugeot vymenil športového riaditeľa, ktorým sa stal Olivier Quesnel. Uzavretý prototyp Peugeot 908 HDI prešiel len čiastkovými úpravami. Napokon to bola jeho veľká výhoda. Už kvalifikačný tréning ukázal, že peugeoty rýchlosťou predčia všetkých konkurentov. Audi vyšlo z kvalifikácie porazené. Na pole position sa postavila posádka Montagny/Sarrazin/Bourdais, z druhého miesta do pretekov vyrážala trojica Capello/Kristensen/McNish s Audi. Medzi autami s benzínovými motormi dominovala Lola Aston Martin s česko-nemeckou posádkou Charouz/Enge/Mücke.
Ako nôž maslom
V sobotu popoludní sa v letmom štarte do kože nevpratal Allan McNish a začal predbiehať skôr, než preťal štartovú čiaru. Chybu si uvedomil, zvoľnil a do čela pustil konkurenčný Peugeot. Zakrátko patrili Francúzom prvé dve pozície. Najrýchlejším autom v štartovom poli bol jednoznačne Peugeot so štartovým číslom deväť - Montagny/Sarrazin/Bourdais. Svoju snahu však prehnali a po výlete mimo trate a následnej oprave stratili tri kolá. To Brabham s Genem a Wurzom jazdili konštantne, vyhýbali sa im technické problémy, čo bol recept na úspech. Za 24 hodín najazdili 382 okruhov a tešili sa z víťazstva. Peugeot tak zaznamenal svoj historicky tretí triumf v histórii. Úspech francúzskeho tímu zavŕšili druhou priečkou Montagny, Sarrazin a Bourdais, ktorí po stíhacej jazde dokonca atakovali prvé miesto. Napokon však zasiahla tímová réžia.
Utrápená premiéra
Audi R15 TDI sa v Le Mans predstavilo po prvýkrát. Pred víkendovým štartom malo na konte účasť na 12-hodinových pretekoch v americkom Sebringu, kde zvíťazilo. Problémy s prehrievajúcim sa motorom, nefunkčným turbodúchadlom, ale aj niekoľko výletov mimo trate pripravilo "štyri kruhy" o možnosť rozšíriť šnúru svojej neporaziteľnosti v Le Mans. Posádke Capello/Kristensen/McNish svitla slabá nádej v nedeľu predpoludním, keď meteorológovia predpovedali dážď. Ten však neprišiel. Najrýchlejšie z troch vozidiel Audi sa muselo uspokojiť s treťou priečkou. Napriek miernemu sklamaniu zo strany vedenia nemeckého tímu ide o veľmi solídny výsledok vzhľadom na to, že štartovali s novým, poriadne neotestovaným autom.
Veľký český úspech
Všetci motoristickí priaznivci od našich západných susedov boli na nohách, keď "ich" posádka prechádzala cieľom. Jan Charouz, Tomáš Enge a Stefan Mücke zachraňovali česť tímu Aston Martin a postarali sa o veľký úspech. Ich Lola Aston Martin skončila štvrtá v absolútnom poradí, pričom medzi prototypmi poháňanými zážihovými motormi dominovala. Kategóriu GT1 ovládli O'Connell, Magnussen a Garcia s autom Corvette C6.R, v GT2 zvíťazila trojica Melo/Kaffer/Salo striedajúca sa v kokpite Ferrari 430 GT.
24 h Le Mans v cieli
1. Brabham/Gene/Wurz Peugeot 908 HDI 382 kôl, 2. Montagny/Bourdais/Sarrazin Peugeot 908 HDI 381 kôl, 3. Capello/Kristensen/McNish Audi R15 TDI 376 kôl, 4. Charouz/Enge/Mücke Lola Aston Martin 373 kôl , 5. Panis/Lapierre/Ayari Courage Oreca AIM 370 kôl, 6. Minassian/Lamy/Klien Peugeot 908 HDI 369 kôl, 7. Karthikeyan/Zwolsman/Lotterer Audi R10 TDI 369 kôl, 8. Tinseau/Jouanny/Barbosa Pescarolo Judd 368 kôl.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.