Korzár logo Korzár
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Peugeot dobyl Le Mans

Tri pokusy potrebovala francúzska automobilka na to, aby s dieselovým špeciálom 908 HDI ukoristila víťazstvo v najslávnejších vytrvalostných pretekoch na svete - 24 hodín Le Mans.



KOŠICE. Dva favorizované továrenské tímy - Audi a Peugeot - si nič nedarovali už pred štartom 77. ročníka legendárnej dvadsaťštyrihodinovky. Podľa platných pravidiel autá nesmú byť vybavené spojlermi podobnými tým na monopostoch F1, s výnimkou zadnej prítlačnej plochy. Francúzom sa však nepáčila predná časť konkurenčného Audi R15 TDI, preto proti svojmu súperovi vzniesli protest. Ten technickí komisári zamietli, na čo sa Peugeot odvolal. Nič to však nezmenilo na tom, že autá Audi boli pripustené na štart.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Peugeot najrýchlejší

Tím z Ingolstadtu do Le Mans doviezol nové špeciály s označením R15 TDI. Prepracovaná aerodynamika a ďalšie úpravy v porovnaní s predošlým typom R10 TDI mali "strieborných" doviesť k víťazstvu. Peugeot vymenil športového riaditeľa, ktorým sa stal Olivier Quesnel. Uzavretý prototyp Peugeot 908 HDI prešiel len čiastkovými úpravami. Napokon to bola jeho veľká výhoda. Už kvalifikačný tréning ukázal, že peugeoty rýchlosťou predčia všetkých konkurentov. Audi vyšlo z kvalifikácie porazené. Na pole position sa postavila posádka Montagny/Sarrazin/Bourdais, z druhého miesta do pretekov vyrážala trojica Capello/Kristensen/McNish s Audi. Medzi autami s benzínovými motormi dominovala Lola Aston Martin s česko-nemeckou posádkou Charouz/Enge/Mücke.

SkryťVypnúť reklamu

Ako nôž maslom

V sobotu popoludní sa v letmom štarte do kože nevpratal Allan McNish a začal predbiehať skôr, než preťal štartovú čiaru. Chybu si uvedomil, zvoľnil a do čela pustil konkurenčný Peugeot. Zakrátko patrili Francúzom prvé dve pozície. Najrýchlejším autom v štartovom poli bol jednoznačne Peugeot so štartovým číslom deväť - Montagny/Sarrazin/Bourdais. Svoju snahu však prehnali a po výlete mimo trate a následnej oprave stratili tri kolá. To Brabham s Genem a Wurzom jazdili konštantne, vyhýbali sa im technické problémy, čo bol recept na úspech. Za 24 hodín najazdili 382 okruhov a tešili sa z víťazstva. Peugeot tak zaznamenal svoj historicky tretí triumf v histórii. Úspech francúzskeho tímu zavŕšili druhou priečkou Montagny, Sarrazin a Bourdais, ktorí po stíhacej jazde dokonca atakovali prvé miesto. Napokon však zasiahla tímová réžia.

SkryťVypnúť reklamu

Utrápená premiéra

Audi R15 TDI sa v Le Mans predstavilo po prvýkrát. Pred víkendovým štartom malo na konte účasť na 12-hodinových pretekoch v americkom Sebringu, kde zvíťazilo. Problémy s prehrievajúcim sa motorom, nefunkčným turbodúchadlom, ale aj niekoľko výletov mimo trate pripravilo "štyri kruhy" o možnosť rozšíriť šnúru svojej neporaziteľnosti v Le Mans. Posádke Capello/Kristensen/McNish svitla slabá nádej v nedeľu predpoludním, keď meteorológovia predpovedali dážď. Ten však neprišiel. Najrýchlejšie z troch vozidiel Audi sa muselo uspokojiť s treťou priečkou. Napriek miernemu sklamaniu zo strany vedenia nemeckého tímu ide o veľmi solídny výsledok vzhľadom na to, že štartovali s novým, poriadne neotestovaným autom.

Veľký český úspech

Všetci motoristickí priaznivci od našich západných susedov boli na nohách, keď "ich" posádka prechádzala cieľom. Jan Charouz, Tomáš Enge a Stefan Mücke zachraňovali česť tímu Aston Martin a postarali sa o veľký úspech. Ich Lola Aston Martin skončila štvrtá v absolútnom poradí, pričom medzi prototypmi poháňanými zážihovými motormi dominovala. Kategóriu GT1 ovládli O'Connell, Magnussen a Garcia s autom Corvette C6.R, v GT2 zvíťazila trojica Melo/Kaffer/Salo striedajúca sa v kokpite Ferrari 430 GT.

24 h Le Mans v cieli

1. Brabham/Gene/Wurz Peugeot 908 HDI 382 kôl, 2. Montagny/Bourdais/Sarrazin Peugeot 908 HDI 381 kôl, 3. Capello/Kristensen/McNish Audi R15 TDI 376 kôl, 4. Charouz/Enge/Mücke Lola Aston Martin 373 kôl , 5. Panis/Lapierre/Ayari Courage Oreca AIM 370 kôl, 6. Minassian/Lamy/Klien Peugeot 908 HDI 369 kôl, 7. Karthikeyan/Zwolsman/Lotterer Audi R10 TDI 369 kôl, 8. Tinseau/Jouanny/Barbosa Pescarolo Judd 368 kôl.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  5. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  6. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  2. Ďalší ekologický krok BILLA
  3. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  4. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  5. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  6. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  7. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  8. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 234
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 10 533
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 370
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 7 834
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 963
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 770
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 507
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 163

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Vova boy, dokonaj boj
  2. Soňa Bulbeck: Ale aj tak sú všetci iba amatéri v šklbaní...
  3. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  4. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  5. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  6. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  7. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  8. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 349
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 7 007
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 5 316
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 852
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 029
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 666
  7. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 655
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Švajčiarsky útočník Adler da Silva posilní Zemplín Michalovce.


Sportnet 2 h

Viaceré strany vytvorili v meste koalíciu.


a 1 ďalší 4 h
Staromestské centrum pomoci sa zatvára.

Buraš: Primátor nemal záujem, volal som starostovi.


a 1 ďalší 4 h

Polícia okolnosti nehody vyšetruje.


SITA 5 h
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Vova boy, dokonaj boj
  2. Soňa Bulbeck: Ale aj tak sú všetci iba amatéri v šklbaní...
  3. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  4. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  5. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  6. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  7. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  8. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 349
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 7 007
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 5 316
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 852
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 029
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 666
  7. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 655
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu