Korzár logo Korzár
Sobota, 2. júl, 2022 | Meniny má Berta

Boeingy nahrádzajú airbusmi

Letecké spoločnosti používajú na svojich jednotlivých linkách obvykle stále ten istý typ lietadla, prípadne rôzne verzie jedného typu.

Airbusy nahradzujú vo flotile ČSA staršie boeingy.Airbusy nahradzujú vo flotile ČSA staršie boeingy. (Zdroj: Archív)

Robia to tak aj České aerolínie, ktoré na niektoré linky z Prahy do Košíc obvykle nasadzujú prúdové lietadlo typu Boeing 737-500 (výnimočne verziu -400), na iné zase turbovrtuľové lietadlá typu ATR 42/72. Z rôznych dôvodov (napríklad prevádzkových alebo technických) však niekedy môže dôjsť k zmene typu lietadla.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tristodevätnástka namiesto sedemstotridsaťsedmičky

Urobila to nedávno aj spoločnosť ČSA, ktorá na linku z Prahy do Košíc namiesto obvyklého Boeingu B737 nasadila lietadlo Airbus A319. Išlo o lietadlo s poznávacou značkou OK-NEN, ktorého úplné typové označenie je A319-112. Lietadlo má výrobné číslo 3436 a svoj prvý let vykonalo 5. marca 2008, a to s nemeckou testovacou značkou D-AVYJ (konečná montáž typu A319 sa robí v hamburskom závode firmy Airbus). Spoločnosť ČSA si ho do Prahy priviezla 17. marca 2008. Drobnou zaujímavosťou na lietadle OK-NEN je logo webovej stránky českého predsedníctva Rady Európskej únie, umiestnené pod oknami pilotnej kabíny.

SkryťVypnúť reklamu

Modernizujú flotilu

Je celkom pravdepodobné, že s airbusmi sa na košickom letisku budeme stretávať čoraz častejšie. České aerolínie sa totiž rozhodli modernizovať svoju flotilu lietadiel na stredné trate. Na základe výsledkov výberového konania, konaného v roku 2004, bolo rozhodnuté nahradiť doterajšie lietadlá Boeing 737 klasickej generácie (verzie -400 a -500) lietadlami typu Airbus A319 a A320. Cestujúcim ponúkajú nové lietadlá vďaka priestrannejšej kabíne pohodlnejšie cestovanie a väčšie úložné priestory na príručnú batožinu.

Informácie o priebehu letu

Na palube je aj moderný audiovizuálny systém, ktorý umožňuje poskytovať aj aktuálne informácie o priebehu letu, ktoré sú zobrazované na displeji LCD. Lietadlá typu A319 sú poháňané motormi, ktoré vyrába konzorcium CFM International S.A. Nové airbusy majú o približne 1 200 km dlhší dolet ako lietadlá B737 klasickej generácie a sú približne o päť percent rýchlejšie. Ich prevádzka je vďaka nižšej spotrebe paliva a nižším nákladom na údržbu ekonomickejšia. Vo flotile ČSA je už sedem lietadiel A319, ktoré majú po 135 sedadiel, osem lietadiel A320 s kapacitou po 162 cestujúcich a dve lietadlá typu A321, ktoré majú po 215 sedadiel. České aerolínie majú v súčasnosti celkovo 51 lietadiel.

SkryťVypnúť reklamu

Jedna rodina lietadiel

Lietadlá A319, A320 a A321 patria (spolu s typom A318) do jednej rodiny lietadiel a líšia sa najmä dĺžkou trupu, a teda aj prepravnou kapacitou. Základným typom tejto rodiny je typ A320. Týmto typom vstúpila firma Airbus do segmentu tzv. jednouličkových dopravných lietadiel, teda lietadiel, ktoré majú medzi sedadlami len jednu uličku (predtým vyrábané typy A300 a A310 majú dve uličky). Začatie programu A320 bolo oznámené v marci 1984, prvý vzlet prvého prototypu sa uskutočnil 22. februára 1987.

Prvé pre Air France

Letové osvedčenie získala tristodvadsiatka (v angličtine nazývaná tri-dvadsať) vo februári 1988 a už v marci prevzala svoje prvé lietadlo typu A320 spoločnosť Air France. Airbus A320 má rozpätie krídiel 34,1 m, dĺžku 37,57 m a výšku 11,76 m. Maximálna vzletová hmotnosť môže byť až 77 000 kg. Typické usporiadanie kabíny (v dvoch triedach) je pre 150 cestujúcich, pri jednotriednom usporiadaní môže byť v kabíne až 180 sedadiel. Maximálny dolet lietadla je 5 550 kilometrov. Airbus A320 bol prvým dopravným lietadlom, vystrojeným elektroimpulzným riadením (v angličtine je na to vtipný termín fly-by-wire, teda doslova lietanie prostredníctvom drôtov).

SkryťVypnúť reklamu

Riadenie pákovými ovládačmi

Je to súčasne aj prvé dopravné lietadlo, ktoré má namiesto klasického „volantu" pákové ovládače (sidestick), umiestnené na bočných paneloch pilotnej kabíny). Typ A321 sa od základného typu A320 odlišuje najmä predĺženým trupom (o 9,93 m). Tento typ vykonal prvý let 11. marca 1993, s dodávkami leteckým spoločnostiam sa začalo v roku 1994. Kvôli zvýšenej maximálnej vzletovej hmotnosti bolo potrebné zosilniť podvozok a použiť výkonnejšie motory. Pri jednotriednom usporiadaní môže byť v kabíne až 220 sedadiel.

A319 je kratší

Typ A319 vznikol zase skrátením trupu pôvodného typu A320, a to na 33,84 metra. Táto verzia má pri dvojtriednom usporiadaní kabíny 124 sedadiel, pri jednotriednom až 150 sedadiel. Pretože objem palivových nádrží je rovnaký ako u typu A320, je dolet menšieho typu A319 až 6 800 km. Typ A319 je priamym konkurentom typu B737-700, ktorý používa aj slovenská spoločnosť Sky Europe. Najväčším objednávateľom typu A319 je nízkonákladová spoločnosť EasyJet, ktorá si objednala 120 týchto lietadiel a na ďalších 120 má opčné právo.

Najmenší je A318

Najmenším členom rodiny A320 je typ A318, ktorý bol počas vývoja označovaný ako A319M3, pričom symbol M3 znamenal „mínus tri". Znamenalo to, že trup je o tri segmenty kratší ako trup typu A319. Lietadlo A318 má dĺžku 31,44 m a je teda o vyše šesť metrov kratšie ako základný typ A320. Typ A318, ktorý je najmenším typom v sortimente firmy Airbus (preto dostal prezývku mini-airbus), sa dodáva od roku 2003 a jeho štandardná kapacita je 109 cestujúcich.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  2. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  8. Výlety na mieru pre celú rodinu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 227
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 784
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 390
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 8 414
  5. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 215
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 804
  7. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 3 354
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 268

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Nádzej zvíťezí
  2. Věra Tepličková: Cieľom novej reformy je, aby sme uvideli, čo sme zatiaľ nevideli
  3. Martin Fletcher: Video: Pomůžete vybrat potřebnou částku na automobil pro těžce nemocnou Zuzanku?
  4. Marian Letko: Ostrovy cestovným ruchom nepoľúbené (1.časť)
  5. Elena Antalová: Ak chceme zostať príčetní, každá zaujímavosť poteší
  6. Milan Removčík: Belianske Tatry.
  7. Ľubomír Maretta: Edo
  8. Ján Komrska: Quandary Peak, Kolorádo
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 15 602
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 11 223
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 849
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 8 489
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 859
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 332
  7. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 167
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 850
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Nádzej zvíťezí
  2. Věra Tepličková: Cieľom novej reformy je, aby sme uvideli, čo sme zatiaľ nevideli
  3. Martin Fletcher: Video: Pomůžete vybrat potřebnou částku na automobil pro těžce nemocnou Zuzanku?
  4. Marian Letko: Ostrovy cestovným ruchom nepoľúbené (1.časť)
  5. Elena Antalová: Ak chceme zostať príčetní, každá zaujímavosť poteší
  6. Milan Removčík: Belianske Tatry.
  7. Ľubomír Maretta: Edo
  8. Ján Komrska: Quandary Peak, Kolorádo
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 15 602
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 11 223
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 849
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 8 489
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 859
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 332
  7. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 167
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 850
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu