Korzár logo Korzár
Utorok, 18. máj, 2021 | Meniny má ViolaKrížovkyKrížovky

Boeingy nahrádzajú airbusmi

Letecké spoločnosti používajú na svojich jednotlivých linkách obvykle stále ten istý typ lietadla, prípadne rôzne verzie jedného typu.

Airbusy nahradzujú vo flotile ČSA staršie boeingy.Airbusy nahradzujú vo flotile ČSA staršie boeingy. (Zdroj: Archív)

Robia to tak aj České aerolínie, ktoré na niektoré linky z Prahy do Košíc obvykle nasadzujú prúdové lietadlo typu Boeing 737-500 (výnimočne verziu -400), na iné zase turbovrtuľové lietadlá typu ATR 42/72. Z rôznych dôvodov (napríklad prevádzkových alebo technických) však niekedy môže dôjsť k zmene typu lietadla.

Tristodevätnástka namiesto sedemstotridsaťsedmičky

Urobila to nedávno aj spoločnosť ČSA, ktorá na linku z Prahy do Košíc namiesto obvyklého Boeingu B737 nasadila lietadlo Airbus A319. Išlo o lietadlo s poznávacou značkou OK-NEN, ktorého úplné typové označenie je A319-112. Lietadlo má výrobné číslo 3436 a svoj prvý let vykonalo 5. marca 2008, a to s nemeckou testovacou značkou D-AVYJ (konečná montáž typu A319 sa robí v hamburskom závode firmy Airbus). Spoločnosť ČSA si ho do Prahy priviezla 17. marca 2008. Drobnou zaujímavosťou na lietadle OK-NEN je logo webovej stránky českého predsedníctva Rady Európskej únie, umiestnené pod oknami pilotnej kabíny.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Modernizujú flotilu

Je celkom pravdepodobné, že s airbusmi sa na košickom letisku budeme stretávať čoraz častejšie. České aerolínie sa totiž rozhodli modernizovať svoju flotilu lietadiel na stredné trate. Na základe výsledkov výberového konania, konaného v roku 2004, bolo rozhodnuté nahradiť doterajšie lietadlá Boeing 737 klasickej generácie (verzie -400 a -500) lietadlami typu Airbus A319 a A320. Cestujúcim ponúkajú nové lietadlá vďaka priestrannejšej kabíne pohodlnejšie cestovanie a väčšie úložné priestory na príručnú batožinu.

Informácie o priebehu letu

Na palube je aj moderný audiovizuálny systém, ktorý umožňuje poskytovať aj aktuálne informácie o priebehu letu, ktoré sú zobrazované na displeji LCD. Lietadlá typu A319 sú poháňané motormi, ktoré vyrába konzorcium CFM International S.A. Nové airbusy majú o približne 1 200 km dlhší dolet ako lietadlá B737 klasickej generácie a sú približne o päť percent rýchlejšie. Ich prevádzka je vďaka nižšej spotrebe paliva a nižším nákladom na údržbu ekonomickejšia. Vo flotile ČSA je už sedem lietadiel A319, ktoré majú po 135 sedadiel, osem lietadiel A320 s kapacitou po 162 cestujúcich a dve lietadlá typu A321, ktoré majú po 215 sedadiel. České aerolínie majú v súčasnosti celkovo 51 lietadiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Jedna rodina lietadiel

Lietadlá A319, A320 a A321 patria (spolu s typom A318) do jednej rodiny lietadiel a líšia sa najmä dĺžkou trupu, a teda aj prepravnou kapacitou. Základným typom tejto rodiny je typ A320. Týmto typom vstúpila firma Airbus do segmentu tzv. jednouličkových dopravných lietadiel, teda lietadiel, ktoré majú medzi sedadlami len jednu uličku (predtým vyrábané typy A300 a A310 majú dve uličky). Začatie programu A320 bolo oznámené v marci 1984, prvý vzlet prvého prototypu sa uskutočnil 22. februára 1987.

Prvé pre Air France

Letové osvedčenie získala tristodvadsiatka (v angličtine nazývaná tri-dvadsať) vo februári 1988 a už v marci prevzala svoje prvé lietadlo typu A320 spoločnosť Air France. Airbus A320 má rozpätie krídiel 34,1 m, dĺžku 37,57 m a výšku 11,76 m. Maximálna vzletová hmotnosť môže byť až 77 000 kg. Typické usporiadanie kabíny (v dvoch triedach) je pre 150 cestujúcich, pri jednotriednom usporiadaní môže byť v kabíne až 180 sedadiel. Maximálny dolet lietadla je 5 550 kilometrov. Airbus A320 bol prvým dopravným lietadlom, vystrojeným elektroimpulzným riadením (v angličtine je na to vtipný termín fly-by-wire, teda doslova lietanie prostredníctvom drôtov).

Skryť Vypnúť reklamu

Riadenie pákovými ovládačmi

Je to súčasne aj prvé dopravné lietadlo, ktoré má namiesto klasického „volantu" pákové ovládače (sidestick), umiestnené na bočných paneloch pilotnej kabíny). Typ A321 sa od základného typu A320 odlišuje najmä predĺženým trupom (o 9,93 m). Tento typ vykonal prvý let 11. marca 1993, s dodávkami leteckým spoločnostiam sa začalo v roku 1994. Kvôli zvýšenej maximálnej vzletovej hmotnosti bolo potrebné zosilniť podvozok a použiť výkonnejšie motory. Pri jednotriednom usporiadaní môže byť v kabíne až 220 sedadiel.

A319 je kratší

Typ A319 vznikol zase skrátením trupu pôvodného typu A320, a to na 33,84 metra. Táto verzia má pri dvojtriednom usporiadaní kabíny 124 sedadiel, pri jednotriednom až 150 sedadiel. Pretože objem palivových nádrží je rovnaký ako u typu A320, je dolet menšieho typu A319 až 6 800 km. Typ A319 je priamym konkurentom typu B737-700, ktorý používa aj slovenská spoločnosť Sky Europe. Najväčším objednávateľom typu A319 je nízkonákladová spoločnosť EasyJet, ktorá si objednala 120 týchto lietadiel a na ďalších 120 má opčné právo.

Najmenší je A318

Najmenším členom rodiny A320 je typ A318, ktorý bol počas vývoja označovaný ako A319M3, pričom symbol M3 znamenal „mínus tri". Znamenalo to, že trup je o tri segmenty kratší ako trup typu A319. Lietadlo A318 má dĺžku 31,44 m a je teda o vyše šesť metrov kratšie ako základný typ A320. Typ A318, ktorý je najmenším typom v sortimente firmy Airbus (preto dostal prezývku mini-airbus), sa dodáva od roku 2003 a jeho štandardná kapacita je 109 cestujúcich.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  2. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  3. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  4. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  5. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  6. Ako správne nalepiť obklady v kúpeľni?
  7. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  8. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  9. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  10. Prekvapia hokejový svet? Slovensko ide na šampionát s mladíkmi
  1. FAVI tento rok plánuje expanziu na 10 ďalších trhov
  2. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  3. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  4. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  5. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť
  6. Prekvapia hokejový svet? Slovensko ide na šampionát s mladíkmi
  7. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  8. Ceny nehnuteľností stále rastú. Je čas investovať
  9. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  10. Bakalárske študijné programy na FVT
  1. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80% 15 077
  2. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 8 858
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 8 296
  4. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 467
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 7 426
  6. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 981
  7. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 585
  8. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 644
  9. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 4 833
  10. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí 4 554
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vypĺňanie medzinárodného očkovacieho preukazu.

Súkromná firma potvrdenie ponúka za poplatok.

4m
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kedy to Kollára prestane baviť?

Peter Tkačenko

Koalícia sa potáca z krízy do krízy.

3 h
 V Košiciach platí tretí stupeň povodňovej aktivity na vodných tokoch a drobných vodných tokoch pretekajúcich cez územie mesta.

Heger sľúbil Rudnu peniaze z rezervy.

8 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop