Korzár logo Korzár

Porsche Panamera

Nemecká firma Porsche, ktorej sa po rade úrodných rokov tiež nevyhli finančné problémy, predstavila na nedávnom autosalóne v čínskom Šanghaji dlho ohlasovanú i očakávanú limuzínu Panamera. Táto štvordverová limuzína predstavuje štvrtý typový rad firmy Por

Porsche Panamera. Je to limuzína triedy Gran TurismoPorsche Panamera. Je to limuzína triedy Gran Turismo (Zdroj: archív)

sche a v jej sortimente takpovediac uzatvára medzeru medzi klasickým typom 911 a športovo-úžitkovým modelom Cayenne.

Trieda Gran Turismo

Panamera patrí do kategórie Gran Turismo a spája pohodlie veľkej cestovnej limuzíny s dynamickými vlastnosťami, na aké sme zvyknutí u vozidiel firmy Porsche. Na prednej a čiastočne i na zadnej časti vozidla nájdeme typické štylistické prvky, na základe možno identifikovať značku vozidla. Zboku vynikne nízka silueta s dlhou kapotou i strechou. Dĺžka vozidla dosahuje temer päť metrov (4 970 mm), jeho šírka je 1 931 mm (to je viac ako je šírka Mercedesu S či BMW 7), ale výška je len 1 418 mm. Batožinový priestor má objem 445 litrov.

Štyri sedadlá

V kožou potiahnutom interiéri nájdeme štyri identické sedadlá, poskytujúce pohodlie všetkým cestujúcim. Vzadu nebolo možné umiestniť stredné (teda piate) sedadlo preto, lebo cez stred vozidla vedie pozdĺžny tunel s kardanovým hriadeľom (vozidlo má vpredu motor a poháňané zadné kolesá). Predné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, vzadu je viacprvková náprava. Na želanie môže byť vozidlo vystrojené pneumatickým pružiacim systémom.

Svetová novinka

Svetovou novinkou tohto systému je prídavný vzduchový objem, ktorý môže vodič tlačidlom „pripojiť" k hlavnému objemu vzduchových pružín, čím sa charakteristika pruženia zmení zo športovej na komfortnú. Do bezpečnostného výstroja vozidla patria aj kolenné airbagy pre vodiča i spolujazdca a aktívna predná kapota, prispievajúca k zvýšenej ochrane chodcov. Na pohon novej športovej limuzíny slúži 4,8-litrový vidlicový osemvalec, vystrojený štyrmi vačkovými hriadeľmi a štyrmi ventilmi na valec.

Aj s pohonom 4x4

Motor s priamym vstrekovaním benzínu vyvíja maximálny výkon 294 kW pri 6 500 ot/min. a jeho najvyšší krútiaci moment je 500 Nm v rozsahu od 3 500 do 5 000 ot/min. Týmto motorom poháňaný model Panamera S zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 285 km/h. Model 4S sa od modelu S líši tým, že je vystrojený pohonom všetkých kolies. Na pohon špičkového modelu Panamera Turbo slúži dvomi turbodúchadlami prepĺňaná verzia spomínaného osemvalca. Táto verzia vyvíja najvyšší výkon 368 kW a jej maximálny krútiaci moment je 700 Nm.

Neskôr šesťvalec i hybrid

Motor poháňa všetky kolesá prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky PDK. Panamera Turbo zrýchli na stovku za 4,2 sekundy, rýchlosť 200 km/h dosiahne za 13,9 sekundy a jej najvyššia rýchlosť je 303 km/h. Celková priemerná spotreba je 12,2 l/100 km. V roku 2010 by na trh mala prísť úspornejšia verzia, poháňaná vidlicovým šesťvalcom a neskôr aj verzia s hybridným pohonom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Mini ako kabriolet

Dnes už kultový automobil Mini oslávi čoskoro – v auguste – päťdesiate výročie svojho predstavenia. Histórii tohto zaujímavého vozidla sa budeme venovať niekedy inokedy, dnes stručne predstavíme verziu Mini s karosériou kabriolet. Štvorsedadlový kabriolet Mini prvej generácie mal vo svete veľký úspech – predalo sa ho okolo 164 000 kusov. Nedávno bola na trh uvedená druhá generácia tohto kabrioletu, ktorý mal premiéru na januárovom autosalóne v Detroite. Neskôr, na marcovom ženevskom autosalóne predstavila značka Mini (patriaca nemeckému koncernu BMW) aj športovú verziu kabrioletu, ktorá má trochu pridlhý názov Mini John Cooper Works Cabrio. Nový dvojdverový štvormiestny kabriolet Mini má plátennú strechu, ktorá sa ovláda elektrohydraulickým mechanizmom. Otváranie či zatváranie strechy možno vykonávať pri rýchlostiach do 30 km/h. Za zadnými sedadlami sa nachádza jednodielny ochranný oblúk, ktorý sa pri hroziacom sa prevrhnutí vozidla elektromechanicky vysunie a ochráni tak cestujúcich. Pri otvorenej streche má batožinový priestor objem 125 litrov, pri zavretej streche je to 170 litrov (to je o 5 litrov viac ako u predchádzajúceho modelu). Na pohon nového kabrioletu sú k dispozícii dva benzínové motory zdvihového objemu 1,6 litra. Neprepĺňaný motor má maximálny výkon 88 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 160 Nm. Turbodúchadlom prepĺňaný motor vyvíja maximálny výkon 128 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 240 Nm (krátkodobo až 260 Nm). Týmto motorom vystrojený kabriolet zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 222 km/h. Priemerná normovaná spotreba je 6,4 l/100 km. Pre tých, ktorí si želajú ešte lepšie dynamické vlastnosti, je určený kabriolet John Cooper Works, poháňaný 1,6-litrovým prepĺňaným štvorvalcom výkonu 155 kW. Tento kabriolet zrýchli na stovku za 6,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť až 235 km/h.. Priemerná spotreba tohto športového kabrioletu je 7,1 l/100 km.

SkryťVypnúť reklamu

Q7 s najvýkonnejším vznetovým motorom

V sortimente pohonných jednotiek pre športovo-úžitkový automobil Audi Q7 je aj šesťlitrový turbodieselový vidlicový dvanásťvalec. Tento motor má maximálny výkon 368 kW pri 3 750 ot/min. a je – vlastne už len bol - tak najvýkonnejším vznetovým motorom, aký sa montuje do sériovo vyrábaného osobného auta. Najvyšší krútiaci moment tohto motora je rovných 1 000 Nm (v rozsahu od 1 750 do 3 250 ot/min.). Komu sa tieto už beztak „gigantické" hodnoty mália, môže si objednať kvé-sedmičku v úprave bavorskej firmy Abt. Táto firma, ktorá je najväčším svetovým „ladičom" vozidiel zo sortimentu koncernu Volkswagen, zvýšila výkon šesťlitrového dvanásťvalca na 412 kW. To je teraz nová rekordná hodnota vznetového motora, slúžiaceho na pohon osobného auta. Zvýšenie výkonu sa pritom nedosiahlo zvyšovaním otáčok motora, takže motor dosahuje vyšší výkon pri rovnakých otáčkach ako neupravený motor. Krútiaci moment motora zvýšili konštruktéri firmy Abt na 1 200 Nm. Audi Q7 v úprave Abt zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 258 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Audi A5 Sportback

Nemecká firma Audi oznámila, že v polovici budúceho roka uvedie na trh model A5 Sportback. Tento model bude akýmsi „vstupným" modelom radu A5, ktorý sa v súčasnosti dodáva len ako kupé a kabriolet. Štvordverová limuzína A5 Sportback pripomína svojou bočnou líniou kupé a je postavená na podvozku s rázvorom 281 cm. Okná všetkých štyroch dverí nemajú rámy. Batožinový priestor má objem 480 litrov, sklopením operadiel zadných sedadiel sa zväčší na 980 litrov. Na pohon vozidla budú spočiatku k dispozícii dva benzínové a tri vznetové motory. Dvojlitrový motor má maximálny výkon 155 kW, 3,2-litrový vidlicový šesťvalec vyvíja najvyšší výkon 195 kW. Tieto motory, vystrojené systémom variabilného zdvihu ventilov, sú kombinované s pohonom všetkých kolies. Z troch turbodieselových motorov má najnižší výkon dvojlitrový motor (125 kW), najvyšší výkon má trojlitrový šesťvalec (176 kW). Firma Audi zverejnila zatiaľ len snímku detailu zadnej časti svojej novej limuzíny, ktorá vychádza zo štúdie Sportback concept, predstavenej na januárovom detroitskom autosalóne.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 461
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 242
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 079
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 846
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 468
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 164
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 937
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 134
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  2. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  3. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  4. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  5. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  6. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  7. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  8. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 076
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 046
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 106
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 060
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 622
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 874
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 407
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  2. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  3. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  4. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  5. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  6. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  7. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  8. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 076
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 046
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 106
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 060
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 622
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 874
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 407
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu