Korzár logo Korzár
Nedeľa, 3. júl, 2022 | Meniny má Miloslav

Aerovíkend so zaujímavými lietadlami

V sobotu 20. júna sa na košickom letisku uskutoční už štvrtý ročník populárneho podujatia Aerovíkend. Pre návštevníkov tohto podujatia je už od 9. hodiny pripravený v areáli Leteckého múzea zaujímavý sprievodný program pre mladých i starších.

Cvičné lietadlo Pilatus P3-05. Požívalo ich švajčiarske i brazílske letectvo.Cvičné lietadlo Pilatus P3-05. Požívalo ich švajčiarske i brazílske letectvo. (Zdroj: archív)

Predstaví sa aj unikátny Jak-52 košického aeroklubu

Návštevníci si môžu popozerať lietadlá i automobilové veterány, pre deti bude pripravených niekoľko atrakcií. Pretože ide o podujatie, v ktorého názve sa objavuje slovo aero, tak hlavný program budú tvoriť letové ukážky rôznych typov lietadiel. Táto letová časť podujatia sa začne o 12.00, pričom organizátorom sa do Košíc opäť podarilo "pritiahnuť" zaujímavé lietadlá.

Švajčiarsky Pilatus

Dve najzaujímavejšie z nich priletia z cudziny. Prvým z nich je švajčiarske cvičné lietadlo Pilatus P3-05. Švajčiarska firma Pilatus (pomenovaná podľa vrchu Pilatus) vyvinula typ P3 po úspechu svojho typu P2, vyvinutého počas druhej svetovej vojny. Cvičné lietadlo P3 bolo vyvinuté pre potreby švajčiarskej armády a jeho prvý let sa uskutočnil 3. septembra 1953. Lietadlo je určené na základný i pokročilý výcvik vojenských pilotov, vrátane výcviku nočného lietania, lietania podľa prístrojov a akrobacie. Pilatus P3 má celokovovú konštrukciu, zaťahovací podvozok a tandemové usporiadanie dvoch sedadiel (pre inštruktora, sediaceho vzadu, a pilotného žiaka). Pod krídlom mohli byť zavesené cvičné bomby, rakety alebo kanón.

Používalo ich švajčiarske letectvo

Verzia s označením P3-05 bola štandardnou sériovou verziou pre švajčiarske vojenské letectvo, ktoré si objednalo 60 týchto lietadiel. Tieto lietadlá boli prakticky identické s verziou P3-03 – tucet týchto predsériových lietadiel používalo švajčiarske letectvo v svojich výcvikových jednotkách na testovanie vhodnosti a výkonnosti tohto typu. Okrem toho bolo vyrobených šesť lietadiel verzie P3-04, ktoré boli dodané brazílskemu námorníctvu. Švajčiarske letectvo používalo pilatusy P3 na výcvikové účely do roku 1983, ale ešte približne ďalších desať rokov ich používalo ako kuriérne a spojovacie lietadlo.

Predali ich civilným záujmecom

V rokoch 1993 až 1995 bolo 63 lietadiel predaných civilným záujemcom. No a práve jedno z týchto už civilných lietadiel má priletieť na sobotňajší košický Aerovíkend. Ide o lietadlo so švajčiarskou poznávacou značkou HB-RBU, ktoré bolo vyrobené v roku 1958 a ktoré je vlastne už leteckým veteránom. Lietadlo má výrobné číslo 484-33 a vo vojenskom letectve lietalo s trupovým označením A-846. Typ Pilatus P3-05 má rozpätie krídiel 10,4 m, dĺžku 8,75 m a výšku 3,05 m. Maximálna vzletová hmotnosť je okolo 1 500 kg. Na pohon lietadla slúži šesťvalcový plochý motor (tzv. boxer) firmy Lycoming, ktorého maximálny výkon je 180 kW. Cvičné lietadlo P3 má maximálnu rýchlosť 310 km/h, ekonomickú cestovnú rýchlosť 255 km/h a minimálnu rýchlosť len 100 km/h. Dolet lietadla je 650 kilometrov, výškový dostup je 5 500 metrov. Na vzlet potrebuje lietadlo dráhu dĺžky len 400 metrov, na pristátie mu stačí 300 metrov.

Najznámejšie cvičné lietadlo

Aj druhé zaujímavé lietadlo, ktoré sa v sobotu predstaví na košickom letisku, je cvičný stroj. Ide o poslednú verziu najznámejšieho spojeneckého cvičného lietadla T-6 Texan z obdobia druhej svetovej vojny. Texany boli v aktívnej službe okolo 25 rokov a dnes sú zachované exempláre ozdobou mnohých leteckých dní na celom svete. Lietadlo Texan sa vyrábalo v mnohých verziách a preto jeho históriu môžeme spomenúť len stručne. Na počiatku úspešného radu texanov bol prototyp NA-16, ktorý vyrobila firma North American a ktorý po prv raz vzlietol 1. apríla 1935. Toto lietadlo s pevným podvozkom bolo v marci 1937 prihlásené do súťaže o lietadlo na základný výcvik, ktorú vypísalo americké vojenské letectvo.

Známy ako Texan i Harvard

Sériová verzia dostala označenie BT-9, verzia pre americké námorníctvo bola označená SNJ-1 a britské kráľovské letectvo (RAF) ho nazvalo Harvard. V roku 1939 bolo označenie zmenené na AT-6 Texan, pričom skratka AT znamená advanced training, čiže pokročilý výcvik. Po vypuknutí druhej svetovej vojny sa začala veľkosériová výroba texanov (stále nazývaných Harvard v britskej RAF), ktoré boli priebežne vylepšované a modernizované. Technické údaje sa od verzie k verzii mierne odlišujú. Štandardná povojnová verzia s označením T-6G má rozpätie krídiel 12,81 m, dĺžku 8,84 m a výšku 3,57 m. Maximálna vzletová hmotnosť je 2 548 kg. Na pohon lietadla slúži hviezdicový motor Pratt&Whitney s maximálnym výkonom okolo 450 kW. Texan dosiahne maximálnu rýchlosť 335 km/h a jeho cestovná rýchlosť je 233 km/h.

Aj akrobatické manévre

Maximálna výška letu je 7 400 metrov. Lietadlo umožňuje nácvik všetkých operácií, ktoré potrebujú vojenskí piloti, vrátane nácviku akrobatických manévrov, vzdušnej streľby a bombardovania. V prvej polovici 50. rokov minulého storočia licenčne vyrábala Texan kanadská firma Canadian Car and Foundry, ktorá americkému, západonemeckému a kanadskému letectvu dodala 555 strojov verzie Harvard 4. Celkovo bolo vyrobených 15 495 lietadiel T-6 všetkých verzií. V Košiciach sa predstaví lietadlo verzie Harvard 4 s nemeckou poznávacou značkou D-FUKK, ktorého výrobné číslo je CCF4-46. Nepôjde o prvý texan či harvard, ktorý u nás bol, pretože lietadlo tohto typu sa predstavilo už na Aerovíkende v roku 2007.

Je jediný na Slovensku

Bonbónikom na tohtoročnom Aerovíkende bude aj akrobatické "poletovanie" lietadla Jak-52 z košického aeroklubu. Ako sme už na tejto strane informovali, ide o jediné lietadlo uvedeného typu, registrované (s príhodnou značkou OM-YAK) na Slovensku (takýto typ nie je registrovaný ani v Česku). Lietadlo Jak-52 vyvinula konštrukčná kancelária A.S. Jakovleva, a to najmä ako lietadlo pre základný pilotný výcvik civilných športových i vojenských pilotov. Konštrukčne je dvojmiestny Jak-52 (v zahraničnej literatúre obvykle označovaný ako Yak-52) odvodený od jednomiestneho akrobatického lietadla Jak-50. Prvý vzlet lietadla Jak-52 sa uskutočnil v roku 1976, sériová výroba sa podľa dostupných informácií začala v roku 1979.

Vyrábajú ho v Rumunsku

V rámci medzinárodnej deľby práce medzi vtedajšími socialistickými krajinami bol výrobou lietadla Jak-52 poverený podnik Aerostar v rumunskom meste Bracau. Lietadlo Jak-52 má rozpätie krídiel 9,3 m, dĺžku 7,7 m a výšku 2,7 m. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je okolo 1 300 kg. Na pohon lietadla slúži deväťvalcový hviezdicový motor Vedenejev M14P, ktorého maximálny výkon je 268 kW (360 koní). Motor poháňa dvojlistovú vrtuľu priemeru 2,4 m. maximálna rýchlosť vo vodorovnom lete je 300 km/h, najvyššia dovolená rýchlosť je 450 km/h. V závode v Bacau bolo vyrobených vyše 1 800 lietadiel Jak-52 a ešte aj dnes tam na konkrétnu objednávku toto lietadlo vyrobia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  2. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  3. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  8. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 728
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 829
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 417
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 9 163
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 289
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 861
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 828
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 036

Blogy SME

  1. Viera Polakovičová: Skvelý dramaturgický čin - opera Peter a Lucia Mira Bázlika po 55 rokoch v Štúdiu SND
  2. Tomáš Kiebel: Keď vám štát ukáže prostredník, prichádzajú na pomoc kryptomeny...
  3. Viktória Holejová: Cigáni
  4. Ján Komrska: Decalibron, Kolorádo
  5. Štefan Vidlár: Nedelné minizamyslenie sa
  6. Anna Miľanová: Moja tvorba dotváraním škvŕn... 2022
  7. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  8. Martin Plesch: Dobrovoľníkom nedobrovoľne
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 21 741
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 635
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 031
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 534
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 945
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 813
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 104
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 900
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Viera Polakovičová: Skvelý dramaturgický čin - opera Peter a Lucia Mira Bázlika po 55 rokoch v Štúdiu SND
  2. Tomáš Kiebel: Keď vám štát ukáže prostredník, prichádzajú na pomoc kryptomeny...
  3. Viktória Holejová: Cigáni
  4. Ján Komrska: Decalibron, Kolorádo
  5. Štefan Vidlár: Nedelné minizamyslenie sa
  6. Anna Miľanová: Moja tvorba dotváraním škvŕn... 2022
  7. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  8. Martin Plesch: Dobrovoľníkom nedobrovoľne
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 21 741
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 635
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 031
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 534
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 945
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 813
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 104
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 900
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu