Korzár logo Korzár
Piatok, 14. máj, 2021 | Meniny má BonifácKrížovkyKrížovky

Michal pracuje na jednom mieste 40 rokov, elektrifikoval východ Slovenska

Donedávna boli ľudia prieberčiví v ponukách práce. V súčasnej krízovej situácii si však poriadne rozmyslia, či nezobrať prvé miesto, ktoré sa im ponúka. Jedno ani druhé neplatí na Michala Dvorového z Kuzmíc.

Michal Dvorový. Práca s elektrinou je to, čo ho živí už 41 rokov.Michal Dvorový. Práca s elektrinou je to, čo ho živí už 41 rokov. (Zdroj: Veronika Janušková)

Ten je svojej práci verný už takmer polstoročie. Tvrdí, že v nej chce zostať až do dôchodku.

KOŠICE. Štyridsaťjeden rokov. Pre niekoho polovica života, pre iného aj celá životná púť. Pre 59-ročného Michala toto číslo predstavuje jeho práca. Nijakú inú ako elektromontérsku tento sympatický pán nepozná. V detskom veku mu zomrel otec a tak starostlivosť o neho a dvoch starších súrodencov musela zvládnuť jeho mama. Preto hneď po skončení stredného odborného učilišťa, vo svojich osemnástich rokoch, nastúpil do vtedajších Východoslovenských elektrární a dodnes je zamestnacom Východoslovenskej energetiky, a. s. V súčasnosti je vedúcim pracovnej skupiny.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Vydržal aj zlé chvíle

Napriek tomu, že nie všetky chvíle strávené v zamestnaní boli jednoduché, nevzdával sa a vytrval. "Veľakrát som si povedal, že všetko nechám a pustím sa do niečoho iného. Cítil som to hlavne počas jesene, keď bol terén, v ktorom sme robili, veľmi nehostinný. Všade bolo blato, pršalo a my sme museli kopať jamy na rozvody. Za bývalého režimu sme sa ako skupina presúvali s jednou vlečkou a traktorom. Sedávali sme unavení po ťažkej práci na rebríkoch v daždi a vetre. Dostávali sme nekvalitné oblečenie a obuv, ktoré veľmi rýchlo premákali. Nedá sa to porovnať s naším súčasným vybavením. Práca ma však bavila a stále baví, takže som vydržal," usmieva sa Michal.

V začiatkoch ho od práce takmer odradilo vyhlásenie jedného mladého chlapca. Keď Michal kopal jamu spolu so starším kolegom, okolo prešli dvaja žiaci. Starší vravel mladšiemu: "Ak sa nebudeš učiť, dopadneš tak, ako tento mladý." Michal sa priznal, že vtedy odhodil náradie a viac v ten deň nepracoval.

Práca v lesoch, lozenie na rebríky či stĺpy vo výške niekoľkých metrov... To všetko predstavovalo možnosť úrazu. Michalovi sa našťastie žiaden vážny pracovný úraz nestal.

Skryť Vypnúť reklamu

Elektrifikoval východ

Spolu s kolegami za tie roky pochodili množstvo miest a obcí. Michalova ruka sa spolupodieľala na elektrifikácii vo všetkých okresoch východného Slovenska. V roku 1968 sa napríklad zúčastnil prác, ktoré predchádzali zimným majstrovstvám sveta v klasickom lyžovaní v roku 1970. "Pamätám si, že okolo Štrbského plesa bolo asi sto maringotiek. Vtedy sme za celotýždenné stravovanie zaplatili 54 korún. Len pracovné podmienky boli ťažké."

Michalove pracovné povinnosti prerušili niektoré historické udalosti. Jednou z nich bolo obsadenie Slovenska ruskými tankami. "Prechádzali cez našu dedinu z maďarskej strany od Slovenského Nového Mesta. Všetci sme sa zobudili, okná a poháre rinčali v kredenci. Ráno sme mali robiť v Trebišove. Cez cestu však neustále prechádzal tank za tankom, a tak sme nemohli prejsť. V ten deň sme ani nepracovali. Nedalo sa a nikto nemal ani chuť."

Skryť Vypnúť reklamu

O prácu sa nebál

O prácu sa Michal nikdy príliš nebál. Ľudia sa do nej totiž nehrnuli kvôli tomu, že bola náročná. "Kedysi to bývalo horšie, teraz máme dobré podmienky. Dokonca aj mladí majú o túto prácu záujem. Jedno je však isté, robota ich musí baviť, inak to nemá význam."

Zdá sa, že Michal sa týmto mottom riadi. Inak by v tomto zamestnaní, ako hovorí, nemohol vydržať až do dôchodku.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  3. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie príležitosti na investície
  4. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  5. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  6. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  8. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  9. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  10. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  3. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  4. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  5. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  6. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  7. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  8. Ďalšie mesto s rýchlou a kvalitnou donáškou!
  9. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  10. Union má novinku – Očný balík v hodnote 100 eur pre každého
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 396
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 12 210
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 337
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 9 328
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 050
  6. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 8 277
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 678
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 555
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 5 952
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 5 151
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pohľad priamo z cesty, ktorou by mala viesť trať prestížnych pretekov so svetovými tímami v obci Jasov na východe Slovenska.

Miestni chcú fandiť: To bude šialenstvo.

2 h
Starosta Pereša si k výplate prilepší.

Proti bol jediný poslanec. Niektorým pridali aj spätne, reaguje Karabin.

2 h
Výstavba druhej etapy R4 odbremení sídlisko Sekčov od tranzitnej dopravy. Podľa plánov by mal byť celý severný obchvat dokončený v roku 2026.

Petičiari žiadajú výstavbu celej R4.

2 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Upratovačky sa stali rukojemníkom sporu medzi nemocnicou a upratovacou firmou.

Firma skončila v likvidácii.

11. máj

Desiatky mŕtvych, stovky zranených.

2 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop