Korzár logo Korzár
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Prvý slovenský airbus

Lietadlá typu Airbus A320 síce nelietajú do Košíc na žiadnej pravidelnej linke, ale v letnej dovolenkovej sezóne sa na košickom letisku pomerne pravidelne objavujú vo farbách rôznych zahraničných leteckých spoločností.

Prvý slovenský airbus. Možno sa ním odveziete na dovolenku.Prvý slovenský airbus. Možno sa ním odveziete na dovolenku. (Zdroj: Archív)

V tohtoročnej dovolenkovej sezóne však už našich dovolenkárov bude do rôznych prímorských destinácií voziť už aj lietadlo (resp. lietadlá) typu A320 so slovenskou poznávacou značkou.

Priletel začiatkom apríla

Prvá slovenská tristodvadsiatka, ktorá sa na košickom letisku už niekoľko ráz objavila, nesie poznávaciu značku OM-HLD a patrí spoločnosti Seagle Air. Na Slovensko priletelo toto lietadlo 8. apríla tohto roka a v súčasnosti už lieta z bratislavského i košického letiska pre klientov slovenských cestovných kancelárií. Lietadlo OM-HLD má úplné typové označenie A320-212, jeho výrobné číslo je 234 a svoj prvý let vykonalo 12. júla 1991, a to s francúzskou testovacou značkou F-WWDF.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Lietalo pre niekoľko spoločností

Dňa 29. 11. 1991 bolo toto lietadlo dodané spoločnosti GATX Capital Corporation, pre ktorú lietalo s americkou značkou N493GX. Od tejto spoločnosti si ho 14. 3. 1992 prenajala portugalská spoločnosť TAP Air Portugal, pre ktorú lietalo s poznávacou značkou CS-TNC. Od 1. 6. 2000 lietalo lietadlo pre spoločnosť YES Air Charter a potom, od 15. 8. 2001, opäť pre TAP Air Portugal. Od 15. 1. 2004 lieta tento airbus postupne pre spoločnosti Jordan Aviation, Aqaba Airlines, Karthago Airlines a LTE, a to s poznávacou značkou JY-JAR. Od 5. 1. 2006 lietalo toto lietadlo opäť pre spoločnosť TAP Air Portugal, a to s poznávacou značkou CS-TNO.

Má 174 miest

V kabíne prvého slovenského airbusu je 174 sedadiel. V týchto dňoch by na Slovensko mal priletieť druhý Airbus A320 spoločnosti Seagle Air, ktorý bude mať poznávaciu značku OM-HLE. Lietadlo typu A320 je prvým modelom rodiny lietadiel na krátke a stredné trate, do ktorej patria aj typy A318, A319 a A321. Tieto štyri typy sa navzájom líšia prakticky len dĺžkou trupu a teda prepravnou kapacitou. Typ A320 po prvý raz vzlietol vo februári 1987 a do služby ho ako prvá zaradila spoločnosť Air France, a to v roku 1988.

SkryťVypnúť reklamu

Vyše 6 300 objednávok

Toto lietadlo má rozpätie krídiel 34,1 m, dĺžku 37,57 m, výšku 11,76 m a maximálnu vzletovú hmotnosť 73,5 tony. Maximálny dolet lietadla je 5 350 kilometrov, maximálna cestovná výška je 12 000 metrov. V kabíne môže byť pri jednotriednom usporiadaní až 180 sedadiel, pri usporiadaní v dvoch triedach je štandardný počet sedadiel 150. Do včerajšieho dňa registrovala firma Airbus, ktorá je súčasťou koncernu EADS, celkovo 6 321 objednávok na lietadlá typu A320. Z uvedeného počtu bolo už 3 893 lietadiel dodaných leteckým spoločnostiam na celom svete.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 702
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 11 131
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 343
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 639
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 5 390
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 792
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 744
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 040

Blogy SME

  1. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  2. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  3. Věra Tepličková: Pozri, kto ťa šikanuje...
  4. Vladimír Krátky: VOLVO do Košíc !
  5. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  6. Jozo Peric: Pokles cien ropy sa blíži
  7. Štefan Vidlár: Hybrid Volvo
  8. Vladimír Krátky: RTVS je podivuhodná, periférna, rurálno, mysticko, roduverná, akože verejnoprávna inštitúcia .
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 525
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 635
  3. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 7 678
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 6 987
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 176
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 802
  7. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 613
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 153
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Veľká časť túžby po ochrane všetkého živého je predovšetkým podvedomou traumou.


29. jún
Verejnosť očakáva zmenu.

Celá verejnosť čaká zmenu.


30. jún
Peter Sagan dnes na Tour de France 2022 - 1. etapa LIVE cez online prenos.

Sledujte online prenos z prvej etapy.


Sportnet 7 h

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 6 ďalší 16 h

Blogy SME

  1. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  2. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  3. Věra Tepličková: Pozri, kto ťa šikanuje...
  4. Vladimír Krátky: VOLVO do Košíc !
  5. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  6. Jozo Peric: Pokles cien ropy sa blíži
  7. Štefan Vidlár: Hybrid Volvo
  8. Vladimír Krátky: RTVS je podivuhodná, periférna, rurálno, mysticko, roduverná, akože verejnoprávna inštitúcia .
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 525
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 635
  3. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 7 678
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 6 987
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 176
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 802
  7. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 613
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 153
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu