Korzár logo Korzár

Prvý slovenský airbus

Lietadlá typu Airbus A320 síce nelietajú do Košíc na žiadnej pravidelnej linke, ale v letnej dovolenkovej sezóne sa na košickom letisku pomerne pravidelne objavujú vo farbách rôznych zahraničných leteckých spoločností.

Prvý slovenský airbus. Možno sa ním odveziete na dovolenku.Prvý slovenský airbus. Možno sa ním odveziete na dovolenku. (Zdroj: Archív)

V tohtoročnej dovolenkovej sezóne však už našich dovolenkárov bude do rôznych prímorských destinácií voziť už aj lietadlo (resp. lietadlá) typu A320 so slovenskou poznávacou značkou.

Priletel začiatkom apríla

Prvá slovenská tristodvadsiatka, ktorá sa na košickom letisku už niekoľko ráz objavila, nesie poznávaciu značku OM-HLD a patrí spoločnosti Seagle Air. Na Slovensko priletelo toto lietadlo 8. apríla tohto roka a v súčasnosti už lieta z bratislavského i košického letiska pre klientov slovenských cestovných kancelárií. Lietadlo OM-HLD má úplné typové označenie A320-212, jeho výrobné číslo je 234 a svoj prvý let vykonalo 12. júla 1991, a to s francúzskou testovacou značkou F-WWDF.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Lietalo pre niekoľko spoločností

Dňa 29. 11. 1991 bolo toto lietadlo dodané spoločnosti GATX Capital Corporation, pre ktorú lietalo s americkou značkou N493GX. Od tejto spoločnosti si ho 14. 3. 1992 prenajala portugalská spoločnosť TAP Air Portugal, pre ktorú lietalo s poznávacou značkou CS-TNC. Od 1. 6. 2000 lietalo lietadlo pre spoločnosť YES Air Charter a potom, od 15. 8. 2001, opäť pre TAP Air Portugal. Od 15. 1. 2004 lieta tento airbus postupne pre spoločnosti Jordan Aviation, Aqaba Airlines, Karthago Airlines a LTE, a to s poznávacou značkou JY-JAR. Od 5. 1. 2006 lietalo toto lietadlo opäť pre spoločnosť TAP Air Portugal, a to s poznávacou značkou CS-TNO.

Má 174 miest

V kabíne prvého slovenského airbusu je 174 sedadiel. V týchto dňoch by na Slovensko mal priletieť druhý Airbus A320 spoločnosti Seagle Air, ktorý bude mať poznávaciu značku OM-HLE. Lietadlo typu A320 je prvým modelom rodiny lietadiel na krátke a stredné trate, do ktorej patria aj typy A318, A319 a A321. Tieto štyri typy sa navzájom líšia prakticky len dĺžkou trupu a teda prepravnou kapacitou. Typ A320 po prvý raz vzlietol vo februári 1987 a do služby ho ako prvá zaradila spoločnosť Air France, a to v roku 1988.

SkryťVypnúť reklamu

Vyše 6 300 objednávok

Toto lietadlo má rozpätie krídiel 34,1 m, dĺžku 37,57 m, výšku 11,76 m a maximálnu vzletovú hmotnosť 73,5 tony. Maximálny dolet lietadla je 5 350 kilometrov, maximálna cestovná výška je 12 000 metrov. V kabíne môže byť pri jednotriednom usporiadaní až 180 sedadiel, pri usporiadaní v dvoch triedach je štandardný počet sedadiel 150. Do včerajšieho dňa registrovala firma Airbus, ktorá je súčasťou koncernu EADS, celkovo 6 321 objednávok na lietadlá typu A320. Z uvedeného počtu bolo už 3 893 lietadiel dodaných leteckým spoločnostiam na celom svete.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Drobné čiary na stene? Niekedy je to začiatok veľkého problému
  2. Taký obrovský úver ich mohol úplne položiť
  3. Slováci nechcú skládky. Aké je iné riešenie?
  4. Signature vône podľa osobnosti
  5. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  6. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  7. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  1. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  2. Taký obrovský úver ich mohol úplne položiť
  3. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  4. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  6. Budvar stavia na tradícii a darí sa mu lepšie ako kedykoľvek
  7. Signature vône podľa osobnosti
  8. Prečo milionári nevypínajú ani na vrchole?
  1. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 13 717
  2. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 11 058
  3. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 6 173
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 6 019
  5. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 422
  6. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 172
  7. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis 3 774
  8. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis 3 580
  1. David Talian: Otvorené obchody cez sviatky? Skvelý nápad, ak chcete ľuďom zobrať voľno a nič tým nezískať
  2. Peter Franek: ... ale to tam musíte povedať, haloooo
  3. Irena Šimuneková: Duchovná história Červeného Kameňa
  4. Miro Broniš: Vyberajú učiteľky € na/pre ZRPŠ s radosťou?
  5. Robert Štepaník: diel 132 - shorts / To je vuuuul... to je ale vuuuul!
  6. Rastislav Hrušovský: Stopárka Vierka
  7. Martin Turčan: Generálny štrajk - prečo bol pád vlády iba prelud
  8. Tupou Ceruzou: Konsolidácia na salaši
  1. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 21 179
  2. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 16 731
  3. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 13 707
  4. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 11 343
  5. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 10 565
  6. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 616
  7. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 7 576
  8. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 5 712
  1. Tupou Ceruzou: Konsolidácia na salaši
  2. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere.
  3. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
  4. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
  5. Tupou Ceruzou: Konsolidácia
  6. Dušan Koniar: Svet podľa Fica: velebiť Dubčeka a konať ako Biľak
  7. Marcel Rebro: Fuminori Tsuchiko odkazuje: Arigato! Za 24 hodín máme financie na 5000 porcií
  8. Marian Nanias: Nový jadrový energoblok pre Slovensko?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu