Korzár logo Korzár
Piatok, 17. august, 2018 | Meniny má Milica
Nájdete nás na webe
KOMENTÁR

V kríze až po uši

Kým parlament prijímal nesmierne dôležité uznesenie o Orbánovi, agentúry chrlili do sveta novú zvodku Štatistického úradu o stave ekonomiky. Obraz je tristný ani nie pre mimoriadne znepokojujúce cifry, ktoré zase až tak prekvapiť nedokázali, ale predtuchu

, že jazda na šikmej ploche je len na začiatku a politické vedenie štátu aj keby malo poňatia, čo robiť, nemá politickú vôľu.

"Rast" mínus 5,6, čo je už spresnený údaj, znamená v súčasnej chvíli toľko, že v rýchlosti prepadu z kvartálu na kvartál je Slovensko vôbec najprudšie padajúcou ekonomikou v Európe. Teda spolu s Lotyšskom. Aj medziročne sme pritom už v "elitnej skupine", ešte horšie sú na tom len pobaltské štáty (všetko dvojciferné mínusy) a – Nemecko (takmer 7). Netreba sa z toho ešte úplne vydesiť, príčiny sú dosť zrejmé. Predovšetkým je Slovensko najciteľnejšie zasiahnuté krízou automobilového priemyslu, keďže váha tohto odvetvia na celkovom exporte (resp. HDP) je vyššia než kdekoľvek. To, čo v dobrých časoch slovenský rast zrýchľovalo, ho teraz spomaľuje. I ďalšie najpostihnutejšie sektory, elektronika a hutníctvo, potvrdzujú, že Fico a jeho vláda nie sú jediná smola, ktorá sa v tejto kríze lepí na päty Slovensku. A ešte tu bola plynová kríza, ktorej dosah nikto poriadne neprepočítal, ale je isté, že spolu s Bulharskom sme tou krajinou EÚ, kde spôsobila nezanedbateľný výpadok. Ak si pozrieme bulharské údaje (plus 3,5 – mínus 3,5), tak vidíme, že štvrťročne sa prepadli asi len o percento menej ako SR, takže nejaká súvislosť bude. Hoci obraz je komplikovaný, veď napr. v US Steele zrejme vôbec neprekážalo, že nebol plyn v januári...

Väzba na automobilky, Nemecko a verejné financie sú tri kľúčové prekážky, pred ktorými stojí slovenský únik z krízy. Nový model "Up", ktorý bude Volkswagen montovať v Bratislave, je "šudítko" na oči, ktoré zacláňa vidieť, že jeden z výsledkov tejto krízy bude aj znížený dopyt po autách. Vôbec nie je jasné, či na monokultúrnu orientáciu investičných stimulov, za ktorými prišiel aj tento Volkswagen, nedoplatíme úpadkom exportu, ktorý bude mať už systémový, nie nárazový charakter. Podobne ako ďalšie štáty regiónu, pupočne visíme na situácii v nemeckej ekonomike, ktorá spomaľuje hlboko pod priemer únie. Rôzne tzv. signály o budúcom oživení, ktoré odtiaľ vychádzajú, sú skôr pochybné ako opreté o nejaké tvrdé údaje. Zo zvestí o "zlepšujúcom sa sentimente" (a pod.) cítiť viac predvolebné manévre veľkých hráčov (CDU, SPD) ako rýchly zvrat. Napokon, ale nie v poslednom rade, Fico a Počiatek manifestačne ignorujú schodok v aktuálnom rozpočte, ktorý je nebezpečný práve tým, že podobné deficity sa črtajú v celej Európe. To, že nedávno úspešne emitovali dlhopisy na pokrytie starých dlhov (teda úrokov z úverov), dokonca o percento lacnejšie ako Česi, ešte vôbec neznamená, že o rok či dva im niekto ešte požičia. Skutočnosť, že odmietajú vôbec rozprávať o škrtoch v rámci tzv. mandatórnych výdavkov, ktoré tvoria štyri pätiny rozpočtu, je vykročením po tzv. maďarskej ceste. Avšak s tým rozdielom, že keď nebude na prevádzku štátu, nám už nebude mať ani veľmi kto požičať.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  5. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  2. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  3. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  5. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Ochrana pred tropickou horúčavou
  8. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  10. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 18 197
  2. Vizuálny smog je problém 10 813
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 5 938
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 3 407
  5. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 109
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 928
  7. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 336
  8. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 261
  9. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 1 925
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 1 817

Neprehliadnite tiež

Košický magistrát hovorí o 295-miliónovej pokute pre Remetovu Dúhu

Obe strany chcú získať zábezpeku z výstavby Kulturparku.

Eurovia opakuje, že dodrží termín opráv v Košiciach tratí

Tvrdia, že kanálové vpusty budú v požadovanej rovine.

Šarišský hrad bude mať 15-metrovú vyhliadkovú vežu

Od septembra by mala pribudnúť na Šarišskom hrade nová atrakcia.

Poznámka Mariána Špacaia

Z tretej ligy do priepasti

Kluby po vypadnutí majú ťažký osud.

Ľudí ohrozujú roje hmyzu. Hasiči: Nerobte zo seba hrdinov

Už zaznamenali dvojnásobný počet výjazdov oproti celému vlaňajšku.

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

DOMOV

Spor o Ústavný súd sa opakuje. Zmeny možno ani nebudú

Kiska zatiaľ vymenil štyroch sudcov z trinástich.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop