KOŠICE. Potom, ako prezident FIA Max Mosley navrhol rozpočtový strop vo výške asi 40 miliónov eur a kompenzoval to dvojitými pravidlami pre tímy so stropom a tímy bez stropu, tak sa medzi súčasnými tímami F1 zdvihla búrlivá vlna odporu. Tímy, ktoré sa len nedávno zjednotili v novozaloženej Asociácii tímov F1 (FOTA) pohrozili, že sa do nového ročníka za existencie dvojitých pravidiel neprihlásia!
F1 bez Ferrari?
Predstaviť si formulu jeden bez legendárneho tímu Ferrari asi nikto nedokáže. Vedenie z Maranella však vo svojom vyhlásení išlo až na hranu a po jeho boku sa postavili aj tímy Toyota, Renault a Red Bull. Cesta znižovania nákladov je v princípe správna. Zdravý rozum však napovedá, že systém môže fungovať, iba ak pre všetkých budú platiť jednotné pravidlá. Mosley si určite pri kreovaní svojho návrhu uvedomoval, že pre gigantov s mnohomiliónovými rozpočtami nebude jednoduché skresať náklady na navrhovanú sumu. Aj preto to chcel kompenzovať dvojitým metrom. Jeho riešenie sa však ukázalo ako kontraproduktívne. Tvrdohlavý prezident však nechcel ustúpiť a tímy varoval, že ak nestihnú termín podania prihlášok do 29. mája, tak sa so svojou účasťou v novom ročníku môžu rozlúčiť.
Zasa sa politikárči
Tímy s trucovaním a varovnými prstami rýchlo skončili a začalo sa horúčkovito vyjednávať. V Monaku sa počas predĺženého súťažného víkendu stretávali šéfovia tímov každý deň, aby nakoniec FIA ponúkli kompromisné riešenie. To vraví, že prechod na rozpočtový strop bude postupný a jednotný. Tímy navyše vyjadrili ochotu podporiť v tomto ohľade novo prihlásené tímy, no ich podmienkou je, že sa do polovice júna podpíše nová Zmluva Concorde, ktorá upravuje rozdeľovanie podielov zo ziskov, ktoré F1 prináša vo všetkých oblastiach komerčného využitia. Tá pôvodná bola podpísaná ešte v roku 1997 a po piatich rokoch ju znova predĺžili. Pri jej kreovaní v roku 2007 sa však Ecclestone a tímy nedohodli a doteraz sa beží na starý model, ktorý vyhovuje viacej Ecclestonovi. Tímy teda v posledný deň svoje prihlášky oficiálne podali, no s podmienkou, že ak sa nová zmluva nepodpíše, tak svoju účasť nepotvrdia.
Bude to krok späť?
Zaujímavé bolo, že pár dní pred týmto rozhodnutím tímov sa jeden z nich utrhol a podal prihlášku skôr. Nebol to nikto iný, ako extrémny individualista Frank Williams, ktorého zato ostatné tímy okamžite vylúčili zo združenia FOTA (vraj dočasne). Frank totiž nesúhlasí s návrhom, podľa ktorého by bolo možné štartovať s kúpeným podvozkom. To by podľa neho degenerovalo špičkovú DNA dnešnej F1. Pravda je však taká, že kedysi to v F1 bežne takto fungovalo a štartové pole bolo pestré a divácky zaujímavé. Samozrejme, že súkromné tímy zriedkakedy mali šancu voči svojim "matkám" uspieť, no aj tak to športu pomohlo. Tento týždeň má teda FIA zverejniť, koľko tímov podalo oficiálne prihlášku do novej sezóny a ktoré budú akceptované. Ktovie, či sa nedočkáme prekvapenia.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.