Korzár logo Korzár
Nedeľa, 9. máj, 2021 | Meniny má RolandKrížovkyKrížovky

Ostatky priviezlo unikátne lietadlo

Ako ste sa už možno dočítali v našom denníku, v prešovskom katedrálnom chráme pravoslávnej cirkvi bola nedávno uložená časť svätých ostatkov sv. Alexandra Nevského. Tieto ostatky boli do Košíc privezené na palube dopravného lietadla An-74 s ruskou poznáva

Lietadlo An-74D. Lietadlo má prúdové motory umiestnené nad krídlami.Lietadlo An-74D. Lietadlo má prúdové motory umiestnené nad krídlami. (Zdroj: Archív)

cou značkou.

Lietadlo typu An-74 je už na prvý pohľad zaujímavé netypickým umiestnením prúdových motorov. Tieto motory sú v lietadle umiestnené nad hornou plochou krídla. Možno si položiť otázku, čo viedlo konštruktérov konštrukčnej kancelárie O. Antonova k takémuto riešeniu. Odpoveď znie, že dôvodom je využitie tzv Coandovho efektu. Tento efekt, ktorý objavil rumunský letecký konštruktér Henri Coanda, spočíva v podstate v tom, že prúd plynu sleduje obtekaný zakrivený povrch (plyn akoby sa „prilepil" k povrchu). V lietadle An-74 sa tento efekt využíva tak, že výfukové plyny motora sledujú horný povrch krídla i vysunutých viacštrbinových klapiek, ktoré nasmerujú plyny šikmo nadol. Tým sa podstatne zvyšuje vztlak i skracuje dráha vzletu i pristávania. Typ An-74 je jednou z verzií základného typu An-72, ktorý bol vyvíjaný ako taktické transportné lietadlo s charakteristikou STOL (krátky štart a pristátie) pre potreby sovietskej armády a mal byť náhradou za typ An-26. Prvý vzlet prvého z dvoch prototypov An-72 sa uskutočnil 22. decembra 1977. Prvé predsériové lietadlá sa však do vzduchu dostali až v roku 1985. Lietadlo An-72 je vystrojené podvozkom s nízkotlakovými pneumatikami, umožňujúcimi pristávanie na nespevnených plochách. V zadnej časti trupu je nakladacia rampa. Verzia An-74 sa od základnej verzie An-72 odlišuje najmä tým, že je vystrojená na prevádzku v drsných podmienkach polárnych oblastí. Postupne vznikol celý rad vojenských i civilných verzií typu An-72/74. Vojenské verzie používajú aj letectvá Egypta a Iránu. Najrozšírenejšia civilná verzia An-74TK môže prepravovať až 52 cestujúcich a možno ju jednoducho premeniť na nákladnú verziu. Dolet s 52 cestujúcimi je 2 750 km, dolet s nákladom 10 ton je 950 kilometrov. Na pohon lietadla slúžia dva prúdové motory Lotarev D-36, každý s ťahom po 63,7 kN. Maximálna rýchlosť lietadla je okolo 705 km/h, cestovná rýchlosť je 600 km/h. Do Košíc priletelo lietadlo An-74D s ruskou poznávacou značkou RA-74048, patriace Druhej sverdlovskej leteckej spoločnosti (Sverdlovsk 2nd Air Enterprise). Lietadlo má výrobné číslo 36547098943, číslo na výrobnej linke 1701 a bolo vyrobené v roku 1994. Bližšie technické údaje verzie An-74D sa mi ani po dlhom „pátraní" na internete (a že vraj tam je všetko...) nepodarilo zistiť. Na stránke ukrajinskej spoločnosti Antonov, ktorá lietadlo stále ešte vyrába, je len krátka informácia o tom, že verzia An-74D je odvodená od základnej verzie An-74TK a je určená na komfortnú prepravu 12 cestujúcich. Lietadlo je vystrojené doplnkovou tepelnou a zvukovou izoláciou a informačno-zábavným systémom pre cestujúcich. Podľa časopisu Flight lietalo v auguste minulého roka na celom svete v civilných službách 50 lietadiel typu An-72/74.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 961
  2. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 16 381
  3. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 783
  4. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 631
  5. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 9 299
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 720
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 8 520
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 6 957
  9. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 252
  10. Na konci tohto bezplatného IT kurzu môžete získať dobrú prácu 6 071
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Zariadenia chcú otvárať čo najskôr.

4. máj
Profesor MUDr. Jozef Hašto, PhD. je popredný slovenský psychiater a psychoterapeut.

Jozef Hašto vysvetľuje, ako vzniká väzba matky a dieťaťa.

8. máj
Vyhradené hodiny pre seniorov končia (opatrenia a koronavírus).

Celodenný zákaz vychádzania bude platiť už len v dvoch okresoch.

7. máj

V strane podľa odchádzajúcej členky prebieha diskusia o výmene líderky.

8. máj

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop