Korzár logo Korzár
Nedeľa, 3. júl, 2022 | Meniny má Miloslav

Ostatky priviezlo unikátne lietadlo

Ako ste sa už možno dočítali v našom denníku, v prešovskom katedrálnom chráme pravoslávnej cirkvi bola nedávno uložená časť svätých ostatkov sv. Alexandra Nevského. Tieto ostatky boli do Košíc privezené na palube dopravného lietadla An-74 s ruskou poznáva

Lietadlo An-74D. Lietadlo má prúdové motory umiestnené nad krídlami.Lietadlo An-74D. Lietadlo má prúdové motory umiestnené nad krídlami. (Zdroj: Archív)

cou značkou.

Lietadlo typu An-74 je už na prvý pohľad zaujímavé netypickým umiestnením prúdových motorov. Tieto motory sú v lietadle umiestnené nad hornou plochou krídla. Možno si položiť otázku, čo viedlo konštruktérov konštrukčnej kancelárie O. Antonova k takémuto riešeniu. Odpoveď znie, že dôvodom je využitie tzv Coandovho efektu. Tento efekt, ktorý objavil rumunský letecký konštruktér Henri Coanda, spočíva v podstate v tom, že prúd plynu sleduje obtekaný zakrivený povrch (plyn akoby sa „prilepil" k povrchu). V lietadle An-74 sa tento efekt využíva tak, že výfukové plyny motora sledujú horný povrch krídla i vysunutých viacštrbinových klapiek, ktoré nasmerujú plyny šikmo nadol. Tým sa podstatne zvyšuje vztlak i skracuje dráha vzletu i pristávania. Typ An-74 je jednou z verzií základného typu An-72, ktorý bol vyvíjaný ako taktické transportné lietadlo s charakteristikou STOL (krátky štart a pristátie) pre potreby sovietskej armády a mal byť náhradou za typ An-26. Prvý vzlet prvého z dvoch prototypov An-72 sa uskutočnil 22. decembra 1977. Prvé predsériové lietadlá sa však do vzduchu dostali až v roku 1985. Lietadlo An-72 je vystrojené podvozkom s nízkotlakovými pneumatikami, umožňujúcimi pristávanie na nespevnených plochách. V zadnej časti trupu je nakladacia rampa. Verzia An-74 sa od základnej verzie An-72 odlišuje najmä tým, že je vystrojená na prevádzku v drsných podmienkach polárnych oblastí. Postupne vznikol celý rad vojenských i civilných verzií typu An-72/74. Vojenské verzie používajú aj letectvá Egypta a Iránu. Najrozšírenejšia civilná verzia An-74TK môže prepravovať až 52 cestujúcich a možno ju jednoducho premeniť na nákladnú verziu. Dolet s 52 cestujúcimi je 2 750 km, dolet s nákladom 10 ton je 950 kilometrov. Na pohon lietadla slúžia dva prúdové motory Lotarev D-36, každý s ťahom po 63,7 kN. Maximálna rýchlosť lietadla je okolo 705 km/h, cestovná rýchlosť je 600 km/h. Do Košíc priletelo lietadlo An-74D s ruskou poznávacou značkou RA-74048, patriace Druhej sverdlovskej leteckej spoločnosti (Sverdlovsk 2nd Air Enterprise). Lietadlo má výrobné číslo 36547098943, číslo na výrobnej linke 1701 a bolo vyrobené v roku 1994. Bližšie technické údaje verzie An-74D sa mi ani po dlhom „pátraní" na internete (a že vraj tam je všetko...) nepodarilo zistiť. Na stránke ukrajinskej spoločnosti Antonov, ktorá lietadlo stále ešte vyrába, je len krátka informácia o tom, že verzia An-74D je odvodená od základnej verzie An-74TK a je určená na komfortnú prepravu 12 cestujúcich. Lietadlo je vystrojené doplnkovou tepelnou a zvukovou izoláciou a informačno-zábavným systémom pre cestujúcich. Podľa časopisu Flight lietalo v auguste minulého roka na celom svete v civilných službách 50 lietadiel typu An-72/74.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  2. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  3. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  8. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 548
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 817
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 413
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 8 885
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 4 649
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 614
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 823
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 119

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  2. Martin Plesch: Dobrovoľníkom nedobrovoľne
  3. Anna Miľanová: Moja tvorba dotváraním škvŕn... 2022
  4. Ján Slosiarik: Čo nové vedenie ministerstva školstva, to nová reforma
  5. Ľubomír Maretta: Trauer
  6. Anna Miľanová: Matrioška a zmätok... 2022
  7. Rastislav Puchala: Viktorova zakáľačka
  8. Vladimír Hrach: Uvidieť a precítiť
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 20 085
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 269
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 975
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 101
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 916
  6. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 204
  7. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 197
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 880
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

V Nitre je okolo dvesto zdieľaných kolobežiek Bolt.

Väčšina chodcov považuje za najväčší problém rýchlosť e-kolobežiek.


Peter Hlušek 30. jún
Lysyčansk je už týždne terčom ruského bombardovania.

Okupant obsadil všetky veľké mestá v Luhansku.


2 h
Peter Sagan dnes na Tour de France 2022 - 3. etapa LIVE cez online prenos.

Peter Sagan dnes ide 3. etapu na Tour de France 2022.


Sportnet 6 h
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  2. Martin Plesch: Dobrovoľníkom nedobrovoľne
  3. Anna Miľanová: Moja tvorba dotváraním škvŕn... 2022
  4. Ján Slosiarik: Čo nové vedenie ministerstva školstva, to nová reforma
  5. Ľubomír Maretta: Trauer
  6. Anna Miľanová: Matrioška a zmätok... 2022
  7. Rastislav Puchala: Viktorova zakáľačka
  8. Vladimír Hrach: Uvidieť a precítiť
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 20 085
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 269
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 975
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 101
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 916
  6. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 204
  7. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 197
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 880
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu