Korzár logo Korzár

Je to ďalší pokus o riešenie hustnúcej dopravy v mestách

Napriek tomu, že odborníci i laici sa zrejme zhodujú v tom, že – kríza-nekríza – hustota dopravy na cestách i v mestách neustále narastá a že s tým treba niečo robiť, účinné riešenie tohto problému sa ešte nenašlo. Apely na širšie využívanie verejnej dopr

Vozidielko P.U.M.A. Vyvinuli ho koncern General Motors a firma SegwayVozidielko P.U.M.A. Vyvinuli ho koncern General Motors a firma Segway

avy v mestách sa – z rôznych dôvodov – míňajú účinkom a problém zrejme nevyrieši ani používanie menších áut. Občas sa preto vo svete objavia nové, niekedy veľmi originálne, návrhy na vyriešenie individuálnej mobility v mestách. Takýto netradičný spôsob mestskej dopravy poskytuje vozidlo P.U.M.A., ktoré nedávno predstavil americký koncern General Motors a firma Segway.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Originálna kolobežka

Firmu Segway sme už na tejto strane kedysi spomínali, pretože táto firma vyvinula unikátnu elektrickú "kolobežku", ktorá však nemá kolesá za sebou, ale vedľa seba. Kolobežka Segway PT (Personal transporter, čiže osobný prepravník) je vystrojená zložitým elektronickým riadiacim systémom, ktorý prakticky znemožňuje, aby sa prevrátila dopredu či dozadu. Človek, stojaci na tejto kolobežke, riadi jej pohyb jednoduchým nakláňaním svojho tela. Technológiu na zabezpečenie stability kolobežky Segway využíva aj nové vozidlo P.U.M.A. (Personal Urban Mobility and Accessibility, čiže osobná mestská mobilita a dostupnosť).

SkryťVypnúť reklamu

P.U.M.A. pre dve osoby

Aj toto vozidlo má, podobne ako spomenutá kolobežka, dve kolesá vedľa seba (pre istotu však má vpredu i vzadu malé pomocné kolieska). Zatiaľ čo kolobežka slúži na prepravu postojačky, vozidlo P.U.M.A má dve sedadlá vedľa seba. "Project P.U.M.A. predstavuje jedinečné riešenie pohybu a interakcie v mestách, v ktorých žije viac než polovica svetovej populácie," povedal pri predstavovaní vozidla v New Yorku Larry Burns, viceprezident GM pre výskum, vývoj a strategické plánovanie.

"Zosieťované" vozidlá

"Predstavte si malé, vrtké elektrické vozidielka, ktoré vedia, kde sú iné pohybujúce sa objekty a nedovolia zraziť sa s nimi. Ďalej si predstavte tieto vozidielka prepojené prostredníctvom siete podobnej internetu, čo by umožnilo významne zvýšiť možnosti ľudí pohybu v mestách, nájsť miesto na zaparkovanie i prepojiť ich sociálne a pracovné siete", dodal Burns. Vozidlo spája niekoľko technológií, vyvinutých firmami GM a Segway, vrátane elektrického pohonu a batérií; dynamickej stabilizácie (udržiavanie rovnováhy na dvoch kolesách); plne elektronického ovládania akcelerácie, riadenia a brzdenia; komunikácie medzi vozidlami a autonómnej jazdy i parkovania.

SkryťVypnúť reklamu

Potešenie a emócie

"Sme nadšení možnosťou spoločne pracovať a predstaviť dramaticky odlišný prístup k mestskej mobilite," povedal Jim Norrod, výkonný riaditeľ Segway Inc. Vozidlo P.U.M.A. tiež umožní dizajnérom vytvoriť nové automobilové módne trendy a sústrediť sa na potešenie a emócie, ktoré ľudia vyjadrujú prostredníctvom svojich vozidiel a súčasne vytvoriť riešenie rešpektujúce želania budúcich mestských zákazníkov.

Dva hnacie elektromotory

Prototyp vozidla P.U.M.A. je poháňaný dvomi elektromotormi, umiestnenými v kolesách. Zdrojom elektrickej energie sú lítiovo-iónové akumulátory. Vozidlo má hmotnosť okolo 140 kilogramov a dokáže vyvinúť rýchlosť až 56 km/h. S plne nabitými akumulátormi prejde vozidlo až 56 kilometrov (konkrétna vzdialenosť závisí na spôsobe jazdy). Vozidlo P.U.M.A. je vystrojené komunikačným systémom na spojenie s ostatnými užívateľmi týchto vozidiel. Koncern General Motors zohráva vedúcu úlohu v oblasti technológií "prepojených vozidiel" od roku 1996, keď predstavil systém OnStar.

SkryťVypnúť reklamu

Nízke prevádzkové náklady

Dnes táto sústava palubnej komunikácie spája v Severnej Amerike šesť miliónov predplatiteľov tohto bezpečnostného a zabezpečovacieho systému. GM je tiež priekopníkom systémov komunikácie medzi vozidlami, ktoré prakticky vylúčia vzájomné zrážky vozidiel. Vozidlá P.U.M.A. sa pohybujú prakticky bezhlučne a neprodukujú žiadne emisie. Ich prevádzkové náklady by mali byť len tretinou alebo štvrtinou nákladov, potrebných na prevádzku bežných automobilov. Zatiaľ však vôbec nie je jasné, či a kedy by sa mohla začať sériová výroba unikátneho dvojkolesového dopravného prostriedku P.U.M.A. Neoficiálne informácie hovoria, že sériová výroba by sa mohla začať v roku 2012. No a už vonkoncom nikto sa neodváži predpovedať, či sa takýto typ vozidla v preplnených uliciach miest vôbec ujme.

Psychické zábrany

Určitú úlohu by tu mohli zohrávať aj psychické zábrany – ako sa asi budú cítiť cestujúci v tomto otvorenom a takpovediac krehkom vozidle medzi obrovskými plechovými tátošmi, ktoré teraz kraľujú na uliciach? Vozidlo P.U.M.A. neposkytuje zatiaľ ani dostatočnú ochranu cestujúcich pred nepriaznivým počasím a zimou. Revolúciu v osobnej doprave na krátku vzdialenosť sľubovala aj spomenutá kolobežka Segway PT. Predaj tohto vozidielka však zaostáva za očakávaniami výrobcu. Kolobežka sa uplatňuje skôr v profesionálnej sfére než ako súkromný dopravný prostriedok.

Využívajú ich policajti

Najväčšími užívateľmi tejto kolobežky sú policajné zložky a bezpečnostné agentúry, ktoré toto vozidlo využívajú najmä na hliadkovaciu službu. Podľa firmy Segway používa kolobežku PT už vyše tisíc policajných útvarov a bezpečnostných agentúr. Kolobežky Segway používajú aj hráči golfu a pracovníci veľkých skladov. Vozidlo P.U.M.A. predstavuje síce zaujímavý pokus o riešenie individuálnej dopravy v mestách, ale doba, keď takéto vozidlá budeme bežne stretávať na uliciach veľkomiest, je zatiaľ v nedohľadne. Staré dobré štvorkolesové autíčka pravdepodobne tak skoro nič z ciest nevytlačí.

Nemci zasiahli americký krížnik

Nemecká fregata Lübeck zasiahla nedávno dvomi riadenými strelami typu Sea Sparrow americký krížnik Connolly. Nestalo sa to nešťastnou náhodou, nebol pri tom nikto zranený a nevypukla kvôli tomu diplomatická roztržka medzi Nemeckom a USA. Všetko sa to udialo zámerne, a to počas veľkého medzinárodného námorného cvičenia Unitas Gold pod velením amerického námorníctva. . Americký krížnik bol za cieľ ostrých strelieb vybratý preto, lebo je už vyradený z aktívnej služby. Nemecké fregaty Lübeck a Sachsen strieľali na vyradený krížnik aj svojimi palubnými delami kalibru 76 mm. Počas streľby sa nemecké lode nachádzali asi desať kilometrov od cieľa. Do vyradenej lode si zastrieľalo celkovo 15 lodí a 12 lietadiel, ktoré sa zúčastnili na tohtoročnom, v poradí už 50. medzinárodnom cvičení Unitas Gold. Vyradený krížnik bol následne potopený tromi riadenými strelami Harpoon (harpúna), ktoré boli súčasne vypálené z americkej vojenskej lode Donald Cook a námorného prieskumného lietadla P-3C Orion. Strely Harpoon boli vyvinuté špeciálne na ničenie lodí a možno ich vypúšťať z lietadiel, lodí i ponoriek. Telo strely má priemer 35 cm, rozpätie krídiel je 91,4 cm. Hmotnosť strely je, v závislosti na verzii, od 515 do 660 kg. V bojovej hlavici je 288 kg vysoko explozívnej výbušniny. Strela sa pohybuje rýchlosťou 855 km/h a jej dolet je temer sto kilometrov. Na pohon strely slúži prúdový motor, na vypúšťanie z lodí a ponoriek je k dispozícii pomocný raketový motor. Americké námorníctvo má temer 6 000 takýchto striel, letectvo ich má 90. Po zásahu týmito strelami sa krížnik Connolly potopil do hĺbky približne 1 800 metrov v Atlantickom oceáne, neďaleko pobrežia Floridy. Pred potopením bola loď zbavená azbestových častí, oleja a ďalších škodlivých látok, ktoré by mohli znečistiť oceán. Potopená loď bude slúžiť ako umelý korálový útes, ktorý priláka – ako ukazujú skúsenosti s inými potopenými loďami – množstvo živočíchov. Ak by sa loď nepodarilo počas cvičenia potopiť, boli na základni v Barksdale pripravené dve obrovské bombardovacie lietadlá B-52, ktoré by loď potopili bombardovaním. Krížnik USS Connolly bol 17. krížnikom triedy Spruance a do služby v americkom námorníctve bol zaradený v októbri 1978. Loď má dĺžku 172 metrov, ponor 8,8 m a výtlak približne 9 200 ton. Na pohon lode slúžili štyri plynové turbíny General Electric LM 2500. Loď bola zo stavu námorníctva vyradená v septembri 1998 a pôvodne mala slúžiť ako plávajúce múzeum Plány sa však zmenili a dnes táto loď odpočíva na dne Atlantiku.

Herschel a Planck odštartovali

Ako sme už na tejto strane informovali, Európska vesmírna agentúra (ESA) musela kvôli technickým problémom odložiť štart nosiča Ariane 5, ktorý mal do vesmíru naraz vyniesť dve vesmírne observatóriá, pomenované po astronómovi Herschelovi a fyzikovi Planckovi. Štart sa nakoniec úspešne uskutočnil minulý štvrtok. Raketa Ariane 5 ECA odštartovala z európskeho kozmodrómu Kourou vo Francúzskej Guyane v štvrtok 14. mája o 15:12 nášho času. Približne o 26 minút neskôr sa od horného stupňa nosnej rakety oddelili obe vesmírne observatóriá. Observatórium Herschel, ktoré bolo na vrchu nosiča, sa oddelilo vo výške 1 140 km nad východným pobrežím Afriky. O dve minúty neskôr sa vo výške 1 700 km východne od východného afrického pobrežia oddelilo observatórium Planck. Približne 40 minút po štarte vyslali obe vesmírne sondy pozemnej stanici signály, že sa úspešne oddelili od nosiča a že "žijú". Signály zachytila 35-metrová anténa agentúry ESA, umiestnená v austrálskom mestečku New Norcia. Po zachytení prvých signálov prešli obe sondy pod kontrolu operačného centra ESOC v nemeckom Darmstadte. Obe sondy sú teraz na ceste do virtuálneho bodu vo vesmíre, ktorý astronómovia označujú L2 a ktorý sa nachádza vo vzdialenosti približne 1,5 milióna kilometrov od Zeme, na strane odvrátenej od Slnka. Po približne dvoch mesiacoch začnú obe sondy obiehať (po rôznych dráhach) okolo spomenutého bodu L2. Herschel a Planck sú najzložitejšie vedecké družice, aké kedy boli vyvinuté a zhotovené v Európe. Tieto družice boli vyvinuté priemyselným združením na čele s francúzskou firmou Thales Alenia Space. V združení bolo ďalších sto firiem z Európy a USA. Observatórium Herschel, ktoré je vystrojené najväčším zrkadlom, aké kedy bolo vynesené do kozmu, bude študovať zrod hviezd a galaxií a prachové mračná okolo hviezd. Sonda Planck bude mapovať jemné variácie reliktového žiarenia, ktoré pochádza z obdobia tesne po tzv. veľkom tresku (Big Bang), ktorým sa zrodil náš vesmír.

Autor: Rado Mlinek

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 11 774
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 6 182
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 485
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 3 233
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 996
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 886
  7. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 622
  8. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 563
  1. Jozef Huljak: Taiwan rozhoduje v referende o budúcnosti jadrovej elektrárne
  2. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi
  3. Vladimír Bojničan: Anna Záborská a memento katolibánskej posadnutosti smrťou
  4. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  5. Štefan Šturdzík: Arogancia a nekompetentnosť na ministerstve kultúry - Kúpa predraženého pozemku.
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa v srdci Slovenska.
  7. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Jozef Tiso 1925-1938, druhá časť.
  8. Ernest Klotton: Mierotvorcovia
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 86 306
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 18 794
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 17 277
  4. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 9 910
  5. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 885
  6. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 818
  7. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 275
  8. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 5 396
  1. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  2. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa v srdci Slovenska.
  3. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  4. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  5. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  6. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  7. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  8. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu