Korzár logo Korzár
Sobota, 8. máj, 2021 | Meniny má IngridaKrížovkyKrížovky
NETOLERANTNÝCH VODIČOV JE V ULICIACH MESTA STÁLE VEĽA

Záchranári trénovali jazdu Košicami

Sanitky húkali v ten deň v Košiciach možno častejšie ako zvyčajne. Našťastie, tentoraz neprevážali do nemocnice ťažko zraneného človeka. To len dvadsať záchranárov zo záchrannej služby Falck Záchranná nedávno absolvovalo, tak ako každý rok, kondičné jazdy

Rozrazená kolóna. Pri Steel Aréne je áut vždy dostatok. Pri tejto jazde uvoľnili sanitke cestu.Rozrazená kolóna. Pri Steel Aréne je áut vždy dostatok. Pri tejto jazde uvoľnili sanitke cestu. (Zdroj: Judita Čermáková)

.

KOŠICE. Záchranári sa so sanitkami nevyhli najzradnejším križovatkám s množstvom áut, zápcham na cestách, pričom vo vozidle na lôžku ležal pacient s poranením hlavy po dopravnej nehode. On jediný nebol na celej akcii reálny. Záchranári šoférovali 20 minút tak, ako to robia pri všetkých skutočných výjazdoch. Využili pritom jednu z rezervných sanitiek spoločnosti.

Bojový tréning

Spolujazdcom bol operačný manažér pre regióny Košice, Rožňava a Krompachy Jozef Petro. Ešte pred začiatkom akcie oboznámil chlapov s "bojovým" programom, ktorý sa cvičeniu nepodobal. Podmienky boli nastavené ako v skutočnosti "Budeme sa tlačiť tam, kde nás nechcú. To znamená, že sú pre nás dôležité hlavne miesta s množstvom áut. Ja ako navigátor vám budem hovoriť, kam pôjdeme. Stále mi však smer napadne neskoro."

A išlo sa na prvú jazdu. Náš dvojčlenný tím (redaktor, fotograf) sa dostal do jednej zo sanitiek. Pomalé vychádzanie vozidla z parkoviska bolo v kontraste s dynamickou jazdou, ktorá nasledovala. Sanitka sa musí k pacientovi dostať čo najskôr, vodič však nesmie nikdy ohroziť ani samotného pacienta, ostatných účastníkov cestnej premávky a, samozrejme, ani seba. Pritom mu pomáha hlasno revajúca húkačka.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Zvuk sa počas jazdy mení

Zvučka upozorňujúca vodičov neznie stále rovnako. Prekvapujúce zistenie však pre nás bolo, že húkanie počas jazdy upravujú samotní vodiči.

"Zvuk výstražného zariadenia sa počas jazdy mení. Pred križovatkou a pri vstupe do nej je hlasnejší, aby sme vodičov ešte výraznejšie upozornili na to, že vezieme veľmi chorého alebo zraneného pacienta," uvádza J. Petro.

Vozidlá spoločnosti Falck Záchranná musia dodržiavať rovnaké pravidlá ako ostatní účastníci cestnej premávky. Vyššou rýchlosťou, ako je povolená na cestách, môže vozidlo ísť, len ak má zapnutý maják. O tom, či bude spustený, môže rozhodnúť lekár. Popri zvládnutí rýchlej jazdy sa vodič musel pripraviť na to, že do poslednej chvíle nebude vedieť, kam najbližšie zabočí a či mu v prechode nebude prekážať množstvo áut. "Vyhľadával som križovatky, kde bolo viacero vozidiel. Preveril som si tak ich pohotovosť a obratnosť."

Skryť Vypnúť reklamu

Nezodpovední vodiči

Menej šikovní však boli niektorí vodiči. Tí si svoje okolie príliš nevšímali. Či už bolo príčinou hlasné počúvanie hudby, telefonovanie alebo "len" ignorantstvo. Stávalo sa, že húkajúcej sanitke prednosť nedali. Medzi nimi bol tiež šofér košického dopravného podniku, ktorý pri starej nemocnici za dôležitejšiu považoval prepravu cestujúcich ako ľudský život. Na niektorých križovatkách boli vodiči viac tolerantní. "Viaceré kolóny sa nám počas skúšok podarilo rozbiť, autá sa pekne rozostúpili a my sme mohli bez zdržania a ďalších problémov pokojne prejsť," konštatuje Petro.

Nezodpovednosť vodičov si najviac uvedomujú samotní záchranári. "Šoféri sú väčšinou maximálne netolerantní k sanitkám či požiarnikom. Je to katastrofa. Absolútne nesledujú premávku. Veľakrát sme sa už zastavili na križovatke, lebo jedno auto nám uhlo a ďalšie tri ostali ďalej stáť," myslí si Rado Kišeľa, ktorý je v záchranke trinásty rok a skúšky zvládol na výbornú.

Tento záchranár si uvedomuje, že trávi väčšinu času pri pacientovi v ambulancii a nie za volantom. Aj to, čo všetko rýchla jazda v meste obnáša. "Jednoznačne musí byť pozornosť sústredená na okolie auta, nielen na vozidlá, ale aj chodcov, pretože tí sú tiež veľmi nepozorní. Každý vidí iba seba a svoju časovú tieseň. Zhoršené podmienky sú, ak prší, či je klzko, alebo hmla. Musíme sledovať aj ľudí, ktorí nás volali. Zvyčajne nás už čakajú a kývu rukami."

Skryť Vypnúť reklamu

Oči a ruky majú rovnaké

Zhodu dvojice (šofér a záchranár) považujú obaja členovia tímov za nesmierne dôležitú. Záchranár je často očami vodiča a šofér zase rukami zdravotníka. Potvrdzuje to aj záchranár Rado. "Súhra musí byť. Mali by sa poznať, aby zosúladili svoju činnosť nielen pri záchrane, ošetrení pacienta, ale tiež pri jazde. To znamená, že záchranár kontroluje vodičovi pravú stranu, kde je semafor, obrubníky, terénne nerovnosti, prednosť či obiehanie."

Ak si to vyžaduje stav pacienta, je s ním zdravotník v ambulancii. Niekedy pri ňom sedí, ale stáva sa tiež, že ho musí počas jazdy ošetrovať. Pritom je dôležité, aby sa sám pri 80-kilometrovej rýchlosti nezranil pri páde. Ako sme si vyskúšali s fotografom, vzadu to poriadne hádže. "Väčšinou sa pridržiavam, aby som si udržal stabilitu. Upozorňujem na to šoféra. Cez hluk húkačky to niekedy nepočuť. Vtedy je to naozaj o poriadnom reve," približuje spoluprácu záchrannej dvojice R. Kišeľa.

Z uvoľneného správania zúčastnených by sme mohli tvrdiť, že svoju prácu majú v malíčku. Ani oni však nikdy nevedia, čo nečakané ich môže stretnúť. Práve preto sa testovania museli zúčastniť, aby pochopili, že niekedy dobrý šofér a záchranár pri ratovaní života človeka nestačia. Dôležité sú tiež faktory, ktoré oni výkonom svojej práce nemôžu ovplyvniť.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 41 774
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 260
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 667
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 14 455
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 884
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 014
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 544
  8. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 252
  9. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 004
  10. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 6 422
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nezažili SME, ale nezabudli sme.

Dnes si pripomíname, prečo je dôležité, aby sa z našej pamäti nestratili príbehy z čias vojny.

15 h
Peter Sagan dnes na Giro d'Italia 2021 - 1. etapa LIVE cez online prenos.

Peter Sagan dnes ide 1. etapu na Giro d'Italia 2021. Sledujte ju live cez online prenos.

5 h
Na trhové pozície Tesly útočí konkurencia.

Automobilky investujú miliardy.

22 h
Predseda poslaneckého klubu OĽaNO Michal Šipoš.

OĽaNO začalo pozíciu Kolíkovej spochybňovať, keď je premiér Heger v zahraničí

15 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop