Korzár logo Korzár
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Záchranári trénovali jazdu Košicami

Sanitky húkali v ten deň v Košiciach možno častejšie ako zvyčajne. Našťastie, tentoraz neprevážali do nemocnice ťažko zraneného človeka. To len dvadsať záchranárov zo záchrannej služby Falck Záchranná nedávno absolvovalo, tak ako každý rok, kondičné jazdy

Rozrazená kolóna. Pri Steel Aréne je áut vždy dostatok. Pri tejto jazde uvoľnili sanitke cestu.Rozrazená kolóna. Pri Steel Aréne je áut vždy dostatok. Pri tejto jazde uvoľnili sanitke cestu. (Zdroj: Judita Čermáková)

.

KOŠICE. Záchranári sa so sanitkami nevyhli najzradnejším križovatkám s množstvom áut, zápcham na cestách, pričom vo vozidle na lôžku ležal pacient s poranením hlavy po dopravnej nehode. On jediný nebol na celej akcii reálny. Záchranári šoférovali 20 minút tak, ako to robia pri všetkých skutočných výjazdoch. Využili pritom jednu z rezervných sanitiek spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bojový tréning

Spolujazdcom bol operačný manažér pre regióny Košice, Rožňava a Krompachy Jozef Petro. Ešte pred začiatkom akcie oboznámil chlapov s "bojovým" programom, ktorý sa cvičeniu nepodobal. Podmienky boli nastavené ako v skutočnosti "Budeme sa tlačiť tam, kde nás nechcú. To znamená, že sú pre nás dôležité hlavne miesta s množstvom áut. Ja ako navigátor vám budem hovoriť, kam pôjdeme. Stále mi však smer napadne neskoro."

A išlo sa na prvú jazdu. Náš dvojčlenný tím (redaktor, fotograf) sa dostal do jednej zo sanitiek. Pomalé vychádzanie vozidla z parkoviska bolo v kontraste s dynamickou jazdou, ktorá nasledovala. Sanitka sa musí k pacientovi dostať čo najskôr, vodič však nesmie nikdy ohroziť ani samotného pacienta, ostatných účastníkov cestnej premávky a, samozrejme, ani seba. Pritom mu pomáha hlasno revajúca húkačka.

SkryťVypnúť reklamu

Zvuk sa počas jazdy mení

Zvučka upozorňujúca vodičov neznie stále rovnako. Prekvapujúce zistenie však pre nás bolo, že húkanie počas jazdy upravujú samotní vodiči.

"Zvuk výstražného zariadenia sa počas jazdy mení. Pred križovatkou a pri vstupe do nej je hlasnejší, aby sme vodičov ešte výraznejšie upozornili na to, že vezieme veľmi chorého alebo zraneného pacienta," uvádza J. Petro.

Vozidlá spoločnosti Falck Záchranná musia dodržiavať rovnaké pravidlá ako ostatní účastníci cestnej premávky. Vyššou rýchlosťou, ako je povolená na cestách, môže vozidlo ísť, len ak má zapnutý maják. O tom, či bude spustený, môže rozhodnúť lekár. Popri zvládnutí rýchlej jazdy sa vodič musel pripraviť na to, že do poslednej chvíle nebude vedieť, kam najbližšie zabočí a či mu v prechode nebude prekážať množstvo áut. "Vyhľadával som križovatky, kde bolo viacero vozidiel. Preveril som si tak ich pohotovosť a obratnosť."

SkryťVypnúť reklamu

Nezodpovední vodiči

Menej šikovní však boli niektorí vodiči. Tí si svoje okolie príliš nevšímali. Či už bolo príčinou hlasné počúvanie hudby, telefonovanie alebo "len" ignorantstvo. Stávalo sa, že húkajúcej sanitke prednosť nedali. Medzi nimi bol tiež šofér košického dopravného podniku, ktorý pri starej nemocnici za dôležitejšiu považoval prepravu cestujúcich ako ľudský život. Na niektorých križovatkách boli vodiči viac tolerantní. "Viaceré kolóny sa nám počas skúšok podarilo rozbiť, autá sa pekne rozostúpili a my sme mohli bez zdržania a ďalších problémov pokojne prejsť," konštatuje Petro.

Nezodpovednosť vodičov si najviac uvedomujú samotní záchranári. "Šoféri sú väčšinou maximálne netolerantní k sanitkám či požiarnikom. Je to katastrofa. Absolútne nesledujú premávku. Veľakrát sme sa už zastavili na križovatke, lebo jedno auto nám uhlo a ďalšie tri ostali ďalej stáť," myslí si Rado Kišeľa, ktorý je v záchranke trinásty rok a skúšky zvládol na výbornú.

Tento záchranár si uvedomuje, že trávi väčšinu času pri pacientovi v ambulancii a nie za volantom. Aj to, čo všetko rýchla jazda v meste obnáša. "Jednoznačne musí byť pozornosť sústredená na okolie auta, nielen na vozidlá, ale aj chodcov, pretože tí sú tiež veľmi nepozorní. Každý vidí iba seba a svoju časovú tieseň. Zhoršené podmienky sú, ak prší, či je klzko, alebo hmla. Musíme sledovať aj ľudí, ktorí nás volali. Zvyčajne nás už čakajú a kývu rukami."

SkryťVypnúť reklamu

Oči a ruky majú rovnaké

Zhodu dvojice (šofér a záchranár) považujú obaja členovia tímov za nesmierne dôležitú. Záchranár je často očami vodiča a šofér zase rukami zdravotníka. Potvrdzuje to aj záchranár Rado. "Súhra musí byť. Mali by sa poznať, aby zosúladili svoju činnosť nielen pri záchrane, ošetrení pacienta, ale tiež pri jazde. To znamená, že záchranár kontroluje vodičovi pravú stranu, kde je semafor, obrubníky, terénne nerovnosti, prednosť či obiehanie."

Ak si to vyžaduje stav pacienta, je s ním zdravotník v ambulancii. Niekedy pri ňom sedí, ale stáva sa tiež, že ho musí počas jazdy ošetrovať. Pritom je dôležité, aby sa sám pri 80-kilometrovej rýchlosti nezranil pri páde. Ako sme si vyskúšali s fotografom, vzadu to poriadne hádže. "Väčšinou sa pridržiavam, aby som si udržal stabilitu. Upozorňujem na to šoféra. Cez hluk húkačky to niekedy nepočuť. Vtedy je to naozaj o poriadnom reve," približuje spoluprácu záchrannej dvojice R. Kišeľa.

Z uvoľneného správania zúčastnených by sme mohli tvrdiť, že svoju prácu majú v malíčku. Ani oni však nikdy nevedia, čo nečakané ich môže stretnúť. Práve preto sa testovania museli zúčastniť, aby pochopili, že niekedy dobrý šofér a záchranár pri ratovaní života človeka nestačia. Dôležité sú tiež faktory, ktoré oni výkonom svojej práce nemôžu ovplyvniť.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  3. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 645
  2. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 323
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 445
  4. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 6 847
  5. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 5 526
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 788
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 648
  8. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 3 180

Blogy SME

  1. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek
  2. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (1. - 7.7.1922)
  4. Miroslav Lukáč: Tajné služby zistili, že Putin mal iné vzory ako Petra Veľkého.
  5. Dávid Kyzek: Aké sú šance Dávida Hrenáka na NHL???
  6. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac
  7. Jano Richter: o dojení televízie: 'Zmysluplná cena' a 'Cena za zmysluplné'
  8. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného.
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 9 997
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 028
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 5 155
  4. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 4 321
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 151
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 782
  7. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného. 3 689
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 315
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek
  2. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (1. - 7.7.1922)
  4. Miroslav Lukáč: Tajné služby zistili, že Putin mal iné vzory ako Petra Veľkého.
  5. Dávid Kyzek: Aké sú šance Dávida Hrenáka na NHL???
  6. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac
  7. Jano Richter: o dojení televízie: 'Zmysluplná cena' a 'Cena za zmysluplné'
  8. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného.
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 9 997
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 028
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 5 155
  4. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 4 321
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 151
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 782
  7. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného. 3 689
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 315
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu