Korzár logo Korzár

Podolínec

Niekdajšie významne mesto je dnes už len piatym najmenším mestom na Slovensku, no pamiatok má viac než ktorékoľvek okresné sídlo.

Podolínec - 1. hradby s hradným palácom od západu. 2. strážne veže hornej brány. 3. bašta pri kláštore piaristov.Podolínec - 1. hradby s hradným palácom od západu. 2. strážne veže hornej brány. 3. bašta pri kláštore piaristov. (Zdroj: Dominik Sabol)

Okrem veľkého gotického kostola s hodnotnými freskami, blízkej renesančnej zvonice, románskeho kostolíka na cintoríne, či kláštora piaristov a množstva renesančných meštianskych domov, sa zachovali taktiež fortifikačné stavby. Ide o mestské hradby, na ktoré bol napojený hrad.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Umiestnenie

Obranné zariadenia mesta sa rozprestierali okolo jeho starého centra, na ľavobrežnej terase stredného toku rieky Poprad (558 - 567 m n. m.), kde pri starej obchodnej ceste do Poľska Podolínec vznikol. Mestský hrad ležal na jeho západnom okraji. Umiestnenie opevnenia na ochranu prosperujúceho mesta bolo vhodné, pričom mesto bolo ešte chránené korytom Popradu z juhu a východu.

SkryťVypnúť reklamu

Historicko-stavebný vývoj

V archívnych záznamoch sa hrad prvýkrát spomína až v polovici 15. storočia, keď v okolí operovali bratrícke vojská. Hradby sú písomne doložené z roku 1408. Obidve opevnenia však fungovali už skôr. Prvé fortifikačné objekty v meste sa uvádzajú už r. 1292, keď Podolínec získal povolenie opätovnej výstavby opevnenia. Predošlé obranné zariadenia s priekopami zrejme poškodili Tatári ďalšími nájazdmi r. 1287. Kamenné hradby stáli určite už r. 1408, keď Podolínec dostal právo výstavby hradu v "múrmi opevnenom meste". Pevnosť vybudovali potom v priebehu polovice 15. stor. V 16. a 17. stor. objekt prestavali a značne rozšírili. Neskôr slúžil ako sídlo hospodárskej správy dedín patriacich do podolínskeho hradného panstva. Podľa dobového opisu z 18. stor. pozostával hrad až zo štyroch podlaží. V 20. stor. boli jeho priestory ešte viac prebudované a rysy fortifikácie úplne vymizli. Hradby začali chátrať od 18. stor. po strate významu.

Stredoveká mestská pevnosť mala rozmery 70x40 m. Predstavoval ju palác a blízke hospodárske budovy, ktoré boli obohnané kamenným obranným múrom s bránou a vežou. Tento komplex bol tak opevnený aj proti vnútrajšku mesta samostatným opevnením nadväzujúcim na mestské hradby.

Hradby ohraničovali stredoveké mesto lichobežníkovým tvarom. Do 10 metrov vysokých múrov s nižším parkanovým múrom boli zakomponované podkovovité a hranolové do vnútra otvorené alebo zatvorené bašty a dve hlavné brány (Dolná a Horná). Opevnenie posilňovala vodná priekopa, napájaná z ramena rieky Poprad. Cez priekopu viedli padacie mosty.

SkryťVypnúť reklamu

Dnešný stav lokality

Podolínsky hrad stál na mieste dnešného mestského úradu a na parcele východne od neho. Budova úradu je o jedno poschodie nižšia ako pôvodný hrad, no sú v nej obsiahnuté múry hradného paláca. Základy veže boli odkryté a zachovali sa taktiež hradbové múry, na ktoré bol palác napojený.

Z mestských hradieb zostal súvislý pás na juhu mesta. Na západnom a východnom okraji sa zachovali parciálne, no v pôvodnej výške. Sú v nich však pozorovateľné detaily (strieľne a ochodze). Brány boli zbúrané, ale ostalo až osem bášt. Najlepšie sa dochovali tri podkovovité bašty južne a jedna severne od bývalej dolnej brány a ďalšie štyri v blízkosti piaristického kláštora. Dve strážne veže hornej brány a bašta pri vstupe do kláštora boli zrekonštruované.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  5. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  6. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 663
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 215
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 519
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 493
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 986
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 4 719
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 501
  8. Maratónska kampaň, ktorú nebudeme vidieť, ale budeme o nej počuť 2 305
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu