Korzár logo Korzár

Štyridsaťročný Turbolet

Na košickom letisku občas pristane malé dopravné lietadlo L-410 Turbolet československej konštrukcie. Vývoj tohto lietadla sa začal v podniku Let Kunovice v polovici 60. rokov minulého storočia.

Lietadlo Let L-410UVP-E14Lietadlo Let L-410UVP-E14 (Zdroj: Archív)

Na košickom letisku občas pristane malé dopravné lietadlo L-410 Turbolet československej konštrukcie. Vývoj tohto lietadla sa začal (ešte pod označením L-400) v podniku Let Kunovice v polovici 60. rokov minulého storočia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prepracovaním štúdie L-400 vznikla verzia L-410, o ktorú už prejavil záujem hlavný potenciálny odberateľ – vtedajší Sovietsky zväz. Ten hľadal pre svoju leteckú spoločnosť Aeroflot náhradu za zastaraný typ An-2. Pretože vývoj československých turbovrtuľových motorov Walter M601 sa oneskoril, boli prototypy i prvé sériové lietadlá L-410 poháòané kanadskými motormi Pratt&Whitney PT6A-27. Prvý vzlet prvého prototypu lietadla sa uskutočnil 16. apríla 1969, teda pred 40 rokmi. Po dokončení vývoja motora M601 sa začali do lietadla, ktoré dostalo sympatický názov Turbolet, montovať tieto motory. Prototyp tejto novej verzie, označenej L-410M, uskutočnil prvý vzlet v roku 1974, dodávky do Sovietskeho zväzu začali v roku 1975. Na základe požiadaviek sovietskeho odberateľa vznikla verzia L-410UVP (skratka UVP znamená v ruštine krátky vzlet a pristátie), vyznačujúca sa zväčšenou plochou krídiel a chvostových plôch. Najbežnejšou verziou Turboleta je verzia L-410UVP-E, ktorá sa vyznačuje zvýšenou vzletovou hmotnosťou a výkonnejšími motormi M601E. Na koncoch krídiel tejto verzie môžu byť namontované prídavné palivové nádrže. Prvý let tejto verzie sa uskutočnil v roku 1984, jej sériová výroba sa začala v roku 1986. V súčasnosti sa vyrába verzia L-410UVP-E20, vystrojená digitálnou avionikou s dvomi displejmi. Táto verzia má rozpätie krídiel 19,48 m (19,98 m s prídavnými nádržami), dĺžku 14,42 m a výšku 5,83 m. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 6 600 kg. Na pohon lietadla slúžia dva turbovrtuľové motory M601-E s maximálnym štartovacím výkonom 560 kW. Lietadlo má dvojčlennú posádku, v kabíne pre cestujúcich môže byť až 19 sedadiel. Nákladná verzia odvezie náklad hmotnosti až 1 800 kg. Maximálna cestovná rýchlosť je 386 km/h, bežná cestovná rýchlosť je 335 km/h. Dolet je 1 400 kilometrov, cestovná výška je 4 200 metrov, dostup je 6 100 metrov. Turbolet môže pristávať aj na trávnatých pristávacích dráhach a môže operovať v širokom rozsahu klimatických podmienok. Dĺžka vzletu je 565 metrov, dĺžka pristátia je len 503 m. O tom, že Turbolet je mimoriadne úspešné dopravné a transportné lietadlo, svedčí najlepšie to, že doteraz bolo vyrobených vyše 1 100 týchto lietadiel, pričom väčšina z nich bola dodaná do bývalého Sovietskeho zväzu.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 460
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 239
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 093
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 845
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 467
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 164
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 931
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 140
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  2. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  3. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  4. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  5. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  6. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  7. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  8. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 075
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 043
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 104
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 059
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 619
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 874
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 414
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  2. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  3. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  4. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  5. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  6. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  7. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  8. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 075
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 043
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 104
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 059
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 619
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 874
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 414
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu