Korzár logo Korzár

Štyridsaťročný Turbolet

Na košickom letisku občas pristane malé dopravné lietadlo L-410 Turbolet československej konštrukcie. Vývoj tohto lietadla sa začal v podniku Let Kunovice v polovici 60. rokov minulého storočia.

Lietadlo Let L-410UVP-E14Lietadlo Let L-410UVP-E14 (Zdroj: Archív)

Na košickom letisku občas pristane malé dopravné lietadlo L-410 Turbolet československej konštrukcie. Vývoj tohto lietadla sa začal (ešte pod označením L-400) v podniku Let Kunovice v polovici 60. rokov minulého storočia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prepracovaním štúdie L-400 vznikla verzia L-410, o ktorú už prejavil záujem hlavný potenciálny odberateľ – vtedajší Sovietsky zväz. Ten hľadal pre svoju leteckú spoločnosť Aeroflot náhradu za zastaraný typ An-2. Pretože vývoj československých turbovrtuľových motorov Walter M601 sa oneskoril, boli prototypy i prvé sériové lietadlá L-410 poháòané kanadskými motormi Pratt&Whitney PT6A-27. Prvý vzlet prvého prototypu lietadla sa uskutočnil 16. apríla 1969, teda pred 40 rokmi. Po dokončení vývoja motora M601 sa začali do lietadla, ktoré dostalo sympatický názov Turbolet, montovať tieto motory. Prototyp tejto novej verzie, označenej L-410M, uskutočnil prvý vzlet v roku 1974, dodávky do Sovietskeho zväzu začali v roku 1975. Na základe požiadaviek sovietskeho odberateľa vznikla verzia L-410UVP (skratka UVP znamená v ruštine krátky vzlet a pristátie), vyznačujúca sa zväčšenou plochou krídiel a chvostových plôch. Najbežnejšou verziou Turboleta je verzia L-410UVP-E, ktorá sa vyznačuje zvýšenou vzletovou hmotnosťou a výkonnejšími motormi M601E. Na koncoch krídiel tejto verzie môžu byť namontované prídavné palivové nádrže. Prvý let tejto verzie sa uskutočnil v roku 1984, jej sériová výroba sa začala v roku 1986. V súčasnosti sa vyrába verzia L-410UVP-E20, vystrojená digitálnou avionikou s dvomi displejmi. Táto verzia má rozpätie krídiel 19,48 m (19,98 m s prídavnými nádržami), dĺžku 14,42 m a výšku 5,83 m. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 6 600 kg. Na pohon lietadla slúžia dva turbovrtuľové motory M601-E s maximálnym štartovacím výkonom 560 kW. Lietadlo má dvojčlennú posádku, v kabíne pre cestujúcich môže byť až 19 sedadiel. Nákladná verzia odvezie náklad hmotnosti až 1 800 kg. Maximálna cestovná rýchlosť je 386 km/h, bežná cestovná rýchlosť je 335 km/h. Dolet je 1 400 kilometrov, cestovná výška je 4 200 metrov, dostup je 6 100 metrov. Turbolet môže pristávať aj na trávnatých pristávacích dráhach a môže operovať v širokom rozsahu klimatických podmienok. Dĺžka vzletu je 565 metrov, dĺžka pristátia je len 503 m. O tom, že Turbolet je mimoriadne úspešné dopravné a transportné lietadlo, svedčí najlepšie to, že doteraz bolo vyrobených vyše 1 100 týchto lietadiel, pričom väčšina z nich bola dodaná do bývalého Sovietskeho zväzu.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  4. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  7. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  8. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  4. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  5. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  6. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  7. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 12 192
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 7 957
  3. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 4 556
  4. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 4 418
  5. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 4 023
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 3 226
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 2 781
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 649
  1. Monika Albertiová: Kto za koho kope? Briti, influenceri a tichý vplyv na slovenské voľby
  2. Ján Valchár: Pray for Bielorusko and Kamčatka!
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami: Zbrojníky - Pežerňa
  4. INESS: Koľko ušetrí telemedicína?
  5. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta?
  6. Jaroslav Liptak: Ďalšia kauza, o dôvod menej riešiť skutočné problémy
  7. Matúš Radusovsky: Úvod do sveta medu: prečo mu veríme a čomu neveriť
  8. Dušan Király: Epická cesta naprieč Japonskom, 2000 km za 16 dní
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 41 056
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 33 322
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 15 912
  4. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 6 781
  5. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 688
  6. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 6 457
  7. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 6 393
  8. Ján Šeďo: Myslel som si, že v Tatrách konečne parkujeme za rozumné ceny... 6 234
  1. INESS: Koľko ušetrí telemedicína?
  2. Marcel Rebro: Pellegriniho sestra: Colombova žena slovenskej politiky
  3. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  4. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  5. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  6. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  7. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  8. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu