tradíciu. V poslednej dobe, hlavne po otvorení hraníc, ktoré v omnoho väčšej miere sprístupnili moria a oceány aj Slovákom, sa teší čoraz väčšej popularite. Jej najlepším barometrom je súťaž Master Race, ktorej jubilejný 5. ročník sa uskutoční v dňoch 10.-14. októbra v okolí chorvátskej Rogoznice na Murterskom mori na Jadrane. Na pretekoch, ktoré budú zároveň 2. oficiálnymi majstrovstvami Slovenska, sa iba oproti vlaňajšku zúčastní skoro dvojnásobný počet jachtárov: 'Zatiaľ sa nám prihlásilo asi 25 lodí, čo znamená približne 220 pretekárov. Od zohratých posádok až po jednotlivcov, ktorým pridelíme skúseného kapitána a budú mať možnosť tiež súťažiť o titul majstra Slovenska. Súťaž bude prebiehať medzi prístavmi Šibenik a Split na lodiach s rozmermi 33 až 45 stôp. Zvolili sme Zadarský hendikepový systém, aby sa veľkosť lodí a všetky ich technické parametre premietli do korektných výsledkov,' vyjadril sa riaditeľ pretekov Miloš Kotlárik. Ako ďalej dodal, väčšina súťažiacich bude štartovať na požičaných lodiach, pretože kúpa jedného takéhoto 'klenotu' vychádza na 4,5 až 8 miliónov korún. Obhajcom prvého titulu majstra SR je kapitán Miroslav Kollár, ktorý už figuruje v štartových listinách.
Master Race '99 sú vypísané na 4 rozjazdy, pričom dĺžka tratí je od 8 do 55 námorných míľ a ich charakter zahŕňa všetko od okruhového typu až po dlhú navigačnú etapu. Zápolenia na Murterskom mori budú druhými pretekmi Slovenského pohára námorných plachetníc."
Najlepšiu východiskovú pozíciu pre zisk Slovenského pohára má Michal Šiňanský
Keďže prvým oficiálnym majstrom Slovenska sa pred rokom takisto na Jadrane stal Miroslav Kollár so svojou posádkou z Cassovie Yacht Clubu Košice, má slovo aj on:
"Súperi, najmä tí bratislavskí, sa na nás tento rok chystajú a budeme mať veru čo robiť, aby sme obhájili titul. Majstrovstiev Slovenska sa z východu zúčastní šesť posádok, po dve z Cassovie Yacht Clubu Košice a TJ Metropol Košice a po jednej z jachtárskych klubov v Michalovciach a Sobranciach. Na Jadrane sa budeme plaviť po štvrtýkrát v tejto sezóne, naposledy sme sa z Chorvátska vrátili minulú nedeľu. V príprave na blížiace sa vyvrcholenie sezóny sme sa plavili za najrozličnejších poveternostných podmienok - za krásneho slnečného počasia, ale taktiež za veterného a v hmle, takže možnosť trénovať na slovenský šampionát počas jedného týždňa bola. V Chorvátsku sme stretli aj našich súperov z Bratislavy. Tým, že sa preteky Master Race stali oficiálnymi majstrovstvami Slovenska, povýšilo ich to na najdôležitejšie podujatie sezóny. Bude to moja tretia účasť na týchto pretekoch, ktoré sa započítavajú aj do Slovenského pohára. Najväčšiu šancu získať ho má zatiaľ kapitán Michal Šiňanský so svojou posádkou z košického Metropolu, ktorý vyhral jarnú regatu. Slovenský pohár sa skladá z troch pretekov, tie posledné sa na Jadrane uskutočnia o týždeň po skončení majstrovstiev Slovenska. Pred dvoma rokmi sme na regate Master Race obsadili piate miesto, ale premiérový oficiálny šampionát sa nám už podarilo na lodi Bavaria 35 Excel vyhrať. Tejto jachte, ktorej týždenný prenájom nás bude stáť okolo 45 tisíc slovenských korún, zostávame verní aj tento rok. Náročnosť podujatia sa stupňuje, zaradenie nočnej etapy zvýši nároky na navigáciu a preverí nielen skúsených jachtárov, ale aj takých, ktorí sa ešte len chystajú získať jachtárske licencie počas zimných kurzov."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.