stranu pripravil: Rado MLÝNEK
Za jedno z najkurióznejších vozidiel, predstavených na nedávnom frankfurtskom autosalóne, možno považovať trojkolesové vozidlo Carver, vyvinuté holandskou firmou Brink Dynamics.
Trojkolka Carver sa vynačuje originálnou technickou koncepciou, ktorá ju zaraďuje medzi automobil a motocykel. Dvojmiestna karoséria Carvera (cestujúci sedí za vodičom) tvorí spolu s predným kolesom jeden celok, ktorý je kĺbom spojený so zadnou časťou, v ktorej je umiestnený hnací agregát. Pomocou mechanicko-hydraulického systému, ovládaného riadiacim počítačom, sa karoséria v zatáčkach nakláňa tak jako klasický motocykel, takže na cestujúcich prakticky nepôsobia rušivé bočné sily. Pomer medzi natočením bočného kolesa a jeho naklonením (spolu s karosériou) sa pritom mení v závislosti na rýchlosti jazdy při jade pomalou rýchlosťou sa Carver správa jako klasický automobil, bez nakláňania karosérie. So zväčšujúcou rýchlosťou sa uhol nakláňania zväčšuje, a to až do maximálnej hodnoty 45o.
Na pohon Carvera slúži štvorvalcový prepĺňaný motor zdvihového objemu 600 cm3, ktorého maximálny výkon je 47 kW. Motor poháňa zadné kolesá prostredníctvom päťstupňovej prevodovky. Carver má dĺžku 340 cm, ale je široký len 120 cm a vysoký 140 cm. Vďaka malému čelnému prierezu a nízkej hmotnosti (len 580 kg) má Carver vynikajúce dynamické vlastnosti na rýchlosť 100 km/h zrýchli za 8,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 190 km/h. Vozidlo je vystrojené odnímateľnou tuhou strieškou a možno ho preto jednoducho premeniť na kabriolet.
Vozidlá, ktoré akoby odbočovali z hlavného vývojového prúdu, to mali v histórii automobilizmu vždy ťažké. Uvidíme, či sa Carver presadí jeho výrobca dúfa, že už v lete budúceho roka dodá zákazníkom prvé sériové verzie tohoto unikátneho trojkolesového vozidla.
Autor: K/jv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.