od jej podania uplynulo už viac ako 30 dní. Chcela by som preto vedieť, v akých lehotách a akým spôsobom má vlastne orgán štátnej správy sťažnosť občana prešetriť a vybaviť?
Zn. Sťažnosť a lehota na jej vybavenie
ODPOVEĎ: Podávanie sťažností na orgány verejnej správy, ktorými sú štátne orgány a nimi zriadené organizácie, obce, právnické a fyzické osoby, ktorým zákon zveril rozhodovanie o právach a povinnostiach fyzických alebo právnických osôb, patrí k základným ústavným právam občanov. Príslušný orgán verejnej správy je povinný prešetriť a vybaviť sťažnosť do 30 dní odo dňa jej doručenia. Táto lehota sa predlžuje na 60 dní, ak si vybavenie sťažnosti vyžaduje súčinnosť iného štátneho orgánu verejnej správy, fyzickej osoby alebo právnickej osoby. V prípadoch náročných na prešetrenie sťažnosti môže vedúci orgánu verejnej správy predĺžiť lehotu na jej vybavenie o ďalších 30 dní. Z uvedeného teda vyplýva, že lehota na vybavenie sťažnosti môže byť až 90 dní. Sťažovateľ však musí byť o každom predĺžení lehoty a o dôvodoch jej predĺženia upovedomený bez zbytočného odkladu.
Sťažnosť vybavuje príslušný vedúci orgánu verejnej správy. Ak sťažnosť smeruje proti vedúcemu tohoto orgánu, vybavuje ju najbližší nadriadený orgán. V obciach je na prešetrenie sťažnosti hlavného kontrolóra príslušná komisia zriadená na tento účel obecným zastupiteľstvom. Sťažnosť na činnosť prednostu obecného úradu, riaditeľa obecnej polície, veliteľa požiarneho zboru obce alebo iného zamestnanca obce prešetruje starosta obce alebo hlavný kontrolór, ak mu jej prešetrenie zverilo obecné zastupiteľstvo.
Výsledok prešetrenia sťažnosti sa oznamuje v lehotách na vybavenie sťažnosti sťažovateľovi písomne s odôvodnením, či je sťažnosť opodstatnená alebo neopodstatnená. Týmto oznámením sa sťažnosť považuje za vybavenú. Sťažovateľ, ktorý nie je spokojný so spôsobom vybavenia jeho sťažnosti sa môže obrátiť so žiadosťou o prešetrenie postupu príslušného orgánu na jeho najbližší nadriadený orgán. Trovy, ktoré vznikli sťažovateľovi v súvislosti s podaním, prešetrením a vybavením sťažnosti, znáša sťažovateľ.
Autor: Pavol KISS
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.