Korzár logo Korzár

Ja sa pri filmovaní bavím

Patrí medzi najvýraznejších českých režisérov. Upozornil na seba už za štúdií scenáristiky a dramaturgie na pražskej FAMU, kedy vo vlastnej produkcii

režíroval podľa scenára spolužiaka Petra Zelenku filmy "Co všechno chcete vědět o sexu a bojíte se prožít" (1988) a "L. P. 1948" (1989). V televíznej produkcii nakrútil svoj krátkometrážny hraný debut "Nedělejte nic, pokud k tomu nedáte vážný důvod" (1991). Spolu s Petrom Jarchovským napísal scenár ku generačnej komédii Ondřeja Trojana z prostredia letného pionierskeho tábora "Pějme píseň dohola" (1990). V roku 1992 vytvoril pre televíziu podľa vlastnej diplomovej adaptácie románu Egona Hostovského "Dobročinný večírek" s Jiřím Kodetom, Ivanou Chýlkovou a Bohumilom Klempom. Debutoval kritikou oceňovaným a divácky mimoriadne úspešným celovečerným muzikálom, retrokomédiou z konca päťdesiatych rokov o nástupe rock-and-rollovej vlny u nás, podnietenou poviedkami Petra Šabacha "Šakalí léta" (1993) s hudbou a textami Ivana Hlasa. Snímka získala Českého leva za najlepšiu réžiu, za najlepšiu pôvodnú hudbu, najlepší mužský herecký výkon pre Josefa Abrháma a najlepší film roka. V roku 1996 vytvoril teleseriál pre deti "Kde padají hvězdy" a trojicu autorských poviedok pre cyklus Bakaláři. Pripravil tiež množstvo drobnejších prác z oblasti hudobných klipov, napríklad pre Žlutého psa, Ivana Hlasa či Hudbu Praha a reklám či dokumentárnych filmov akými boli portréty hoci Dominika Haška a Vladimíra Mišíka pre spoločnosť Febio.

V roku 1997 si vyskúšal sily aj divadelnej réžii inscenáciou "Nebezpečných vzťahov" Christophera Hamptona v divadle Pod Palmovkou. Rekordy návštevnosti v Čechách a jednu z cien Karlovarského festivalu získal film "Pelíšky", ktorý sa nedávno dostal aj na plátna slovenských kín.

o O čom snímka podľa vás je?

- Mala by byť retrokomédiou z konca 60. rokov, kde sa za pomoci mozaikovitých príbehov skladá obraz jedného historického pokolenia - starnúcich rodičov, ľudí v takzvane produktívnom veku, dospievajúcej mládeže a malých detí. Rovnako ako v prípade "Šakalích let" ide v príbehu rodín Šebkovcov a Krausovcov nás podnietila tvorba Petra Šabacha - tentoraz kniha "Hovno hoří".

o Prečo?

- So scenáristom Petrom Jarchovským nás vždy zaujímali rozličné rodinné historky, histórie a rituály. Neustále nás očarúva rozprávanie skutočných, pre väčší účinok aj potešenie diváka príslušne nadsadených, tráum a trapasov z čias detstva a dospievania, lebo v ňom cítime spriaznenosť s inými, podobne 'postihnutými' ľuďmi. Čo sa voľakedy zdalo tragické a boľavé, je po rokoch už iba trocha nostalgicky žartovné. Veselú historku o tom, ako sme kedysi pod stromčekom našli nejaký parádne hlúpy darček od otca, ktorému sme sa zaň museli ešte poďakovať, máme zrejme všetci.

o Čím je vám dielo blízke?

- Práve v spôsobe, akým sa díva na svet a na život. V príbehu v podstate smutnom a zároveň útočiacom na bránicu, si skrátka bahním.

o Ako vás ovplyvnila tradícia českej komédie?

- Kde sú dobré vzory, je aj najviac žiakov. Mne osobne sa najviac páči asi Forman. Prišiel s čímsi úplne novým. Ba dokonca v európskom kontexte. Menzel zase vniesol do komédií poetičnosť. A pred nimi tu boli veľkí veseloherní rozprávači Martin Frič, Bořivoj Zeman alebo Oldřich Lipský.

o Nezdá sa vám, že je dnes kino v porovnaní so 60. rokmi menej myšlienkovo zásadné?

- Isteže, neriešime politické alebo existenciálne otázky zo 60. rokov, ktoré boli vtedy dennou témou. Bolo to vo vzduchu, dnes už nie. Je to však problém nielen filmu, ale aj literatúry, divadla, populárnej muziky. My sme skôr baviči. Nemám pocit, že by sa naša generácia považovala za nejakých mesiášov. Pokúšame sa robiť filmy, ktoré by o čomsi vypovedúvali, ale usilujeme sa takisto zaujať obecenstvo. Dnešný trh je neskutočne preplnený a každý musí čertovsky bojovať o svoje auditórium. nejde iba o filmovú oblasť, o média, ale o obecnú dostupnosť vecí a vnemov.

Hľadím s veľkým obdivom na diela 60. rokov, zas až taký nostalgický však tiež nie som. Filmári sa právom mohli cítiť ako bojovníci za čosi, čo sa už medzitým vybojovalo: je tu politická sloboda, voľný trh, možnosť cestovať. Zostáva len večná ľudská hlúposť. A s tou bojujeme tak, že sa jej vysmievame.

o Preto vaši vrstovníci nakrúcajú takmer výhradne veselohry?

- Zrejme každý nakrúca také filmy, aký je sám. Petr Zelenka má obrovský zmysel pre humor, ako aj vzory, povedzme, Kurta Vonneguta alebo Woodyho Allena. Humor Sašu Gedeona je jemný, aj on je taký. U Honzu Svěráka pôsobí spolupráca s otcom. Asi nikto si nepovie: urobím komédiu preto, aby na ňu ľudia chodili. Pokiaľ mám hovoriť za seba, ja sa pri filmovaní bavím. Film robíš hrozne dlho, a preto sa pri práci nechcem nudiť. Druhá vec je, že konfrontácia s divákom je v prípade veselohry úprimnejšia. Keď sa ľudia nesmejú, tak si ju nakrútil zle, keď áno, je to dobré.

o Aký humor vyznávate?

- Taký, čo vyplýva z pravdivosti. Pozor však: pravdivosť sa nerovná realizmu. Mám rád čierny humor, tragikomický, ľudský, lež aj trocha krutý - hoci niektoré vtipy Jiránka. Pozdáva sa mi, keď sa človek smeje, ale štipku ho mrazí, poznáva sa v situácii. Neveľmi znášam takzvaný láskavý humor, ktorý je príliš hladivý.

o "Šakalí léta" boli vaším debutom. Nazdávate sa, že ste odvtedy remeselne dozreli?

- Trocha lepšie sa mi komunikuje s hercami, čo je dané asi určitou osobnou skúsenosťou. Tá prichádza s vekom. Pri nakrúcaní "Pelíškov" som mal väčší pocit zodpovednosti aj nadržanosti na prácu. K "Šakalím" som prišiel ako slepý k husliam. Riziká vtedy niesol producent Ježek a Space films. "Pelíšky" som už bral ako väčšiu vzácnosť. Veď sme ho aj pripravovali takmer štyri roky. Myslel som na ne už v čase nakrúcania debutantského muzikálu. Ide tiež o osobnejší film. Na rozdiel od predchádzajúcej snímky, kedy mi záležalo skôr na vonkajších efektoch, ktoré k žánru muzikálu zákonite patria, tu som sa usiloval ísť priamo k podstate rozprávania. K obsahu. V "Šakaloch" sme sa hrali s postavičkami, tuná sme oživovali postavy, ktoré sú súčasťou rodín autorov, herci hrali predobrazy našich príbuzných. A to bol istý záväzok.

o V "Pelíškoch" sa objavuje rad výrazných hereckých osobností.

- Potrebovali sme ľudí, ktorí nám postavy nielen odohrajú, ale predovšetkým vnesú do príbehu aj svoje osobné čaro a skúsenosť. Mali sme šťastie, lebo nám prikývli naše najväčšie súčasné hviezdy: Donutil, Kodet, Polívka, Zázvorková, Stašová, Holubová, Vášáryová...

o Ako sa vám to podarilo?

- Vravievam, že hercov balím na dobré roly a prvotriedny štáb. Nebojím sa ich - pokúšam sa s nimi vytvoriť partnerský vzťah. A naopak: cítim pokoru aj pred talentom trinásťročného dievčaťa.

o Myslíte tým predstaviteľku sladkého dievčatka s kušou Sylviu Koblížkovú?

- Veru. Pokiaľ ide o Evu Holubovú, na tú som myslel už pri vzniku scenára. S Donutilom som nakrúcal jednu z bakalárskych poviedok.

o Polívka s Donutilom sa v príbehu ako dvaja bratia neustále hecujú a tromfujú. Vychádzali ste zo skutočnosti?

- Dobrý základ tvorí už scenár Petra Jarchovského, prípadne predloha Petra Šabacha, kde sa dvojica pivárov

stavia v krčme. Tvoriví komici typu Donutila a Polívku vedia stavať na podobnej situácii, majú príležitosť ju rozohrať. Ich výstupy sme skúšali, prišli sme na nové veci. Vymysleli sme dialógy do scény, kde Donutil stojí Polívkovi na pleciach, alebo vystupňovanie stávky, kto dlhšie vydrží pod vodou.

o Dá sa vôbec režírovať také dva živly?

- Obecne sa usilujem nájsť vždy to, čo postava a herec majú spoločné. Vyslovene sa pýtam, kde hercova životná skúsenosť súvisí so skúsenosťou postavy. Keď som sa s Donutilom bavil o postave otca-majora Šebka, priznal sa, že jeho otec bol tiež vojakom z povolania. Preto ho hrá s jeho slovníkom, posunkami, myslením, zase však viacej zvýrazní polohu otcovskú než vojenskú. Aj s Polívkom sme sa podobne rozprávali. Je veľmi dobrý pozorovateľ, pozná dobre tie krčmové typy, ktoré sa chcú večne stavovať, čiže do roly tiež vniesol vlastnú životnú skúsenosť.

o A čo Jiří Kodet ako otec Kraus?

- Rovnaký prístup prostredníctvom jeho života. V scenári sa vyskytla situácia, kedy otec beží ku dverám a chce ich rozbiť. Pýtam sa, či by nemal tie dvere naozaj roztrieskať a on sa priznal, že pri jednej z hádok s dospievajúcou dcérou skutočne rozflákal dvere do kúpeľne. Alebo keď Kraus ovdovie, navrhol som, aby vo chvíli, kedy sa prvý raz objaví ako vdovec, nemal zuby. Ide o citlivú situáciu, ale on na ňu pristúpil, lebo pochopil, že na Krausovi musí byť vidieť, ako veľmi schátral a zostarel. Podobne Simona Stašová, ktorá hrá Donutilovu manželku, mala v scenári len pár viet, lež pri rozhovoroch vznikli prirodzenou cestou ďalšie scény, dialógy. Tento spôsob práce s hercami mám rád, pokúšam sa s nimi vytvoriť vnútorný svet postáv, aby sa mali o čo oprieť.

o Mali ste vo filme aj majstra improvizácií Jaroslava Dušeka čoby učiteľa Sašu Mašlaňa.

- Pravidelne nimi odrovnával svoju filmovú partnerku Evu Holubovú. Zneistil ju aj vo chvíli, keď vo zvodcovskej scéne sa odrazu obnažil až donaha. Problém bol, že pri takýchto prídavkoch sa vždy začala rehotať a nešlo ju zastaviť. Aj on však doplatil na realistické dôsledky nakrúcania niektorých obrazov. Scénu, keď mu v kúpeľni od plynového ohrievača chytia vlasy, musel opakovať šesťkrát, takže mu napokon "došiel materiál" a končil s malým príčeskom. Jiří Kodet zase v epizóde, kedy Mašlaňa ako rozhorčení otec Kraus udrie palicou, sa zahral natoľko, že z toho mal predstaviteľ nesympatického učiteľa riadne klobásy.

o Vás asi baví pracovať s hercami.

- Mňa vôbec baví nakrúcať. A celkom dobre sa mi pracuje v strese. Neznášam však laxnosť. Aj herci často hrajú hlúpo preto, že ich režisér nezlákal pre vec. Fellini tvrdí, že režírovať film je ako veliť posádke Krištofa Kolumba, ktorá sa chce vrátiť. Stále ich musíš znova získavať a presviedčať, že kdesi tam za obzorom je vysnená zem, kam stojí za to doplávať.

o No dobre, ale keď obsadíte hercov, ktorí sú veľkými autoritami?

- Oni prinášajú svoju autoritu a charizmu, zato ja prichádzam s tým, že tomu budem veliť. tak sú rozdané karty, taká je režisérova úloha. Skutočné partnerstvo však vznikne na základe jedinej veci: keď herci vycítia, že vieš, čo robíš. Podľa toho s k tebe správajú. Sú ľudia, ktorí majú obrovskú autoritu. Pritom navonok sa len tak kdesi vzadu krčia, zakrádajú, zatiaľ čo kvázigeneráli môžu byť smiešni.

o Čím to, že mnohí známi herci hrajú odrazu v poslednom čase podpriemerne až zle?

- Nechcem, aby to vyzeralo, že leziem hercom do zadku, ale keď vo filme hrá herec zle, je to vždy vina režiséra. Hoci aj v tom, že si toho konkrétneho herca vybral. Máloktorý herec nehrá nikdy zle, len minimum je vždy dobrých - napríklad Anthony Hopkins, u nás Rudolf Hrušínský, Brodský, Kroner. Tí dokázali všetko prevalcovať.

o Spomínali ste stres pri nakrúcaní.

- Podľa mňa je síce nevyhnutné, aby nakrúcanie sprevádzal chaos, ale nie je nevyhnutne nutné, aby režisér na všetkých neprestajne pokrikoval. Mierny zmätok na pľaci ma navyše stimuluje. Preto ma nerozhádzalo ani zmiznutie scenára s režijnými poznámkami hneď v druhý deň nakrúcania, mimochodom našli ho napokon medzi rekvizitami, ani prítomnosť režisérskej legendy Jiřího Krejčíka v neobvyklej roli herca.

o Čo on na to?

- Hádať sa s niekým ako on, môže byť chvíľami nepríjemné, ale mne to skôr pomohlo. Keď prekuknete tú jeho podmračenosť a image rozčúleného režiséra, zistíte, že ide o veľmi pozorného, analytického pozorovateľa. Veľmi si ho vážim a všetky poznámky týkajúce sa jeho roly, som prijal.

o Mnohí tvorcovia 90. rokov sa vracia do minulosti. Nebolo by lepšie hovoriť o súčasnosti, mať ruku na pulze dňa?

- Tak sa to nedá povedať. Teraz, napríklad, chystáme s Petrom Jarchovským film "Musíme si pomáhat", ktorý sa odohráva za okupácie. Ide o tragikomický príbeh manželov, hrdinov proti svojej vôli, schovávajúcich Žida a tak sa rozhodnú naoko kolaborovať. Téma zaoberajúci sa mierou kolaborácie nie je minulá, stará. Človek si stále kladie otázky, ako veľmi sa spreneveruje sám sebe, aká je miera jeho zbabelosti a odvahy. Navyše film potrebuje krajné, vyhrotené situácie. A tie sa dajú dobre vystopovať v minulosti, vo vyhrotených a mimoriadnych časoch.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 702
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 768
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 724
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 997
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 761
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 8 887
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 482
  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  2. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  3. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  4. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  5. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  6. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  7. Martin Pánik: Sú premnožené
  8. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 464
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 475
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 355
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 913
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 348
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 340
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 905
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 417
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sklamaní voliči Matovičovej vlády sa nevzdali a vybrali si (najmä) Ivana Korčoka.

Fico je silný len vtedy, keď ostatní mlčia.


Premiéra Roberta Fica (Smer) vítajú v Galante na výjazdovom rokovaní vlády v čase volebnej kampane k voľbe prezidenta

Pellegrini cez šéfa Aliancie láka Maďarov. Ten podrazil vlastnú stranu.


a 1 ďalší
Reálna tvar muža a jeho deformovaná tvár, tak ako ju videl pacient so vzácnou poruchou zrakového systému.

Viktor Sharrah si myslel, že sa zbláznil.


Štefan Harabin.

Za vyjadrením je Jureňa, Harabin ho okamžite zbavil funkcie.


  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  2. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  3. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  4. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  5. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  6. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  7. Martin Pánik: Sú premnožené
  8. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 464
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 475
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 355
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 913
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 348
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 340
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 905
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 417
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu