Korzár logo Korzár
Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Chystaná reforma verejnej správy bude lacná

Košice - Reforma verejnej správy je v poslednom čase téma veľmi obľúbená. O jej potrebe, dokonca navyhnutnosti hovoria predstavitelia štátnej správy

i samosprávy, ministri i poslanci. O tom, čo je cieľom tejto reformy a prečo je taká dôležitá, sme sa zhovárali s poslancom Národnej rady Slovenskej republiky, bývalým primátorom i viceprimátorom Košíc Rudolfom Bauerom.

- Cieľom reformy verejnej správy je decentralizácia a posilnenie právomocí miestnej samosprávy, posilnenie finančnej nezávislosti a vytvorenie stredného-regionálneho stupňa samosprávy, teda samosprávy vyšších územných celkov. Toto sú dve hlavné línie pripravovanej koncepcie.

V akom štádiu je príprava reformy?

- V auguste bola vládou schválená stratégia, do konca roka má byť hotová koncepcia, na ktorej pracuje predovšetkým splnomocnenec vlády Viktor Nižňanský. V januári by sa táto koncepcia mala dostať do vlády a ak to všetko dobre pôjde, v marci by ju mohol schváliť parlament. Ak by to tak bolo, koncom roka 2000 by mohli byť regionálne voľby a od 1. januára 2001 môže byť reforma uvedená do života. Je to aj posledný reálny termín, nakoľko rok 2002 je už rokom volebným a nebude na to politická vôľa.

Čo je predmetom reformy?

- Existuje viacero alternatív. Jednou je vytvorenie modifikovaného župného variantu. Vychádza z pôvodného župného modelu, modifikovaný je v počte žúp. Stále nie je uzavreté, koľko ich bude, ale pravdepodobne od 11 do 16. V každom regióne sa priamymi voľbami vykreujú regionálne zastupiteľstvá. Zvoliť by sa mal aj župan, hoci nie je uzavreté, či priamymi, alebo nepriamymi voľbami. Uzavretá rovnako nie je ani terminológia, teda nie je definitívne, že pôjde o župu a župana. Druhou otvorenou, zrejme nie veľmi reálnou alternatívou, je dvojkomorový systém v pôvodnom župnom variante. Existuje tu politická zhoda, no rozličné názory môžu byť v tom, koľko má byť regiónov. SDĽ presadzuje model podľa dnešných ôsmich krajov, reálne je aj vytvorenie veľkých krajov - západ, stred, východ plus Bratislava, resp. rozdelenie západu ešte na dva celky. Dôležité je, aby rozčlenenie regiónov bolo prirodzené, nakoľko v histórii sa ukázalo, že umelé členenie, akým je aj dnešných osem krajov, neprežije.

Proces decentralizácie nie je možné vykonať pri súčasnom stave, keď je vyše 2800 obcí, nakoľko prenesenie právomocí by bolo ekonomicky neúnosné. Preto musí nastať municipalizácia, integrácia. Pracovný variant hovorí o vytvorení 135 miest a 34 väčších obcí ako miestnych správnych jednotiek, ktoré by vykonávali servis aj pre okolité obce. Ich zvýhodňovaniu by malo zabrániť vytvorenie rady starostov, ktorá by mala zastúpenie pri rozhodovaní. Je to spravodlivý mechanizmus hlavne pri rozhodovaní o financiách.

Nakoľko reforma zasiane štátnu správu?

- Počíta sa, že reforma by mala ušetriť 10 až 15 percent aj finančných prostriedkov a aj pracovníkov vo verejnej správe. Na okresných a krajských úradoch je dnes 20 tisíc zamestnancov, v orgánoch samosprávy okolo 16 tisíc. Pri decentralizácii by sa však mali znížiť počty zamestnancov aj na centrálnych orgánoch, teda ministerstvách. To je dôvod, prečo sa tomu centrálne orgány bránia, ale skutočne máme prebujnelú administratívu. Je nemysliteľné, aby napríklad ministerstvo hospodárstva malo toľko zamestnancov ako za bývalého režimu, keď bol každý podnik štátny. Nie je dôvod, aby tam bolo 600 ľudí.

Zahŕňa reforma aj racionalizáciu na ministerstvách?

- Zatiaľ neviem o tom, že by pripravovaný materiál zahŕňal konkrétne kroky, ako má vyzerať organizačná štruktúra, ale malo by to byť logickým pokračovaním reformy.

Ktoré kompetencie sa presunú zo štátnej správy na samosprávu?

- Jednak sú to hospodárske funkcie v rámci celého regiónu, v oblasti dopravy, životného prostredia (napr.stavebné konanie), zdravotníctva, stredného a základného školstva. Diskutovaná je stále sociálna oblasť, nakoľko je výhodnejšie, ak vyplácanie sociálnych dávok zabezpečuje štátny úradník. Spolu s prechodom komeptencií možno predpokladať aj presun pracovníkov z okresných a krajských úradov. Potrebné je však zamyslieť sa aj nad organizačnou štruktúrou, nakoľko sa niektoré činnosti miestnej štátnej správy a samosprávy dupľujú. Vidno to predovšetkým v mestách. Napríklad v Košiciach je bytový odbor na krajskom úrade i na magistráte.

Aký vplyv by mala reforma na platy pracovníkov, ktorí by prešli zo štátnych služieb do samosprávy? Dnes je známe, že v samospráve sú platy ďaleko vyššie ako v miestnej štátnej správe.

- Princíp, že zastupiteľstvo určuje platy pracovníkov úradu, je správny. Zatiaľ to v praxi funguje tak, že poslanci si nedostatočne uvedomujú vážnosť situácie. Pokiaľ budú platy vysoké, zostane menej finančných prostriedkov na výkon funkcií a na investície. Dávať nejaké platové obmedzenia by bolo takým zásahom, ktorý by určite vyvolal veľké protesty. Verím, že časom tento princíp začne prirodzene fungovať.

Ako sa dá posilniť odbornosť na úrovni miestnej samosprávy?

- Mal by to vyriešiť zákon o verejnej službe, pod ktorý budú spadať aj zamestnanci obecných úradov s tým, že odborný aparát by mal status definitívy. Bude môcť nezávislejšie presadzovať odborné názory. Dnes odborné útvary úradov nie sú dostatočne nezávislé. Nie je cieľom, aby primátor, starosta, poslanci boli najlepší odborníci na danú problematiku, ich úlohou je politicky rozhodnúť a niesť zodpovednosť za tieto rozhodnutia. Druhá vec je, že sa postupne rozšíri okruh kandidátov so skúsenosťami a odbornými znalosťami. Na druhej strane štvorročný cyklus funkčného obdobia má svoje výhody.

Aké bude mať reforma konkrétny význam pre občana?

- Väčšiu zainteresovanosť. Oveľa viac vecí si občania vybavia na obecných úradoch, budú môcť vstupovať do práce primátora, starostu, poslancov. Tak je to správne, lebo ich si volia a štátnych úradníkov nie.

Aké budú príjmy miestnej a regionálnej samosprávy?

- V súčasnosti samospráva obhospodaruje zhruba 28 až 29 miliárd korún, podľa mňa by sa mohli po prijatí reformy zdvojnásobiť, aj keď ministerka financií hovorí o 45 miliardách. Samospráva bude mať oveľa väčší podiel na výkone verejných funkcií v štáte, dnes je to asi 5 percent, v miestnej samospráve by to malo byť v rozpätí 20 až 30 percent a 10 až 15 v regionálnej samospráve.

Ako komentujete snahy odvolať splnomocnenca vlády pre reformu verejnej správy Viktora Nižňanského?

- Do funkcie ho menovala vláda, ktorá ho teoreticky môže odvolať aj pred ukončením jeho činnosti, teda vypracovaním koncepcie reformy verejnej správy, kedy sa končí jeho poverenie. Strana demokratickej ľavice vysiela také signály, že nemá veľký záujem reformovať verejnú správu a myslím, že to vychádza z toho, že skutočne má najviac ľudí v aparáte miestnej štátnej správy - či na okresných, daňových úradoch, na úradoch práce, poľnohospodárskych úradoch, pretože to sú rezorty, ktoré obhospodaruje SDĽ. Mechanizmus obsadzovania tu nebol na základe politických dohôd, ale zostal v kompetencii ministrov.

Ako komentujete názory, že bez peňazí nemôže byť reforma?

- Nie je to pravda. S peniazmi je to síce jednoduchšie, ale u nás nepriaznivá ekonomická situácia práve naopak vytvára tlak na reformu, pretože práve ona pomôže riešiť ekonomickú situáciu. Táto reforma nebude stáť toľko ako v roku 1996, kedy sa vynaložilo okolo 30 miliárd korún. V súčasnosti treba počítať len náklady na regionálne voľby, to je asi 100-150 miliónov korún, netreba stavať nové budovy, netreba nový majetok, ľudí. Táto reforma je veľmi lacná.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 411
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 235
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 949
  4. Po Slovensku na motorke 6 606
  5. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 6 446
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 5 544
  7. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 5 350
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 323
  9. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 441
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 590
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Slovenskí futbalisti po prehre v zápase Slovensko - Švédsko na ME vo futbale (EURO 2020 / 2021).

Záverečné zápasy v E-skupine sa hrajú v stredu.


Sportnet 6 h
Jaroslav Slašťan je šéf Zásahového tímu pre medveďa hnedého, odborník na správanie a etológiu tohto druhu.

Problémy s medveďmi si vyrábame sami.


18. jún
Ilustračné foto.

Ventilátor treba správne nastaviť.


31. júl
Zdravotníctva.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 391-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 492 obetí.


a 3 ďalší 12 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop