mlynmi.
Time management sa rozvinul v tých krajinách, ktorých obyvatelia sú povestní pracovnou výkonnosťou, t. j. v Japonsku a USA. I napriek tomu, že my ako krajina sa takejto povesti netešíme, ale máme ľudí pracovitých, lenže akosi im to časovo nevychádza. Trpia stresom, sú nervózni, nesústredení, lebo chcú stihnúť všetko, pričom si zbytočne komplikujú život. Time manageri ponúkajú dve základné pravidlá, ktorých dodržiavaním budeme držať pevne v rukách opraty svojho pracovného aj súkromného života.
Prvé pravidlo: NIKDY NEMÔŽETE STIHNÚŤ VŠETKO. Uznáte, že je to tak. Odborníci radia usporiadať problémy, úlohy podľa ich dôležitosti, čo znamená vylúčiť zvládnutie povinností podľa hesla "piate cez deviate", "hlava-nehlava", čiže v poradí, ako prichádzajú. Tento systém dôležitostí či priorít vychádza z každodennej praxe, kedy na konci pracovného dňa zostanú nedotknuté úlohy, na ktoré nezostal čas. Takže vytriedením by sa mali zvýšiť tie najmenej dôležité.
Druhé pravidlo: PRI PLÁNOVANÍ POSTUPUJEME OD VEĽKÉHO CIEĽA K MENŠÍM ÚLOHÁM, KTORÉ ICH SKUTOČNE NAPLNIA. Ani táto zásada nie je zložitá. Podľa nej môžeme vyriešiť svoje dlhodobé plány aj v rodine. Napr. v záujme rodiny tráviť podľa možnosti čo najviac času spoločne venovať sa partnerovi spoločnou návštevou kultúrneho alebo spoločenského podujatia, učiť sa cudzí jazyk, čo sa vám už roky nedarí a z čo máme výčitky svedomia. Treba sa pevne rozhodnúť a poznačiť si do kalendára, že napr. sobotu nebudeme raz mesačne tráviť pri vysávači a televízore, ale trebárs v kine a že na angličtinu pôjdeme v utorok alebo v piatok. Reč písma je dôležitá a človeka zaväzuje.
Time manageri radia, ako sa čo najracionálnejšie dá využiť čas:
- S časom treba hospodáriť, ako s vodou na púšti. Sledujte súvislosti. Ak máte dve rokovania alebo stretnutia v jednom meste alebo mestskej časti v dvoch rôznych dňoch, zmeňte termín a vybavte obidve stretnutia naraz.
- K práci je potrebný kľud. Preto sa treba vyhýbať neplánovaným stretnutiam, telefonátom, ale aj kolegyniam, ktoré si prídu počas pracovnej doby len tak poklebetiť.
- Neistota, neinformovanosť a neznalosť problému nás strápňuje, ale aj okráda o čas nielen partnerov, s ktorými spolupracujeme, ale aj nás samotných. Preto na každé rokovanie, stretnutie, poradu sa treba dôkladne pripraviť.
- Starostlivému plánovaniu nielen pracovného, ale aj voľného času treba venovať veľkú pozornosť. Preto, aby sme nemali výčitky svedomia, že máme málo času na súkromie, čoho dôsledkom býva mrazivé mlčanie partnera a výčitky ďalších členov rodiny.
- To sú iba dve rady časových managerov, možno si z nich niektoré body vyberiete. Aspoň poznatok, že s časom treba narábať ako s vodou na púšti.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.