Korzár logo Korzár

Úryvok z nepísaného poriadku školy: žiak si je vedomý, že nemá žiadne práva

Býva takým (dobrým?) zvykom, že mladí ľudia sú plní elánu na uskutočňovanie zmien. Lenže mnohí si ešte živo pamätajú režim, za ktorého sa zmeny veľmi

robiť nedali. A tak príliš veľa vecí prežilo, hoci prežiť nemalo, len preto, že starší ľudia na ne boli zvyknutí. A teraz, keď je najvyšší čas na reformy, vracajú sa totalitné prežitky.

Dokonalým príkladom je slovenské školstvo. Neveríte? Skúste si prečítať posledné tri čísla týždenníka Dominofórum. Začala sa v ňom debata, ktorá možno potrvá ešte dlho a možno aj niečo vyrieši. A možno bude potrestaná, lebo tak to bolo vždy a žiadne zmeny netreba. A ak ste pred dvoma týždňami počúvali v rádiu reláciu Záložňa, mohli ste sa dopočuť konečne nahlas vyslovené to, pred čím si vláda zatvára oči - naše školstvo je v troskách. A nehovoril o tom žiaden zakomplexovaný študent. Bol to doktor Viliam Kratochvíl, ktorý sa ako učiteľ dejepisu venoval pravdepodobne najkrikľavejšiemu problému, keďže na slovenských stredných školách učebnice dejepisu prakticky neexistujú. V rozhovore so Stanom Radičom a Jarom Filipom došli k zaujímavej téme - prečo učebnice nie sú. No jednoducho preto, že najprv sa vypíše konkurz, ktorý vyhrá kolektív obvykle blízky politickej strane, ktorá dosadila do funkcie ministra školstva. A či existujú záruky, že niektorá strana to nevyužije na propagáciu vlastných názorov prostredníctvom učebnice?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Tie záruky nie sú. Znie to dosť hrozivo a vyplýva to z toho, ako sa k učebnici pristupuje ešte z čias socializmu. Je chápaná ako nástroj propagandy a politickej ideológie. (Neveríte? Pozrite si Dejepis pre 1. ročník gymnázií - pozn. autora). Je pravda, že učebnice sú rovnako kontrolované aj v USA, tam to však slúži na kontrolu dodržiavania napr. práv menšín. U nás sa ministerstvo zaujíma, či je niečo príliš čechoslovakistické, ako sa píše o slovenskom štáte, nie však, či sú zastúpené aj dejiny iných národov a mnohé iné."

Nuž, niet sa čo čudovať, ak má učebnicu schvaľovať napríklad Milan Ftáčnik. Žiadne osobné výhrady voči nemu, ale koľko toho môže vedieť z každého predmetu, z ktorého má schvaľovať učebnicu? Ako odpudzujúci prípad uviedol Viliam Kratochvíl tvrdenie z učebnice pre základné školy, podľa ktorého prezident Tiso nevedel o deportácii Židov. Je to len autorské tvrdenie, ktoré je naservírované 14-ročným žiakom ako fakt, pritom by nikdy neobstálo pred odborníkmi. Hosť relácie dostal aj možnosť odpovedať na poslucháčsku otázku, či má zmysel memorovanie encyklopedických vedomostí. No čo myslíte? Podľa neho nemá.

SkryťVypnúť reklamu

"Je potrebné nanovo urobiť nové kvalitatívne osnovy. Oveľa dôležitejší je však problém, o ktorom sa vôbec nehovorí - rozdelenie základnej školy na dva stupne - 1. až 4. ročník a 5. - 9. Tento systém je založený na totalitnej teórii o akcelerácii dieťaťa zo 75. roku. Podľa nej môžu deti rýchlejšie dospievať a byť múdrejšie za krátky čas pri istej efektivite vyučovania. To sa však nikdy nepotvrdilo. Takto sa deti, ktoré ešte nevedia uvedomelo čítať, učia vedecké predmety. Tak sa môže stať, že sa nenaučia čítať s uvedomením ani napriek predĺženiu druhého stupňa." Keď sa táto myšlienka doviedla do krajnosti, vyplynulo z toho ohrozenie demokracie pre ľahkú manipulovateľnosť ľuďmi. Je tu aj iný problém, ktorý doktor Kratochvíl označil ako "vec komunikácie" učiteľa a žiakov. Na školách nie je žiadnou zvláštnosťou, že učiteľ si môže dovoliť všetko. Čo si kde, a za akých okolností môže dovoliť žiak, to je už iná vec. Sú však aj prípady, v ktorých si nemôže dovoliť vôbec nič. Napríklad sa učiteľ rozhodne, že vám neuzná správnu odpoveď v písomke, lebo je v nej aj niečo škrtané, a tým pádom ste ho nepresvedčili o dokonalosti svojich vedomostí. Pri tom si úplne vystačí s argumentom, že v triede sú aj žiaci, ktorí neškrtali. Alebo keď si škola zahrnie do školského poriadku povinnosť žiaka šíriť dobré meno svojej školy. Ako môže niekto šíriť niečo, čo neexistuje? A ktorá škola má dnes dobré meno? Žiaci si už museli zvyknúť aj na urážanie priamo osobné. Raz je to preto, že sú len usoplení prváci, inokedy preto, že aj škôlkári sa správajú lepšie, prípadne je presne táto trieda tá najhoršia pod slnkom. A vôbec učiteľov netrápi, že keď to opakujú v každej triede, žiaci sa o tom dozvedia, a tým strácajú na dôveryhodnosti. Ale ktovie, možno ju stratili už dávno, a tak na takýchto malých detailoch nezáleží. V každom prípade, totalitný režim padol v našej krajine pred desiatimi rokmi. Je hlúpe, že verejnosť mlčí a študenti trpia vrtochy. Nie je to správne a nebude to správne ani keď to tu bude zaužívané hoc aj celých tisíc rokov. Slovenské školstvo potrebuje reformu. A hlavne takú, ktorá by učiteľom vysvetlila, aké je ich miesto v škole. Že ich úlohou je žiaka niečo naučiť, a nie dokazovať mu, čo všetko ešte nevie. Vytešovanie sa z bezmocnosti žiaka, ktorému práve so zadosťučinením dali pätorku, je predsa len do značnej miery úchylné. A keď už bolo toto všetko povedané, netreba zabudnúť, že reforma by mala zahŕňať aj garancie náležitého finančného ohodnotenia učiteľov.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Ľudmila BARGEROVÁ

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na Marka oharka do jarka
  2. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 040
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 11 764
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 251
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 315
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 112
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 894
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 127
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 118
  1. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  2. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  3. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  4. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  5. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  6. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 519
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 179
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 847
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 239
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 575
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 693
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 376
  8. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 7 892
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  2. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  3. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  4. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  5. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  6. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 519
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 179
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 847
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 239
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 575
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 693
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 376
  8. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 7 892
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu