Korzár logo Korzár

Mercedes inovoval roadster SLK

Od jesene 1996 predstavujú písmená SLK aspoň tak to tvrdí firma Mercedes-Benz synonymum pre potešenie z jazdy, výnimočný dizajn a technickú

dokonalosť. Kompaktný roadster SLK s inovatívnou sklápacou strechou sa skutočne stal hneď po uvedení na trh veľmi obľúbeným a v prvom plnom roku predaja sa ho predalo vyše 55000 kusov, čo bolo o polovicu viac, než výrobca pôvodne predpokladal. Na celom svete si už toto fascinujúce dvojsedadlové vozidlo, ktoré získalo 35 medzinárodných ocenení, kúpilo už okolo 160000 majetnejších motoristov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Firma Mercedes-Benz teraz predstavila modernizovanú verziu svojho úspešného roadstera, ktorá sa začne predávať na jar tohto roka. Úpravami vonkajšieho dizajnu získal roadster ešte dynamickejší vzhľad. Nový je predný i zadný nárazník, nový tvar majú bočné prahy a nové sú i zadné svietidlá. Bočné smerové svetlá sa presťahovali z predných blatníkov do puzdier vonkajších zrkadiel. V interiéri sú novotvarované športové sedadlá a ozdobné prvky z hliníka.

SkryťVypnúť reklamu

Novým špičkovým modelom je model SLK 320, poháňaný moderným vidlicovým šesťvalcom, ktorý sa používa i v iných Mercedesoch. Tento 3,2-litrový motor s tromi ventilmi a dvomi sviečkami na valec vyvíja maximálny výkon 160 kW pri 5700 ot/min. Maximálny krútiaci moment 310 Nm dosahuje motor už pri 3000 ot/min. S týmto výkonným motorom zrýchli roadster z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 245 km/h. Celková priemerná spotreba tohto motora je 11,1 l/100 km. Z hľadiska obsahu škodlivín vo výfukových plynoch spĺňa tento motor už dnes normu EU-4, ktorá začne záväzne platiť až od januára 2005. Ďalším novým motorom roadstera je dvojlitrový štvorvalec, prepĺňaný mechanickým kompresorom. Mechanické, motorom poháňané kompresory používala firma Mercedes v svojich pretekárskych vozidlách už od konca 20. rokov. Spomenutý dvojlitrový motor vyvíja maximálny výkon 120 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 230 Nm. S týmto motorom, ktorého priemerná spotreba je 9,6 l/100 km, dosiahne roadster maximálnu rýchlosť 223 km/h. Tretím motorom je osvedčený 2,3-litrový štvorvalec, tiež prepĺňaný mechanickým kompresorom. Maximálny výkon tohto motora vzrástol zo 142 kW na 145 kW. Aj štvorvalcové motory splňujú normu EU-4.

SkryťVypnúť reklamu

Všetky verzie roadstera SLK sú vystrojené novou šesťstupňovou prevodovkou, na želanie sa montuje päťstupňová automatická prevodovka. Novinkmai sériového výstroja sú v dverách umiestnené bočné airbagy a elektronický stabilizačný program (ESP). Zaujímavosťou je aktívny servisný systém ASSYST, ktorý na základe údajov z rôznych snímačov priebežne vyhodnocuje kvalitu oleja v motore a na základe zisteného stavu informuje vodiča, kedy treba olej v motore vymeniť.

3x dig.obr. Mercedes-Benz SLK

Je dopravným i komunikačným prostriedkom

Koncern Ford nedávno prezentoval svoje nové koncepčné vozidlo, ktoré by malo byť nielen dopravným prostriedkom, ale aj pojazdným informačným a komunikačným centrom. Vozidlo má označenie 24-7, čo po dešifrovaní znamená 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Štúdia Ford 24-7 je totiž svojmu užívateľovi schopná poskytovať nepretržité informačné služby, a to napríklad prostredníctvom elektronickej pošty a internetu. Firma Ford tvrdí, že toto vozidlo transportuje nielen ľudí, ale aj informácie či dokonca emócie. Najmodernejšími komunikačnými technológiami vystrojila toto vozidlo firma Visteon, patriaca do koncernu Ford. Okrem už spomenutého pripojenia na e-mail a internet je štúdia Ford 24-7 vystrojená aj mobilným telefónom a družicovým navigačným systémom GPS. Cestujúci v tomto vozidle majú priebežný prístup k informáciam o počasí i správam o cenách akcií na burzách. Základné funkcie všetkých uvedených zariadení môže vodič ovládať hlasom. Hlasovým ovládaním možno aj meniť druh informácií, zobrazovaných na displeji na prístrojovej doske.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi ďalšie technické zaujímavosti vozidla patria dve miniatúrne kamery, ktoré nahrádzajú vonkajšie zrkadlá. Vozidlo je vystrojené aj videotelefónom, ktorého kamera je umiestnená pod vnútorným spätným zrkadlom a sníma vodiča a ostatných cestujúcich.

Ford predstavil tri verzie svojej štúdie 24-7, vyznačujúcej sa relatívne jednoduchým vonkajším dizajnom. Štvordverové kombi má vpredu i vzadu priebežné sedadlá (lavice), takže v ňom môže cestovať až šesť cestujúcich. Do vozidla je pohodlný prístup, pretože zadné dvere sa otvárajú proti smeru jazdy. Z bezpečnostných dôvodov však možno tieto dvere otvoriť až po otvorení predných dverí. Sklopením zadnej lavice sa vo vozidle vytvorí mimoriadne veľký batožinový priestor s rovnou podlahou. Druhou verziou je klasický a v USA veľmi obľúbený pikap. Pikap má kratšie zadné dvere ako kombi, ale tiež otvárané proti smeru jazdy. Treťou verziou je kupé so sťahovacou plátenou strechou zrolovaním strechy vznikne z tejto verzie "nepravý" kabriolet. Zadnú lavicu možno z tohto vozidla vymontovať a posedieť si na nej vonku, v prírode. Štúdia 24-7 je poháňaná dvojlitrovým motorom Zetec a firma Ford zatiaľ neposkytla žiadne informácie o tom, či z nej odvodí sériovú verziu.

3x dig.obr. Ford 24-7

Vystrojili ho systémom Touchtronic

Britská firma Aston Martin vystrojila svoj športový model DB7 Vantage systémom Touchtronic, ktorý umožňuje radenie prevodových stupňov aj tlačidlami na volante. Systém Touchtronic bol vyvinutý v spolupráci s firmou ZF, ktorá je výrobcom automatickej prevodovky pre DB7. Tlačidlom so znakom "plus" sa radí o jeden stupeň nahor, tlačidlom "mínus" sa zaradí najbližší nižší prevodový stupeň. Pri takomto ručnom radení pracuje prevodovka v športovom móde, aby vodič mohol plne využiť športové jazdné vlastnosti vozidla. Prevodovka môže samozrejme pracovať aj v plne automatickom režime, pričom na sekvenčné radenie prevodových stupňov možno použiť aj radiacu páku na podlahe. Ďalšou zmenou na modeloch DB7 Vantage je nový prístrojový panel firmy Visteon, stereorádio Alpine a prehrávač CD platní.

Typový rad DB7 je najúspešnejším radom v celej doterajšej histórii firmy Aston Martin, ktorá v súčasnosti patrí do koncernu Ford. Celkove sa už vyrobilo vyše 3000 týchto športových vozidiel, ktoré môžu byť poháňané aj šesťlitrovým vidlicovým dvanásťvalcom výkonu 309 kW.

1x dig.obr. Aston Martin DB7

Jednou vetou z motorizmu

Nemecká spoločnosť MAN kúpila najväčšieho poľského výrobcu nákladných automobilov, firmu Star, a to vraj za 21 miliónov dolárov.

Automobilka Škoda Auto dodala ústredným organizáciam štátnej správy Českej republiky už deväť vozidiel Octavia so špeciálnou predĺženou karosériou.

Trojkový rad BMW sa predáva tak dobre, že na zvýšenie jeho výroby musel výrobca zaviesť mimoriadne pracovné smeny.

Koncern General Motors odkúpil už všetky akcie švédskej firmy Saab a stal sa tak jej jediným vlastníkom.

Prezidentom koncernu General Motors sa 1.júna stane 47-ročný Richard Wagoner, ktorý nahradí 61-ročného Johna Smitha.

Súčasťou európskeho združenia Irisbus, do ktorého doteraz patrili značky Iveco, Renault, Karosa, Heuliez, Pegaso a Orlandi, sa koncom minulého roka stal aj maďarský výrobca autobusov Ikarus.

Škodovky sú v Nemecku obľúbené

Českej firme Škoda Auto sa na jednom z jej najvýznamnejších trhov teda na nemeckom trhu darí veľmi dobre. Vlani sa v Nemecku predalo 56553 nových škodoviek, čo je v porovnaní s rokom 1998 nárast o vyše 30%. Škoda tak vlani dosiahla 1,5-percentný podiel na nemeckom trhu, čím zanechala za sebou také známe firmy, akými sú Citroen, Honda, Rover či Volvo. Na náraste predaja sa podstatnou mierou podieľal typ Octavia vlani si nemeckí motoristi kúpili 36735 Octavií, čo je približne o polovicu viac ako predvlani. V poradí najpredávanejších modelov sa tak Octavia prepracovala z 36. na 28. miesto, pričom predbehla napríklad modely Mazda 323 i 626, Renault Laguna i Opel Omega. Naproti tomu Felicia si trochu "pohoršila", keď zo 47. miesta klesla na 54. miesto.

Autor: Stranu pripravil Rado Mlýnek

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 74 764
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 320
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 004
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 256
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 186
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 154
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 219
  1. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  2. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  3. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  4. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  5. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  6. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXII
  8. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 503
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 541
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 60 197
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 749
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 310
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 930
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 532
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 760
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  2. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  3. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  4. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  5. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  6. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXII
  8. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 503
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 541
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 60 197
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 749
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 310
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 930
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 532
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 760
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu