oceliarní DAM dala v tejto súvislosti na súd návrh na začatie konkurzného konania. O celej kauze sme detailne informovali. Paradoxom na celej záležitosti je, že kvôli tejto pohľadávke vo výške iba 70 miliónov forintov železiarne ako väčšinový vlastník DAM-u prídu zhruba o miliardu korún, ktoré chceli získať odpredajom maďarského podniku.
Zaujímavé je, že významným akcionárom Kovoúpravy je zamestanecko-odborárska akciovka Hutník vedená Jaroslavom Gruberom, ktorý sa nikdy netajil svojimi dobrými vzťahmi s Rezešovcami. A práve Hutník je desaťpercentým vlastníkom VSŽ. Niet sa preto čo čudovať špekuláciám, ktoré vznikli a síce, že predĺženou Gruberovou rukou situáciu súčasnému vedeniu DAM-u skomplikovali samotní Rezešovci. V snahe predísť vyhláseniu konkurzu vedenie DAM-u chcelo dať firmu do vyrovnania, tento návrh však prišiel na súd už neskoro. Posledné informácie hovorili, že maďarský súd akceptoval návrh na začatie konkurzného konania, zatiaľ však správca konkurzného konania určený nebol.
V súvislosti s týmito informáciami nám poskytol svoje stanovisko riaditeľ Kovoúpravy Ing. Jaroslav Širanec. Okrem iného uvádza, že absolovoval celú sériu pokusov o zmier, ale na strane dlžníka zaznamenali len sústavnú pasivitu a hlavne aroganciu predstavenstva. Mementom bola podľa neho snaha rozdeliť DAM na špinavú, teda zadĺženú a čistú časť, a to aktom samokonkurzu. Ako uviedol J. Širanec, návrhy na konkurz podali aj ďalší veritelia.
"Naša spoločnosť si uplatnila nároky súdnou cestou až za päť sekúnd dvanásť. Vedenie VSŽ sa nás pokúsilo presvedčiť, aby sme ako veriteľ uverili v splatenie pohľadávky z budúcich ziskov DAM-u, pričom ale neposkytli ako hlavný akcionár žiadne záruky, čím prezentovali, že v zázraky neveria. Navrhol som ešte jeden ústretový krok, pri ktorom nevyužijem všetky plné práva, ktoré vyplývajú z výroku súdu. Nutná je však spoluúčasť bankových veriteľov, DAM-u a maďarského štátu," informoval nás J. Širanec.
Čo konkrétne navrhol, to sa nám zistiť nepodarilo, keďže včera bol na služobnej ceste.
J. Širanec zdôraznil aj to, aké škody vznikli Kovoúprave v dôsledku nesplatenia dlhu zo strany DAM-u. Okrem chýbajúcich finančných prostriedkov pre nákup šrotu pre VSŽ je to aj doposiaľ neuplatnené penále za "požičané" peniaze, zaplatená daň z fiktívneho zisku a tiež zaplatené preddavky v bežnom roku z fiktívneho zisku.
Nuž, ťažko povedať, do akej miery je spomínaných 70 miliónov forintov likvidačných pre Kovoúpravu, DAM či skôr VSŽ však táto zdanlivo malá suma pripravila o lukratívny zisk z predaja podniku.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.