nedeľu dopoludnia majú zrejme pohov aj ustavične sa ponáhľajúci a nijakých dopravných predpisov nedbajúci agresívno-bezohľadno-drzí vodiči, ktorých je inak na našich cestách ako maku. Idyla však skončila na hraničnom priechode v Petržalke - pasovák si vypýtal osvedčenie o technickom preukaze a kázal mi odstaviť auto. Chvíľu sa nič nedialo a potom mi príslušník pohraničnej polície oznámil, že evidenčné číslo nášho auta figuruje v počítačovom zozname ukradnutých vozidiel. Po niekoľkých telefonátoch do košickej evidencie motorových vozidiel a po hodinovom čakaní sa to všetko pochopiteľne vysvetlilo - ako ukradnutý bol nahlásený motocykel s rovnakým evidenčným číslom ako má naše auto. Ostražitoť pohraničníkov síce na jednej strane poteší, na druhej strane sa však človek čuduje, že už je nad naše sily doviesť veci do konca a uviesť v zozname ukradnutých vozidiel aspoň informáciu, či ide o osobné auto alebo o motocykel.
Nepríjemný dojem z podozrenia z krádeže auta sa však úplne stratil po príchode do Mníchova, kde som Feliciu "vymenil" za krásne bordové kupé BMW 318Ci, ktoré mi na cestu do Ženevy a späť poskytlo tlačové oddelenie automobilky BMW. Nádherné slnečné počasie počas cesty z Mníchova až temer do Ženevy - podarilo sa nám bez diaľničnej nálepky a našťastie aj bez prichytenia políciou prefrčať aj krátkym rakúskym diaľničným úsekom popri Bodamskom jazere - naznačovalo, že jar je definitívne tu. Niekoľko desiatok kilometrov pred Ženevou však začalo pršať a studený dážď prakticky neustal počas oboch tlačových dní autosalónu. Vo vykúrených halách výstavného areálu Palexpo síce dážď nikomu neprekážal, ale očakávanie príchodu "dvojitej" jari do Ženevy a tentoraz nenaplnilo - v podobe mnohých vystavených noviniek sa konala len tá automobilová, zatiaľ čo na tú skutočnú si zrejme Ženevania budú musieť ešte počkať.
Uplynulých desať rokov sa rozmiestnenie stánkov jednotlivých firiem vo výstavnom areáli Palexpo v podstate nemenilo a mal som ho už takpovediac v oku, tohto roku však došlo k značným zmenám. Veľké koncerny si totiž želali, aby všetky pod ne spadajúce značky boli podľa možnosti vedľa seba. Preto sa napríklad americká firma Chrysler presťahovala z jedného konca haly na druhý, vedľa stánku Mercedes-Benz. Volvo, kedysi sused Mercedesov, sa zase presťahoval k Fordovi, vedľa ktorého boli aj stánky firiem Mazda, Jaguar a Aston Martin. Firma Rover sa presídlila k BMW a SAAB teraz susedí so svojimi sesterskými firmami Cadillac, Chevrolet a Opel.
Poďme však k stručnému predstaveniu niektorých najzaujímavejších noviniek, prezentovaných na tohtoročnom, už 70. ženevskom autosalóne - podrobnejšie sa im budeme venovať na piatkových motostranách. Novinkou na stánku firmy Alfa Romeo bola kombi verzia typu 156, vtipne nazvaná Sportwagon. Toto vozidlo s batožinovým priestorom objemu až 1200 litrov môže byť poháňané aj 2,5-litrovým vidlicovým šesťvalcom výkonu 140 kW. Magnetom expozície Audi bol model Allroad Quattro, postavený na báze typu A6 Avant a vystrojený pneumatickým odpružením, umožňujúcim meniť svetlú výšku vozidla v troch stupňoch. Na pohon tohto vozidla, ktoré sa uplatní v teréne i na diaľnici, slúžia motory výkonu do 184 kW. Vysokým výkonom motora disponujú aj novinky bavorskej firmy BMW. Svetovú premiéru v Ženeve má - autosalón trvá až do nedele - športové kupé M3, vystrojené motorom výkonu 258 kW. Pozornosť pútal aj nádherný roadster Z8, ktorý sme už predstavili minulý piatok.
Poriadny nával bol pri predstavovaní nového otvoreného Ferrari 360 Spider, ktorý na tlačovej konferencii odhalili prezident firmy Luca di Montezemolo a dizajnér tohto vozidla Sergio Pininfarina.
Koncern General Motors predstavil okrem sériových modelov aj štúdiu luxusnej limuzíny Cadillac Imaj s pohonom všetkých kolies a štúdiu Chevrolet SSR, ktorá sa z pikapu môže premeniť na roadster. Do koncernu GM patriaca firma Opel sa tešila z toho, že jej nový Speedster bol odbornou porotou zvolený za kabriolet roka 2000. Mimochodom, toto ocenenie vraj nezískal v Ženeve predstavený trojkový kabriolet BMW len preto, lebo nespĺňal jedno z kritérií súťaže - jeho cena prekročila povolenú hranicu 60 000 švajčiarskych frankov. Ďalšou novinkou na stánku firmy Opel bol minivan Agila, ktorý sa práve začína vyrábať v poľských Gliwiciach.
Stále populárnejšiu kategóriu minivanov či kompaktných vanov reprezentovali v Ženeve aj ďalšie novinky. Patrí medzi ne napríklad prvý minivan juhokórejskej firmy Daewoo, nazvaný Tacuma, i typy Hyundai Trajet, Kia Carens, Mazda Demio a Nissan Tino. Firma Ford predstavila inovovaný model Galaxy, ktorého predná časť je teraz uplatnením dizajnu "new edge" prispôsobená modelom Ka, Focus, Puma i Cougar. Volkswagen síce pred autosalónom dementoval, že predstaví inovovanú verziu svojho Sharana (ktorý je dvojčaťom Galaxy), ale napokon modernizovaný Sharan v Ženeve bol. Nekonvenčne štylizovaný luxusný Avantime, ktorý je akousi kombináciou minivanu a kupé, si na stánku firmy Renault si záujmom prezeral aj Niki Lauda s neodmysliteľnou červenou čiapkou firmy Parmalat na hlave. Lauda sa samozrejme nevyhol stánku Ferrari veď na monoposte tejto značky sa práve pred štvrťstoročím stal po prvý raz majstrom sveta v pretekoch F1.
Jedným z ozajstných prekvapení tohtoročného autosalónu je účasť tureckej firmy Jetpa Holding, založenej len pred jedenástimi rokmi. Táto firma predstavila v Ženeve prototyp vozidla kompaktnej triedy, na ktorého vývoji pracovali sedem a pol mesiaca inžinieri zo šiestich krajín. Prototyp má označenie IMZA 700, pričom číslo 700 nemá žiaden technický význam, ale pripomína rok založenia osmanskej ríše, ktorej štylizované logo sa objavuje aj vo firemnom znaku. Päťdverová IMZA je dlhá len 355 cm a má sa začať vyrábať v roku 2002, pričom ročná produkcia má postupne dosiahnuť až 1,1 milióna kusov.
Talianska firma Lamborghini sa na svojom stánku pýši modelom Diablo GT, ktorý dosahuje maximálnu rýchlosť 338 km/h a je teda najrýchlejším automobilom, homologovaným pre bežnú cestnú premávku.
V záplave navonok krásnych automobilov možno trochu zanikli niektoré technické inovácie. Japonská firma Mazda oživila už temer do zabudnutia upadnutý Wankelov motor s krúživými piestami, ktorý použila na pohon štúdie štvordverovej športovej limuzíny RX Evolv. Za skutočne revolučnú novinku však možno považovať motor s premenlivým stupňom kompresie, ktorý predstavila firma SAAB. Zmena kompresného pomeru umožňuje používať rôzne palivá a meniť výkonové parametre motora. O tomto motore je zatiaľ známe len to, že zmena stupňa kompresie sa dosahuje posúvaním celej hornej časti motora (valcov) voči pevnej spodnej časti (kľukovému hriadeľu) tým sa vlastne mení objem, na ktorý piest stláča zmes. Francúzska firma Peugeot odvodila od svojej novej limuzíny 607 dve štúdie rozdielneho charakteru. Prvou je reprezentačná limuzína 607 Paladine s predĺženým rázvorom a sklopnou zadnou časťou strechy, druhou je dvojsedadlové športové vozidlo 607 Feline s dlhou prednou kapotou a kupolovitou sklenenou strechou.
Ďalšia francúzska firma, Renault, prezentovala na autosalóne štúdiu luxusného vanu s pohonom všetkých štyroch kolies, nazvanú Koléos. Jednou zo športových hviezd autosalónu bol Porsche 911Turbo, ktorého 3,6-litrový šesťvalec vyvíja výkon 309 kW a prostredníctvom šesťstupňovej prevodovky poháňa všetky štyri kolesá. Na stánku Rolls-Royce dominoval nový kabriolet Corniche, ktorý je najdrahším sériovo vyrábaným kabrioletom na svete (vyše 400 tisíc mariek...), a limuzína Park Ward (je to vlastne predĺžený Silver Seraph).
Škoda predstavuje v Ženeve novú Fabiu, ktorá sa vo Švajčiarsku začala predávať práve 1. marca a ktorá má prispieť k ďalšiemu rastu predaja škodoviek v krajine helvétskeho kríža (vlani sa vo Švajčiarsku po prvý raz predalo viac než dvetisíc vozidiel Škoda). Pri predstavovaní koncepčného roadstera Aria na stánku indickej firmy Tata nemierili objektívy fotoreportérov ani tak na toto vozidlo, ako na úradujúcu Miss World, slečnu Yukta Mookhey (ktorá je, samozrejme, z Indie).
Na stánku známej švajčiarskej dizajnérskej firmy Sbarro si sadáme do štúdie superšportového vozidla GT 12 s nahor odklopnými krídlovými dverami. Pristavuje sa pri nás mladý muž a lámanou angličtinou sa pýta, či nám má niečo vysvetliť. Po chvíli sa dozvedáme, že ide o ukrajinského študenta, ktorý u Franca Sbarra študuje automobilový dizajn. Na stánku je aj samotný Franco Sbaro a tak ho žiadam o stručné informácie. "Štúdium u mňa trvá jeden rok, a to vždy od skončenia jedného autosalónu po začiatok druhého", hovorí sympatický Sbarro, na ktorého dvoch dizajnérskych školách študujú teraz nádejní adepti automobilového dizajnu z 11 krajín. No a od Ukrajinca Mykolu Vorobkanyča sa potom dozvedáme, že poplatok za ročné štúdium u Sbarra je 25 000 švajčiarskych frankov.
Počas prvého novinárskeho dňa si nájdem čas zaniesť pár fliaš Prazdroja riaditeľovi autosalónu Ruedimu Huserovi, s ktorým sa poznám už vyše 30 rokov. Ruedi, prezývaný "pán autosalón", je už 32 rokov riaditeľom autosalónu, ale tohto roku odovzdá túto funkciu svojmu nástupcovi. Pýtam sa ho, ako sa za roky jeho pôsobenia na autosalóne zmenili autá.
"Keď porovnám autá, ktoré mali na našom autosalóne svetovú premiéru len pred desiatimi rokmi,", hovorí vždy elegantný pán Huser, "s dnešnými autami, vidím obrovské zmeny. Podstatne sa zvýšila bezpečnosť, znížila sa spotreba a autá sa stali ekologickejšími. Okrem toho sú dnes aj vozidlá nižšej cenovej kategórie vystrojené prvkami, ktoré boli kedysi výsadou len najdrahších áut".
Ruedi Huser bude naďalej pôsobiť ako predseda výstavnej komisie Medzinárodného združenia automobilových výrobcov OICA a preto sa ho pýtam, či sa chystá na autosalón do Nitry.
"Pozvánku od organizátorov tohto autosalónu už mám na stole a ak mi do toho nič nepríde, určite nitriansky autosalón navštívim", sľubuje 67-ročný Ruedi, ktorý bol kedysi aktívnym gymnastom a ktorý sa vo vynikajúcej fyzickej kondícii udržuje hraním tenisu a tréningmi vo fitnes centre počas obedňajšej prestávky.
Aj jubilejný 70. ročník ženevského autosalónu potvrdil, že európska automobilová jar začína v meste, v ktorom sa na Múre reformácie spomínajú aj Košice - v Ženeve.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.