menovaného generálneho riaditeľa Dušana Matonoka sme sa ho opýtali aj na túto tému. Pre objasnenie ešte uvádzame, že predmetom revízie a hĺbkovej kontroly Najvyššieho kontrolného úradu, ktorú vykonávalo sedem kontrolórov, boli správy a údržby ciest Stará Ľubovňa, Rožňava, Žiar nad Hronom a Cestný investorský útvar Banská Bystrica. Kontrola sa skončila 28. januára. Generálny riaditeľ D. Matonok nastúpil do funkcie 1. februára. "Siedmeho februára som už ako nový generálny riaditeľ preberal protokol. Musím otvorene povedať, že závery protokolu Najvyššieho kontrolného úradu poukazujú na porušenia viacerých zákonov. Napríklad porušenia noriem o účtovníctve a rozpočtových pravidlách."
Ako povedal D. Matonok stalo sa tiež, že niečo bolo uhradené aj dva razy. Tieto prostriedky sa však stiahli späť. To, že sa také veci vôbec stali, svedčí podľa jeho slov o istej nekvalite práce v organizácii. "Z toho ale nevznikla nejaká škoda, povedal by som, že to je skôr ujma na profesionalite."
Vážnejší je podľa neho problém, keď došlo k porušeniu pravidiel zákona o verejnom obstarávaní. Neboli presne definované podmienky za akých sa bude obstarávanie vykonávať. "Sú tam nejaké až zázračne znejúce spôsoby. Mali sme dodávateľa, ktorému chýbali rôzne oprávnenia. Výsledok je taký, že skutočne to, čo kontrola objavila a čo bolo medializované, nebudem rozporovať."
Nie všetko však ako povedal "je pravdou, alebo nie pravdou v takom podaní a zdôvodnení, ako sa uvádzalo v médiách". Generálny riaditeľ má do 16. apríla termín, kedy musí NKÚ predložiť návrh opatrení, ktoré mieni vykonať. Do konca roku má potom povinnosť urobiť analýzu toho, ako sa tieto opatrenia plnili, a znovu to predložiť NKÚ. Mrzí ho však únik informácií. "Z našej strany sme urobili opatrenia, aby nedošlo k úniku informácií. Preto sa hneď všetky stránky dokladov, ktoré prichádzali z Najvyššieho kontrolného úradu overovali pečiatkami našej organizácie. Aj náš partner má povinnosť utajovania tejto dokumentácie a kým nie je celé šetrenie ukončené, nezverejňovať ich." Podľa Matonoka by sa tieto informácie nemali zverejňovať ani potom, lebo tieto doklady posiela NKÚ ako podnet príslušným štátnym orgánom, napríklad finančnej polícii, prokuratúre, prípadne súdnictvu, ktoré preukáže mieru zavinenia.
Na našu otázku, či boli porušené pravidlá o verejnom obstarávaní aj v Prešovskom kraji uviedol: "Existuje tam jedna organizácia, ktorá je citovaná v nálezovej správe prakticky vo všetkých štyroch kontrolovaných subjektoch ako dodávateľská organizácia. Začínam mať dojem, že táto organizácia je nebezpečím pre každého, kto s ňou vstúpi do kontaktu."
Konkretizovať o ktorú firmu sa jedná generálny Matonok odmietol. "Ja tú organizáciu nepoznám. Sú tam ale úplne kuriózne veci. o ktorých chcem v dobrej viere veriť, že sa stali nedopatrením. Ale prestávam veriť. Aby sa také veci mohli stať, to už hraničí s neodbornosťou."
Boli tam aj nejaké kontakty Slovenskej správy ciest na Všeobecnú obchodnú spoločnosť?
"Ani jednu z tých organizácií nepoznám, ale existuje v tom zozname. Je tam napríklad jedna košická firma, u ktorej boli uprednostňované platby v pohľadávkach, ktoré ona skúpila od stavebných organizácií. Musím ale na obranu povedať, že v máji 1999 sa stretli generálni riaditelia najväčších stavebných organizácií, ktoré sa zúčastnili ako dodávatelia na výstavbe cestných diaľničných stavieb. Na tejto porade vyzval vtedajší generálny riaditeľ SSC a terajší minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozef Macejko generálnych dodávateľov stavieb, aby neodpredávali pohľadávky SSC. To sa skutočne stalo." Ako ďalej povedal, potvrdili mu to generálni riaditelia Váhostavu Žilina a Doprastavu Bratislava.
"Ja ako generálny riaditeľ som povinný pokúsiť sa rehabilitovať pošramotenú povesť SSC a dúfam, že mne sa podarí pôsobiť v Slovenskej správe ciest tak, aby sme sa vyvarovali podobných omylov, ako sa stali," uviedol ďalej.
Generálny riaditeľ SSC poskytol nášmu denníku i vyjadrenie, ktoré priniesla tlačová agentúra SITA, v ktorom sa k celej kauze vyjadril vedúci kontrolno-právneho odboru SSC Jozef Vaľo. "Nemám vedomosti o tom, že by terajší minister a bývalý riaditeľ Slovenskej správy ciest Jozef Macejko podpísal nejaké uprednostňujúce faktúry za stavebné výkony, alebo podpísal nejaké faktúry, ktoré by boli v rozpore so zákonom." Dodal, že ani protokol o výsledkoch kontroly NKÚ také niečo SSC nevytýkal.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.