dĺžke 4,2 km vedie krásnym Čermeľským údolím, popri potoku lemovanom bujnou vegetáciou a slúži obyvateľom Košíc i návštevníkom mesta už 44 rokov. Do otvorenia sezóny l. mája musia všetci zainteresovaní - magistrát, železnice a Dopravný podnik mesta Košice - stihnúť ešte veľa. Treba obnoviť trať, spracovať cestovný poriadok, pripraviť rušne a vagóny, a vôbec, zabezpečiť tisíc iných "maličkostí".
"Pri obhliadke trate sa zistilo, že podzemné vody
prerazili až na koľajový zvršok. Pracovníci Povodia Bodrogu a Hornádu dostali za úlohu spevniť brehy potoka v dĺžke dvadsať metrov. Mali by to stihnúť do konca marca. Čo nás potešilo, nijaké stopy po vandalizmme sme nenašli," hovorí zástupca dopravného námestníka Dopravného podniku mesta Košice Ing. Antonín Reisinger.
Pod drobnohľadom v týchto dňoch sú aj koľaje a výhybky. Ich oprava, či výmena je v kompetencii Železníc SR, ktoré zabezpečia náhradné diely i ľudí. Od prednostu správy riadenia dopravy železníc v Košiciach Mgr. Stanislava Pecára sme sa dozvedeli, že prednostovia všetkých správ - medzi nimi i elektrotechniky a "rušňovákov" - už majú koordinačnú poradu za sebou. "V rámci svojej pôsobnosti urobíme všetko, aby detská železnica fungovala."
Dva rušne a štyri letné vagóny strávili zimné mesiace vo vozňovom depe ŽSR. Železničiari na nich robia potrebnú rekonštrukciu, veď jazdili celú minulú sezónu, aby sa koncom apríla počas skúšobnej jazdy mohli zaskvieť v plnej paráde. Ing. Reisinger, pre ktorého je železnička srdcovou záležitosťou, vie o dvoch rušňoch všetko. "Tá parná je už teda riadna starenka, veď bola vyrobená ešte v roku 1884 v erfurtskej lokomotívke. Má označenie U 36.003 a hovoríme jej Štiavnická Anča, ale volá sa Katka. Dieselovka Janka, teda 70.1953-2, vyrobená v ČKD Praha a prerobená na úzku koľaj, prišla do Košíc začiatkom šesťdesiatych rokov."
Ing. Reisinger sa zmienil aj o cestovnom poriadku, ktorý by chceli oproti minulému roku upraviť. "Tí, ktorí železničkou chodia častejšie, vedia, že posledný vlak odchádzal zo stanice Pionier o 18.35 hod. Zo strany verejnosti je ale požiadavka, aby sa tento čas posunul o hodinu. Samozrejme, k tomu by sme potom prispôsobli aj prípojovú dopravu MHD z Čermeľa do mesta." Ďalšia otázka, ktorá iste zaujíma užívateľov železničky, sa týka výšky cestovného. "Vlani stál cestovný lístok pre dospelého, za batožinu a živé zviera do stanice Pionier a späť 10 korún, deti zaplatili 6 korún. Ako vyplýva z porady vedenia DPMK, zostáva v platnosti doterajší cenový výmer vydaný Okresným úradom Košice II."
Prevádzka detskej železnice v čase od l. mája do 1. septembra je závislá od financií, ktoré zabezpečuje mesto. Ako nás informoval Marián Krajňák z košického magistrátu, "od roku 1995 je otvorenie sezóny zaradené do Programu osláv Košíc a na prevádzku je vyčlenených niekoľko stotisíc korún".
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.