Korzár logo Korzár

Obchádzanie krížov symbolizuje hľadanie a objavovanie Kristovho hrobu

PhDr. Klaudia Buganová, etnografka Vsl. múzeav KošiciachPôst sa začína v kalendári popolcovou stredou. Celý Veľký pôst tak ako aj Veľká noc

PhDr. Klaudia Buganová, etnografka Vsl. múzea

v Košiciach

Pôst sa začína v kalendári popolcovou stredou. Celý Veľký pôst tak ako aj Veľká noc patria medzi pohyblivé sviatky, preto nie každý rok pripadá na ten istý deň. Každopádne je to obdobie na sklonku zimy, kedy spí celá príroda. A snáď i preto ďalších štyridstať dní sa nesie v znamení odriekania akýchkoľvek zábav, kratochvíle, svadieb a voľnej bezstarostnej veselosti. Cirkev v tento deň povoláva do kostolov svojich veriacich, ktorí dostávajú na čelo popolom krížik, aby pamätali, že ich smrť neobíde. Popolu sa pripisovali viaceré vlastnosti, bielil, povzbudzoval rast a pre svoj vzhľad bol vzorom pokánia. Keď naši predkovia v minulosti pochovávali svojich mŕtvych, sypali si popol na hlavu, lebo symbolizoval ich vzájomnú kontinuitu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodne sa k jarnému obdobiu viazali spomienkové slávnosti na počesť zomrelých. Dlhá, tvrdá a neľútostná zima zobrala životy mnohým starcom, ktorí sa už nedočkali novej jari. Ich duše podľa viery našich predkov nadobudli podobu vtákov a tí prileteli do našich krajov práve na jar. Slováci v minulosti prijímali smrť pokojne. Boli roľníkmi a v prírode sa neustále stretávali s rodením a odumieraním životov. Smrť neobišla žiadneho človeka, žiadnu rodinu, bola nevyhnutnosťou a ako taká bola aj prijímaná.

V pôste sa človek prejavoval v náboženskom živote ako tvor kajúcny, modliaci, meditatívny, odriekal si pokrm, zábavu, smiech. Dnes sa už zmiernili pôstne zákazy, ale predsa sa zachovali mnohé praktiky, ktoré sa v čase očakávania Kristovho zmŕtvychvstania vykonávali.

SkryťVypnúť reklamu

Na mnohých dedinách východného Slovenska sa v minulosti udržoval zvyk hromadného obchádzania krížov v predveľkonočnom období: "ot pol postu chodzili ku križom špivac." Tieto obradné obchôdzky majú svoj pôvod v ľudovom znázornení biblickej udalosti hľadania a objavovania Kristovho hrobu, čo v tomto prípade vyjadruje cesta ku krížu. V dedinách s rímsko-katolíckym vierovyznaním sa uskutočňovali pravidelne počas štyridsaťdňového pôstu. Začínali sa treťou pôstnou nedeľou, opakovane každý utorok, štvrtok a sobotu a mali svoj ustálený priebeh. Skupinky veriacich, mládež, aj tí starší sa vopred dohodli, ku ktorému z krížov pôjdu. Stretávali sa obyčajne pred kostolom a pokračovali so spevom a modlitbami k vybranému objektu. Počas Veľkého týždňa, nazývaného mordarski, chodili ku krížom každý deň a obišli aj tie najvzdialenejšie, ktoré ležali v odľahlých kútoch chotára. Celú akciu ukončili na Zelený štvrtok, kedy sa od posledného kríža vracali domov až v noci. Modlili sa a spievali špeciálne pôstne piesne. Repertoár týchto náboženských piesní bol veľmi obsiahly. Piesne mali množstvo slôh s jednoduchou melódiou a spievali ich v miestnom nárečí. Niektoré pochádzali z oficiálnych katolíckych spevníkov, ale mnohé sa šírili iba ústnym podaním alebo pomocou zápisov zo súkromných zošitkov jednotlivcov. Na záver putovania sa ľudia pri poslednom kríži rozlúčili obľúbenou piesňou, ktorá sa začínala slovami :" dobru noc križu presvaty, Ježiša mojeho", a končila slovami :ňechže budze po vše časy ot nas zveľebeno."

SkryťVypnúť reklamu

V obciach s prevahou grécko-katolíckeho vierovyznania pretrval tento zvyk až do dnešných dní. Uchoval sa najmä v obci Kojšov, kde veriaci odmietli v čase protigrécko-katolíckej kampane prejsť k pravosláviu a svoju vernosť pravej cirkvi prejavovali tým, že sa osemnásť rokov / od roku 1950 do roku 1968/ modlili pri kaplnke na cintoríne a pri krížoch, kvôli čomu ich aj prezývali kapľičkare. Obrady odbavovali v improvizovaných podmienkach bez účasti kňaza, ale s odhodlaním nezradiť svoju vieru. Dodnes sa v tomto priestore zachovávajú aj obchôdzky krížov, ktoré vrcholia na Veľký piatok. Organizujú ich staré ženy, ktoré sa v čiernom smútočnom odeve premiestňujú od kríža ku krížu, modlia sa a spievajú odporúčané pôstne piesne. Pri chôdzi sa modlia ruženec, potom si kľaknú, pobozkajú Umučenie a v hlbokom predklone sa vymodlia ďalší ruženec s myšlienkou na Pannu Máriu. Pred každým krížom zapália sviečku ako symbol svetla predstavujúceho neustálu modlitbu a obeť. V celom úkone sa objavujú prejavy úcty, pokory, prosby, ale aj niektoré prvky starších magických úkonov ochranného významu, trikrát opakovaná modlitba, poklona, dotyk a pod.

Na Veľký piatok sa schádza celá komunita veriacich do chrámu na Veľkú večiereň s uložením pláščenice do hrobu. Po tomto smútočnom obrade večierne, kde je pláščenica plachta s vyobrazením mŕtveho Ježišovho tela položená na vymedzenom mieste pred ikonostasom, sa vytvorí sprievod. Na čele ide kostolník so zapálenou sviecou, dievčatá so svätým obrazom, miništrant s krížikom, potom kňaz, ktorý ma na chrbte pláščenicu a muži so smútočným zástavami. Celý zástup trikrát za zvuku rapkáča obchádza chrám. Nakoniec sa ešte všetci vo vnútri poklonia Kristovmu telu, pobozkajú plátno a položia naň peniaz.

Autor: Čeněk Čermák

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na Marka oharka do jarka
  2. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 040
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 11 764
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 251
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 315
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 112
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 894
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 127
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 118
  1. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  2. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  3. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  4. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  5. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  6. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 519
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 179
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 847
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 239
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 575
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 693
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 376
  8. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 7 892
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  2. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  3. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  4. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  5. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  6. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 519
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 179
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 847
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 239
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 575
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 693
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 376
  8. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 7 892
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu