si odviezť veci na internát, a potom plánoval pokračovať do Bratislavy. Cestovný lístok (so študentskou zľavou) na povinne miestenkový IC rýchlik Kriváň v hodnote 210 korún si kúpil deň pred cestou. Zhodou okolností však na tento vlak zaspal. Keďže mal riadne zakúpený cestovný lístok, na takzvané IC-éčko sa mimochodom pripláca 60 korún, pokojne nastúpil na ďalší rýchlik Dargov. Hneď po príchode sprievodkyne sa jeho pokoj skončil. Sprievodkyňa mu totiž oznámila, že jeho lístok na tento vlak neplatí.
"To ma poriadne vytočilo. Povedala mi, že buď si zaplatím cestovný lístok v plnej výške, alebo musím v najbližšej stanici vystúpiť." Keďže J. Mižačko vôbec nechápal prečo jeho lístok neplatí, keď zaň riadne zaplatil a cestuje v časovom pásme na ňom vyznačenom, zaviedla ho sprievodkyňa za ďalším sprievodcom. "Ukázal mi tam nejakú vyhlášku, podľa ktorej môj lístok neplatil a povedali mi tiež, že som mal miestenku na IC-éčko zrušiť a peniaze za lístok by mi vrátili. Nikto mi však nevysvetlil, prečo ma to neupozornili pri predaji cestovného lístka," rozhorčil sa Jozef Mižačko. Napokon, keďže nemal na výber, rozhodol sa pre kúpu cestovného lístka priamo do Bratislavy, bez medzi- zastávky v Trenčíne. Zaplatil teda ďalších 426 korún.
"Keďže IC vlak je povinne miestenkový, naši zamestnanci jednali presne v rámci pravidiel," skonštatoval prednosta stanice Prešov Železníc SR Ján Nastišin. Ako ďalej povedal, konali v súlade s prepravným poriadkom a tarifou ŽSR, ktorý bol vydaný na základe vyhlášky Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR číslo 249/97 § 1 o vzore na vyhotovenie prepravného poriadku na dráhach. V bode 7.14 tejto vyhlášky sa hovorí: "Pri vrátení miestenky pre povinne miestenkový vlak do času (v našom prípade 10 minút pred odchodom vlaku - pozn. red.) sa zruší záznam na cestovnom lístku o platnosti pre príslušný vlak. Bez ukončenia tohto záznamu cestujúci nemôže cestovný lístok použiť pre iný vlak a stráca nárok na vrátenie zaplateného cestovného. Poplatok za miestenku výdajňa cestovných lístkov nevráti.
Pri vrátení nevyužitého cestovného lístka označeného záznamom o platnosti pre príslušný vlak po lehote stanovenej (10 minút pred odchodom vlaku), avšak najneskôr do dvoch hodín po pravidelnom odchode vlaku z nástupnej stanice, sa cestujúcemu vráti zaplatené cestovné na osobný vlak znížené o zrážku. V takomto prípade sa cena miestenky a príplatku na IC vlak cestujúcemu nevracia."
Toľko znenie vyhlášky. Jednoducho povedané, lístok vydaný na povinne miestenkový, alebo povinne ležadlový vlak, platí len pre daný vlak. Napokon na cestovnom lístku je aj vyznačené, že platí pre IC vlak. Ak naň cestujúci z rôznych dôvodov nemôže nastúpiť, môže zrušiť miestenku, čo mu príslušná výdajňa cestovných lístkov označí v zakúpenom cestovnom lístku.
"Len po zrušení miestenky a následnom označení jej zrušenia na cestovnom lístku nadobudne daný cestovný lístok platnosť aj pre iné vlaky. Zrušená miestenka sa vráti do systému a môže si ju kúpiť iný cestujúci," povedal prednosta Nastišin.
Keďže to bolo z nášho pohľadu dosť nelogické, chceli sme vedieť, prečo je tomu tak. "Viete miestenka stojí len desať korún, takže cestujúci by si mohli povedať, že 10 korún nie je tak veľa, aby som kvôli tomu cestoval na železničnú stanicu a rušil ju. Teoreticky by sa mohlo stať, že miestenky na IC vlak by boli vypredané, ale vlak by bol prázdny. Takýmto opatrením si železnice ošetrujú obsadenosť IC vlaku," skonštatoval ďalej prednosta stanice.
Podľa jeho slov, nie je to ani nová záležitosť, ani typická len pre Železnice SR. Ošetrenie povinne miestenkových vlakov platilo i v minulosti, "minimálne 20 rokov, čo pracujem na železnici" a platí aj v okolitých krajinách, napríklad v Česku, Poľsku a Maďarsku.
Zaujímalo nás tiež, prečo daného pána na tieto okolnosti nikto neupozornil, respektíve či je na lístku nejaká informácia o tom, ako s lístkom naložiť, keď ho nevyužije. Ako povedal, na lístku je označenie, že je to lístok vydaný pre IC vlak. Na otázku, či je cestujúci bližšie upovedomený vo výdajni lístkov, prednosta Nastišin odpovedal: "Pracovníčka pri výdaji lístkov obslúži 700 až 800 cestujúcich. Keby to mala každému vysvetľovať, asi by to ostatní cestujúci nepochopili a čas vybavovania by sa predĺžil." Informácie o IC vlaku si môže každý nájsť v cestovnom poriadku a tiež vo vestibule stanice sú informačné tabule.
No keď sme si išli obzrieť vestibul stanice, príslušné informácie na túto tému sme nenašli. Nenašiel ich ani prednosta stanice, keď sme ich hľadali spolu s ním. Vo vestibule tieto informácie chýbali.
Vráťme sa však k téme, ako naložiť s cestovným lístkom na povinne miestenkový, alebo povinne ležadlový vlak. V prípade, že sa rozhodnete cestovať iným vlakom, môžete miestenku na daný vlak zrušiť. Na miestach s komplexným vybavením cestujúcich, teda vo výdajniach vybavených počítačovou sieťou, najneskôr 10 minút pred odchodom vlaku. Na iných miestach najneskôr 4 hodiny pred odchodom vlaku. Zrušenie miestenky vám vo výdajni lístkov označia na cestovnom lístku a vy môžete daný cestovný lístok použiť na cestu iným vlakom. Peniaze za miestenku späť už nedostanete.
V prípade, že daný vlak nestihnete, môžete miestenku ešte zrušiť, najneskôr však dve hodiny po plánovanom odchode vlaku. Vtedy vám vo výdajni vrátia cestovné vo výške cestovného v osobnom vlaku, znížené o zrážku. Tá predstavuje minimálne 10 korún, inak 10 percent z ceny cestovného. Nevrátia sa vám náklady za miestenku, respektíve príplatok za IC vlak. Ak nestihnete zrušiť miestenku ani do dvoch hodín od odchodu vlaku, máte jednoducho smolu. Rozhodne si však aspoň kúpte nový cestovný lístok, najmä ak máte nejakú zľavu, aby ste nemuseli platiť pokutu a nedopadli ako náš študent.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.