ktoré sú vlastníctvom štátu, ale spravuje ich Slovenská správa letísk (SSL), letisko Košice. Porovnaním listov vlastníctva z rokov 1998 a 1997 sa zistilo, že letisko prišlo o dve parcely v katastrálnom území Barce. Po predbežnom prešetrení okolností sa napokon vedenie letiska obrátilo na prokuratúru a súdy. Tento týždeň sa riaditeľka letiska Ing. Marta Horváthová stretla aj s prezidentom Rudolfom Schusterom, aby okrem iného upriamila jeho pozornosť aj na tento problém. Požiadala ho zároveň o pomoc, pretože sa jej celé riešenie tohto prípadu zdá byť zdĺhavé.
"Ide o pozemky o rozlohe 51 335 metrov štvorcových. Po preskúmaní záležitosti na katastrálnom úrade sme zistili, že tieto parcely boli prevedené na spoločnosť Cassovia Air Service a. s. Prevod sa zrealizoval bez vedomia Slovenskej správy letísk, ktorá je jediným správcom tohto štátneho majetku," infomovala nás riaditeľka košického letiska Ing. Marta Horváthová.
Časť sporných lukratívnych pozemkov, ako nám povedala, nie je v súčasnosti zastavaná. Plánovala sa tam ďalšia výstavba letiska. Zvyšná časť pozemkov sú parcely pod budovami, ktoré boli predmetom privatizácie v prospech spoločnosti Cassovia Air Service. Podľa riaditeľky však privatizačná zmluva nič nehovorila o pozemkoch, išlo len o privatizáciu budov a preto si na ne Slovenská správa letísk ďalej nárokuje.
Korešpondencia týkajúca sa prípadu obišla Okresný úrad Košice IV, Okresnú prokuratúru Košice II, Okresný súd Košice II a v súčasnosti sa má spisom zaoberať už aj Krajská prokuratúra Košice. Obe strany sa stretli na rokovaní, ktorého cieľom bol pokus o zmier, ten však stroskotal. Prečo?
"My sme navrhovali dobrovoľné vrátenie pozemkov zo strany spoločnosti Air Service. Pre vysvetlenie, Cassovia Air Service, ktorá pôvodne budovy privatizovala, sa vlani premenovala na Air Service. Druhá strana s našim návrhom nesúhlasila, tvrdiac, že pozemky automaticky patria k budovám pri ich privatizácii. Ostáva nám teda čakať na rozhodnutie súdu. Pozemky sú na náš podnet zablokované, takže s nimi Air Service zatiaľ nemôže disponovať."
Zaujímalo nás, či by boli ochotní pozemky odpredať, ak by súd rozhodol v prospech SSL. "Čo sa týka voľných pozemkov, tie, ako som spomínala, by mali slúžiť pre potreby letiska. Čo sa týka prípadného odpredaja pozemkov pod budovami, súhlas na ich predaj by muselo udeliť ministerstvo financií. Nikto však zatiaľ o nič podobné nepožiadal," uzavrela Ing. Horváthová.
Pokúsili sme sa osloviť aj druhú stranu. Riaditeľ spoločnosti Air Service Ing. Štefan Sanislo sa k celej záležitosti nechcel vyjadriť s tým, že nie je jediným štatutárom firmy a preto nemá ani všetky potrebné informácie. Podľa neho ich firma doposiaľ nedostala žiadny materiál zo súdu týkajúci sa tohto prípadu.
Air Service sa orientuje na poskytovanie leteckých prác pre poľnohospodárov. Zaujímalo nás, či ešte majú svoj vplyv v tejto firme VSŽ, a tak sme o stanovisko požiadali hovorcu VSŽ Jozefa Marka. "V tejto spoločnosti, ktorú spomínate, vlastnila spoločnosť Cassovia Air a. s. minoritný 49-percentný balík akcií. Cassovia Air, v ktorej VSŽ vlastnili 99 percent akcií, je v likvidácii. Podiel akcií likvidovanej spoločnosti Cassovia Air v Cassovia Air Service prebral do svojej správy Fond národného majetku 29. novembra minulého roku."
Podľa názoru kompetentných z letiska najväčšiu chybu v celej záležitosti spravil zrejme katastrálny úrad, ktorý urobil vklad pozemkov do katastra v prospech Air Service. Definitívnu bodku za celou kauzou však musí dať súd.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.