výboru odborovej organizácie pri dopravnom podniku Jána Tobiaša porušenie kolektívnej zmluvy a niektorých paragrafov Zákonníka práce. "Konkrétne sa jedná o rekondičné pobyty niektorých vodičov mestskej hromadnej dopravy. Zároveň sa nám nepáči, že povinné poučenia vodičov sa u nás robia až po pracovnej dobe. To znamená, že vodič príde ráno do práce a popoludní musí ísť do podniku na školenie. Následne sa podrobí asi šiestim testom, čo je v rozpore s § 132 Zákonníka práce, lebo povinné poučovania vodičov sa majú robiť v pracovnom čase a nie na úkor osobného voľna vodiča." Podľa slov J. Tobiaša odbory na tieto záležitosti upozorňovali niekoľkokrát aj viacerých vedúcich pracovníkov, ale bez odozvy.
Ako ďalej povedal o ostrom štrajkom zatiaľ neuvažujú. Nateraz vstúpili do štrajkovej pohotovosti a nádejajú sa, že informovaním verejnosti prostredníctvom médií vyvinú na vedenie podniku istý tlak a vedenie pristúpi na ich požiadavky. Ako ďalej povedal na rekondičné pobyty upozorňujú už od roku 1997, majú ich zakotvené i v kolektívnej zmluve, ale zamestnávateľ to stále nerešpektuje.
Na otázku, či absencia rekondičných pobytov je dostatočným dôvodom na vyhlásenie štrajkovej pohotovosti, zvlášť keď o ostrom štrajku sa neuvažuje, odpovedal: "Keď sa veci ani po vyhlásení štrajkovej pohotovosti nepohnú ďalej, je dosť možné, že dôjde aj k ostrému štrajku." Chápe však, že aj napriek vleklému takmer trojročnému problému, nie je možné zabezpečiť rekondičné pobyty pre vodičov zo dňa na deň. Preto do júna počítajú so štrajkovou pohotovosťou, v júni a v júli je dovolenkové obdobie, takže ak sa im do toho času nepodarí presadiť rekondičné pobyty, potom v septembri 2000 budú uvažovať aj o ostrom štrajku.
"Pri našich rokovaniach s vedením podniku nám riaditeľ povedal, že ak donútime vedenie podniku k realizácii rekondičných pobytov, okamžite stiahne vodičom MHD prémie," povedal tiež Tobiaš.
Pripomíname, že MHD má 186 vodičov, ale podľa slov Tobiaša nie všetci vodiči majú nárok na rekondičný pobyt. Nárok po prvýkrát získajú až po odpracovaní piatich rokov a následne vždy po troch odpracovaných rokoch v podniku. V súčasnosti pôsobí v DPMP viac služobne mladších vodičov, takže rekondičné pobyty by sa mali týkať okolo stovky vodičov.
Koľko vodičov súhlasilo s vyhlásením štrajkovej pohotovosti? - opýtali sme sa ešte. "Prieskum sme ešte nerobili, pretože zatiaľ sme rozhodli len v závodnom výbore. Vodiči samozrejme o tom vedia a tí, ktorí o tom vedia, tí s tým súhlasili. Keby nesúhlasili, tak by sme do toho nešli," uzavrel predseda odborov pri Dopravnom podniku mesta Prešov Ján Tobiaš.
V piatok sme sa pokúšali osloviť aj riaditeľa dopravného podniku Petra Janusa. Podľa našich informácií bol v tom čase mimo republiku.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.