kroku, sme písali vo včerajšom vydaní PREŠOVSKÉHO KORZÁRA. Pripomíname, že hlavnými rozpormi medzi odbormi a vedením podniku boli podľa slov predsedu závodného výboru základnej organizácie odborového zväzu doprava pri dopravnom podniku Jána Tobiaša, boli rekondičné pobyty, ktoré sú zakotvené v kolektívnej zmluve, ale vedenie podniku ich nerešpektuje, a tiež povinné poučenia vodičov. V rozhovore pre náš denník uviedol, že vedenie podniku o štrajkovej pohotovosti informovali.
"Oficiálne oznámenie som od odborárov nedostal," povedal nám riaditeľ Dopravného podniku mesta Prešov (DPMP) Peter Janus. "Viem iba to, čo som sa dozvedel ráno z médií a u nás na nástenke som si prečítal, že vyhlásili štrajkovú pohotovosť." Podľa slov riaditeľa Janusa sa oficiálne rokovanie medzi odbormi a vedením podniku neuskutočnilo. Iba ak by za upovedomenie považovali odborári to, že v utorok minulý týždeň boli v podniku redaktori z jednej prešovskej televízie "a vlastne sme len zaujímali stanoviská na tieto témy, na základe ktorých vraj oni chcú vyhlásiť štrajkovú pohotovosť. Neoznámili ani dátum ani hodinu ani dôvody vyhlásenia štrajkovej pohotovosti, takže si myslím, že to bolo len také "per huba" upovedomenie," skonštatoval riaditeľ Janus.
"Jablkom sváru", sú podľa slov predsedu odborovej organizácie v podniku Tobiaša najmä rekondičné pobyty. Zaujímal nás preto postoj vedenia podniku. Otázka rekondičných pobytov sa podľa riaditeľa Janusa rieši už dosť dlho. Predovšetkým otázka určenia vybraného povolania. "Zásadný problém je v tom, že nedošlo k dohode. Aspoň my tvrdíme, že pri určovaní vybraného povolania, nedošlo k dohode medzi zamestnávateľom, odbormi a lekárom, tak ako je to definované v Zákonníku práce. Nedohodli sme sa na profesiách určených ako vybrané povolanie."
Vedenie podniku i odborová organizácia majú k dispozícii nejaké materiály, v ktorých sa definujú profesie v dopravnom podniku doporučené na rekondičné pobyty. Medzi nimi aj profesia vodiča. Aj okresný hygienik preveril chorobnosť a iných súvislosti vyplývajúcich s výkonom povolania vodiča a najprv odporučil profesiu vodiča na vykonanie rekondičných pobytov. V Zákonníku práce je však presne stanovené, že má "určiť" profesiu na rekondičné pobyty. "Pán predseda odborov zavolal okresnému hygienikovi a ten na základe telefonického dohovoru zmenil svoje odporučenie na určenie. My sme to reklamovali a niekoľkokrát sme sa proti tomu odvolávali. Prečo by mali byť na tieto rekondičné pobyty určené profesie len v Prešove a len v dopravnom podniku a len profesia vodiča," dôvodil ďalej riaditeľ Janus.
Korešpondencia na túto tému uviazla na mŕtvom bode. Zatiaľ je to v tej polohe, že dopravný podnik nepovažuje za dostatočne pádny dôvod, respektíve určenie, ktoré má od hygienika. "Vychádzame i z toho, že niekoľko desiatok miliónov korún ročne odvádzame za našich zamestnancov do poisťovní - zdravotnej i sociálnej, takže ak sú takéto zdravotné problémy, predpokladáme, že by to mali riešiť aj lekári napríklad doporučením nejakej kúpeľnej liečby."
Na našu otázku, koľko by rekondičné pobyty podnik stáli, nám odpovedal, že zhruba jeden až dva milióny korún. Originálny rekondičný pobyt to sú dva týždne v zariadení vhodnom na takéto pobyty, vrátane rehabilitačných cvičení, stravy a tak ďalej. Zákonník práce ukladá riešiť túto otázku, aj finančne, v plnom rozsahu zamestnávateľovi. Tie dva týždne sú platené náhradou mzdy a nadväzujú na dovolenku na zotavenie. Podnik zároveň musí zabezpečiť náhradných šoférov, ktorým musí zaplatiť nadčasy.
"Odbory sa následne sťažovali," pokračoval ďalej riaditeľ Janus "a požiadali Národný úrad práce, aby prešetril záležitosť okolo rekondičných pobytov. Sťažovali sa tiež mestskému zastupiteľstvu, primátorovi a dozornej rade. Národný úrad práce vykonal u nás niekoľkokrát kontrolu a prešli si celú našu korešpondenciu. Výsledok kontroly preukázal, že sme neporušili Zákonník práce."
Rekondičné pobyty sú vecou dohody. Aj vedenie dopravného podniku sa chce dohodnúť. Uznáva, že povolanie vodiča je ťažké, ale v súčasnosti na rekondičné pobyty nie je vhodná doba.
Druhým problémom, ktorý trápi odbory sú školenia, zvlášť preto, lebo povinné poučenia vodičov sa podľa slov J. Tobiaša realizujú po pracovnej dobe. Aj toto tvrdenie riaditeľ Janus poprel. "Školenie sa nerobí mimo pracovnej doby. Každý má stanovenú nejakú normu pracovného času, ktorú my dodržiavame, pretože tam sú zabezpečené bezpečnostné prestávky a prestávky na jedlo a oddych. Tú časť Zákonníka práce, v ktorej sa hovorí o dĺžke pracovného času my neporušujeme."
Napokon riaditeľ DPMP Peter Janus uviedol, že ho trošku mrzí, že pán predseda odborovej organizácie, respektíve celý závodný výbor, zvolili takúto formu nátlaku. Na to podľa neho slúži kolektívne vyjednávanie.
"Predpokladám, že orgány spoločnosti viedli rokovania s odborármi, ale oficiálne informácie nemám, takže sa k tomu vyjadrím, keď ich budem mať k dispozícii," uviedol na margo štrajkovej pohotovosti v DPMD prešovský primátor Juraj Kopčák.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.