a vodiča upozorní, že vykoná kontrolu technického stavu jeho vozidla. Začína od prednej časti auta jedno zo svetiel nesvieti... Keď otvorí kapotu, v batožinovom priestore zbadá samopal a odistený ručný granát...
Na integrovaných maturitách, ktoré pokusne zavádzajú v Strednej odbornej škole Policajného zboru v Košiciach Šaci, v uplynulých dňoch prezentovalo svoje vedomosti viac ako 200 mladých mužov a žien v policajných uniformách. V záujme objektívnej pravdy však musím napísať, že len 24 z nich zmaturovalo s vyznamenaním. V minulých rokoch s vyznamenaním vždy končila až jedna tretina maturantov...! A ešte jeden ukazovateľ. Tentoraz nezmaturovalo deväť študentov, poväčšine neobstáli v praktickej časti maturitných skúšok. Sú medzi nimi aj muži aj ženy... A v čom vlastne spočíva podstata integrovanej maturity? "Integrovať znamená spájať, zjednocovať, sceľovať... V našom konkrétnom prípade to značí, že maturitant neodpovedá samostatne z toho predmetu, potom z toho, neprezentuje svoje vedomosti zvlášť z teórie práva, zvlášť z kriminalistiky a ďalších odborných predmetov, ale maturuje v celku tak ako ho život postaví pred konkrétnu, veľmi horúcu situáciu, ktorú musí vyriešiť," vysvetľuje riaditeľ školy podplukovník JUDr. Juraj Pida. A potom dodáva, že "praktickej stránke" skúšok napomáha aj to, že predsedami maturitných komisií nie sú učitelia školy, ale výlučne policajní funkcionári, poväčšine okresní riaditelia, ktorí sami prešli dlhoročnou praxou v rôznych policajných zložkách.
K slovu sa pred komisiou dostáva študent, ktorý musí "urobiť zákrok" voči nespratníkovi, o zákroku napísať úradný záznam (ten musí mať všetky predpísané náležitosti) a vzápätí odpovedá na otázky skúšajúcich, v ktorých objasňuje a právne a teoreticky zdôvodňuje svoj postup. Ďalší študent zasa predviedie osobu na policajný útvar, spraví o tom aj záznam, v ktorom sa dopustí niekoľkých drobných chýb, ale oveľa horšie je to, že občana X. Y. predviedol, hoci na to nemal zákonný dôvod. A to už je vážna chyba!
S riaditeľom školy hovoríme spolu nielen o tom, či ho mrzí alebo nemrzí celkový výsledok maturít, najmä pomerne veľký počet tých, ktorí neuspeli, ale predovšetkým sa spolu zamýšľame nad tým, aké poučenie by si z ich výsledkov mal odniesť pedagogický zbor...
"Výsledok maturitných skúšok ma síce mrzí, ale dôležité je to, že ukázal, kde sú slabiny pri vyučovaní. Jednoznačne sú v spôsobe, metodike výučby. Už v priebehu prípravy musí učiteľ spájať vedomosti z viacerých predmetov a potom tieto súvislosti študentovi vysvetliť. Menej času mu zostane na klasické vyučovanie, prednášanie... Študenti sa naopak musia čiastočne pripraviť dopredu, aby mohli chápať súvislosti a aktívne sa zapojiť do riešenia praktických, zdôrazňujem: praktických prípadov. Niektoré návyky musia študenti získať sami - opakovaním toho, čo si odskúšali na vyučovaní... A ešte čosi - problémové vyučovanie však automaticky neznamená, že študent sa nepotrebuje teoreticky pripravovať, práve naopak - iba teoreticky dobre pripravený študent dokáže chápať súvislosti a sám ich aplikovať v konkrétnej praxi."
"Pán riaditeľ, je naozaj problém len v spôsobe učenia? Uznávam, že pre pedagóga je najpohodlnejšie predstúpiť pred študentov, čosi im odprednášať, oni si niečo z toho zapíšu... Nie sú však v tom všetkom aj iné príčiny?" nedá mi neopýtať sa z mosta-doprosta.
"Samozrejme, že sú... Problém je v tom, že u nás sa učí veľmi rozsiahlo. Na západe sa v školách takéhoto typu vyučuje špecializovane, čo znamená, že absolventov pripravujú na konkrétne funkcie, napríklad dopravného strážnika alebo hliadkového príslušníka vo veľkom meste... U nás však ešte vždy platí zásada, že pripravujeme policajta univerzálneho, t.j. všestranne vzdelaného a všestranne pripraveného pre výkon akéhokoľvek druhu služby."
NAMIESTO POINTY
Absolventi školy v Šaci sa uplatňujú v rôznych zložkách polície, predovšetkým však v tých najpočetnejších v poriadkovej polícii, t.j. na obvodných oddeleniach PZ, ale aj v útvaroch hraničnej polície, prípadne v doprave. V menšej miere už napríklad na kriminálke. Tam si čerstvý absolvent strednej policajnej školy veľmi "nepípne". Potrebuje totiž prax a tú najlepšie získa priamo v teréne - ako uniformovaný strážca zákona. Na otázku, či so vzdelaním, ktoré škola poskytuje, sa dá "vyžiť" aj v civile, dostávam od učiteľov viac-menej zápornú odpoveď: "Ani veľmi nie, leda ak v súkromných bezpečnostných službách..."
Ozaj, čo s tými, ktorí pri maturitách neuspeli? Ako mi povedal riaditeľ školy pplk. JUDr. Juraj Pida, dostanú ešte raz šancu. Podľa interných predpisov však najskôr po troch mesiacoch... "Ale aj potom budeme na nich rovnako prísni a z ničoho nezľavíme. Aby ste mi rozumeli - policajt, ktorý zlyhá v praktickej časti maturitnej skúšky, jednoducho nemôže byť policajtom! Keď on povedzme v noci na opustenej ceste zastaví auto, vidí, že vodič má vedľa na sedadle nabitý samopal a on zvolí zlý taktický postup, no... Slovom, dnes už sa život s policajtom nemazná! Napokon štatistiky trestnej činnosti hovoria výrečnou rečou..."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.