stratové. Lenže, pozrel sa pritom niekto aj na potreby regiónu? Ako sa dostanú deti do škôl a poobede zase z nich domov? Čo ak sa stane nehoda alebo niekto bude musieť rýchlo navštíviť lekára? Ak sa tu všetko bude rušiť týmto tempom a spôsobom, bude treba naplánovať výstavbu ešte jedného vodného diela, všetko to tu zatopiť vodou a obyvateľov vysťahovať do inej oblasti, kde sú priaznivejšie podmienky na živobytie! Zbytočné je nám vôbec zaoberať sa tvorením koncepcie regionálneho rozvoja," zareagoval prednosta Okresného úradu v Gelnici Michal Kuchta na pripravovanú redukciu autobusových liniek v okrese.
Túto zmes emotívne ladených, miestami až naivne pôsobiacich slovných konštrukcií vyriekol bezprostredne po tom, ako sa dozvedel, že riaditeľstvo spišskonovoveského podniku SAD rokovalo so starostami obcí Gelnického okresu o zrušení niektorých autobusových spojov.
"Stretnutie sme zvolali preto, že si nemôžeme dovoliť prevádzkovať prázdne autobusové spoje. Vopred sme si vytipovali linky, ktoré sme navrhli zrušiť. Prirodzene, obciam sme najprv ponúkli ich zachovanie, ale pod podmienkou, že budú dotovať jeden prepravný kilometer desiatimi korunami. Rušiť samozrejme nechceme vyťažené spoje. Ale sú aj také, u ktorých je nulová alebo len minimálna tržba na kilometer. Náklady len na naftu na kilometer pritom predstavujú šesť korún a priemerná tržba v prímestskej doprave, pri zohľadnení všetkých nákladov, by mala dosiahnuť minimálne 14 korún," vysvetlil situáciu riaditeľ podniku Štefan Macala.
Ako ďalej uviedol, z minuloročnej analýzy tržieb vyplynul, najmä v Gelnickom okrese, pokles počtu prepravených cestujúcich. To sa zákonite prejavilo aj na tržbách. Na druhej strane, výrazne stúpla spotrebná daň z palív. Mesačne to v rámci celého podniku predstavuje nárast až o 1,3 milióna korún. Spomenul tiež, že v niektorých oblastiach autobusové spoje prestávajú mať vďaka nezáujmu respektíve insolventnosti verejnosti charakter verejnej dopravy. Kapacitne by tieto, podľa neho úplne hravo nahradili trebárs taxíky.
Do nákladov na prevádzku sa premietajú aj investície do opráv autobusov a inovácie vozového parku. "Náklady nám zvyšuje tiež mimoriadne zlý stav miestnej cestnej siete. Autobusy sa enormne opotrebovávajú predovšetkým v prímestskej doprave. Často sa im lámu rámy podvozkov a problémy máme aj v ich príprave na pravidelné technické prehliadky. Na druhej strane nás teší, že tohto roku bol vyhlásený program obnovy vozového parku. Napriek sľúbenej pomoci sa však všetko bude odvíjať od našich vlastných finančných možností. Pretože, ak aj dostaneme od štátu milión korún na kúpu jedného nového autobusu, zvyšok sumy predstavujúcej 3,6 milióna korún, si budeme musieť doplatiť sami," konštatoval Štefan Macala a dodal, že väčšina zo 105 autobusov podniku je starších ako desať rokov. "Skromná" základná oprava každého z nich, obnášajúca zreparovanie plechov a podvozku, vychádza zhruba na 350 tisíc korún. Hoci je to astronomická suma, považuje ju za výhodnejšiu investíciu, ako je nákup nového stroja.
A ako sa bude ďalej vyvíjať osud autobusovej dopravy v chudobnom Gelnickom okrese? Všetko závisí od dohody reprezentantov samosprávy s prepravcom, pričom na štátnej správe zostane zrejme len rozhodnutie, či zatiahne za šnúrku na splachovači nad živoriacim okresom.
"Niektorí starostovia tvrdošijne trvajú na zachovaní aj tých najnerentabilnejších spojov, hoci nie sú ochotní ani schopní prispieť na ich prevádzku. Márne im vysvetľujeme, že štátna dotácia tu nie je na vykrývanie strát spôsobených neekonomickým gazdovaním, ale strát vzniknutých v dôsledku poskytovania zliav. Iní starostovia, ako napríklad ten zo Závadky, sú zase racionálnejší a pridobre chápu situáciu," vyložil na záver jednoduchý princíp kapitalistického podnikania, ktorý si konečne začínajú osvojovať aj v štátnych podnikoch, námestník riaditeľa spišskonovoveskej SAD-ky Peter Koreň.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.